Huiskamer
redbulletje
08-07-2021 om 13:19
Bewust kindvrij (sinds 2010)
Op Viva zaten we al aan deel 27 van dit topic. Hopelijk krijgt het hier een goed vervolg.
Heb het voorlopig maar even in 'overig' gezet, want bij 'kinderen' is nog geen onderdeel 'kindvrij'.
DanGun
05-08-2021 om 12:21
Opvang is meer dan alleen de kids van werkende ouders van de straat houden. Samen met andere kinderen zijn is een belangrijk deel van je ontwikkeling.
Voor kinderen van mensen die niet buitenshuis werken is die ontwikkeling net zo belangrijk als voor andere kids.
coolpack2
05-08-2021 om 12:57
DanGun schreef op 05-08-2021 om 12:21:
Opvang is meer dan alleen de kids van werkende ouders van de straat houden. Samen met andere kinderen zijn is een belangrijk deel van je ontwikkeling.
Voor kinderen van mensen die niet buitenshuis werken is die ontwikkeling net zo belangrijk als voor andere kids.
Ik heb gelezen dat dat een belangrijk argument is, maar daar heb je toch peuterspeelzaal en school enzo voor? En vriendjes in de straat? Etc?
Julali
05-08-2021 om 13:01
coolpack2 schreef op 05-08-2021 om 12:57:
[..]
Ik heb gelezen dat dat een belangrijk argument is, maar daar heb je toch peuterspeelzaal en school enzo voor? En vriendjes in de straat? Etc?
Psz is pas vanaf 2 en gaat maar om een paar uurtjes per week. School is pas vanaf 4 jaar. De kinderen in de straat zitten allemaal op het kdv.
Ik vind het een goed initiatief, op die manier zullen vrouwen meer geneigd zijn te gaan werken, want nu is dat in veel situaties moeilijk te realiseren. Uiteindelijk levert het de staatskas alleen maar geld op.
Kinderen in het algemeen ook trouwens. Het wordt niet voor niets gestimuleerd. De baby die vandaag wordt geboren is de belastingbetaler van morgen. Het gaat niet alleen om de kinderen die de zorg ingaan, alle andere taken moeten ook uitgevoerd worden in de maatschappij, daarvoor is een nieuwe generatie erg belangrijk.
coolpack2
05-08-2021 om 13:08
Julali schreef op 05-08-2021 om 13:01:
[..]
Psz is pas vanaf 2 en gaat maar om een paar uurtjes per week. School is pas vanaf 4 jaar. De kinderen in de straat zitten allemaal op het kdv.
Ik vind het een goed initiatief, op die manier zullen vrouwen meer geneigd zijn te gaan werken, want nu is dat in veel situaties moeilijk te realiseren. Uiteindelijk levert het de staatskas alleen maar geld op.
Kinderen in het algemeen ook trouwens. Het wordt niet voor niets gestimuleerd. De baby die vandaag wordt geboren is de belastingbetaler van morgen. Het gaat niet alleen om de kinderen die de zorg ingaan, alle andere taken moeten ook uitgevoerd worden in de maatschappij, daarvoor is een nieuwe generatie erg belangrijk.
Tja. Niet mee eens. Ik vind het een beetje nieuwetijdse onzin als ik zo ouderwets mag zijn. Maar goed, ik heb er niks over te zeggen natuurlijk.
Julali
05-08-2021 om 13:20
coolpack2 schreef op 05-08-2021 om 13:08:
[..]
Tja. Niet mee eens. Ik vind het een beetje nieuwetijdse onzin als ik zo ouderwets mag zijn. Maar goed, ik heb er niks over te zeggen natuurlijk.
Wat vind je precies nieuwetijdse onzin?
coolpack2
05-08-2021 om 14:16
Julali schreef op 05-08-2021 om 13:20:
[..]
Wat vind je precies nieuwetijdse onzin?
Nogmaals, ik heb niks tegen opvang en begrijp ook best dat dat positieve neveneffecten heeft, maar ik vind dat niet het belangrijkste. Ik zie geen reden zie om het nog verder uit te breiden, laat staan om het gratis te maken. Mijn siblings en ik hebben geen seconde op kinderopvang doorgebracht en zijn er niks minder om geworden. En ik geloof er geen bal van dat alles buiten psz / school om elke dag de hele dag op de kinderopvang zit.
redbulletje
05-08-2021 om 14:21
coolpack2 schreef op 05-08-2021 om 13:08:
[..]
Eens. In mijn tijd werd er niet naar peuteropvang gegaan en begon de sociale ellende pas op 4-jarige leeftijd op de kleuterschool. Denk dat veel meer kinderen gebaat zijn bij minder sociale overprikkeling en meer tijd om rustig af te kunnen schakelen thuis.
