Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Je leven meer jeu geven, wat deed jij?

Hallo,

Hoe hebben jullie je leven meer jeu gegeven? Vanuit welke positie zijn jullie dat gaan doen? Wat heeft het jullie gebracht? Lukt het om dit vast te houden of hebben jullie ook wel eens een terugslag? 

Ikzelf ben een beetje zoekende hoe ik mijn leven wat meer jeu kan geven. Laatste 11 jaar in een bepaalde modus geleefd die ervoor gezorgd heeft dat ik nu het gevoel heb dat ik mezelf opnieuw moet leren kennen/ontdekken. 

We leefden ons leven bijna 10 jaar voor onze helaas in feb20 overleden hond. Met heel ons ♥️. Veel voor haar gelaten. Zouden het zo weer doen. Na haar overlijden zouden we weer dingen gaan ondernemen. Maar toen begon corona en dat gaf ook veel stress  Dus veel meer dan werken, soms een vriendenbezoekje en tv kijken/forummen deed ik niet. Ik leek wel lamgeslagen. In die 11 jaar ook een aantal jaren héél veel woonstress gehad (burenproblemen). Gelukkig de laatste twee jaar wel een fijn huis en buurt. Ook is mijn zelfbeeld niet optimaal, maar daarmee ben ik ook al aan de slag. Ik besef nu dat ik mijn vrije tijd veel fijner kan invullen dan ik nu doe. Heb tijd om leuke dingen te gaan ondernemen/doen (met partner en alleen). Maar nu weet ik niet weer niet goed meer hoe dat "moet". Ik heb een begin gemaakt, gestart met paardrijden. Begonnen met een cursus Duits. Maar ik heb nog steeds geen fijn ritme. Er is ook nog zoveel mogelijk. Ik zou hier graag tips van jullie horen. Hoe hebben jullie jezelf opgepakt en meer uit het leven gehaald? Dit kan iets kleins zijn, maar ook iets groots.  

Ben benieuwd naar jullie verhalen ☺. 


Mensen. Omgaan met mensen geeft het leven sjeu. Gezelligheid, lachen, debiel doen, dingen ondernemen of juist thuis hangen. Gewoon elke keer weer plannen maken, nieuwe dingen doen, feestjes geven of op een gewone vrijdagavond samen dansen in de keuken. Verveelt mij nooit.

Wat klink je lief 

💖

Misschien is het ook iets wat nog een beetje meer tijd kost. het is ook een bepaalde mindset, de mentale en praktische vrijheid die je hebt zonder huisdier is iets waar ik echt aan moest wennen (en die ik ook gauw genoeg weer kwijt was want toen kwam er een kind) 

Moest ook wennen aan het wandelen zonder hond, vind het nu wel heel fijn om te doen bijv.

En verder, beetje forummen, netflixen, youtuben, tuinieren. Mindful 'zijn' in je (fijne woon-)omgeving. Legpuzzelen. Een andere baan kan ook wel de nodige sjeu geven. 

Ik lees mee, zelfde probleem! Sinds ik met mijn bedrijf ben gestopt heb ik ineens véél vrije tijd. Af en toe leuke dingen doen met man of vrienden, maar de meeste vrije dagen/uren worden opgevuld met internet of telefoonspelletjes. En ik ben het zat, maar wat dan? Geen idee. Dus ik volg 

Ik lees mee, want herkenbaarheid. Ben ook op zoek naar wat meer spanning. Door vermoeidheid (medisch) is dat een uitdaging, want minder energie om veel op pad te gaan.
Probeer het uit kleine dingen te halen... een blog beginnen, cursus Spaans... zodat ik in ieder geval wat cognititieve uitdaging heb. En wil graag een reis boeken als dat een beetje uitkomt over een tijdje.
Heb geen tips voor je Maar het gaat je vast lukken!!

Af en toe iets nieuws leren. Hobby, sport, opleiding.

Bedenk ook eens welke dingen je als kind of tiener leuk vond. Best een kans dat hier iets bijzit wat echt jouw interesse heeft. 

Beiden heb ik in het verleden actief toegepast, het is soms best goed om hier bewust over na de denken.

Je bent gewoon al fantastisch bezig.

Vraag je gewoon af waar je energie van krijgt en je hoeft niks.

