Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

De directie en de rest……..

Een flauwe verwijzing  naar Ernst Bobbie en de rest…. Maar goed het gaat over het volgende. 
De cultuur in bedrijven is verschillend, zo ook hoe de directie/management tegenover/met het personeel staat. 
Voorbeeld laatst hoorde ik van een collega, dat bij een bedrijf de directie een andere betere koffiemachine had dan het personeel.

Nu valt dit nog redelijk mee. 
Ook heb ik wel eens gehoord dat er een bedrijf is waar de directie een eigen kantine heeft. Hoe wil je ver van je eigen personeel komen te staan. (Vind ik)
Kortom ken of heb je ook verhalen/situatie meegemaakt over hoe de directiecultuur in jouw/een bedrijf is. 

MidasWolf

MidasWolf

18-01-2025 om 16:27 Topicstarter

In het bedrijf waar ik nu werk is daar geen/weinig sprake van, hooguit dan de directie vooraan mag parkeren. Dat is meer een soort sociale kwestie dan dat je er echt op aangesproken wordt. Als iemand anders een keer vooraan staat is dat ook prima.

Ook voor de rest geen opvallende dingen, de directie(klein) draait gewoon mee met het bedrijf. Dezelfde kantine, geen beter of luxer kantoor. 
Op het loon na vind ik ook dat een management zich niet teveel moet toe eigenen apart gaan staan van personeel/collega’s 
Dan is het draagvlak ook snel weg.

In het bedrijf waar ik werk is er sprake van kantoor en werkplaats.

Een hogere managementlaag zit op een verdieping van ons kantoorgebouw waar wèl airco is. Bij een hittegolf vonden we dat niet eerlijk, maar het is wel voor een groot deel kantoortuin, terwijl het meeste "gewone" personeel met 2-3 personen in een kamer zit. Dus ik zou niet willen ruilen. 
Management moet naar dezelfde kantine.

Het enige verschil dat ik zie, is dat directie een parkeerplaats dichterbij heeft. Verder heeft ook de directie alleen maar flexwerkplekken op kantoor en gaan we naar hetzelfde bedrijfsrestaurant.

Bij ons vergaderen ze meer en ze krijgen als ze willen allemaal een telefoon van de zaak en zo'n digital notepad. En ze hebben van die Hei-dagen met uitgebreide lunches. En ze hebben elk een eigen kantoor maar dat vind ik dan niet zo gek.
 En ze zitten 4 schalen hoger in loon.
Verder zelfde kantine en zelfde kerstpakketten. 
Misschien dat de directeur een parkeervergunning heeft maar komt toch bijna altijd op de fiets dus kan ook goed van niet.

Behalve in salaris zit er in het bedrijf waar ik werk geen verschil in de lagen. 
We werken in dezelfde ruimtes, gaan naar hetzelfde toilet, lunchen in dezelfde ruimte en parkeren allemaal net zo ver van de ingang af (geen eigen parkeerterrein). 
Afgezien van salaris is iedereen bij ons gelijk. 

Onze directie heeft chauffeurs met bijbehorende auto’s, zodat de reistijd effectief benut kan worden. Groot bedrijf met meerdere vestigingen. Niet alleen het ExCo heeft een auto, vele medewerkers hebben dat op basis van functie of als arbeidsvoorwaarde. Dus eigenlijk alleen die chauffeurs zijn het verschil. Ze hebben  een toegewezen deel in een pand, maar dat heeft elk organisatieonderdeel. En voor zover ik weet, moeten ze dezelfde koffie drinken. Je kunt bij ons naar de inpandige barista.

Bij ons is er naast het salaris geen verschil. Gebruiken dezelfde faciliteiten. Ruimen ook de vaatwasser uit als die klaar is. Zetten ook zo nu en dan koffie voor een collega. Doen ook nieuw papier in de printer als het op is, of legen de bak van de versnipperaar.

Bij mijn vorige baan had de directie een eigen parkeerplaats. De buitenkant van de lift op de directieverdieping was van luxe hout, in plaats van metaal/geschilderde muur.
Zomerfeest was luxe barbecue voor kantoorpersoneel met veel drinken. Voor de productiemedewerkers was er een frietkar. Dit was op een werkdag, avondploeg productie moest werken, maar mocht even naar buiten voor de friet. Voor hun was geen barbecue mogelijk "want daar wordt alcohol geschonken". De barbecue zonder alcohol was geen optie. Bedrijf is inmiddels bijna failliet. 

Bij m'n huidige baan geen verschil. 

Onze directeur heeft als enige een kantoor. Maar die is wel aansluitend aan onze flexplekken en heeft een glazen wand.

Ik heb wel eens ergens gewerkt waar de directie achter gesloten deuren zat. Daar was als enige plek in het gebouw gratis koffie en thee. Ik was directiesecretaresse dus mocht meegenieten van die luxe.
Waar ik nu werk heeft de directie, afgezien van regelmatig heisessies, geen speciale privileges. Officieel dan want in de praktijk hebben ze altijd een vergaderkamertje en hoeven dus niet op zoektocht als ze even willen overleggen. En onze directeur heeft als enige een U-balk op zijn uniform

ik zit niet in de directie, heb toch af en toe heisessies, maar ik vind dat een straf. Geen privilege. 
Voornaamste verschil vind ik dat wij ons rot zoeken naar een plek om even iemand te spreken of in stilte te werken, terwijl directieleden daar een eigen kamer voor hebben. 

Hier ook geen verschil met de directie. Zelfs de enige meetingroom wordt gewoon gedeeld en als die bezet is heeft de directie ook gewoon pech. Maar we delen gewoon 1 ruimte en ze zitten aan dezelfde tafel als waar ik ook aan zit.

Grappig dit is allemaal zo kenmerkend nederlandse cultuur!
en tegelijk waarom ik houd van de nederlandse cultuur.

Wij hebben flexplekken die je moet reserveren en ook de directie moet dat. Ik zit geregeld tegenover 1 van de directeuren en heb zelfs wel eens samen de vaatwasser leeggeruimd.

absor schreef op 18-01-2025 om 19:57:

Grappig dit is allemaal zo kenmerkend nederlandse cultuur!
en tegelijk waarom ik houd van de nederlandse cultuur.

Dit is inderdaad Nederlandse cultuur maar gelijkertijd zijn er ongeschreven regels over het omgaan met de directie, die voor bijv buitenlanders moeilijk te doorgronden zijn. De directeur zit op dezelfde flexplek en haalt wel eens koffie voor collega’s, maar toch moet je hem net even anders behandelen dan Truus van de boekhouding, zelfs als Truus afdelingshoofd is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.