Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

19-01-2022 om 06:53

Ja / Nee - 19 januari

Indachtig Ja of Nee bij Mattie en Marieke 

Peiling

Op je energieverbruik letten
65 stemmen
85%
15%

Hier ook ja.  Alle verlichting is led dus gebruikt erg weinig stroom. De vaatwasser draait pas als hij vol is een de wasmachine ook. 
Wel gaat er op een ingenieus schakelkloksysteem iedere dag licht aan in huis als het donker wordt, ook als we niet thuis zijn.  Dat systeem reageert op hoe donker het buiten is, als je licht nodig hebt gaat het aan, niet iedere dag op dezelfde tijd daardoor oogt het heel natuurlijk. Mijn man heeft dat ooit ontworpen en geprogrammeerd voor zijn werk en het prototype draait nog steeds bij ons thuis. 😊😉
Verwarming ook alleen als het nodig is, maar helaas is dat de afgelopen 2 jaar vaker nodig dan daarvoor. 
Sowieso heeft Corona ons zuinig zijn met energie en beetje in de war gestuurd. De computers (inmiddels wel die van de baas) staan hier van 8.20 tot 17.20 continue aan of stand-by. 

absoluut letten wij op. Toen aan het begin van de pandemie de energieprijzen naar historisch laag niveau gingen hebben we de contracten van ouders, schoonouders, een tante waarvoor we de zaken regelen en ons eigen energiecontract zo lang mogelijk vastgezet voor die prijzen.
Twee jaar geleden hebben we voor dezelfde gezinnen spouwmuurisolatie, vloerisolatie en zonnepanelen geregeld. 
We rijden hybride (elektrisch/gas). 80% van de tijd rijden we elektrisch. Koken op inductie. Douchen met zandloper. Ik heb het overdag 18 graden in huis. Draag twee vesten tijdens het zitten. Maar tijdens huishoudelijke taken gaan ze beiden uit. 
Maar ja, ik ben ook raar qua eigen thermostaat denk ik. Loop buiten nu ook met twee vesten, na een kilometer kan eerste vest uit en na nog een kilometer vest twee ook . Ik moet dan via mijn blote armen echt warmte kwijt. Het is leuk dat we ruim honderd euro per maand minder kwijt zijn maar dat is niet onze (mijn...) motivatie. Wonende in het gebied dat valt onder het nschade door mijnbouw ben ik de laatste jaren veel meer bezig met mijn footprint.

niet_rechts schreef op 19-01-2022 om 06:55:

Per dit jaar is ons energietarief 50% hoger dan vorig jaar en toen ging het ook al om serieus veel geld per maand. Dus ja, we letten altijd wel op, want verspilling is zonde voor het milieu en steeds meer ook voor de portemonnee.

Jij geeft antwoord, ik beaam. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

19-01-2022 om 19:33

Mevrouw75 schreef op 19-01-2022 om 19:32:

[..]

Jij geeft antwoord, ik beaam.

Ja we hebben ons huis bijna helemaal geïsoleerd. In de toekomst willen we de ramen nog vervangen en een warmtepomp aanschaffen, de ketel is bijna aan vervanging toe. 
Sinds 3 jaar hebben we zonnepanelen.
Maar bij ons brand regelmatig ergens licht terwijl het niet nodig is en ook de verwarming staat wel eens onnodig aan, tot grote ergernis van mij. Maar man kijkt niet zo nauw
Ik baal vooral dat we nu weer net zoveel kunnen betalen als voor alle investeringen

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

19-01-2022 om 22:13

Tickel schreef op 19-01-2022 om 07:43:

Ja. Schrijf iedere zondag de gasmeterstand op zodat ik weet of ik een beetje op het niveau van het jaar ervoor blijf.

Dat heeft niet heel veel zin, omdat vorig jaar misschien veel kouder was dan dit jaar.
Je kunt beter kijken naar "graad-dagen" (google is your friend) om een indicatie te krijgen of je een beetje op niveau blijft.

Ik hou de graaddagen bij in een excel-sheet (maandelijks) en probeer wel op verspilling te letten. Ook zoek ik hoe ik mijn landhuis beter ge-isoleerd ga krijgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.