Huiskamer
Renmuis
13-08-2025 om 08:34
Eet jij buiten in augustus/september?
We zijn in Nederland natuurlijk over het algemeen dol op terrasjes. Gisteren zat ik ook weer op zo'n terrasje, maar helaas waren er naast alle gezellige mensen ook een flink aantal ongenode gasten: wespen. Ze kropen in glazen en flesjes, wandelden rond op de tafels en snoepten mee van de broodjes en pannenkoeken. Toch viel het me op dat het cafe binnen helemaal leeg bleef, en iedereen koppig buiten bleef zitten eten, en zelfs zoete cocktails bleef bestellen en andere magnetische zoetigheid die vervolgens dan weer opgeofferd werden als wespenval.
Ik hou dus helemaal niet van wespen. Ik begrijp dat ze nuttig zijn maar wat mij betreft krijgen die geelzwarte mormels het hele jaar een pleinverbod. Dat werkt helaas niet, dat weet ik ook, dus wij hebben onze drankjes en hapjes wel mee naar binnen genomen en daar heerlijk en ongestoord gegeten. Ik ben benieuwd of we echt zo uniek zijn als het lijkt, dus even een luchtige poll.
Peiling
Eet jij buiten tijdens de wespenmaanden?
ToetieToover
16-08-2025 om 11:13
BlairW schreef op 16-08-2025 om 11:07:
buiten koelt je eten ook altijd veel sneller af vind ik. Daar hou ik niet van.
Dat doet me denken aan een Surinaamse man, die zette de ventilator op zijn eten en wachtte net zolang tot het voldoende afgekoeld was naar zijn smaak. Dat was in Suriname, kamertemperatuur was daar niet heel koud.
Bakblik
16-08-2025 om 11:51
madee schreef op 16-08-2025 om 10:51:
Ik zit alleen graag buiten als het er stil is, ik in de schaduw kan zitten en een goed boek te lezen heb. Die drie dingen bij elkaar. Als ik wat wil drinken, dan is het alleen water of thee. Eten en zoet drinken doe ik speciaal binnen ivm de wespen en andere insecten. Wespen vinden mij woest aantrekkelijk, de muggen zijn voor mijn man en kinderen.
Buiten eten in de achtertuin is ook nog eens mega onhandig, dan moet ik via de bijkeuken 2 deuren door, veel meer meters lopen met de spullen, terwijl we vanuit de keuken in 2 stappen bij de eettafel binnen zijn zonder onaangenaam insectengezelschap.
Dat buiten zitten als het stil is kan hier in de avond heel vaak. Er is niemand buiten bij buren. Alleen van de ringweg voor je af en toe wat zacht geluid van auto's maar geen volop kwebbelende mensen. Mijn keuken grenst aan mijn terras dus of ik nou de kamer in loop met het eten of naar buiten dat maakt weinig uit.
Nikki1973
16-08-2025 om 12:13
we eten zoveel mogelijk buiten, heerlijk! Thuis in de tuin of uit ergens op terras.
Ik word blij er blij van.
Heeft trouwens niks met de maanden te maken maar alleen of het qua temperatuur of regen kan.
Miepjecody
16-08-2025 om 16:27
BlairW schreef op 16-08-2025 om 08:33:
[..]
Doen wij ook nooit, we zitten echt maar heel zelden buiten. Soms met bezoek als het mooi weer is. Maar onze tuintafel staat eigenlijk het hele jaar voor niks buiten
![]()
Wat lijkt me dat vreselijk, maar scheelt misschien wat voor tuin je hebt? Ik ben soms de hele dag buiten
CharlieB
16-08-2025 om 16:53
Miepjecody schreef op 16-08-2025 om 16:27:
[..]
Wat lijkt me dat vreselijk, maar scheelt misschien wat voor tuin je hebt? Ik ben soms de hele dag buiten
Ik heb niet het gevoel dat ik iets mis door niet buiten te eten. Of buiten te zitten. Ik vind daar over het algemeen niets aan, dus dat is voor mij niet vreselijk. Betekent uiteraard niet dat ik nooit buiten kom.
Marty1984
16-08-2025 om 16:59
Miepjecody schreef op 16-08-2025 om 16:27:
[..]
Ik zou dan weer niet weten wat ik de hele dag buiten te zoeken / te doen heb.
Ik kan moeilijk de hele tijd gaan zitten staren naar hoe snel of traag mijn grassprieten groeien.
Bovendien zou ik stapelgek worden van alle geluid van de buren en alle honden in de buurt. Als ik gewoon binnen zit met het terrasraam open hoor ik dat ook, maar is het minder opvallend dan als ik er echt continu met mijn neus op zit.
Bakblik
16-08-2025 om 18:01
Marty1984 schreef op 16-08-2025 om 16:59:
[..]
Ik kan moeilijk de hele tijd gaan zitten staren naar hoe snel of traag mijn grassprieten groeien.
Bovendien zou ik stapelgek worden van alle geluid van de buren en alle honden in de buurt. Als ik gewoon binnen zit met het terrasraam open hoor ik dat ook, maar is het minder opvallend dan als ik er echt continu met mijn neus op zit.
