Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Burendag sociale huur/koop

Vandaag was het burendag. Ik woon in een relatief nieuwe wijk waar sociale huur en koopwoningen dwars door elkaar staan. Zelf woon ik in een koopwoning.

Om de hoek werd Burendag gevierd met van alles voor kinderen. In de loop van de middag zei een buurvrouw dat het leuk zou zijn als we even langs konden gaan.

Zo gezegd zo gedaan. Ik werd heel hartelijk ontvangen met dochter. Één van de buren begon direct ballonnen te vouwen voor dochter, ze kreeg lekkers en een glaasje limonade.

Ik praatte wat met deze mensen en het bleek dus dat alleen het deel van de straat dat sociale huur was komen opdagen. De koopwoningen uit de eigen straat hadden tot grote teleurstelling van de huurders zich niet laten zien. Ze vertelden dat ze ze speciaal hadden uitgenodigd omdat ze graag ook contact willen met de kopers, omdat ze zo'n afstand voelen tussen koop en huur.

Waar ik mij een beetje bezwaard voelde dat we overladen werden met lekkers, terwijl aan alles te zien was dat deze mensen moeite hebben met rond komen (ze hadden wel alles gekregen van de gemeente, maar toch). Wilden zij gewoon graag contact en verbinding.

Het was heel gezellig en ik ben blij dat ik gegaan ben. Maar na afloop overheerst er bij mij toch het gevoel dat ik in vergelijking met hen zoveel egoïstischer ben. En schaam ik mij ook bijna dat ik tot de kopers behoor, dat ik nog niet half zo vrijgevig ben terwijl ik meer dan genoeg geld heb. Ik voel me gewoon bijna een beetje aso en schaam mij ook een beetje dat ik tot de kopers behoor.


je praat over de huurders alsof ze van een andere planeet komen. Waarom? Jullie zijn allemaal buurtgenoten. 

Het zou al helpen als je kijkt naar wat jullie verbindt ipv naar wat anders is.

Wollstonecraft schreef op 25-09-2021 om 21:41:

je praat over de huurders alsof ze van een andere planeet komen. Waarom? Jullie zijn allemaal buurtgenoten.

Het zou al helpen als je kijkt naar wat jullie verbindt ipv naar wat anders is.

Nou dit. Niet alle buren kwamen opdagen, kan toch? Wat boeit de woning waar ze vandaan komen?

WorldlyAnteater37

WorldlyAnteater37

25-09-2021 om 21:52

Burendag? Oh ok, nou ik ben mijn buren liever kwijt dan rijk. Dat krijg je als je er dagelijks wakker van ligt. 

Je hoeft je dus niet bezwaard te voelen als je mee-eet van door de gemeente gesponsorde lekkernijen. Die zijn ook voor jou bedoeld.

Jillz

Jillz

25-09-2021 om 21:53 Topicstarter

Wollstonecraft schreef op 25-09-2021 om 21:41:

je praat over de huurders alsof ze van een andere planeet komen. Waarom? Jullie zijn allemaal buurtgenoten.

Het zou al helpen als je kijkt naar wat jullie verbindt ipv naar wat anders is.

Ja daar heb je gelijk in en zo voelt het dus ook een beetje alsof ik van een andere planeet kom. Het gekke is in de eigen straat hebben we ook eens een feestje georganiseerd waar de hele straat voor was uitgenodigd en ook vrijwel iedereen er was. Ook alles door elkaar en daar had ik dat gevoel helemaal niet.

Ik denk dat zij mij onbewust dat gevoel hebben gegeven. Ook doordat ze hun teleurstelling zo uitspraken en ook bewust noemde dat het koopwoningen waren. En dat het voorheen ook een hele wijk met alleen maar sociale huur was en dat er toen veel meer een ons kent ons gevoel heerste. Zij mistte dat enorm en dat kan ik mij wel voorstellen, want het gevoel dat er heerste dat is er bij mij in de straat ook niet op die manier. Veel afstandelijker.

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

25-09-2021 om 22:02

Als ik één van jouw (sociale huur) buren was en ik las jouw bericht dan zou ik me een beetje vernederd voelen denk ik. Dat jij je zelfs bezwaard voelt om via hen iets aan te nemen wat de gemeente beschikbaar heeft gesteld voor de buurt. Dat voelt niet goed.

Probeer je buren wat meer als gelijke te zien (wat ze ook zijn) als je graag goed contact wil houden.

Niet iedereen zit er op te wachten verplicht te moeten feesten met buren denk ik. Ongeacht of ie koper of huurder is.

Jillz

Jillz

25-09-2021 om 22:31 Topicstarter

Koralinde schreef op 25-09-2021 om 22:02:

Als ik één van jouw (sociale huur) buren was en ik las jouw bericht dan zou ik me een beetje vernederd voelen denk ik. Dat jij je zelfs bezwaard voelt om via hen iets aan te nemen wat de gemeente beschikbaar heeft gesteld voor de buurt. Dat voelt niet goed.

