Huiskamer
madee
22-10-2025 om 18:31
Het grote THEE-topic
Naar aanleiding van een afbuiging in een ander topic 🤪
Vertel hier alles over je theefavorieten, -ergernissen en -belevenissen.
Hoe drink jij het, wat vind je lekker/vies, etc. Kom maar op 🫖
Bakblik
23-10-2025 om 08:46
madee schreef op 23-10-2025 om 08:38:
[..]
Dat verschijnsel wordt meestal “voedselaversie” genoemd — of specifieker: “aangeleerde smaakaversie”.
🧠 Uitleg
Een aangeleerde smaakaversie ontstaat wanneer iemand een bepaald voedsel associeert met een negatieve ervaring, bijvoorbeeld:
- misselijk worden na het eten ervan,
- of een nare gebeurtenis die toevallig tegelijk plaatsvond.
Zelfs als dat eten niet de oorzaak was van het negatieve gevoel, kan de hersenen de associatie toch leggen — waardoor je dat eten later niet meer kunt verdragen of zelfs de geur ervan al afkeer oproept.
———-
Bovenstaand zegt ChatGPT erover, ik wist namelijk dat dit verschijnsel in de psychologie een naam had maar kon er niet op komen.
Ik heb het met snert en het meeste aan peulvruchten. Sperziebonen lust ik wel graag. Ik ben wel zover dat ik iets wel eet als er bijvoorbeeld een kleine hoeveelheid doperwten of linzen door een groentemix heen zit.
Zal ik er een topic voor aanmaken? Bij 10x❤️ van dit bericht doe ik het.
Ja leuk. Ik ben nooit zo goed in een pakkende openingspost, was al begonnen maar niet tevreden en toen toch niet geplaatst. Ik heb wel een paar leuke voorbeelden.
Tuinfluiter
23-10-2025 om 09:08
madee schreef op 23-10-2025 om 08:28:
[..]
Ik heb juist bij die losse thee altijd van dat gruis onderin mijn kopje, omdat er altijd wel een deel uit het thee-ei ontsnapt. En ik weet nooit hoeveel erin moet. Alleen daarom al gebruik ik alleen theezakjes.
Ik gebruik losse thee icm met een fijn mazige theefilter en dan heb je echt geen gruis. Maak altijd een pot en gebruik een theeschepje.
LazyCat
23-10-2025 om 09:24
Ik begin de dag met koffie, maar in de middag en avond lust ik graag thee.
Er is een theewinkeltje hier in het centrum, waar ik altijd zakjes losse thee koop. In de zomer het liefst de wat lichtere witte thee met citrussmaken of bloemetjes en dergelijke. In de winter ga ik voor de zwaardere melanges zwarte thee, met bijvoorbeeld zoethout, kaneel enzo. Ook heb ik een voorraad kruidenthee in de kast. Het is geen echte thee, maar wel erg lekker.
Rooibos en Earl Grey vind ik niet te drinken zo vies, en de gewone Engelse thee vind ik vreselijk saai. Voor visite heb ik wel een doosje in huis, wel zo gastvrij. Elders vind ik de zakjes Pickwick ook best hoor, ik verwacht niet dat iedereen losse thee ofzo heeft. Maar dan wel graag thee met een smaakje 
Herfstappeltaart
23-10-2025 om 09:25
Bakblik schreef op 22-10-2025 om 20:09:
[..]
Exact dit.
Drinkt jouw kleintje ook al thee?
Ik ben met mijn kinderen begonnen met thee drinken vanaf dat ze anderhalf waren. Kregen ze "kleuterthee" Dan deed ik een ijsklontje (of2) in hun kopje om de ergste hitte eruit te krijgen.
Ik heb nog steeds altijd ijsklontjes in de vriezer voor als het een keer snel moet met dat kopje thee. Te laat beneden om nog rustig je thee te drinken voordat je naar de trein moet dan gooi je er een klontje in.
De tandarts was er blij mee: Je moet wel beter/nauwkeuriger poetsen, want ik zie aan hun tanden dat ze zwarte thee drinken maar dat is altijd nog beter dan frisdrank of limonade!
Onze kleinkinderen drinken al vanaf heel jonge leeftijd thee met melk. Nu zijn ze zes en bijna vijf en ze drinken het nog steeds
Rosehip
23-10-2025 om 09:37
Rooibos vind ik ook vies. Te bitter ofzo.
Verse muntthee met honing is ook lekker. Voor zover je dat thee mag noemen.
Verse gemberthee ben ik minder fan van.
