Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Het WAAROM topic.

Dolfje schreef op 27-08-2023 om 07:38:

[..]

Volgens mij omdat hartig als gezonder wordt gezien dan zoet.

Zowel de zoete als de hartige boterham belandt in de maag, ongeacht de volgorde. Ik blijf het heel vreemd vinden en heb dit nooit aan mijn kinderen opgelegd.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 27-08-2023 om 14:22:

[..]

Omdat het goedkoper is en de fabrikanten niet alles dubbel hoeven te testen.

Vrouwelijke crash test dummy

Dat kan zo niet langer, dacht Dr. Astrid Linder uit Zweden. Samen met een team van ingenieurs ging ze aan de slag om een vrouwelijke crash test dummy te ontwikkelen. Deze testpop lijkt veel meer op de gemiddelde vrouw. Ze is 1,60 meter lang en weegt 62 kilo, iets meer dan het ideale BMI voor deze lengte. Bovendien is ze anders gebouwd en zijn de sensoren hierop aangepast.

“Uit de eerste tests bleek direct dat het een groot verschil maakt of er een man of een vrouw in de stoel zit bij een ongeluk,” zo vertelt Dr. Linder. Ze hoopt dat het testen met een vrouwelijke crash test dummy leidt tot betere gordels, airbags en andere veiligheidsvoorzieningen. “Het is hoog tijd dat we gelijkwaardigheid krijgen als het gaat om verkeersveiligheid.”

Hoe positief dit ook klinkt, toch blijven autobouwers nog steeds hun crash tests uitvoeren met alleen mannelijke dummies. Waarom? Omdat er is niets dat hen dwingt te veranderen, en verandering kost geld. Gelukkig staan her en der in de wereld politici op (vooral vrouwen) die deze regels aan de kaak stellen. Want zeg nou zelf: na al die jaren waarin zoveel aan auto’s is veranderd, en we kunnen nog steeds vrouwelijke inzittenden niet beschermen?

https://www.dagelijksauto.nl/autonieuws/eindelijk-een-vrouwelijke-crash-test-dummy-testpop/

Ik vind het schandalig dat er idd nog niks veranderd is en dat vrouwen (50% van de bevolking!) minder beschermd worden dan mannen. Geld zou niks mogen uitmaken hierbij. 

Mijn dochter werkt bij medikamente die grenze.
Het is een fantastische winkel, leuke prijsjes.
Drinken halen we daar ook, en kaarten, chocola.

Hier in het Drentse land hebben we 3 op korte afstand.

Cindy79 schreef op 28-08-2023 om 12:49:

Het is een hele gevaarlijke winkel. Ik ging eergisteren met vriend daar naar binnen en hij kwam met een goedgevulde big shopper naar buiten. Ik ga er straks heen, mijn shampoo die ik nu heb, ben ik niet tevreden over. Straks eens rondneuzen daar.

zwaankip schreef op 28-08-2023 om 12:33:

[..]

Zowel de zoete als de hartige boterham belandt in de maag, ongeacht de volgorde. Ik blijf het heel vreemd vinden en heb dit nooit aan mijn kinderen opgelegd.

Ja maar het idee was vroeger dat de kinderen dan alleen maar ' voor de lekker' aten. Vandaar éérst hartig en als je dan nòg trek hebt mag je eentje met zoet. Flauwekul natuurlijk, maar dat zat er achter volgens mij.

Herfstappeltaart schreef op 28-08-2023 om 14:20:

[..]

Ja maar het idee was vroeger dat de kinderen dan alleen maar ' voor de lekker' aten. Vandaar éérst hartig en als je dan nòg trek hebt mag je eentje met zoet. Flauwekul natuurlijk, maar dat zat er achter volgens mij.

Klopt, dat moest ik ook als ik bij mijn oma was.

Cindy79 schreef op 28-08-2023 om 12:49:

Jaloers! Dichtsbijzijnde is hier een half uur vandaan. 

Netherfield schreef op 28-08-2023 om 14:56:

[..]

Jaloers! Dichtsbijzijnde is hier een half uur vandaan.

Hier 5 minuten, lopend 

ja hier ook 5 min lopend.

ik gun het jullie hoor zo n winkel

bij ons zoeken ze nog steeds personeel, van 13 tot 99 jaar, staat er in de huis aan huis krant.

Mijn dochter werkt er nu sinds vorig jaar maart, naast haar school.

En ook met de feestdagen, volop leuks, en een oh zo n leuk kerstpakket.

MellowTurkey78

MellowTurkey78

29-08-2023 om 07:33

Broodjebrie schreef op 28-08-2023 om 14:24:

[..]

Klopt, dat moest ik ook als ik bij mijn oma was.

Ik ook bij mijn buurmeisje vroeger, maar dat wilde ik juist want ik hield niet van zoet, ik was :-en ben dol op kaas. 

Auwereel schreef op 28-08-2023 om 10:16:

Daglengte op dezelfde breedtegraad is hetzelfde. Maar, wat natuurlijk ook van invloed is op de tijd die de klok aangeeft en de zon ondergaat of je in het oostelijke of westelijke gedeelte van dezelfde tijdzone zit. De daglengte is dan hetzelfde, maar de zon gaat op een ander tijdstip op/onder. Dus dan moet je vergelijken: wat is het verschil in moment van zonsondergang op dezelfde breedtegraad, plus wat is het verschil tussen noord-zuid.

Klopt. Als je kijkt naar de werkelijke tijd ipv naar de tijdzones, dan gaat de zon op alle plekken op dezelfde breedtegraad op hetzelfde tijd onder. Maar door de tijdzones gaat het nu scheef.

Waarom je op sommige plekken bijna geen schemering hebt, heeft ook te maken met de breedtegraad. Hoe dichter bij de evenaar, hoe korter de schemering. Hoe verder weg, hoe langer de schemering. Dit heeft te maken met de bolling van de aarde. Zonlicht komt eerder aan bij een plek op de evenaar, maar bv in het noorden (in de zomer dan hè) dan reist het licht veel langer door de lucht. Waardoor de lucht ook langer verlicht blijft en je dus een langere schemering hebt.

Waarom staat op kantoor de airco/klimaatbeheersing altij zo afgesteld dat je in de zomer naar buiten moet om te ontdooien en in de winter wel in je bikini kunt gaan zitten?

Duufje schreef op 29-08-2023 om 11:59:

Waarom staat op kantoor de airco/klimaatbeheersing altij zo afgesteld dat je in de zomer naar buiten moet om te ontdooien en in de winter wel in je bikini kunt gaan zitten?

Hi hi. Ik heb er zelf niet mee te maken maar man kan hier ook zo over mopperen! Gaat deze dagen al naar het werk met een dik vest in zijn tas.

Duufje schreef op 29-08-2023 om 11:59:

En in supermarkten..!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.