Huiskamer
MMcGonagall
09-04-2025 om 21:07
Groeten bij binnenkomst/weg gaan
Ik ben (van ‘huis uit’) gewend om te groeten bij binnenkomst in een wachtkamer/kleedkamer op de sportclub en bij het weg gaan. Het valt me op dat tegenwoordig meer dan de helft van de mensen dat niet doet, en niet eens alleen de 30-minners. Soms komt er zelfs geen enkele reactie als ik ergens binnen loop en groet. Gelukkig vind ik dat niet beschamend voor mezelf maar meer onbeleefd van die anderen.
Hoe doen jullie dat? Altijd groeten, of alleen als reactie, of gewoon helemaal niet? En vooral, wat denk je dan als iemand ‘hoi/hallo/goedemiddag’ of ‘doei/fijne dag’ zegt en je antwoordt niet?
Auwereel
10-04-2025 om 20:51
In een ziekenhuis groeten: toen ik er was om een mogelijk nare uitslag van een lief gezinslid te horen, vond ik lastig. Waar zit hier iedereen voor en ik ben, zover ik weet, gezond. Dan klinkt "goedendag" beladen. Dus maar "hallo" gemompeld.
Bij een sportschool had ik de indruk dat het niet op prijs werd gesteld als je iemand groette die in het omkleedproces net naakt was!
Als ik samen met mam wandel in de bosrand, en ik begin niet met groeten, heb ik het idee dat men man wel groet, maar mij niet en dan maakt het niet uit wie van ons twee voorop loopt. Daarom groet ik maar gelijk.
In mijn woonwijk groet men meestal wel, in een naburige wijk met grotere bewonersdichtheid wordt meestal niet gegroet.
Ik probeer meestal vriendelijk te groeten, maar kijk daarbij wel naar lichaamshouding. Als het er uitziet als "zit in mijn eigen bubbel" groet ik niet.
Auwereel
10-04-2025 om 20:52
Als je in gesprek bent met kennis/buur/vriend 1 en familielid/kennis/buur 2 loopt langs, groet je dan, eventueel met alleen even hand opsteken?
DeOnbekende
10-04-2025 om 21:38
Auwereel schreef op 10-04-2025 om 20:52:
Als je in gesprek bent met kennis/buur/vriend 1 en familielid/kennis/buur 2 loopt langs, groet je dan, eventueel met alleen even hand opsteken?
Ja, tuurlijk. Is toch heel raar om iemand te negeren omdat je met je buurvrouw staat te praten?😅
Auwereel
10-04-2025 om 22:39
DeOnbekende schreef op 10-04-2025 om 21:38:
[..]
Ja, tuurlijk. Is toch heel raar om iemand te negeren omdat je met je buurvrouw staat te praten?😅
vind ik ook, maar soms gebeurt dat niet, en toen dacht ik, ligt dat aan mij?
Happyapple
11-04-2025 om 06:42
Nou bij ons in de straat word ik als langslopende buurvrouw dan straal genegeerd, terwijl ze me wel groeten als ik ze tegenkom als ze alleen zijn.
Vrijevlinder
11-04-2025 om 07:37
Ik kan druk in gesprek zijn, dat ik ergens registreer van er loopt iemand langs, maar het toch niet echt zien. Is niet persoonlijk, maar ik besef dat het verkeerd kan over komen.
Marty1984
11-04-2025 om 07:51
Happyapple schreef op 11-04-2025 om 06:42:
[..]
Nou bij ons in de straat word ik als langslopende buurvrouw dan straal genegeerd, terwijl ze me wel groeten als ik ze tegenkom als ze alleen zijn.
![]()
Ik vind het dan weer gewoon totaal onbeleefd om een gesprek met persoon 1 te onderbreken omdat ik persoon 2 interessanter zou vinden.
Als je de buurvrouw bent kom ik je waarschijnlijk de rest van het jaar nog 27 keer tegen, dus nee ik ga geen gesprekken met anderen onderbreken gewoon om een niet- of half-gemeende "hoi" te zeggen. Tenzij ik iets extreem dringends met jou te bespreken heb.
Moxxie
11-04-2025 om 08:17
Marty1984 schreef op 11-04-2025 om 07:51:
[..]
Ik vind het dan weer gewoon totaal onbeleefd om een gesprek met persoon 1 te onderbreken omdat ik persoon 2 interessanter zou vinden.