Ik heb sinds 2018 een groot Intex zwembad in m'n tuin en dat heb ik ondertussen sfeervol aangekleed met bamboe en andere leuke accessoires. Omdat het in Nederland maar heel kort zomer is heb ik het winterzwemmen ontdekt. Het is een zaligheid om gewoon de tuin in te kunnen lopen en een duik te kunnen nemen. In de zomer is het pure verwennerij en in de winter geeft 't een mentale opkikker. En toen corona begon was het natuurlijk helemaal een luxe om niet van gemeenschappelijke faciliteiten afhankelijk te zijn. 

redbulletje schreef op 10-07-2021 om 21:31:

Ik heb sinds 2018 een groot Intex zwembad in m'n tuin en dat heb ik ondertussen sfeervol aangekleed met bamboe en andere leuke accessoires. Omdat het in Nederland maar heel kort zomer is heb ik het winterzwemmen ontdekt. Het is een zaligheid om gewoon de tuin in te kunnen lopen en een duik te kunnen nemen. In de zomer is het pure verwennerij en in de winter geeft 't een mentale opkikker. En toen corona begon was het natuurlijk helemaal een luxe om niet van gemeenschappelijke faciliteiten afhankelijk te zijn.

Winterzwemmen! Ja, goede tip. Fijn is dat inderdaad

Ik ben ook dol op zwemmen. Ongeveer de enige sport die ik echt voor mijn plezier doe. Dus ik ben best een beetje jaloers op jou, Redbul. Ik overweeg serieus om ook zo'n ding aan te leggen. 

Een instrument leren spelen, ik raad het iedereen aan!!

kay89 schreef op 10-07-2021 om 22:10:

Ik ben ook dol op zwemmen. Ongeveer de enige sport die ik echt voor mijn plezier doe. Dus ik ben best een beetje jaloers op jou, Redbul. Ik overweeg serieus om ook zo'n ding aan te leggen.

Het is wel wat werk om 't schoon te houden (ik woon in 't bos) maar ik kan 't je van harte aanbevelen! Sowieso is alles wat je doet om je huis/tuin tot het ultieme cocoonparadijs te maken een aanrader. 

Ik herken het gedeeltelijk wel. We hebben zo lang uitgekeken naar een beetje meer vrijheid en nu het zover is merk ik dat een beetje vastgeroest ben. Het verbaast me echt dat het me soms moeite kost om de draad weer op te pakken, daar had ik helemaal niet op gerekend. TO, als ik jou zo lees denk ik dat je al heel goed op weg bent, het is misschien alleen niet zo makkelijk als je gedacht had.

Zelf ben ik in juni al 'n weekje er tussen uit geweest naar 't buitenland. Wellicht is dat voor Kizomba ook een idee? Gewoon met eigen auto naar Luxemburg/Duitsland, dus weinig gedoe wat betreft corona en niet te druk. Ik vind het altijd heerlijk om even in een andere omgeving te zijn. Dat is voor mij een mentale reset. 

Wat een mooie en kwetsbare vraag TO. Goed dat je hier zo mee bezig bent. Geniet ook van alles wat je nu al doet he, dat klinkt al alsof je veel mooie dingen onderneemt en beleeft.

Wat mij hier heel erg in helpt is een gevoel van avontuur en spontaniteit. Ik houd bewust dagen vrij om mijn neus achterna te gaan. Dan zoek ik wel het avontuur op, bijvoorbeeld door iets compleet nieuws te gaan doen of door zonder bestemming te gaan wandelen of rijden. Ik probeer dan het perspectief te hebben: waarom niet? In plaats van 'waarom wel'.

Ik probeer ook heel bewust in het moment te leven en echt te genieten van het kleine. Dus ook een saaie dag of saaie week, probeer ik te zien als iets moois.

Verder sluit ik me ook aan bij wat een aantal anderen zeggen: tijd spenderen met anderen maakt mijn leven het meest bijzonder. Niet alleen met dierbaren trouwens. Ik hecht ook veel waarde aan alle mooie gesprekken die ik op reis heb gevoerd. Daarbij helpt het dat ik een aantal keer alleen ben gaan reizen, wat ik ook een aanrader vind, maar dat moet wel bij je passen.

Ik lees dat je ook paardrijdt, het is een hele gave ervaring om een keer naar een duderanch te gaan in Amerika (ja, nu nog ff niet natuurlijk vanwege covid) en sowieso daar te roadtrippen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.