Huiskamer
Beterlaat2021!
24-03-2023 om 15:18
Het WAAROM topic.
Dit is : Het WAAROM topic! 👀 🔄
Je vraagt je iets af, waar je zelf geen antwoord op weet.
Je stelt de vraag hier. Je hoeft geen antwoord op de vorige vraag te geven, er hoeven sowieso geen antwoorden te komen, maar het mág wel. In dat geval wel even duidelijk quoten.
Mijn brandende vragen zijn :
* Waarom zijn alle cream crackers in de verpakking al gebroken?
* Waarom heb ik nagels aan mijn tenen?
* Waarom wordt er gewaarschuwd voor snelheidscontroles/flitspalen?
Paardenbloemetjes
29-08-2023 om 19:30
Zusterclivia schreef op 29-08-2023 om 11:41:
[..]
Waarom je op sommige plekken bijna geen schemering hebt, heeft ook te maken met de breedtegraad. Hoe dichter bij de evenaar, hoe korter de schemering. Hoe verder weg, hoe langer de schemering. Dit heeft te maken met de bolling van de aarde. Zonlicht komt eerder aan bij een plek op de evenaar, maar bv in het noorden (in de zomer dan hè) dan reist het licht veel langer door de lucht. Waardoor de lucht ook langer verlicht blijft en je dus een langere schemering hebt.
Misschien bedoelen we hetzelfde, maar zoals het er nu staat, klopt het niet. Door de bolling van de aarde en de stand tov de zon valt het licht op een groter oppervlak bij de polen dan bij de evenaar. Het gaat dus om de hoek waarmee het licht op de aarde valt.
Auwereel
29-08-2023 om 20:05
Zusterclivia schreef op 29-08-2023 om 11:41:
[..]
Klopt. Als je kijkt naar de werkelijke tijd ipv naar de tijdzones, dan gaat de zon op alle plekken op dezelfde breedtegraad op hetzelfde tijd onder. Maar door de tijdzones gaat het nu scheef.
Waarom je op sommige plekken bijna geen schemering hebt, heeft ook te maken met de breedtegraad. Hoe dichter bij de evenaar, hoe korter de schemering. Hoe verder weg, hoe langer de schemering. Dit heeft te maken met de bolling van de aarde. Zonlicht komt eerder aan bij een plek op de evenaar, maar bv in het noorden (in de zomer dan hè) dan reist het licht veel langer door de lucht. Waardoor de lucht ook langer verlicht blijft en je dus een langere schemering hebt.
Het komt door de schuine stand van de aardas, zie filmpje dat ik eerder deelde.
MellowTurkey78
29-08-2023 om 22:58
Ik ben op city/roadtrip van Griekenland naar NL met tussenstops, je moet iets te doen hebben tijdens lange autoritten en heel maf misschien maar vriend en ik checken steeds nummerborden
. Er viel mij iets op wat ik echt niet thuis kan brengen. Uiteraard zijn de meesten uit het land waar je op dat moment in rijd, echter als je 10 tellen later de grens over bent lijken die ineens *POEF* verdwenen en rijden er ineens tig auto's met nummerborden van het volgende land. HOE DAN!
madee
30-08-2023 om 08:47
Waarom maak ik een verpakking paracetamol altijd aan de verkeerde kant open (zodat de bijsluiter eromheen gevouwen zit) Ook als ik de volgende keer de andere kant kies...🤔🤪
Schemerlampje
30-08-2023 om 08:52
madee schreef op 30-08-2023 om 08:47:
Waarom maak ik een verpakking paracetamol altijd aan de verkeerde kant open (zodat de bijsluiter eromheen gevouwen zit) Ook als ik de volgende keer de andere kant kies...🤔🤪
Dat heb ik ook altijd, en ben rechtshandig. Meestal gooi ik op een gegeven moment die bijsluiter weg. Ik lees die toch nooit.
Broodjebrie
30-08-2023 om 09:27
Openmaken aan de kant waar de datum staat!
