Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Bewust kindvrij (sinds 2010)

Op Viva zaten we al aan deel 27 van dit topic. Hopelijk krijgt het hier een goed vervolg. 

Heb het voorlopig maar even in 'overig' gezet, want bij 'kinderen' is nog geen onderdeel 'kindvrij'. 


redbulletje

redbulletje

11-01-2022 om 23:04 Topicstarter

Valdemar schreef op 11-01-2022 om 23:00:

Ik ken eigenlijk heel weinig kindvrije mensen momenteel. Denk dat dit ook aan de omgeving ligt, want nu woon ik in een dorp waarbij je minstens twee inkomens nodig hebt om een huis te kopen (dus naast de oude inwoners, veel jonge gezinnen); toen ik nog in de stad woonde had ik redelijk wat kindvrije kennissen.

Maar als kindvrij stel ben je dan toch beter af in zo'n dure omgeving, want met 'n kind werkt de vrouw meestal maar 3 dagen, dus geen volledig inkomen plus alle kosten die het kind in kwestie met zich meebrengt. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

11-01-2022 om 23:28

redbulletje schreef op 11-01-2022 om 23:04:

[..]

Maar als kindvrij stel ben je dan toch beter af in zo'n dure omgeving, want met 'n kind werkt de vrouw meestal maar 3 dagen, dus geen volledig inkomen plus alle kosten die het kind in kwestie met zich meebrengt.

Langs de andere kant RB, als je kindvrij bent met al die extra vrije tijd, is een stad misschien aanlokkelijker omdat er altijd wel iets te doen is. In de weken dat stiefzoon er niet is, mis ik het soms wel om gewoon de deur uit te stappen en op wandelafstand te wonen van kroegen, cinema, theater,...

redbulletje

redbulletje

12-01-2022 om 10:51 Topicstarter

Valdemar schreef op 11-01-2022 om 23:28:

[..]

Langs de andere kant RB, als je kindvrij bent met al die extra vrije tijd, is een stad misschien aanlokkelijker omdat er altijd wel iets te doen is. In de weken dat stiefzoon er niet is, mis ik het soms wel om gewoon de deur uit te stappen en op wandelafstand te wonen van kroegen, cinema, theater,...

Dat zou mij niet aanspreken, ik wandel liever vanuit m'n huis de natuur in. Rust, ruimte en groen om me heen vind ik een eerste levensbehoefte voor mezelf. 

Valdemar schreef op 11-01-2022 om 23:28:

[..]

Langs de andere kant RB, als je kindvrij bent met al die extra vrije tijd, is een stad misschien aanlokkelijker omdat er altijd wel iets te doen is. In de weken dat stiefzoon er niet is, mis ik het soms wel om gewoon de deur uit te stappen en op wandelafstand te wonen van kroegen, cinema, theater,...

Of allebei. Ik woon in een stad met veel groen. 😁 Ik zou niet meer naar een dorp willen, maar ook niet naar een echte grote stad.

Zusterclivia schreef op 12-01-2022 om 10:59:

[..]

Of allebei. Ik woon in een stad met veel groen. 😁 Ik zou niet meer naar een dorp willen, maar ook niet naar een echte grote stad.

Ja, dat! 

Wij wonen in een Brabantse stad, met veel groen en parken etc. Maar ook bedrijvigheid, horeca (nu ff wat minder  ), cultuur, voorzieningen. Ik zou me kapot vervelen in een dorp. 

redbulletje

redbulletje

12-01-2022 om 13:41 Topicstarter

Ik wil juist het stadse zoveel mogelijk uit m'n buurt hebben. Met de auto zit ik evengoed in 30 minuten in Antwerpen. Vind het al vervelend genoeg dat er de afgelopen jaren steeds meer drukte en bedrijvigheid in mijn gemeente is gekomen. Jaren 70/80 was voor mij perfect. 

En ik vermijd de auto weer het liefst... vind het heerlijk dat ik alles op loop of fiets afstand heb. 
Ik ben in een dorp opgegroeid en mijn vriend ook, maar we zouden er beiden niet willen wonen.

Doornroosje75 schreef op 12-01-2022 om 14:06:

En ik vermijd de auto weer het liefst... vind het heerlijk dat ik alles op loop of fiets afstand heb.
Ik ben in een dorp opgegroeid en mijn vriend ook, maar we zouden er beiden niet willen wonen.

Idd. Liever gewoon lopend of met de fiets. Het nadeel van een dorp, altijd met de auto of het ov moeten als je bv naar de bios of zo wilde.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

12-01-2022 om 15:26

Doornroosje75 schreef op 12-01-2022 om 14:06:

En ik vermijd de auto weer het liefst... vind het heerlijk dat ik alles op loop of fiets afstand heb.
Ik ben in een dorp opgegroeid en mijn vriend ook, maar we zouden er beiden niet willen wonen.

Auto vermijden is voor mij zelfs geen optie, simpelweg omdat ik niet eens een rijbewijs heb. Daarom ook bewust gekozen voor de huidige locatie van onze koopwoning, zeer landelijk en toch op amper negen kilometer van een centrumstad van waaruit er tal van bus-en treinverbindingen zijn. 

Het is lastig om in de toekomst te kijken, maar mijn voornemen is nog steeds om wanneer we een jaar of zeventig zijn en deze woning te veel onderhoud vraagt, om dan alles te verkopen en een appartement te huren in de stad zodat alles weer op wandelafstand ligt.

redbulletje

redbulletje

12-01-2022 om 15:27 Topicstarter

Is een rijbewijs halen niet veel handiger? 

redbulletje schreef op 12-01-2022 om 15:27:

Is een rijbewijs halen niet veel handiger?

Moet je ook een auto willen. Scheelt ook klauwen vol met geld als je die niet nodig hebt.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

12-01-2022 om 15:57

redbulletje schreef op 12-01-2022 om 15:27:

Is een rijbewijs halen niet veel handiger?

Ik heb suïcidale neigingen, geen respect voor autoriteit en regels, sporadisch last van hallucinaties en bewaar geen overzicht bij een teveel aan prikkels.

Mij een rijbewijs geven is een beetje zoals dit:


https://www.youtube.com/watch?v=GhxqIITtTtU&ab_channel=apeswillrise

Als wij te oud zijn om hier de trap nog op te kunnen en die 1,5 km naar de stad te wandelen - en als we die twee werkkamers niet meer nodig hebben - willen wij in een appartement op rollatorafstand van de stad gaan wonen. 

Ik woon ook liever in een dorp dan kan ik zelf kiezen om de stad op te zoeken wanneer ik zelf wil en in Nederland zit je vaak niet ver van een middel grote stad.
Daarnaast ga ik niet zo vaak naar theater, bioscoop, of uit eten en wanneer ik dit wel doe dan kan ik prima een avond niet drinken of met het ov terug.

Als het even kan wil ik ook een koophuis in een dorp of op het platteland.
Rust is een schaars goed in Nederland.

De basis (winkel)behoeften heb ik op fietsafstand.

Voordeel van de stad lijkt mij wel dat je meer mensen zonder kinderen dichtbij hebt wonen en werk is vaak dichterbij.
Ook als je een andere baan zoekt/neemt.

Dat weegt op dit moment voor mij niet op tegen de voordelen van in een dorp/platteland wonen.

Zusterclivia schreef op 12-01-2022 om 15:30:

[..]

Moet je ook een auto willen. Scheelt ook klauwen vol met geld als je die niet nodig hebt.

Daar heb je als kindvije geld voor over om te betalen wat anders aan kinderen was opgegaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.