Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Hebben jullie een tuin ?

en zo ja 
Hoe ziet je tuin eruit ?

Roos57

Roos57

25-07-2025 om 19:04 Topicstarter

ruime tuin . Met vijver en gras . Twee zitjes . Overkapping met bankje .
Ik geniet 😊 

postzegel: 4x4 m met een grote boom in het midden en omsloten door 3 muren.

6*12 meter met zo veel mogelijk groen erin gepropt en weinig hoge schuttingen eromheen. 

Perceel (waarop boerderij staat) van zo'n 1400m2, niet extreem groot dus, wel tuin rondom het huis. breder dan dat ie diep is. Dat vind ik leuk want landschap-zicht vanuit de living. Waarmee ik niet bedoel dat er iets mis is met een diepe tuin. Vooral groene struiken, ik hou niet zoveel van bloemen. En de bloemen die er staan zijn vooral tinten van paars en wit. Ook een flinke partij varens. Tegen de muren een druivelaar, wilde wingerd en twee vuurdoorns. Ook twee grote bomen en een bruidssluier. 

oh, en nog vergeten: piepklein, glazen serretje van man en een stukje waar hij pompoenen, courgetten en aardappelen heeft staan.

Roos57

Roos57

25-07-2025 om 19:26 Topicstarter

letterkoekje schreef op 25-07-2025 om 19:12:

Perceel (waarop boerderij staat) van zo'n 1400m2, niet extreem groot dus, wel tuin rondom het huis. breder dan dat ie diep is. Dat vind ik leuk want landschap-zicht vanuit de living. Waarmee ik niet bedoel dat er iets mis is met een diepe tuin. Vooral groene struiken, ik hou niet zoveel van bloemen. En de bloemen die er staan zijn vooral tinten van paars en wit. Ook een flinke partij varens. Tegen de muren een druivelaar, wilde wingerd en twee vuurdoorns. Ook twee grote bomen en een bruidssluier.

Ik denk dat jij prachtig 😍 woont 

Huis met mn ex wel, een kleintje. Was betegeld toen we het kochten, heb bijna alles eruit getrokken en alleen een pad naar het terrasje en naar de poort laten liggen. Met wat er uit kwam een muurtje en borders gemaakt. Vijver erin, paar varens, veel anamonen en mooie klimplanten.. Was heerlijk liggen in mijn hangmat onder het balkon van de buren. Elke ochtend de koffie daar en voor het slapen gaan nog even de tuin in. 

Woon nu op een flatje met klein balkon. Mis de tuin elke dag. Ex heeft alles weer laten betegelen toen ik weg was. 

Een voortuin en een achtertuin, niet al te groot, wel groen. Ik begrijp mensen niet die in een groene wijk gaan wonen en dan hun hele tuin betegelen omdat ze anders last van insecten krijgen.

Geen tuin en geen balkon. 

Voortuin was volledig betegeld, wij hebben aan beide kanten van het paadje naar de voordeur wat tegels eruit gewipt en wat groens ertussen gezet. De achtertuin is wel ongeveer zoals we hem aantroffen, al hebben we er wel andere planten in gezet. Ik geloof dat het 6x10 is, met een terrasje, een betegeld paadje naar de schuur, grasveldje van 4x6 (denk ik) en rondom borders met een appelboom, perenboom en wat struiken. We hebben een jasmijn staan, een hibiscus (waar hommels met zo'n bepoederd achterste uit komen vliegen) en een olijfboom. Tegen het schuurtje aan staat een vuurdoorn waar veel vogels op af komen. De vlinderstruik doet het dit jaar voor het eerst eigenlijk niet meer. De schuttingen zijn begroeid met klimop en we hebben een druif die een dak vormt boven het stukje tegels naast de schuur. Handig, want dan staat de groenbak in de schaduw ipv te stinken in de zon. Plus: het vormt een barrière tegen buurkatten. We hebben op zich niets tegen katten, maar de buurtkatten komen bij ons altijd vlinders jagen en daar zijn wij minder van gecharmeerd.

Wij gaan volgend jaar verhuizen naar een nieuwbouwhuis. Ik wil dan ook een groot stuk gras waarop gespeeld kan worden. Dan komen er twee terrassen, een tegen het huis aan en een in de achtertuin. De schuttingen wil ik dan laten begroeien met verschillende klimplanten die bloemen geven, zodat er altijd wat moois te zien is qua kleur (en insecten die erop af komen). Ook wat laurier. Ik twijfel nog of er nog een vuurdoorn in komt en zo ja, waar dan. Verder in de borders veel laten woekeren door witte en paarse maagdenpalm, lelietjes der dalen en skimmia's. Die hebben we nu ook staan en dat bevalt prima. In de voortuin wil ik ook wat rododendrons en hortensia's plaatsen. Nouja, genoeg plannen dus.

Het valt me altijd op dat veel mensen die een onderhoudsarme tuin willen, er vaak een tegelparadijs van maken. Zonde. Onze tuin kost echt niet veel tijd, laat maar lekker groeien en bloeien. Twee dagen per jaar wat snoeien en ja, gras maaien moet wel vaker, maar verder valt het echt reuze mee. En het is beter voor de natuur. Maarja, ieder z'n ding.

Woepsie, lange post...

Grote tuin in een wat rare vorm, links loopt uit in een punt die 2x zo lang is als rechts omdat het straatje naast ons huis daar al lag toen wij gingen bouwen.  achterin die punt tuinhuis met daarachter fruitstruiken,2 grasstukken,groot terras in het midden ervoor en overkapping rechts. Veel groen en vooral bloemen. Veel insecten dus ook, gezellig als het zo druk is in de tuin. Imkers hebben hun bijenkasten achter mijn tuin staan. Vlinders zitten in grote getale op de vlinderstruiken. 

Wij wonen aan de bosrand, dus vanuit  de tuin loop je zo t bos in, de eerste meters bos zijn van ons, daarna van andere eigenaren geen idee wie.
Redelijk ruime tuin, veel fruitbomen, we hebben een klein paradijsje hier

Voor en achtertuin beide weelderig begroeid. Heel veel bloemen en planten waar insecten op af komen. Ik zie mijn tuin als een plaats die ik deel met heel veel andere organismen en waar ik te gast ben. Ik heb hem vorig jaar samen met mijn man aangelegd waarbij we goede al aanwezige elementen behouden hebben. Als je hem ziet heb je niet door dat grote delen pas vorig jaar zijn aangelegd. Tegen het huis aan een flink terras en onder de pergola een knus zitje.

Bij ons oude huis hadden we een grotere tuin een klein paradijsje maar we hebben bewust gekozen voor een kleinere tuin bij ons nieuwe huis. De soort tuin die wij hebben is arbeidsintensief en met z'n tweeën is een achtertuin van 100mm meer dan genoeg, voor hebben we een boorder van 25 mm.

ja klein en heel groen 

wij hebben om ons hoekhuis een best wat wilde en vrolijke tuin met struikjes, vaste bloeiende planten, een vlonder van gevonden pallets en daarop wat planten in potten. 
Een paar kleine bomen, een rozenboogje, drie leilindes bij de zijgevel waar de zon langs strijkt.  Een vijver vol waterplanten en een paar kikkers, een houten zandbak voor de kleinkinderen. Een houten ligvlonder van pallets waarvoor ik net een leuk matrasje heb laten maken.
Bestrating kleine stenen in wildverband. 
Geen overkapping. Wel twee zitjes. Twee voederkorven. Veel vogels, kleine en grotere. Vlinders, bijen en aanverwant vliegverkeer. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.