Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Hebben jullie een tuin ?

en zo ja 
Hoe ziet je tuin eruit ?

Rechthoekig perceel van 480 m2. Voortuin aan 2 zijden betegeld zodat er 4 autos kunnen staan met in het midden hekwerk en grind, wil daar nog bakken plaatsen met hortensia's en/of lavendel ooit.

Achtertuin volledig op het Zuiden met over de gehele breedte een Laurierhaag, dan een stuk gras, ongeveer 4 meter diep over bijna de gehele breedte, en vervolgens tot aan het huis een groot terras waar straks een overkapping/balkon komt. Aan 1 zijde van de tuin wil ik een "siertuin" maken met vaste planten die om en om bloeien van voorjaar tot najaar.

Ooit moet dat klaar zijn. Haha. 

Roos57 schreef op 25-07-2025 om 19:26:

[..]

Ik denk dat jij prachtig 😍 woont

Dank je, Roos.

Ik denk het ook maar weet je wat het is? Na een tijd zie je dat niet meer zoals andere mensen dat zien, gewoon omdat je dat gewoon wordt. Net zoals ik vind dat andere mensen supermooi wonen en als je dat dan zou zeggen, dan antwoorden die: "ja, vind je?". Het gewenningseffect is een raar iets. Ik weet nog toen wij de eerste keer naar deze woonst kwamen kijken, mijn mond viel open. Wow, wat een huis en wat een omgeving! Terwijl we er nog jaren werk in zouden hebben als we dat kochten. We hebben gezweet en gezwoegd en alles wat we konden zelf gedaan. Laten doen konden we niet betalen. En we hebben er iets van gemaakt, vele malen beter dan wat het was, zowel binnen als buiten. En dat vind ik spijtig dat de verwondering van de eerste momenten verdwijnt. Maar ik ben hier supertevreden hoor.

Wat ik wel kan is nog geregeld stilstaan bij wat het lot voor mij in petto had op gebied van 'omgeving waar ik mijn leven leid'. En daarvoor dankbaar zijn. Dat klinkt héél melig, ik weet het. En ook, we hebben gezocht, gevonden en betaald. Er zijn echter nog mensen die erg veel moeite steken in het vinden van iets moois, en die het niet vinden. Daarom zeg ik: je moet ook het geluk hebben dat het op 'je weg' komt. 

PS: net op de valreep kan ik het nog bijvoegen: ik ben (zwaar) verslaafd aan in de tuin werken. In de zomer soms tot tien uur 's avonds voorbij. Heerlijk als de dag te heet is geweest en je niet kan buiten komen. Als je dan 's avonds in de aangename koelte nog kunt harken, wieden, zelfs kleine snoeiwerkjes doen, ik zie de duisternis dan met tegenzin komen. Soms vraagt mijn man of hij een pillamp moet brengen. Muggen die vind ik dan wel vervelend, onze kolonie zwaluwen die bijna elke dag uitbreidt, dan weer niet.

Ik heb geen tuin maar een fijn balkon met veel planten en een zitje.

Tuin rondom, perceel van 1700m². Voortuin haagje, siergrassen, paar kleine boompjes. Links en rechts bestraat voor de camper en auto's. Achtertuin is volledig groen en verdeeld in 3 stukken, voorste stuk is eerder strak met afgeboorde perken, siergrassen, strong annabellen en een paar kleinere bomen. Tweede stuk is speelser, met bloeiende planten, lavendel en 3 grote bomen. Hier is ook ons Frans terrasje, sauna en hottub. Achterste stuk staat een groot werkhuis waar de zonnepanelen op liggen, ligt het hout, de composthoop en hebben onze 5 kippen hun verblijf.

Herfstappeltaart schreef op 25-07-2025 om 22:23:

Wij hebben een achtertuin met een grasveldje (klaverveldje ) en borders met allerlei vaste planten als lavendel, hortensia's , hemelsleutel, varens, annabelle, ezelsoren, campanula, en ook een appelboom en hoekjes met coniferen. Ook twee clematissen die klimmen tegen pergola's en drinkbakken voor de vogels, een insectenhotel enz.
Tegen de gevel een terrasje met gewone stoeptegels. Ook veel zinken teilen.

