Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Heb jij al last van bestelschaamte?

Vanochtend las ik deze column: https://www.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf20220523_95789610 en vroeg mij net als de schrijfster af of dat vele bestellen wel nodig is.  Wat is er mis met naar de winkel gaan om iets te kopen. 
Rond een uur of 10 ging de bel en nam ik twee pakketten in ontvangst voor mensen verderop in de straat.  Onmiskenbaar 3 wasrekken, verpakt in 2 pakketten. Een wasrek om op te hangen en 2 staande rekken. Net kwam ze de pakketten bij mij halen en ik vroeg met een gekke bek of ze zoveel was in 1 keer kon doen dat ze 3 rekken nodig had. 
Nee, ze had ze besteld, zodat ze kon passen wat ze kwijt kon op de overloop.  1 van de 2 staande trekken ging sowieso terug. 
Mijn mond viel open maar ik heb niks gezegd anders dan haar succes wensen.  Hoezo bestel je 2 staande rekken om het op je zolder uit te meten?  De maten staan op de website, dat kan je toch ook wel meten/ berekenen zonder die reken in huis te halen!
Ik kreeg plaatsvervangend last van bestelschaamte. Dat ene rek is dan voor niks bij je gebracht en stuur je weer terug. 
Zelf bestellen wij alleen dingen die we niet dichtbij kunnen kopen in en echte winkel en meestal hebben we het zo goed uitgezocht dat het niet retour hoeft. 
Heb jij al bestelschaamte? Of ben je gematigd met bestellen en zoek je het zo goed mogelijk uit om te voorkomen dat het terug moet?


Ik doe het precies zoals jij het doet. Liefst in een echte winkel en ik bestel alleen online als het daar niet verkrijgbaar is. Daarnaast laat ik de bestelling als het mogelijk is bezorgen bij de Primera of AH vlak bij ons. Scheelt weer een busje hier in de straat en evt overlast voor de buren.

Ik ga niet op de fiets als ik een groot item nodig heb. Ik vraag me dan af of het echt milieu-onvriendelijker is als een busje meerdere adressen in één rit bedient dan wanneer al die mensen individueel met de auto waren gereden.

Ik denk dat het meer helpt om niet onnodig spullen te kopen. Zelf ga ik graag kringloopshoppen, lijkt mij ook goed voor het milieu, als je dan toch iets nodig hebt.

Bestelschaamte heb ik niet. Ik was laatst op zoek naar een mooie vervangende vulpen, hadden ze niet op voorraad en wilden ze wel voor mij bestellen. Ehm tja dat kan ik zelf ook wel. Meteen een bijpassende balpen en vulpotlood besteld. Want op kantoor kom ik niet zo vaak meer en deze kan ik vullen ipv telkens een hele nieuwe plastic wegwerp-kantoorpen.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

24-05-2022 om 12:26

Ik bestel alles online, behalve schoenen, en de rest van het gezin doet dat ook. Dus de bezorger staat hier zeer regelmatig voor de deur. Ik kijk wel eerst goed wat ik bestel, want terugsturen wil ik zo min mogelijk hoeven doen. 

Nee, bestelschaamte heb ik niet.

Ik heb ook absoluut geen bestelschaamte. Hoewel ik ook veel in gewone winkels koop bestel ik ook veel online. Ik heb er ook geen probleem mee om dingen terug te sturen. Ik zorg er wel voor dat ik thuis ben als er iets bezorgd wordt zodat ik mijn buren er niet mee lastig val.

sinds ze hier in de stad de nieuwe regel hebben dat je alleen in de fietsenstalling mag parkeren en niet meer voor de winkels kom ik er een stuk minder vaak en bestel ik vaker. Omdat ik het gruwelijk irritant vind. Ik schaam me er niet voor. Ik wil voor een paar boodschapjes gewoon aan het begin van de stad beginnen, voor elke winkel stoppen en aan het eind vd winkelstraat verder fietsen naar waar ik naar opweg ben. 

Overigens bestel ik vooral heel veel tweedehands, marktplaats, vinted. Fijn is dat.

OnherkenbaarAnoniem

OnherkenbaarAnoniem

24-05-2022 om 12:36 Topicstarter

Helemaal niks online bestellen dat kan ik niet meer. Er zijn zoveel fysieke winkels verdwenen dat ik er niet aan ontkom om sommige producten online te bestellen. Dan probeer ik het wel zo goed mogelijk uit te zoeken dat het niet retour hoeft. 
Meerdere dingen laten komen, dan thuis passen en meten en dat je dan (voordat je de bestelling binnen kreeg) al weet dat je de helft terug gaat sturen klinkt mij zo vreemd in de oren.
Bijna alles wat hier besteld is was gewin goed en hoefde niet retour.  1 keer een jas retour gestuurd, die was geleverd in 146 terwijl ik 164 besteld had. Foutje op de inpakafdeling. Nog een keer iets terug moeten sturen dat kapot bleek te zijn en verder niet. 

Geen bestelschaamte, want ik bestel nauwelijks. Als ik bestel dan is het omdat het niet binnen een redelijke reisafstand te verkrijgen is en ik het echt nodig heb.

