Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Een simpel vraagje over soep 🥣

letterkoekje schreef op 28-09-2025 om 12:50:

Ik lees hier verschillende keren: ik maak soep van verspakketten.

Bedoelen jullie dan zo een kartonnen bakje waarin afhankelijk van de soort soep die je ermee kan maken, een ajuin, twee wortelen, een paprika, een courgette, twee tomaten of een zeer kleine bloemkool, ... zit? En waarbij dan een handleiding zit, hoe klaar te maken? Zijn het die?

Ik vind die pakketten redelijk duur en koop altijd mijn ingrediënten los.

Doe zijn het ja.

Ik kop ze weleens als ze in de "houdaar tot vandaag" bak zitten. Gewoon om eens te proberen.  Het voordeel daarvan is dat je er een zakje kruiden bij krijgt voor 1 keer.  Je hoeft dus niet alles apart aan te schaffen. 

Zo hebben wij het gerecht boboti ontdekt.  Nu koop ik alles los. 

Voor soep vind ik die pakketten weinig toevoegen. Dat kan ik goedkoper en lekkerder zelf. 

Ik bestudeer die pakketten wel eens om inspiratie op te doen, zet ze weer terug in het schap en koop de dingen los. Als mijn spliterwten op zijn, val ik wel eens voor de verleiding van een erwtensoeppakket.

letterkoekje schreef op 28-09-2025 om 12:50:

Ik lees hier verschillende keren: ik maak soep van verspakketten.

Bedoelen jullie dan zo een kartonnen bakje waarin afhankelijk van de soort soep die je ermee kan maken, een ajuin, twee wortelen, een paprika, een courgette, twee tomaten of een zeer kleine bloemkool, ... zit? En waarbij dan een handleiding zit, hoe klaar te maken? Zijn het die?

Ik vind die pakketten redelijk duur en koop altijd mijn ingrediënten los.

Ik koop ze ook alleen als ze in de bonus zijn. En geen “simpele” als tomaten- of groentesoep, maar meer smaken die ik zelf niet zo snel zou bedenken. En met tomaten sowieso niets uit een verspakket, die tomaten zijn meer groen dan rood.

Er zit veel zout in soep vergeleken met andere gerechten. In één deciliter (normaal bord bevat 200 tot 250 gr soep) kan al de hoeveelheid natrium zitten die gelijk is aan die van je hele hoofdmaaltijd. Soep zonder zout lijkt qua smaak op afwaswater. Als ik dus soep eet, maak ik die relatief zoutarm, vervang het zout waar mogelijk door zoutvervanger, beperk de porties, en eet ik verder niets meer waar ook zout in zit. En dus maak ik alleen maar maaltijdsoepen. Als lunch en dan een klein kopje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.