Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Heb jij al last van bestelschaamte?


Herfstappeltaart schreef op 25-05-2022 om 10:49:

[..]

Ik vind dat 'zien en voelen' juist een argument om het wèl online te kopen. Ik kan dan veel uitgebreider passen dan wanneer er een verkoper in mijn nek staat te hijgen. Mijn keuze is dan veel weloverwogener en ik heb geen miskopen meer.

Schoenen in een winkel kopen kan ik echt niet: (past het mevrouw, euh ja, ik wil er eerst een half uurtje mee lopen). Dat gaat dus thuis wèl. Gewoon binnen.

Ook geen praatjes meer van 'ze lopen nog uit' of iets dergelijks die me op het verkeerde been zetten.

Daarbij is de keuze in ongeveer àlles 10x zo groot dan in winkels in mijn buurt.

Exact dit dus. 

redbulletje schreef op 25-05-2022 om 11:36:

[..]

Exact dit dus.

Ja. Of even een nachtje erover slapen en dan de dag erna nog eens passen. In winkels wil ik zo snel mogelijk dat pashokje weer uit.

Rockstar schreef op 25-05-2022 om 12:00:

[..]

Ja. Of even een nachtje erover slapen en dan de dag erna nog eens passen. In winkels wil ik zo snel mogelijk dat pashokje weer uit.

Precies. Doe ik ook. Of ik laat het nog even zien aan een vriendin of man wanneer ik twijfel. 

Of ik last heb van bestelschaamte is een goede vraag. Mijn twee tieners zijn zich bewust van de impact op de wereld van kleding van de winkels die je in de stad hebt zoals de Zara en de H&M. Zij begrijpen ook dat tweedehands altijd een betere keuze is dan nieuw en laten mij dan kleding bestellen via Vinted (de kringloopwinkels hier hebben weinig interessants vinden zij). Niet leuk voor de ondernemers van fysieke winkels, maar zij blijven nou eenmaal stug kleding verkopen waarvan ze weten dat die niet deugt.

Verder bedenk ik me dat ik eigenlijk voor mezelf en het huishouden haast niks meer in de fysieke winkel koop. Behalve voeding omdat ik dan kan zien of het wel goed vers is.

Rockstar schreef op 25-05-2022 om 12:00:

[..]

Ja. Of even een nachtje erover slapen en dan de dag erna nog eens passen. In winkels wil ik zo snel mogelijk dat pashokje weer uit.

Precies, dit heb ik ook.

En nee, ik heb geen bestelschaamte. Als ik meer keuze wil in àlles (kleding,schoenen, vloerkleed, dekbedovertrek, enz.) zou ik de stad moeten verlaten. Dat lijkt me ook niet mileuvriendelijk, dat rijden elke keer. Die bus van DHL of Post.nl rijdt hier ongeveer iedere dag door de straat dus dat is een heleboel vliegen in 1 klap.

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

25-05-2022 om 17:39

Mensen in een dorp hebben een punt dat ze anders toch naar de stad zouden rijden met eigen auto. Maar ik denk wel dat doordat bestellen zo makkelijk is, er heel veel  impuls-/onnodige aankopen online worden gedaan. 

Ik vind het wel raar dat mensen die bewust teveel bestellen om te kunnen kiezen, vinden dat dat hun eigen zaken zijn. We leven tenslotte allemaal op dezelfde wereld dus hebben allemaal te maken met gevolgen van niet duurzame keuzes.
Waarbij ik absoluut niet wil beweren dat ik nooit verkeerde keuzes maak. Een heleboel zelfs, mijn voetafdruk op de aarde is nog steeds te groot. Maar als iemand anders daar dan kritiek op heeft zal ik nooit zeggen bemoei je met je eigen zaken. Het milieu etc. zijn de zaken van iedereen. 

Nera schreef op 25-05-2022 om 17:39:

Mensen in een dorp hebben een punt dat ze anders toch naar de stad zouden rijden met eigen auto. Maar ik denk wel dat doordat bestellen zo makkelijk is, er heel veel impuls-/onnodige aankopen online worden gedaan.

Ik vind het wel raar dat mensen die bewust teveel bestellen om te kunnen kiezen, vinden dat dat hun eigen zaken zijn. We leven tenslotte allemaal op dezelfde wereld dus hebben allemaal te maken met gevolgen van niet duurzame keuzes.
Waarbij ik absoluut niet wil beweren dat ik nooit verkeerde keuzes maak. Een heleboel zelfs, mijn voetafdruk op de aarde is nog steeds te groot. Maar als iemand anders daar dan kritiek op heeft zal ik nooit zeggen bemoei je met je eigen zaken. Het milieu etc. zijn de zaken van iedereen.