Rogue
23-10-2025 om 09:50
ik ben dol op thee, dronk vroeger altijd met melk en suiker, daarna een lange tijd niet toen weer wel maar zonder melk en nu zonder suiker.
qua smaakjes hou ik van fruit : bosbessen,mango, framboos,munt ben ik dol op.
clipper tea is favoriet en dan vooral de : mighty mint, raspberry mint, rooibos&orange of rooibos kaneel, mango citrus, kamille perzik, en mijn nieuwe favoriet: Tokyo gardens ♥️
heb ook een theedoos van pukka van hun vind ik de kurkuma & gember wel lekker ook fijn als je buikpijn hebt of ziek bent.
van Engels melange & earl grey ben ik geen fan, die heb ik wel maar alleen voor bezoek.
als ik pickwick thee drink neem ik wel altijd suiker om de een of andere manier proeft het heel raar zonder.
Lipton is de enige waarvan ik geen fan ben.
ik drink mijn thee het liefst niet te sterk, alleen bij clipper&pukka laat ik het theezakje vrijwillig erin
Biem
23-10-2025 om 11:08
Ik drink ‘s ochtends altijd twee goede mokken koffie om ‘s middags over te gaan op thee. Het liefst van de theewinkel een soort rooibos/honing/citroen in losse thee. Heb zo’n filterzak-ding waar het ook eenmaal gebruikt makkelijk uitgaat 😇
En heb ook altijd verse gember liggen en munt in de plantenbak. Maar dat is geen echte thee.
en ik heb hele grote glazen mokken van de IKEA, met groot oor. Heerlijk 😆
eat ik echt niet lekker vind zijn de fruit smaken van Pickwick etc. Vind dat wat chemisch smaken.
Herfstappeltaart
23-10-2025 om 11:10
Wat ik in de zomer ook nog wel lekker vind is English Breakfast met een schijfje echte citroen erin of een plak sinaasappel. en dat dan uitknijpen in de thee. Maar al die nepsmaakjes...nee.
Rogue
23-10-2025 om 11:17
oh en ik drink graag uit een grote mok, houd het dan zet zo vast als Afrodite of doe het in mijn fles blijft het paar uur warm.
drink het meest in de herfst/winter
Vrijevlinder
23-10-2025 om 11:46
Ik drink kruidenthee, maar zo te lezen zijn er niet veel die dit doen. Op bepaalde markten staat een vrouw die ze zelf mengt, allemaal biologisch en daar koop ik vaak van.
Zwarte thee drink ik alleen nog als ik ergens op visite ben, verder niet.
Nikki1973
23-10-2025 om 12:03
ik drink graag thee. Engelse melange of citroen thee zijn favoriet.
ook vind ik verse munt met een kaneelstokje erin heel erg lekker. Dat koop ik bij de Turkse winkel, meestal doe ik er nog een stukje baklava bij 😁
Loeki72
23-10-2025 om 13:02
Ik drink graag thee. ik heb een la met allemaal blikjes met losse thee. Ik drink het liefst thee in een groot glas. Naar mijn werk neem ik een fles met theefilter mee en drink daar ook thee. Ik ben dol op rooibosthee, groene en witte thee met verschillende toevoegingen. In de herfst winter meer kruidig, in de lente en zomer wat zoeter. Vruchtenthee vind ik ook lekker, mits er niet te veel hibiscus in zit. Ik hou niet van kruidenthee waar maar 1 ding in zit zoals kamillethee, rozenbottelthee, venkelthee, enz.
madee
23-10-2025 om 19:28
Ik vind 6 likes ook genoeg animo, dus heb nu ook een topic over voedselaversie geopend
PhilDunphy
23-10-2025 om 21:45
Ik heb thee altijd vies gevonden. Ik kan me herinneren dat ik als kind alleen thee dronk als ik ziek was en echt snel wilde opknappen. Dan durfde ik nog geen koude plons water in mijn maag aan en adviseerde mijn moeder mij om thee te drinken. Hele slappe sinaasappelthee, dat ik tegen heug en meug opdronk.
Pas toen ik aan mijn werkende leven begon, ben ik thee gaan drinken. Puur omdat ik geen koffie lust en je dan op het werk eigenlijk niks hebt behalve water. Ik begon met smaakjesthee (sinaasappel, bosvruchten, etc), heel licht. Later kwam daar rooibos bij.
Inmiddels drink ik het liefst rooibos en groene thee, dus nog altijd niet de klassieke theesmaak. En graag heel licht. Echte Engelse thee vind ik nog altijd erg smerig.
Ik mag wel graag wat experimenteren met verse thee (rooibossmaakjes en groene theesmaakjes). Weer even wat anders dan de standaard zakjes.
GroenTuintje
23-10-2025 om 21:53
hier een flinke thee drinker. Drink thee altijd uit een mok. Theepot vind ik niet handig. Liefst groene thee of kruidenthee ( Melisse, munt of kamille) . Zonder zoetjes of suiker.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.