Nog vergeten te vermelden: tuin ligt op het westen en er staat ook een zandbak voor de kleinkinderen en er hangt een regenton. Voortuin hebben we ook, maar is voornamelijk oprit voor de auto met een klimhortensia tegen de schuur en twee verhoogde borderbakken.

Nee want woon in een appartement. Op de begane grond maar wel wat hoger dan straatniveau.
Ons balkon /terras is zo'n 5 meter breed, de breedte van de woonkamer, en zo'n 3 meter diep.
Er staat op een bak waar de stoelkussens en de bbq in staan, een tafel met 4 stoelen, een ligbed ( goedkoop van Ikea en helemaal afgebladderd) een grote regenton de unit van de airco en 2 grote stenen hoge plantenbakken en 5 oude van die soort zinken rechthoekige en 4 kunstof ronde. In de helft zit amper iets want echt alles waait hier kapot. Verder nog een oud tafeltje waar de bbq op gaat als we die gebruiken en 2 gieters bij de regenton. En een plantenbak die kapot is en weg moet en een halve zak tuinaarde.
Volgend weekend wil ik al het oude spul uit de bakken verwijderen . 

Zo’n balkon/terras als Layka en Dolfje beschrijven lijkt mij ook lekker. Vroeger had ik een heel klein balkon waar net twee stoeltjes en een klein tafeltje op pasten. Met plantenbakken aan de reling was het toch een heerlijk plekje om te zitten, ik zat er vaker dan ik nu in de tuin zit. Onder andere omdat er veel te zien was vanaf het balkon en het met openslaande deuren gelijk aan de woonkamer zat.

Dolfje schreef op 26-07-2025 om 07:21:

Volgend weekend wil ik al het oude spul uit de bakken verwijderen .

Nou ik zat net op de bank naar die zooi te kijken en meteen maar gedaan.  Dankzij dit topic 

Roos57

Roos57

26-07-2025 om 09:03 Topicstarter

leuk om te lezen
🪴 🪏 

Ik zou echt geen huis zonder tuin willen. Ik ben graag buiten. 

We wonen aan een prive straat, Met met daaraan maar 1 huis. De Grind is ons eigendom, en onze tuin grenst aan een bos. We hebben een groot grasveld, en veel bloemen. En fruitbomen.
Maar het aller fijnste is dat als we in de Winter in de Sauna geweest zijn we naakt de tuin in kunnen om auf te koelen, want onze Buren wonen te ver weg.
Ik woon niet in NL.

Best wel diepe tuin ( 18 meter ) voor een tussenwoning  met veel planten  , moestuin gedeelte , 2 appelbomen , kersenboom , aalbessenstruik . druivenstok . Wel veel werk .

wild flower: hier doen we de tuin samen, man snoeit, en heeft nog een groente tuintje. En ik rij het gras, zo`n 1 keer in de week….

watertoren schreef op 26-07-2025 om 09:17:

Ik zou echt geen huis zonder tuin willen. Ik ben graag buiten.

Ik ook maar ik woon aan een groot park waar ik bijna dagelijks wandel en op een bankje zit. We hebben ook bewust dit appartement op de begane grond genomen omdat het terras groter is dan boven.

Geen tuin maar een balkonnetje van 3m breed en 1,5m diep op het Zuiden.
De railing hangt rondom vol met balkonbakken met rode en roze geraniums. Er hangen drie lampionnen op zonne-energie en twee hangmanden met alweer geraniums. 
Een klein tafeltje van een gietijzeren onderstel van een oude Singer naaimachine en een marmeren bladje. 
Twee sierlijke zwarte gietijzeren stoeltjes met roze kussentjes. 
Ik ben er blij mee. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.