Dat is waar. Ik zal dat ook niet zeggen maar maak wel mijn eigen afwegingen. Zo heb ik nog nooit in een vliegtuig gezeten bijvoorbeeld, eet ontzettend weinig vlees en alleen van biologische oorsprong. 

Impulsaankopen doe ik nooit. Ik koop alleen wat ik nodig heb, ook online en maak daarin wel verantwoorde keuzes. Mijn uitleg over het langer/beter kunnen passen thuis heeft ook tot gevolg dat er geen miskopen van mij meer ongedragen worden afgedankt. Ook wat waard.

Nera schreef op 25-05-2022 om 17:39:

Mensen in een dorp hebben een punt dat ze anders toch naar de stad zouden rijden met eigen auto. Maar ik denk wel dat doordat bestellen zo makkelijk is, er heel veel impuls-/onnodige aankopen online worden gedaan.

Ik vind het wel raar dat mensen die bewust teveel bestellen om te kunnen kiezen, vinden dat dat hun eigen zaken zijn. We leven tenslotte allemaal op dezelfde wereld dus hebben allemaal te maken met gevolgen van niet duurzame keuzes.
Waarbij ik absoluut niet wil beweren dat ik nooit verkeerde keuzes maak. Een heleboel zelfs, mijn voetafdruk op de aarde is nog steeds te groot. Maar als iemand anders daar dan kritiek op heeft zal ik nooit zeggen bemoei je met je eigen zaken. Het milieu etc. zijn de zaken van iedereen.

Zolang het mensen zijn met kinderen die met het beschuldigende vingertje wijzen zal t op mij nooit indruk maken. Als kind vrije is je voetafdruk vele malen kleiner dan wanneer je de keten van vervuilers in stand houdt middels voortplanting.

redbulletje schreef op 25-05-2022 om 17:51:

[..]

Zolang het mensen zijn met kinderen die met het beschuldigende vingertje wijzen zal t op mij nooit indruk maken. Als kind vrije is je voetafdruk vele malen kleiner dan wanneer je de keten van vervuilers in stand houdt middels voortplanting.

 Daar heb je toch niet  voor gekozen uit milieuoverwegingen ? Ik rijd geen auto want heb geen rijbewijs.  Dat is geen keuze voor het milieu.  Twee nichten van mij  schermen met het feit dat ze niet vliegen. "Zooo goed voor het milieu!".  Ze durven niet te vliegen, dus vind ik dat evenmin  een bewuste keuze om het milieu te sparen.
Het milieusparend effect is hetzelfde maar ik vind het vreemd als mensen zich op de borst kloppen dat ze goed bezig zijn maar daar zelf niet voor gekozen hebben. 

amarna schreef op 26-05-2022 om 08:45:

[..]

Daar heb je toch niet voor gekozen uit milieuoverwegingen ? Ik rijd geen auto want heb geen rijbewijs. Dat is geen keuze voor het milieu. Twee nichten van mij schermen met het feit dat ze niet vliegen. "Zooo goed voor het milieu!". Ze durven niet te vliegen, dus vind ik dat evenmin een bewuste keuze om het milieu te sparen.

Dat klopt maar het maakt gewoon weinig indruk omdat iedereen uiteindelijk toch voor z'n eigen pleziertjes kiest dus ik ga mezelf die niet onthouden 'for the greater good'

Als ik kritiek zou krijgen op mijn levenswijze dan zou ik echt wel zeggen van bemoei je met je eigen zaken. 

OnherkenbaarAnoniem

OnherkenbaarAnoniem

26-05-2022 om 10:15 Topicstarter

Ik heb niet echt kritiek geleverd op de buurvrouw hoor. Als je al langer bij elkaar woont en elkaar kent weet je soms wat je kan zeggen/ of je een grapje kan maken. Ik maakte dus een grapje over de hoeveelheid rekjes en toen ze uitlegde waarom heb ik mijn mond gehouden.  Ik vind het vreemd en bedacht dat je dat ook kon uitvogelen zonder alle rekken te laten komen maar heb dat niet tegen haar gezegd. 

OnherkenbaarAnoniem schreef op 26-05-2022 om 10:15:

Ik heb niet echt kritiek geleverd op de buurvrouw hoor. Als je al langer bij elkaar woont en elkaar kent weet je soms wat je kan zeggen/ of je een grapje kan maken. Ik maakte dus een grapje over de hoeveelheid rekjes en toen ze uitlegde waarom heb ik mijn mond gehouden. Ik vind het vreemd en bedacht dat je dat ook kon uitvogelen zonder alle rekken te laten komen maar heb dat niet tegen haar gezegd.

Ze mag blij zijn dat je ze hebt aangepakt. 

Ik neem geen pakjes meer aan voor buren die ze niet snel genoeg ophalen of waar je ze langs moet brengen en ik verwacht ook nog dat ze fatsoenlijk bedanken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.