Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Een simpel vraagje over soep 🥣

Ik ga vanavond lekker pompoensoep klaarmaken!

Geen grote soepliefhebber. Ongeveer 1x of 2x per jaar. En dan met een stokbroodje erbij. Is qua vulling een prima maaltijd voor mij, maar goed ik vind een boterham ook een prima maaltijd op zijn tijd. Wel supermarkt soep of een extra portie erwtensoep van mijn moeder. 

Heel soms nog een cup a soup op het werk in de middag, maar verder neem ik nooit soep. Niet als lunch (wordt wel aangeboden op het werk) en ook niet als voorafje in een restaurant. 

Oh en ik heb ook een heel lekker recept van Indiase kip-kerriesoep! https://indiaweb.nl/indiase-keuken/recepten-indiase-soepen2/ het tweede recept van deze link. Aanrader, zeker ook in de herfst/winter. Met een goede schep rijst vult hij al, maar je kan er ook een lekker naanbrood bij serveren. Tip: maak meteen een dubbele (of driedubbele) portie voor in de diepvries. 

MMcGonagall schreef op 26-09-2025 om 15:40:

Wat wordt er veel soep gegeten!
Ik maak hooguit twee keer per jaar een grote pan erwtensoep, genoeg voor drie keer twee personen. Soms kiezen we een soepje van Hello Fresh, meestal omdat er dan een lekker broodje bij zit. Heel soms kies ik voor het gemak een soep in zak met een broodje. Dan meestal een bijzondere variant.

😜 Dat is toch geen grote pan? 😜😜😂

Dat is nog geen 3 liter. Een grote pan snert maak ik in mijn grootste pan die ik heb.  Dat is 9 liter. Dan eten we dat 1 dag als maaltijd en dan breng ik wat bij mijn ouders en er gaat wat in de vriezer.  Daarna gaat "de kraan erop" gaat er wat bouilon(poeder) bij en dan eten we de rest als lunch.

Erwtensoep vind ik alleen de moeite waard als ik echt veel tegelijkertijd maak. 

We maken hier wel echt verschil tussen maaltijdsoep en lunchsoep. Maaltijdsoepfavorieten: gebonden champignonsoep, pompoensoep, soto ajam, tom kha.Stokbroodje en smeersels erbij, dan heeft iedereen genoeg
Lunchfavoriet: groentensoep van de restjes uit de groentelade, tomaat/gepoftepaprika en in de winter mosterd/prei. 
Linzensoep vind ik zelf erg lekker, maar ben de enige. 

De kinderen houden van mijn groentesoep. Ik noem het luie wijven soep. 1 liter water, gooi ik een bouillonblokje in en breng ik aan de kook. Als het kookt, zak soepgroente (250 gram) erin, blikje soepballen en vermicelli. 12 minuten koken en dan is er soep. Daarnaast maak ik ook snert (wel echte, van spliterwten) en pompoensoep. 

mamaonbekend schreef op 26-09-2025 om 11:45:

Erwtensoep lust hier ook alleen ikzelf, en vind ik teveel werk om voor mezelf te maken dus eet ik helaas zelden tot nooit.

Flinke pan maken, en dan in bakjes in de vriezer. Heerlijk, de hele winter echte zelfgemaakte erwtensoep op voorraad. 

Bakblik schreef op 26-09-2025 om 15:58:

[..]

😜 Dat is toch geen grote pan? 😜😜😂

Dat is nog geen 3 liter. Een grote pan snert maak ik in mijn grootste pan die ik heb. Dat is 9 liter. Dan eten we dat 1 dag als maaltijd en dan breng ik wat bij mijn ouders en er gaat wat in de vriezer. Daarna gaat "de kraan erop" gaat er wat bouilon(poeder) bij en dan eten we de rest als lunch.

Erwtensoep vind ik alleen de moeite waard als ik echt veel tegelijkertijd maak.

Het gaat in mijn grootste pan. Die heeft een inhoud van 5 liter. Het zal bij elkaar rond de 4 liter zijn.

Roos57

Roos57

26-09-2025 om 17:57 Topicstarter

Allemaal weer bedankt voor de reacties!

Heerlijk soep. Altijd zelfgemaakt. Verschillende soorten. Bijna altijd porties groenten en tomatensoep in de vriezer. Toen kinderen nog pubers waren haalde de soep 's winters vaak de vriezer niet want graag een kom soep als ze uit school kwamen. 
Ik neem, zeker als het kouder wordt ook regelmatig soep mee naar het werk. 
All time favoriete is hier grandma's soep van Kayotic Kitchen. Uit de slowcooker. Erwtensoep, kippensoep en groentensoep ook uit de slowcooker. Alles wat langer moet garen. Ideaal.
Linzensoep van rode linzen, pompoen/wortelsoep ed gewoon in de pan. Afhankelijk van de ingrediënten,  tijdstip, jaargetijde en andere afspraken (verjaardag in de middag bv) als voor-, hoofd- of lunchgerecht.

Auwereel schreef op 26-09-2025 om 15:41:

Ik ga vanavond lekker pompoensoep klaarmaken!

Om precies te zijn, pittige pompoen - wortelsap - groente - gember - kokossoep met wortelpasta. Met stokbrood en pittige houmous.

Hmmm!

Dank voor dit topic, dit was precies het gerecht dat bij deze dag past.

Wat ik met de feestdagen ook al eens gemaakt heb, is feestelijke uiensoep. Kommetjes hete uiensoep bovenaan bekleden met bladerdeeg. Randen 'vastkleven' met losgeklopt eigeel. Paar minuutjes in de oven, bladerdeeg begint omhoog te komen en een krokant hoedje te vormen op het kommetje. Presenteren aan je gasten. (Enige nadeel: vastgekleefde/gebakken bladerdeeg komt heel moeilijk los van het porselein in de afwas) 

Wij eten graag soep. Altijd vers gemaakt. Allerlei soorten.
Afgelopen week champignonsoep gemaakt.
Ik eet ook graag een gevelde tomaten soep, linzensoep, kippensoep en de favoriet van mijn dochter saoto soep.

Ik ben dol op soep. Helaas mijn man wat minder. Ik eet alleen zelfgemaakte soep en hoewel ik een beroerde kok ben, zijn mijn soepen (af en toe ook bij man) redelijk populair. Ik maak graag erwtensoep (2-3 keer per jaar hele grote pan en dan invriezen), mosterdsoep, courgettesoep en mijn eigen favorieten groente- en minestronesoep.
Leuk om te lezen, dat zelfgemaakte soep veel voorkomt bij forummers.

Roos57

Roos57

27-09-2025 om 07:16 Topicstarter

Auwereel schreef op 26-09-2025 om 19:50:

[..]

Om precies te zijn, pittige pompoen - wortelsap - groente - gember - kokossoep met wortelpasta. Met stokbrood en pittige houmous.

Hmmm!

Dank voor dit topic, dit was precies het gerecht dat bij deze dag past.

👍🏼😜

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.