Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

'Dingen die ik niet begrijp'

Dat wierookstokjeshouders zo smal zijn! Alle as pleurt er altijd naast! Waarom?

Volgt u maar 😃

Ginevra schreef op 06-09-2021 om 12:11:

Wat ik niet begrijp is hoe het werkt als mensen geen omgevingsbewustzijn hebben. Is dat iets wat mist in de bedrading van de hersenen, is het dromerigheid, of is het toch een soort asociaal gedrag?
Ik bedoel dus dingen als stilstaan bovenaan de roltrap in plaats van even een stapje opzij te doen, zodat iedereen tegen je aan knalt, of je karretje dwars in het gangpad zetten als je iets zoekt in het schap, of een deur dichtknallen in het gezicht van degene die achter je aan komt.

Ik herken het inderdaad wat je bedoeld 

Wat ik niet begrijp is hoe het werkt als mensen geen omgevingsbewustzijn hebben. Is dat iets wat mist in de bedrading van de hersenen, is het dromerigheid, of is het toch een soort asociaal gedrag?
Ik bedoel dus dingen als stilstaan bovenaan de roltrap in plaats van even een stapje opzij te doen, zodat iedereen tegen je aan knalt, of je karretje dwars in het gangpad zetten als je iets zoekt in het schap, of een deur dichtknallen in het gezicht van degene die achter je aan komt.

Oeps, dat ben ik! Geen omgevingsbewustzijn, da's een mooie omschrijving, ik noem het gewoon wezenloos 😊. Ik had dat als kind al op school, zat iedereen al te rekenen, moest de meester me nog ergens uit een leeshoek vandaan trekken. Dan schaamde ik me dood, maar dat hielp niks voor de volgende keer. Soms ben ik gewoon een beetje uitgecheckt, roep ook hard sorry als het weer eens gebeurt maar dan is het kwaad al geschied 😬.

Namens alle wezenlozen op de wereld: oprecht sorry! 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

06-09-2021 om 12:41

Jaa herkenbaar.  Boodschappenkar pcies naast de trolley van de vakkenvuller zetten zodat niemand er langs kan. Karren idd dwars over het pad. Uitgebreid kletsen midden in het gangpad 

Scandie schreef op 06-09-2021 om 12:03:

[..]

Hier wil ik toch even op reageren als ebike rijder.

Ja, ik ga harder dan een gewone fiets en ben geruisloos. Daarom even een belletje als ik wil passeren. Dan hoor je me in ieder geval een dat is wel zo veilig!

Niet omdat je perse opzij moet gaan, maar een vriendelijk verzoek.

Als je je aan de normaal geldende regels houdt ga ik graag voor je opzij. Ik ben met mijn (door de pubers spottend tractor genoemde) fiets met volle tassen erg breed en passeren is dan soms moeilijk. 

Door een aantal nare voorvallen zit ik (moet ik tot mijn schaamte bekennen) ook erg ver in het kamp anti-Ebike.

Veel mensen tegen gekomen die kan hebben aan alle regels.  Zo'n mentaliteit hebben van: Ik kan snel dus ik ga ook snel. Die dan rechts gaan inhalen als ik met mijn volle tassen en beetje naar links ga om een bocht rechtsaf soepel te kunnen nemen. Die in volle vaart op de markt af rijden en pas stoppen vóór de eerste kraam ipv bij het bord op de markt liever niet fietsen.  Nou vind ik ook wat van dat bord,  liever niet wordt toch door de meesten gezien als het mag wel. Op de markt niet fietsen zou beter zijn. Volgens de Bijzonder Onaardige Ambtenaar is dat niet te handhaven. 

O deze moet ik nog even in mijn topic thuis-taal zetten. 

Scandie schreef op 06-09-2021 om 12:03:

[..]

Hier wil ik toch even op reageren als ebike rijder.

Ja, ik ga harder dan een gewone fiets en ben geruisloos. Daarom even een belletje als ik wil passeren. Dan hoor je me in ieder geval een dat is wel zo veilig!

Niet omdat je perse opzij moet gaan, maar een vriendelijk verzoek.

Misschien doe jij het vriendelijk. Kan hoor. Maar in mijn ervaring gaat dat lang niet altijd zo. En men is te weinig bewust van het effect dat ze hebben op de gewone fietsen. Het zijn projectielen als je zelf nog gewoon beenkracht gebruikt. Heb al zo vaak gehoord 'dat ik uit moest kijken'. Pas nog een oudere man die notabene afsloeg waar ik rechtdoor overstak. Ik vind sowieso dat degenen die zo hard gaan zelf verantwoordelijk zijn, zeker als men achterop komt. Geen ruimte? Rem even af. Pas knalde iemand op zo'n ding al passerend tegen mijn volle boodschappentas. Al mijn koekjes in brokken.  En gewoon doorsjezen. Niks 'sorry'. 