Als je de buurvrouw bent kom ik je waarschijnlijk de rest van het jaar nog 27 keer tegen, dus nee ik ga geen gesprekken met anderen onderbreken gewoon om een niet- of half-gemeende "hoi" te zeggen. Tenzij ik iets extreem dringends met jou te bespreken heb.
Wat geef je er weer een negatieve draai aan zeg. Even oogcontact met een ander en een hand opsteken hoeft een gesprek helemaal niet te onderbreken.
En het betekent al helemaal niet dat ik die ander interessanter vind. Groeten is gewoon beleefd gedrag, het heeft ook niets met menen of niet menen te maken.
Zilver_gray
11-04-2025 om 08:40
Moxxie schreef op 11-04-2025 om 08:17:
[..]
Wat geef je er weer een negatieve draai aan zeg. Even oogcontact met een ander en een hand opsteken hoeft een gesprek helemaal niet te onderbreken.
En het betekent al helemaal niet dat ik die ander interessanter vind. Groeten is gewoon een beleefd gedrag, het heeft ook niets met menen of niet menen te maken.
Nou inderdaad! Hoezo is de ander meteen interessanter?
Waar gaat dit allemaal over? We hebben het gewoon over een vorm van beleefdheid nl “Groeten”. Yeezzz
Strijkstok
11-04-2025 om 08:49
Zilver_gray schreef op 11-04-2025 om 08:40:
[..]
Nou inderdaad! Hoezo is de ander meteen interessanter?
Waar gaat dit allemaal over? We hebben het gewoon over een vorm van beleefdheid nl “Groeten”. Yeezzz
Nou echt! Ik zit de discussie met stijgende verbazing te lezen. Waar hebben we het nou helemaal over: een beleefde "hoi/goedemorgen", verder niks. Wat een drama's worden ervan gemaakt zeg 😂
PinkFlower
11-04-2025 om 08:57
Ik haat groeten. Bekenden, en die zijn er nogal veel door mijn werk, krijgen een hallo (of een knik als ik mijn koptelefoon op heb).
Onbekenden een knikje of soms een hoi terug als ik toevallig opmerk want ik zit met lopen in 99% van de tijd in mijn eigen bubbel. Laat me daar ook in! Ik vind groeten zo stom. Ik zie je echt wel, waarom moeten we iets tegen elkaar zeggen? We kennen elkaar niet. Ik wandel veel en loop altijd met een giga koptelefoon op, noise canceling. En zelfs dan zijn er mensen die hoi zeggen!
Zie je dan die koptelefoon niet? Of zit hoi er zo ingebakken dat het eigenlijk niks meer betekend maar je het automatisch tegen iedereen zegt? Ik hoor je echt niet. Als ik het door heb knik ik terug. Ik zeg niet iets uit mezelf. Ik heb ADHD en heel erg behoefte aan die bubbel, vandaar ook die koptelefoon, laat me daar gewoon in.
Kom ik ergens binnen en kijken mensen me aan dan zeg ik een beleefd hallo. Ook als iemand ergens binnen komt en zelf hallo zegt, zegt ik hoi terug of ik knik een keer.
En ik groet ook de buschauffeur, de bakker enz.
En tja dan ben ik asociaal op straat volgens sommigen. Ik weet zelf wel beter, ik ben van nature juist heel erg sociaal. Te sociaal dat goed is voor mijn ADHD en daardoor overprikkeld. Dat wil ik graag verwerken met wandelen, en dan is mijn sociale batterij op...
Poezie
11-04-2025 om 09:53
Ik vind het helemaal prima als mensen mij niet groeten. Als ik hen wel groet en mensen gaan mij aanstaren of van top tot teen gaan zitten bekijken zonder terug te groeten dan vind ik dat asociaal.
Tuinfluiter
11-04-2025 om 10:27
Als ik in de natuur wandel groet ik zeker in rustige gebieden vaak. Maar als iemand een koptelefoon draagt, oortjes in heeft, aan het telefoneren is of druk in gesprek is met iemand zal ik niet zelf als eerste groeten. Ik groet dan terug als de ander mij groet.
Herfstappeltaart
11-04-2025 om 10:39
Zeker. Hand opsteken en 'hoi'. Ineens negeren zou ik raar vinden.
Poezie
11-04-2025 om 10:51
Van die gigantische oordoppen en permanente oordopjes in snap ik helemaal niets. (En zeker niet als je dan ook nog vastgeplakt zit aan je telefoon).
Zodra je je in de buitenlucht bevindt heb je te maken met andere mensen. Om je er op die manier van af te sluiten levert ronduit gevaarlijke situaties op.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.