Veel waarvan ik denk leuk! koop ik niet omdat het niet echt nodig is en het niet op fiets- of loopafstand te verkrijgen is. 

Kleding en schoenen bestel ik zeker niet online want dan kun je de stof en pasvorm niet voelen. Zoon bestelt zijn schoenen wel online, maar dat is 1 bepaald type en die customized hij, weet precies zijn maat en gaan dus ook niet terug. 

Ik denk dat hier maximaal 1x per kwartaal een bestelling geleverd wordt. 

Ik bestel vrijwel alles online, maar stuur zelden iets terug. Mijn redenatie is dat er beter 1 vrachtwagentje langs alle huizen kan, dan dat iedereen met zijn eigen auto naar de winkel gaat. Milieutechnisch dan.

Als ik al die busjes zie rijden dan denk ik dat er weinig mensen last hebben van bestelschaamte. Er zijn ook steeds meer mensen die hun boodschappen thuis laten bezorgen en niet of nauwelijks meer in de supermarkt komen.

Ik bestel wat ik kan bestellen, van kleding tot elektronica tot eten. En als ik niet zeker over de maat van mijn kleding ben bestel ik dus 2 maten en gaat er 1 terug. Zo zou ik dat ook met een wasrek kunnen doen.
Soms staat de bezorger hier dagelijks voor de deur, soms weken niet.

Het voordeel van dingen bestellen is dat ik die hele drukke stad niet in hoef. En de meeste winkels hebben de dingen die ik wil, zeker qua computerspul niet eens meer op voorraad dus moet sowieso besteld worden. Maar het allerfijnste vind ik dat ik zelf over het algemeen kan bepalen wanneer ik iets laat bezorgen en er dus rekening mee kan houden.

Dus nee, ik heb zeker geen last van bestelschaamte.

Lali schreef op 24-05-2022 om 12:16:

Ik doe het precies zoals jij het doet. Liefst in een echte winkel en ik bestel alleen online als het daar niet verkrijgbaar is. Daarnaast laat ik de bestelling als het mogelijk is bezorgen bij de Primera of AH vlak bij ons. Scheelt weer een busje hier in de straat en evt overlast voor de buren.

Dit doe ik ook precies zo. Alleen als ik het echt nergens kan krijgen in een fysieke winkel (steeds vaker helaas) bestel ik. En dan ga ik het op de fiets bij het afhaalpunt halen, alleen als het daarvoor te groot is laat ik het thuis bezorgen.

Ik erger me al jaren aan al die vieze stinkbusjes van diverse bezorgdiensten die hier dagelijks rondrijden en de boel staan te vergassen.

Ik neem ook liefst geen pakketjes meer aan voor anderen, alleen van buren uit mijn stukje straat, maar het moet geen gewoonte worden. Ik had een buurvrouw die zo'n beetje wekelijks bij zalando bestelde, daar wil ik gewoon niet aan meewerken, ga het maar lekker afhalen bij een afhaalpunt en val je buren hier niet de hele tijd mee lastig. Mijn andere buurman was het ook helemaal zat.

Dus de bestelschaamte is zeer terecht vind ik en zeer welkom.

SjaanRoeispaan schreef op 24-05-2022 om 12:43:

Ik bestel vrijwel alles online, maar stuur zelden iets terug. Mijn redenatie is dat er beter 1 vrachtwagentje langs alle huizen kan, dan dat iedereen met zijn eigen auto naar de winkel gaat. Milieutechnisch dan.

Mensen moeten ook meer fietsen ipv met de auto. Dat kan natuurlijk niet overal, dat begrijp ik, maar hier in de stad waar ik woon kan het zeker wel. Op minder dichtbevolkte plekken kan het inderdaad misschien wel beter zijn om te bestellen.

Geen bestelschaamte, wel retourschaamte. Ik heb kleding gehouden toen ik dat item zag over al die kleding die gedumpt werd in de wildernis in Zuid-Amerika, en een item op de NOS over wat er gebeurt met retouren, die komen niet de winkelketen meer in, maar wordt in bulk opgekocht en gaat naar Oost-Europa.

Ik bestel graag, alles wat ik kan bestellen bestel ik. Kleding, spullen, boodschappen, meubels, drogisterij artikelen, Thuisbezorgd of Uber eats. Ik kom nauwelijks in winkels. Online is het veel goedkoper en nog sneller te krijgen ook zonder gesjouw. Maar wat ik nooit zou doen is 2-3 maten van hetzelfde bestellen om even te passen en dan de rest gewoon terug sturen. Als ik het bestel heb ik wel de intentie het te houden, tenzij het me niet staat/past of het kapot is of zo. Als het te klein of groot is en ik wil het wel hebben, dan stuur ik het terug en bestel ik alsnog een andere maat.

Ik zorg trouwens wel dat ik thuis ben om het in ontvangst te nemen, want ik vind het wel vervelend als mijn buren opgescheept worden met mijn pakjes.

ik koop ook veel online en als ik niet 100% zeker ben van de maat bestel ik ook dubbel en gaat t retour. In elk geval als retour sturen gratis is. Als je zelf alle winkels af moet rijden ben je ook weer geld kwijt aan benzine en soms parkeergeld,dus ben helemaal voor bestellen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.