Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

'Dingen die ik niet begrijp'

Dat wierookstokjeshouders zo smal zijn! Alle as pleurt er altijd naast! Waarom?

Volgt u maar 😃

BeertjeColargol schreef op 28-08-2021 om 11:16:

Je moet gewoon je gebit goed onderhouden, dan gaat het levenslang mee. Helaas heb ik dat zelf ook niet altijd gedaan, en daar heb ik dan ook een prijs voor betaald, wat er uiteindelijk in resulteerde dat ik een kies heb moeten laten trekken.

Ik ben ook kiezen kwijtgeraakt door wortelontstekingen waar ik niets aan kon doen om het te voorkomen (volgens de tandarts).

BeertjeColargol schreef op 28-08-2021 om 11:16:

Je moet gewoon je gebit goed onderhouden, dan gaat het levenslang mee. Helaas heb ik dat zelf ook niet altijd gedaan, en daar heb ik dan ook een prijs voor betaald, wat er uiteindelijk in resulteerde dat ik een kies heb moeten laten trekken.

Droom lekker verder.

Er gebeuren soms dingen in je mond/kaak die je zelf niet in de hand hebt waardoor je elementen kwijt raakt. Even de top 3 in ons gezin:

1. Val van een fiets dag voortand (3x)
  2. Tandwortelontsteking die na 3x opereren niet onder controle te krijgen was, dag kiezen (2 stuks)
  3. Op mijn gezicht geslagen door een persoon met vreemde bedoelingen, dag hoektand.
ImpassionedRaven59

ImpassionedRaven59

28-08-2021 om 11:31

Er zullen ongetwijfeld gevallen zijn waarbij je er niets aan kan doen. En sommige mensen zullen wel van nature niet zo'n sterk gebit hebben.

Maar in de meeste gevallen komen gebitsproblemen gewoon door verwaarlozing.

Een extra gebit op middelbare leeftijd zou voor mij niet hoeven.

Eé van mijn kiezen is, toen ik een jaar of 19 was, gevuld door een tandarts die snipverkouden was en waterig uit zijn ogen keek. Die kies ben ik last van blijven houden totdat-ie getrokken werd... Later heb ik wel eens gedacht, ik had moeten opstappen toen ik de conditie van de tandarts zag, want ik dacht al, zou dat wel goed gaan? Maar ik was nog niet zo'n held met 19 jaar.
De conditie van je gebit hangt ook samen met je mondbacteriën die je van je ouders overneemt. Met een matig gebit dus niet de speen van je kind in je eigen mond schoonmaken. 

Ik ben wel benieuwd naar de stand van zaken qua gebit bij de gemiddelde veertiger. Ik heb zelf twee echte vullingen, maar op het plaatje bij de tandarts heb ik aan bijna alle elementen ‘werk’ omdat mijn glazuur deels was weg gepoetst.

Volgens mijn tandarts verandert de samenstelling van je speeksel als je ouder wordt. Het wordt dikker en kalkrijker, waardoor je meer last krijgt van tandsteen. Daar heb ik helaas wel last van.

Auwereel schreef op 28-08-2021 om 11:32:

Met een matig gebit dus niet de speen van je kind in je eigen mond schoonmaken.

Daar word ik sowieso onpasselijk van als ik moeders dat zie doen dus laten we dat helemaal afschaffen, matig gebit of niet.

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

28-08-2021 om 12:24

MMcGonagall schreef op 28-08-2021 om 11:42:

Ik ben wel benieuwd naar de stand van zaken qua gebit bij de gemiddelde veertiger. Ik heb zelf twee echte vullingen, maar op het plaatje bij de tandarts heb ik aan bijna alle elementen ‘werk’ omdat mijn glazuur deels was weg gepoetst.

Volgens mijn tandarts verandert de samenstelling van je speeksel als je ouder wordt. Het wordt dikker en kalkrijker, waardoor je meer last krijgt van tandsteen. Daar heb ik helaas wel last van.

Ik ben 2e helft 40 en mijn leven lang nog geen gaatje gehad. Het enige wat bij mij is gebeurd is 3 verstandskiezen trekken. Ik heb zelfs nog een melktand, hopelijk blijft die nog lang zitten. 

Tandarts is elke keer nog tevreden. Ik realiseer me wel dat ik geluk heb tot nu toe.

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

28-08-2021 om 16:49

Ik ben half 40. Geen tandsteen. En van kinds af aan wel wat vullingen, maar die hoeven zelden vervangen te worden. Tanden en kiezen zijn goed. 

ImpassionedRaven59

ImpassionedRaven59

28-08-2021 om 17:44

Hen74 schreef op 28-08-2021 om 16:49:

[..]

Ik ben half 40. Geen tandsteen. En van kinds af aan wel wat vullingen, maar die hoeven zelden vervangen te worden. Tanden en kiezen zijn goed.

Tandsteen wordt in principe bij ieder halfjaarlijkse controle verwijderd.

Het is voor een deel erfelijke aanleg, dus als je pech hebt dan kun je poetsen tot je een ons weegt, maar dan heb je alsnog tandplak en af en toe gaatjes en ander gedoe. 

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

28-08-2021 om 18:35

BeertjeColargol schreef op 28-08-2021 om 17:44:

[..]

Misschien wel als je ieder half jaar gaat.  

BeertjeColargol schreef op 28-08-2021 om 17:44:

[..]

Niet elke tandarts doet dit nog zelf. Vaak word je doorgestuurd naar de mondhygiënist. 

Julali schreef op 28-08-2021 om 18:38:

[..]

Niet elke tandarts doet dit nog zelf. Vaak word je doorgestuurd naar de mondhygiënist.

Ik krijg als ik bel voor een controle-afspraak standaard een afspraak voor de "preventie-assistente".  Zij reinigt het gebit voor je de tandarts bezoekt.

ImpassionedRaven59

ImpassionedRaven59

28-08-2021 om 18:53

Julali schreef op 28-08-2021 om 18:38:

[..]

Veel mensen gaan voor gebitsreiniging halfjaarlijks naar de mondhygiënist. En als de mondhygiënist verder geen bijzonderheden aan je gebit aantreft, dan heb je geen consult bij de tandarts meer nodig.

Ik heb opeens poreuze kiezen met haken er aan. Nu zat ik te googlen en het kan ook door mijn astma-inhaler komen die ik sinds dit voorjaar frequent gebruik. Dat heeft ook negatieve invloed op speeksel blijkbaar. Baal ontzettend want ik had altijd zo'n onverwoestbaar en lekker glad gebit. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.