Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

'Dingen die ik niet begrijp'

Dat wierookstokjeshouders zo smal zijn! Alle as pleurt er altijd naast! Waarom?

Volgt u maar 😃

BrightEchidna89

BrightEchidna89

14-09-2021 om 10:54

Granny71 schreef op 14-09-2021 om 09:30:

[..]

Dat zei ik ook al de laatste keer dat ik een mammografie kreeg.

Als mannen iedere 5 jaar hun ballen tussen een paar plastic platen moeten laten pletten hadden ze allang een andere methode uitgevonden.

Ik begrijp dan weer niet waarom dit weer een man-vrouw kwestie zou zijn.
Vrouwen zijn toch intelligent genoeg om dan zelf een andere onderzoeksmethode te ontwikkelen ipv zich te verschuilen achter mannen.

Lorwynne schreef op 14-09-2021 om 09:18:

[..] En ik moest toch echt even doorbijten mevrouwtje

Dat begrijp ik ook echt niet.  Mannelijke artsen die tegen vrouwen met problemen die typisch vrouwelijk zijn durven te zeggen even doorbijten mevrouwtje. 

Dat even doorbijten is dan niet het ergste waar ik over val.  Bij sommige dingen is het ook gewoon even doorbijten.  De pijn van weeën is niet fijn maar om een kind te krijgen "moet" je daar doorheen zeker als je geen keizersnee of ruggenprik krijgt/wil krijgen. 

Dat verkleinwoord mevrouwtje dat klinkt zo bijna vernederend vind ik. Alsof de pijn die je hebt niks voorstelt. Heb ervaring met een mannelijke gynaecoloog die dat 3x riep toen ik lag te bevallen.  Volgens de fysiotherapeut moest ik op de baarkruk vanwege mijn rugblessure maar dat mocht niet van hem "liggend bevallen was beter".

Tegenwoordig krijgt iedereen die mevrouwtje tegen mij zegt de wind van voren.

Valdemar schreef op 14-09-2021 om 10:54:

[..]

Ik begrijp dan weer niet waarom dit weer een man-vrouw kwestie zou zijn.
Vrouwen zijn toch intelligent genoeg om dan zelf een andere onderzoeksmethode te ontwikkelen ipv zich te verschuilen achter mannen.

Volgens mij is dat proces wel gaande, maar vrouwen zijn nog niet zo heel lang geaccepteerd op de werkvloer (als je naar de loop van de geschiedenis kijkt). En tel daarbij op dat de medische wereld af en toe erg conservatief is en dus lastig is met veranderingen. Dus ja ik denk zeker dat het een man vrouw ding is.

Zo lang is het ook nog niet doorgedrongen dat bij een hartaanval de symptomen bij vrouwen heel anders zijn dan bij mannen. Dat heeft lijkt me heel wat vrouwenlevens gekost
En dat medicijnen vaak alleen op mannen worden getest. En dat doseringen dus gebaseerd zijn op mannen, terwijl een vrouwenlijf toch echt iets anders in elkaar zit.

En dat begrijp ik dus ook niet.

bojoti schreef op 14-09-2021 om 00:03:

niet meedoet aan het borstonderzoek in de bus en aan de zelftest voor darmkanker en geen uitstrijkje laat maken. Komt niet voor in de familie zegt ze

Ik heb net toevalligerwijs achter elkaar een hele reeks onderzoeken gehad, waarvan onder andere idd uitstrijkje en de tietenpletter.

En weet je, als je net een serie onderzoeken achter de rug hebt, waarvan sommige heel belastend, pijnlijk of anderszins naar zijn, dat je soms met de tranen in je ogen weer buiten staat, dan snap ik dat je het wel eens even gehad hebt. Als ik nu weer een uitnodiging zou krijgen zou ik ook even overslaan.

En als dan een collega het belerende vingertje omhoog heft dan zou ik ook vinden dat ik haar geen rekening en verantwoording verschuldigd ben. "Komt niet in de familie voor" mag dan medisch gezien een onzinexcuus zijn, maar wie zegt dat zij geen andere redenen heeft die ze niet ter discussie wil stellen?

Ik heb geen belerend vingertje geheven. Alleen gezegd dat het niks zegt als het niet in de familie voorkomt, meer niet, we zijn er verder niet op ingegaan.

Heb ook wel eens gehoord dat de tietenpletter ervoor zorgt dat beginnende tumoren sneller groeien. Weet alleen niet of dat waar is. 

Over 7 jaar ben ik aan de beurt, hoop dat ze opschietenAMmografie

De onderzoekers van onderzoeksinstituut MIRA aan de Universiteit Twente zijn al jaren bezig met het ontwikkelen van nieuw borstonderzoek om borstkanker op te sporen. Dit heeft onder andere geleid tot het project PAMmografie. Bij deze techniek wordt gebruik gemaakt van fotoakoestiek. Hiermee wordt gewerkt met geluid en laserlicht, dit is niet schadelijk in tegenstelling tot röntgenstraling. Hierdoor zullen vrouwen veel minder pijn voelen dan bij andere onderzoeken. Deze methode vindt tumoren ook beter dan bijvoorbeeld de mammografie, ook als jij jonger bent dan vijftig jaar.

Werkwijze en resultaten

Er worden sterke laserpulsen op de borst gericht waarbij het laserlicht wordt opgenomen wanneer het een bloedvat voorbijgaat. Vervolgens ontstaat een geluidsgolf die weer opgevangen wordt door kleine microfoontjes. Kwaadaardige tumoren hebben een netwerk van bloedvaatjes die beter doorbloed zijn dan de andere borstweefsels. Zo kan precies bepaald worden waar de tumor is. De onderzoekers hopen hiermee een pijnloze screeningsmethode beschikbaar te stellen voor alle vrouwen.

