Huiskamer
madee
22-10-2025 om 18:31
Het grote THEE-topic
Naar aanleiding van een afbuiging in een ander topic 🤪
Vertel hier alles over je theefavorieten, -ergernissen en -belevenissen.
Hoe drink jij het, wat vind je lekker/vies, etc. Kom maar op 🫖
Roses-on-Ice
22-10-2025 om 23:52
Ik drink vrijwel alle soorten thee. M'n huidige favorieten zijn groene thee met banaan-meloensmaak, sweet orange en turkish apple van de Oxalis, een kruidenmix van de Oxalis, en zoethoutthee. Als ik voel dat ik ziek word maak ik altijd mijn "gezondheidsmix": heet water met gemberplakjes, anijs, kaneelstokje, citroen, en honing.
M'n favoriet die ik écht altijd kan drinken is wel pineapple-lemon van Pickwick. Helaas nergens meer te vinden, dus toen ik hem op een website vond heb ik hun hele voorraad (12 doosjes) opgekocht. Ik kan dus nog wel even door. 
Netherfield
23-10-2025 om 06:39
Ik drink vooral Earl Grey thee. Lady Grey is ook erg lekker. Het liefst met suiker, maar slecht voor de lijn dus drink ik het zonder suiker. Pickwick thee vind ik wat bitter. Ik koop altijd zakjes voor een pot thee, die gebruik ik de hele dag. Thee drink ik uit een mok en ik doe er altijd een beetje koud water in zodat ik het meteen kan drinken.
Niet te hachelen: gemberthee, verse muntthee, sterrenmix. Ik ben niet avontuurlijk met thee.
rionyriony
23-10-2025 om 06:40
absor schreef op 22-10-2025 om 22:25:
thee! Ik lus bijna alle thee maar het liefst drink ik rooibos. Enkel rooibos of met allerhande smaakjes, allemaal lekker. Snap de haat niet
earl grey daarentegen, echt dat smaakt naar vloeibare parfum. Zo ontzettend vies!
op een terrasje of in een restaurant heerlijk verse muntthee met honing. Lekker hoor
Dit zal niet bij je overkomen maar rooibosthee vind ik uitermate zwoel smaken.
Momenteel doe ik dus maar twee scheppen cacao in een plastic mok, zoetstof en havermelk erbij, de mixer erop, een minuut in de magnetron en zo heb ik iets wat ik écht met plezier drink. Hoewel daar wel calorieën in zitten.
Bakblik
23-10-2025 om 06:48
Kampeerder schreef op 22-10-2025 om 22:20:
Wat een leuke verhalen over thee.
Hier een tijdlang en paar avonden per week thee op het lichtje. Jongens die van het sportveld kwamen schonken dan zelf hun thee even in. Half uurtje na elkaar. Na een training in de koude avond nog een warm kopje thee. Eén van de jongens was hoogst verbaasd dat ze bij een vriendje cola dronken na de training.
Op de camping ook altijd in de avond nog thee voordat de jongens met andere jeugd op de hangplek gingen hangen. En toen ze jonger waren, thee na het douchen. In pyjama, vest erover en nog thee. Of als het al koud was, in de tent onder een dekentje. Ook altijd thermoskan mee op uitstapjes.
Dochter kwam soort van verbolgen terug van kamp in groep 8. Er was geen thee voor de kinderen, alleen voor de leiding.
Hier wel "vriendjes" van de kinderen over de vloer gehad die woedend de koelkast open trokken toen ik na school thee of water met fruit aanbood.
En inderdaad ook een dochter die stevig verbaasd was dat er geen thee was op groep 8/brugklas kamp.
N Heb zojuist het overlevingspakket voor een wo tentamen van 4 uur aangevuld voordat dochter zo weggaat. Gisteravond had ze al brood gesmeerd en nootjes in een bakje gedaan. Ik heb net een appel geschild en in eenhapsstukjes gesneden en haar bodum travelmug gevuld met thee. Als die onderweg al op gaat (aangepaste, langere route door werkzaamheden) heeft ze een zakje bij zich om op de uni nog een nieuwe beker te maken. Haar studievereniging heeft een waterkoker maar niet altijd trntamenwaardige thee.
Bakblik
23-10-2025 om 06:52
absor schreef op 22-10-2025 om 22:25:
thee! Ik lus bijna alle thee maar het liefst drink ik rooibos. Enkel rooibos of met allerhande smaakjes, allemaal lekker. Snap de haat niet
earl grey daarentegen, echt dat smaakt naar vloeibare parfum. Zo ontzettend vies!
op een terrasje of in een restaurant heerlijk verse muntthee met honing. Lekker hoor
Trek je van de haat niks aan. Geniet lekker van je bakkie. Als hij dat echt lekker vindt dan mag je dat van mij drinken.
Rooibos roept bij mij nare herinneringen op aan een buurvrouw en daarom drink ik het niet meer.
Misschien een nieuw topic met mooie verhalen dat je op zich tompoezen wel lust maar ze nooit eet, omdat je dan aan de nare oma moet denken.
Schommelstoel
23-10-2025 om 07:05
Thee
Ik ben wel een beetje een theesnob: Pickwick, Lipton of huismerk komt er hier niet in. Dat is niet veel meer dan theegruis in een (soms zelfs plastic) zakje.
Ik zet thuis zelf altijd losse thee, koop graag (online) in bij De Pelikaan of De Theefabriek.