Bakblik
30-08-2023 om 09:45
Bij mijn anti-epileptica zit aan een kant zo'n perforatierandje om makkelijk open te maken.
Daar opengemaakt stuit je meteen op de, om de pillenstrips gevouwen, bijsluiter. Ze willen denk ik dat je toch echt die bijsluiter leest. Alsof ik na 15 jaar steady gaan op die pillen nog iedere 4 werken die bijsluiter lees.
ik heb wel altijd een recente liggen om iets na te kunnen zoeken maar meestal is het: doos open, bijsluiter naar het is papier.
Zusterclivia
30-08-2023 om 10:56
Duufje schreef op 29-08-2023 om 11:59:
Waarom staat op kantoor de airco/klimaatbeheersing altij zo afgesteld dat je in de zomer naar buiten moet om te ontdooien en in de winter wel in je bikini kunt gaan zitten?
Deze staat afgesteld op het ideale klimaat voor de gemiddelde man. Mannen produceren veel meer warmte, waardoor ze het sneller te warm hebben. Maar de temperatuur is dan voor 2-3 graden te koud voor vrouwen.
madee
30-08-2023 om 17:24
Beterlaat2021! schreef op 30-08-2023 om 08:50:
@Madee : ben je linkshandig? Mij overkomt dat ook altijd.
Ik ben rechtshandig...ik heb de andere reacties op mijn waarom ook gelezen en ik ga eens kijken of ik de datum kan vinden.
Ik gebruik dan weer het ene en dan weer het andere (huis)merk, hopelijk doet elke leverancier dit zo?
Ik wil de bijsluiter liefst in het (grootverpakking) doosje laten, ik haal er namelijk 1 strip uit en die leg ik in mijn laatje om er makkelijk bij te kunnen. Nu haal ik de bijsluiter er vaak dus ook maar uit, alvast voor oud papier.
Leuk dat er meer zijn met deze Waarom vraag 😀
Treurniet
30-08-2023 om 17:37
Heb ik ook.
Ik lees de bijsluiter ook niet.
redbulletje
30-08-2023 om 17:48
Waarom hebben ze geen andere tijdzone vanaf midden Europa? In juni in Oostenrijk was het rond de zonnewende rond half 10 al bijna donker.
Schemerlampje
30-08-2023 om 17:54
redbulletje schreef op 30-08-2023 om 17:48:
Waarom hebben ze geen andere tijdzone vanaf midden Europa? In juni in Oostenrijk was het rond de zonnewende rond half 10 al bijna donker.

Nederland hoort eigenlijk in dezelfde tijdzone als Engeland, dus hier zou het dan een uur vroeger donker zijn.
redbulletje
30-08-2023 om 17:59
Schemerlampje schreef op 30-08-2023 om 17:54:
[..]
Nederland hoort eigenlijk in dezelfde tijdzone als Engeland, dus hier zou het dan een uur vroeger donker zijn.
Nederland valt wat mij betreft in de goede tijdzone qua daglicht in de zomertijd. Eigenlijk zou vanaf Zwitserland, Oostenrijk, Italië, Tjechie, Polen een uur opgeschoven mogen worden.
madee
30-08-2023 om 19:15
madee schreef op 30-08-2023 om 17:24:
[..]
Ik ben rechtshandig...ik heb de andere reacties op mijn waarom ook gelezen en ik ga eens kijken of ik de datum kan vinden.
Ik gebruik dan weer het ene en dan weer het andere (huis)merk, hopelijk doet elke leverancier dit zo?
Ik wil de bijsluiter liefst in het (grootverpakking) doosje laten, ik haal er namelijk 1 strip uit en die leg ik in mijn laatje om er makkelijk bij te kunnen. Nu haal ik de bijsluiter er vaak dus ook maar uit, alvast voor oud papier.
Leuk dat er meer zijn met deze Waarom vraag 😀
Ik heb het overigens ook met andere medicijnverpakkingen (hooikoorts bijvoorbeeld)
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.