Dit onderzoek is reeds uitgetest bij veertig patiënten. Het bleek toen dat vrijwel alle borsttumoren werden ontdekt die vaak met klassieke röntgenfoto’s niet te zien zijn.

Nou dat klinkt hoopvol. Alhoewel al jaren bezig.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

14-09-2021 om 12:48

Lorwynne schreef op 14-09-2021 om 11:00:

[..]

Volgens mij is dat proces wel gaande, maar vrouwen zijn nog niet zo heel lang geaccepteerd op de werkvloer (als je naar de loop van de geschiedenis kijkt). En tel daarbij op dat de medische wereld af en toe erg conservatief is en dus lastig is met veranderingen. Dus ja ik denk zeker dat het een man vrouw ding is.

...

Misschien is het meer een vrouw-vrouw ding. 
Door wie wordt het merendeel van die testen afgenomen...? Inderdaad. Zij zien een stel lekkere borsten en denken dat ze nog wel een cm verder kunnen gaan dan nodig is. Schoonheid moet lijden.
(niet ernstig nemen aub)

Valdemar schreef op 14-09-2021 om 12:48:

[..]

Misschien is het meer een vrouw-vrouw ding.
Door wie wordt het merendeel van die testen afgenomen...? Inderdaad. Zij zien een stel lekkere borsten en denken dat ze nog wel een cm verder kunnen gaan dan nodig is. Schoonheid moet lijden.
(niet ernstig nemen aub)

Jemig jij bent erg...

BrightEchidna89

BrightEchidna89

14-09-2021 om 13:10

Lorwynne schreef op 14-09-2021 om 12:52:

[..]

Jemig jij bent erg...

Ik zei nog om het niet ernstig te nemen.

Wat daarentegen erg is dat jij spreekt over vrouwen als zouden ze niet (of nog niet zolang) volwaardig zijn op de werkvloer. Zeker in de wetenschappelijke wereld worden vrouwen al decennia gezien als collega's en daar je spreekt over een uitvinding van begin 20ste eeuw die op grote schaal toegepast werd sinds de jaren vijftig, hebben vrouwen mijn inziens al een kleine vijftig jaar de tijd gekregen om daar een alternatief voor te ontwikkelen.
Gelukkig zijn die alternatieven er ondertussen ook, al zijn ze nog niet wijd verspreid. 

Schrijven dat dit sneller was gegaan mocht dit onderzoek mannen betreffen, is voor mij gewoon het zaaien van tweedracht. 

Ginevra schreef op 14-09-2021 om 11:03:

[..]

Ik heb net toevalligerwijs achter elkaar een hele reeks onderzoeken gehad, waarvan onder andere idd uitstrijkje en de tietenpletter.

En weet je, als je net een serie onderzoeken achter de rug hebt, waarvan sommige heel belastend, pijnlijk of anderszins naar zijn, dat je soms met de tranen in je ogen weer buiten staat, dan snap ik dat je het wel eens even gehad hebt. Als ik nu weer een uitnodiging zou krijgen zou ik ook even overslaan.

En als dan een collega het belerende vingertje omhoog heft dan zou ik ook vinden dat ik haar geen rekening en verantwoording verschuldigd ben. "Komt niet in de familie voor" mag dan medisch gezien een onzinexcuus zijn, maar wie zegt dat zij geen andere redenen heeft die ze niet ter discussie wil stellen?

Ik snap heel goed dat iemand het even helemaal gehad kan hebben met alle onderzoeken. Ik heb zelf een kanker-verleden/heden en ben ook echt heel erg klaar met ziekenhuizen en onderzoeken. Toch zal ik nooit een screening overslaan, hoe naar ook. Het kan je leven redden, zo simpel is het.

En de reden"het komt niet in de familie voor" is simpelweg geen valide reden.

Genoeg verhalen ook over krengen van verloskundigen, vrouwelijke dokters etc. Toen dokters nog mannen waren was het makkelijk om te denken dat ze bot waren tegen vrouwelijke patiënten omdat ze man waren. Maar vrouwelijke dokters blijken het ook te kunnen, dus de verklarende factor zal toch wel het karakter zijn en minder het geslacht.

Neemt niet weg dat onderzoek naar ziekten en geneesmiddelen erg uitgaat van mannen en dat vrouwen er wat dat betreft bekaaid af komen. Vrouwen zijn moeilijker te onderzoeken oa vanwege de hormonale cyclus. Het schijnt voor de mate van pijnlijkheid van de tietenpletter ook uit te maken wanneer in je cyclus je gaat en dat zouden ze er in de brief best bij mogen zetten.
Vrouwen zijn al een tijdje in de meerderheid op de geneeskundefaculteiten, dus het ontgaat me waarom er niet wat meer haast wordt gemaakt met de vrouwelijke blik in de geneeskunde (om maar weer ontopic te komen). Misschien toch nog teveel de neiging om te willen 'bewijzen' dat vrouwen serieuze academici zijn en dat onderzoek naar vrouwenziekten en -problemen teveel een theemutsenimago heeft.

Ik had eigenlijk begrepen dat de nieuwe borstkankerscreening-mogelijkheid heel erg duur was en dat dit de reden is dat het niet op grote schaal wordt toegepast (maar ik kan het mis hebben hoor).

Herfstappeltaart schreef op 14-09-2021 om 13:15:

[..]

En de reden"het komt niet in de familie voor" is simpelweg geen valide reden.

Dat zei ik al. Ik zei zelfs al "medisch gezien een onzinexcuus". Maar ik kan me heel goed voorstellen dat je de werkelijke reden niet aan een collega wil uitleggen. Daar kunnen verdomd geldige redenen voor zijn die verdomd privacygevoelig liggen en dat je dan maar een onzinverhaal ophangt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.