Probeer je buren wat meer als gelijke te zien (wat ze ook zijn) als je graag goed contact wil houden.

Zo bedoelde ik het niet. Ik voel vooral zelf de schaamte dat ik niet zo vrijgevig ben, terwijl ik veel meer middelen heb. Ik bedoelde het niet zo neerbuigend als dat het er staat.

Jillz schreef op 25-09-2021 om 22:31:

[..]

Zo bedoelde ik het niet. Ik voel vooral zelf de schaamte dat ik niet zo vrijgevig ben, terwijl ik veel meer middelen heb. Ik bedoelde het niet zo neerbuigend als dat het er staat.

Jij besteed je geld wellicht aan andere zaken waar je meer plezier uit haalt. Zij houden blijkbaar van sociale dingen met buren ondernemen en hebben daar geld voor over. (Of is het gesponsord door de gemeente?)

WickedDotterel45

WickedDotterel45

25-09-2021 om 22:36

Koralinde schreef op 25-09-2021 om 22:02:

Als ik één van jouw (sociale huur) buren was en ik las jouw bericht dan zou ik me een beetje vernederd voelen denk ik. Dat jij je zelfs bezwaard voelt om via hen iets aan te nemen wat de gemeente beschikbaar heeft gesteld voor de buurt. Dat voelt niet goed.

Probeer je buren wat meer als gelijke te zien (wat ze ook zijn) als je graag goed contact wil houden.


Nou dit. De gemeente levert de koffie. Hier bij onze burendag de bakker de koekjes. Jij verwacht dan dat die koffie in de kast wordt gezet of zo?!

Hier een activiteit met veel buurtgenoten. Ik kende niet iedereen dus geen idee wie daarvan een koopwoning heeft of sociale huur. Ook totaal niet interessant. Het was gezellig. Punt.

Heb niet gemerkt dat er in mijn omgeving iets werd georganiseerd voor/door buren trouwens. Heb er ook niets over op de gemeentelijke facebook gezien, dus zal hier wel niet gesponsord zijn. 

Jillz schreef op 25-09-2021 om 22:31:

[..]

Zo bedoelde ik het niet. Ik voel vooral zelf de schaamte dat ik niet zo vrijgevig ben, terwijl ik veel meer middelen heb. Ik bedoelde het niet zo neerbuigend als dat het er staat.

Meer middelen(tot je beschikking)hebben staat toch niet meteen gelijk aan vrijgeviger moeten zijn dan een ander.

Het gaat toch meer om het gebaar en de goede intentie.

redbulletje schreef op 25-09-2021 om 22:37:

Heb niet gemerkt dat er in mijn omgeving iets werd georganiseerd voor/door buren trouwens. Heb er ook niets over op de gemeentelijke facebook gezien, dus zal hier wel niet gesponsord zijn.

Kun je gewoon aanvragen. Oranjefonds sponsort met geld, Douwe Egberts met koffie:

https://www.burendag.nl/veelgestelde-vragen

Jillz

Jillz

25-09-2021 om 22:42 Topicstarter

redbulletje schreef op 25-09-2021 om 22:33:

[..]

Jij besteed je geld wellicht aan andere zaken waar je meer plezier uit haalt. Zij houden blijkbaar van sociale dingen met buren ondernemen en hebben daar geld voor over. (Of is het gesponsord door de gemeente?)

Ja ze hadden wel steun van de gemeente gekregen. Maar ze hadden bewust dingen voor kinderen erbij geregeld, terwijl geen van alle kinderen had. Zodat het ook leuk zou zijn voor kinderen uit de buurt. Dat is ook precies wat mij dus zo raakt dat ik mij ineens besef dat als ik iets organiseer dat ik dan vooral bezig ben met wat voor mijn kring leuk is.

Jillz

Jillz

25-09-2021 om 22:47 Topicstarter

eva_luna schreef op 25-09-2021 om 22:36:

[..]


Nou dit. De gemeente levert de koffie. Hier bij onze burendag de bakker de koekjes. Jij verwacht dan dat die koffie in de kast wordt gezet of zo?!

Hier een activiteit met veel buurtgenoten. Ik kende niet iedereen dus geen idee wie daarvan een koopwoning heeft of sociale huur. Ook totaal niet interessant. Het was gezellig. Punt.

Nee natuurlijk verwacht ik dat niet. Mijn gevoel kwam meer doordat ik niet in hun straat woon en het in principe voor hun straat bedoeld was. En dat is dus precies waar ik dus meer bekrompen in ben.. en waar mijn ogen nu wel een beetje geopend worden hoe egocentrisch dat wel niet is. Ik voelde me in het begin een beetje alsof ik aan het partycrashen was op een bruiloft waar ik niet ben uitgenodigd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.