Favorieten zijn jasmijnthee voor in de ochtend, Rose Congou of Darjeeling voor in de middag en sterke Earl/Lady Gray in de avond. Thee met gekke smaakjes laat ik aan me voorbij gaan.
Als het dan toch een keer zakjes moeten zijn, dan die van Twinnings of Dilmah.
Anna76
23-10-2025 om 07:53
Ik heb heel lang geen thee gelust, pas ergens op de middelbare school heb ik het leren drinken. Bij m'n beste vriendin dronken ze altijd een kopje thee op een bepaald moment van de dag, dan liet men nog eens duidelijk merken dat het echt heel raar was en dan kreeg ik iets anders.
Ik drink het altijd zonder suiker, vanaf het begin al.
En ik ben absoluut geen theesnob, ik drink praktisch alles, echt thee, kruidenthee, infusies, weet ik het. Ik ben wel van de zakjes, losse thee vind ik gedoe, zit je iedere keer weer met die losse thee te klooien. Zakjes zijn makkelijk en snel.
De meeste smaken lust ik ook wel, ik ben alleen niet zo gek op zoethout en mengsels waar zoethout in zit. En english breakfast ben ik ook niet gek op, liever earl grey. 's Ochtends drink ik altijd earl grey, in een meeneembeker als ik naar kantoor ga, dan kan ik het lekker onderweg drinken. Voordat ik weg ga snel naar binnen gieten werkt niet bij mij, dan moet ik gegarandeerd plassen onderweg en dat is onhandig als je met het OV gaat.
Duufje
23-10-2025 om 08:06
Ik drink veel liever (zwarte) koffie dan thee. Van thee word ik bovendien misselijk als ik daar veel van drink.
Als ik thuis ontbijt zet ik wel een pot en als we in het weekend met z'n allen ontbijten ook. Man lust alleen Dutch Blend van Pickwick, dat is zwarte thee met een beetje sinaasappel (die ik niet proef
). Die wordt hier dus zo nu en dan gedronken en is ook de enige thee die we in huis hebben.
Ik vind verse gemberthee wel heel lekker. Maar dat is waarschijnlijk officieel geen thee.
wild-flower
23-10-2025 om 08:25
Auwereel schreef op 23-10-2025 om 08:07:
H&B leest mee, ik krijg een advertentie voor thee in mijn mail!
madee
23-10-2025 om 08:28
Schommelstoel schreef op 23-10-2025 om 07:05:
Thee
![]()
Ik ben wel een beetje een theesnob: Pickwick, Lipton of huismerk komt er hier niet in. Dat is niet veel meer dan theegruis in een (soms zelfs plastic) zakje.
Ik zet thuis zelf altijd losse thee, koop graag (online) in bij De Pelikaan of De Theefabriek.
Favorieten zijn jasmijnthee voor in de ochtend, Rose Congou of Darjeeling voor in de middag en sterke Earl/Lady Gray in de avond. Thee met gekke smaakjes laat ik aan me voorbij gaan.Als het dan toch een keer zakjes moeten zijn, dan die van Twinnings of Dilmah.
Ik heb juist bij die losse thee altijd van dat gruis onderin mijn kopje, omdat er altijd wel een deel uit het thee-ei ontsnapt. En ik weet nooit hoeveel erin moet. Alleen daarom al gebruik ik alleen theezakjes.
madee
23-10-2025 om 08:29
Auwereel schreef op 23-10-2025 om 08:07:
H&B leest mee, ik krijg een advertentie voor thee in mijn mail!
Wie/wat is H&B? Ik ben blont 🤪
Anna76
23-10-2025 om 08:36
madee schreef op 23-10-2025 om 08:29:
[..]
Wie/wat is H&B? Ik ben blont 🤪
Holland & Barret denk ik, voorheen De Tuinen
madee
23-10-2025 om 08:38
Bakblik schreef op 23-10-2025 om 06:52:
[..]
Trek je van de haat niks aan. Geniet lekker van je bakkie. Als hij dat echt lekker vindt dan mag je dat van mij drinken.
Rooibos roept bij mij nare herinneringen op aan een buurvrouw en daarom drink ik het niet meer.
Misschien een nieuw topic met mooie verhalen dat je op zich tompoezen wel lust maar ze nooit eet, omdat je dan aan de nare oma moet denken.
Dat verschijnsel wordt meestal “voedselaversie” genoemd — of specifieker: “aangeleerde smaakaversie”.
🧠 Uitleg:
Een aangeleerde smaakaversie ontstaat wanneer iemand een bepaald voedsel associeert met een negatieve ervaring, bijvoorbeeld:
- misselijk worden na het eten ervan,
- of een nare gebeurtenis die toevallig tegelijk plaatsvond.
Zelfs als dat eten niet de oorzaak was van het negatieve gevoel, kan de hersenen de associatie toch leggen — waardoor je dat eten later niet meer kunt verdragen of zelfs de geur ervan al afkeer oproept.
———-
Bovenstaand zegt ChatGPT erover, ik wist namelijk dat dit verschijnsel in de psychologie een naam had maar kon er niet op komen.
Ik heb het met snert en het meeste aan peulvruchten. Sperziebonen lust ik wel graag. Ik ben wel zover dat ik iets wel eet als er bijvoorbeeld een kleine hoeveelheid doperwten of linzen door een groentemix heen zit.
Zal ik er een topic voor aanmaken? Bij 10x❤️ van dit bericht doe ik het.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.