Maar je kan buiten toch iets doen wat je binnen ook doet?
Oké je badkamer door het sop slingeren niet maar iets te handwerken kan mee naar buiten. Mijn laptop kan mee naar buiten, net als mijn boek of de krant.
Kampeerder
16-08-2025 om 18:17
Bakblik schreef op 16-08-2025 om 18:01:
[..]
Oké je badkamer door het sop slingeren niet maar iets te handwerken kan mee naar buiten. Mijn laptop kan mee naar buiten, net als mijn boek of de krant.
Belangrijke vraag: moet je altijd iets doen? Van wie moet dat en waarom?
Ik kan ook heel erg genieten van ergens buiten zijn. De aangename warmte voelen, de wind zachtjes door de bomen horen ruisen, vogeltjes horen of spelende kinderen in de verte. Genieten van de prachtige kleuren van de tuin.
Een mens moet al zoveel, geniet gewoon van er zijn. Of geniet van het binnenblijven, dat kan ook. Buiten zijn is niet verplicht.
Miepjecody
16-08-2025 om 18:20
[..]
Dan zal het schelen waar je woont. En wat er in je tuin te doen is. Wij hebben een grote tuin dus kunnen tafeltennissen, met hond spelen, lezen, etc
Naminokurashi
16-08-2025 om 18:23
Waarom moet je naar buiten.
Ik haat het woord "moeten". Ik moet niks
Miepjecody
16-08-2025 om 18:26
CharlieB schreef op 16-08-2025 om 16:53:
[..]
Ik heb niet het gevoel dat ik iets mis door niet buiten te eten. Of buiten te zitten. Ik vind daar over het algemeen niets aan, dus dat is voor mij niet vreselijk. Betekent uiteraard niet dat ik nooit buiten kom.
Ja zo is iedereen anders. Maar het scheelt denk wel echt waar je woont en hoe je tuin is.
Vf_Watervrouw
16-08-2025 om 18:52
Qua buiten vermijd ik eerder de zon dan de kans op vliegbeesten (stadse vogels zitten ook brutaaltjes tussen). Thuis buiten eten doe ik niet vaak, op terras hangt van meer factoren af.
Een ventilatortje of waterpistooltje schijnt te helpen tegen wespen. Met limonade of ander zoets lok je ze alleen maar en kennen ze het verschil niet tussen het lokmiddel of jouw lekkers.
Dit jaar nog geen enkele wesp gezien trouwens.
Mogelijk ben ik allergisch (laatste prik had ik alleen een bult rond de prikplek) maar zal nooit een val voor ze zetten en redde ze ook wel eens uit mijn drinken.
Bakblik
16-08-2025 om 19:29
[..]
Bakblik schreef op 16-08-2025 om 18:01:
[..]
Kampeerder schreef op 16-08-2025 om 18:17:
[..]
Belangrijke vraag: moet je altijd iets doen? Van wie moet dat en waarom?
Ik kan ook heel erg genieten van ergens buiten zijn. De aangename warmte voelen, de wind zachtjes door de bomen horen ruisen, vogeltjes horen of spelende kinderen in de verte. Genieten van de prachtige kleuren van de tuin.
Een mens moet al zoveel, geniet gewoon van er zijn. Of geniet van het binnenblijven, dat kan ook. Buiten zijn is niet verplicht.
Buiten zijn is niet verplicht. Dat klopt maar iemand die vraagt wat hij dan buiten zou moeten doen krijgt van mij en antwoord wat je buiten zou kunnen doen. Hoeft niet maar het kan.
Het staat haar ook volledig vrij om naar het groeiende gras te staren. Dat kan en dat mag, zelf wil ze dat niet, vindt ze dat geen geschikte bezigheid. Het mag en kan gewoon. Daar heb ik niks op tegen.
Het enige waar ik wat op tegen heb is de rookoven van de mafklapper van het hoekje. Dan kan niemand meer buiten zijn, de was kan niet naar buiten en zelfs binnen ruikt het dan naar worst, vis en andere specialiteiten uit hun thuisland🤮
CharlieB
16-08-2025 om 19:36
Miepjecody schreef op 16-08-2025 om 18:26:
[..]
Ja zo is iedereen anders. Maar het scheelt denk wel echt waar je woont en hoe je tuin is.
Dat zou kunnen. Ik heb geen tuin, noch balkon. Maar ik mis het echt nooit. Ik zou bij een volgend huis ook echt weer prima voor zonder kunnen kiezen.
BlairW
16-08-2025 om 21:24
Miepjecody schreef op 16-08-2025 om 18:26:
[..]
Ik woon in een hele rustige wijk en heb een vrij grote tuin. Heb een hoekhuis, dus voortuin, zijtuin en achtertuin met veel groen, een grote Japanse esdoorn en 2 terrassen. En ik heb altijd zowel schaduw als zon in de tuin. Maar toch zit ik gewoon liever binnen. Ik kijk graag serie’s en docu’s en dat doe ik het liefst op de tv. Dan vouw ik ondertussen lekker de was bijvoorbeeld.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.