Koekjes in brokken is nog kleine schade. Mijn boodschappen gaan uit de winkelwagen zo in de fietstas. Ik had pas 2 gebroken eieren na een rare remactie door een E-bike hooligan. Alles thuis afwassen, tassen schoonspuiten en nu stinken ze 🤮

BeneficialJay65

BeneficialJay65

06-09-2021 om 13:17

Ik begrijp niks van gebash op stiefouders. Ze mogen wel alle huishoudelijke taken doen en hun klerezooi in de was gooien, maar o wee als ze zich ( in hun huis vaak ook nog) bemoeien met de opvoeding. Dan krijgen ze naar het hoofd gegooid dat “ ze zich niet moeten bemoeien/ ze niet de vader en moeder moeten gaan spelen. Waarom dat gehak op stiefouders ( wat een rotwoord trouwens)? De leerkrachten op school zijn ook niet de ouders, maar zijn wel volwassenen waar een kind naar dient te luisteren. En als je een huishouden vormt, gelden daar regels, en mogen de kinderen daar best naar luisteren, ook al gaat het dan om een stiefvader of stiefmoeder. 
En nee, ik ben geen stiefmoeder, maar mochten mijn partner en ik uit elkaar gaan en mijn dan ex krijgt een nieuwe relatie dan vervuld de nieuwe partner van ex weldegelijk een rol in het leven van onze kinderen , en daar hoort bij het accepteren en luisteren van/naar een andere volwassene.

Bakblik schreef op 06-09-2021 om 13:17:

Koekjes in brokken is nog kleine schade. Mijn boodschappen gaan uit de winkelwagen zo in de fietstas. Ik had pas 2 gebroken eieren na een rare remactie door een E-bike hooligan. Alles thuis afwassen, tassen schoonspuiten en nu stinken ze 🤮

Dat is wel erg ja. 

Wel herkenbaar. Al doe ik het zelf niet. Ik ga juist te vaak opzij. Zeker nu ik autorijd moet ik leren dat ik echt wel ruimte in mag nemen zo af en toe, ook als anderen dan even moeten wachten. Vind ik heeeel moeilijk. 

Ik vind het gehak op e-bikers dan weer stom. Je hebt sociale en asociale mensen in het verkeer, of ze nu op een e-bike, gewone fiets, racefiets, ligfiets of brommer rijden. Ik kan evenzoveel voorvalletjes opnoemen met andere voertuigen dan e-bikes dus ja....

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

06-09-2021 om 13:34

Ik ben zo... er zullen wel veel verschillende redenen voor zijn, maar bij mij is het ptss. Ik ben daardoor zo gefocust op bepaalde dingen/ervaar soms zoveel spanning dat andere dingen juist weer helemaal langs me heengaan. 

Ik voel me er wel vaak schuldig over want ik ben daardoor inderdaad veel minder attent in de openbare ruimte dan ik zou willen zijn.

Dat omgevingsbewustzijn mis ik ook een beetje helaas. Ik probeer wel rekening te houden met anderen, maar dat heb ik echt moeten leren. Ik heb ook helemaal geen richtingsgevoel en snap het verschil tussen links en recht niet (maar ik weet het wel, snap je het nog). En helaas blijkt het erfelijk. Mijn kinderen hebben het ook 

Meestal gaat het goed geloof ik. Wel jammer dat je soms gewoon wordt uitgescholden als je even verkeerd staat. Ik doe het echt niet express. Op een roltrap sta ik echt helemaal rechts (heb zelf een keer mijn trein gemist omdat anderen dat niet deden) en in supermarkten neem ik daarom liever een mandje want dan neem je minder ruimte in.

Wat ik er nog wel bij wil vertellen. Ik heb een kennis die blind (5% zicht) is en dus ook wel eens in de weg aan het lopen maar daar kan ze niks aan doen. Ze wil geen blindenstok want ze redt het nog zonder.
Nu woont ze niet meer in Nederland en het valt haar op dat waar ze nu woont ze veel minder vaak bot wordt uitgescholden als ze in de weg staat/loopt. Vind ik toch wel iets om over na te denken.

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

06-09-2021 om 13:39

Lorwynne dat is inderdaad de andere kant. Nederlanders zijn (vooral in de steden heb ik het idee) ook niet buitengewoon verdraagzaam/geduldig als het om zulke zaken gaat. Aan mij kan je ook niets zien, maar dat valt me ook vaak op als oude mensen bijvoorbeeld wat langzamer zijn bij de kassa.

Ja, in de randstad is men vaak erg ongeduldig, vind ik ook. Alsof elke seconde telt of zo. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.