AcceptableReindeer64
05-08-2021 om 14:43
Ik (begin jaren 80) ging naar de peuterspeelzaal en daarna met diezelfde groep naar de basisschool. Later kreeg ik een klasgenootje die van baby af aan naar de crèche was gegaan en om die reden werden al haar nukken en aanstelleritis geaccepteerd, want ze was zo zielig, haar moeder had moeten werken in haar babytijd. Tegenwoordig lijkt het wel alsof alle baby's naar de crèche moeten, want als vrouw voor je eigen kind zorgen is "hopeloos ouderwets" en "een slecht voorbeeld". Ik denk persoonlijk dat kinderen beter af zijn bij hun moeder die er na schooltijd is, in plaats dat kinderen naar de BSO gaan en bij thuiskomst in bad en naar bed gaan. Maar deze mening mag in deze maatschappij ook niet meer, al helemaal niet als kindvrije.
Julali
05-08-2021 om 14:51
coolpack2 schreef op 05-08-2021 om 14:16:
[..]
Nogmaals, ik heb niks tegen opvang en begrijp ook best dat dat positieve neveneffecten heeft, maar ik vind dat niet het belangrijkste. Ik zie geen reden zie om het nog verder uit te breiden, laat staan om het gratis te maken. Mijn siblings en ik hebben geen seconde op kinderopvang doorgebracht en zijn er niks minder om geworden. En ik geloof er geen bal van dat alles buiten psz / school om elke dag de hele dag op de kinderopvang zit.
Maar dan is jouw moeder altijd thuis geweest bij jullie? Kun je je indenken dat ouders in deze tijd allebei een baan (willen) hebben?
Julali
05-08-2021 om 14:53
Tamsyn schreef op 05-08-2021 om 14:43:
Ik (begin jaren 80) ging naar de peuterspeelzaal en daarna met diezelfde groep naar de basisschool. Later kreeg ik een klasgenootje die van baby af aan naar de crèche was gegaan en om die reden werden al haar nukken en aanstelleritis geaccepteerd, want ze was zo zielig, haar moeder had moeten werken in haar babytijd. Tegenwoordig lijkt het wel alsof alle baby's naar de crèche moeten, want als vrouw voor je eigen kind zorgen is "hopeloos ouderwets" en "een slecht voorbeeld". Ik denk persoonlijk dat kinderen beter af zijn bij hun moeder die er na schooltijd is, in plaats dat kinderen naar de BSO gaan en bij thuiskomst in bad en naar bed gaan. Maar deze mening mag in deze maatschappij ook niet meer, al helemaal niet als kindvrije.
Bso is pas vanaf 4 jaar. De meeste kinderen in Nederland gaan hoogstens 2 middagen naar de bso. De andere dagen is een van de ouders gewoon thuis (ook de vader).
coolpack2
05-08-2021 om 15:04
Julali schreef op 05-08-2021 om 14:51:
[..]
Maar dan is jouw moeder altijd thuis geweest bij jullie? Kun je je indenken dat ouders in deze tijd allebei een baan (willen) hebben?
Mijn vader 😉
En je laatste vraag is irrelevant; ik heb al meermalen aangegeven dat ik niks tegen de opvang in het algemeen heb. Maar jij vindt nietus-wellus lekker dus? Mag je een ander voor zoeken. 👋
AcceptableReindeer64
05-08-2021 om 15:14
@ Julali
Ik ken een vader die zijn kinderen elke dag naar de BSO stuurt. Ze worden opgehaald vlak voordat zij (de ouders) naar hun werk gaan. Komen thuis als de ouders weer thuis zijn in de avond. De kinderen krijgen een boterham, want hebben warm gegeten op de BSO. Ze gaan daarna in bad en naar bed. De ouders eten samen warm en hebben de rest voor de avond voor zichzelf. In het weekend rijden ze af en aan naar sportclubs en dergelijke en maandag repeat
Ik vroeg hem waarom hij kinderen had. Hij was dol op zijn kinderen zei hij. Ja, logisch, je ziet ze nooit.
Mijn moeder ging werken toen mijn zusje naar bijzonder onderwijs ging. Het werk was naast ons huis. Ik kwam zelf tussen de middag thuis en moest zelf als 6/7 jarige de tijd in de gaten houden. Als 's middags mijn zusje thuis kwam moest ik mijn moeder halen en dan ging nog alle aandacht naar haar. Ik heb me best eenzaam gevoeld in mijn jeugd. Ik was voor mijn gevoel heel erg op mijzelf aangewezen. Na de scheiding en verhuizing ontdekte ik hoe dat bij een vriendin ging. Haar moeder was thuis voor haar (en daardoor ook voor mij). Er werd geluisterd naar onze verhalen en onze typische kinderproblemen. Zij ging pas onder schooltijd werken toen haar jongste een jaar of 12 was.
Ik kan me dus echt niet voor stellen dat de jeugd van nu zo gelukkig is met die afwezige ouders. Nee je hoeft niet op de lip van je kind te gaan zitten en letterlijk bij alles het handje vast te houden, maar ik heb zelf het gevoel dat ouders nu te weinig echt aanwezig zijn.
Ik hoor van collega's dat ze gedoe hebben met de oppas, vriendin kan niet, schoonmoe is met vakantie, 'Ik kan ze toch niet aan de kapstok hangen' 'Die van de planning heeft zelf zeker geen kinderen.' Sommige willen eigenlijk stoppen met werken, meer bij hun kinderen zijn.. Maar blijkbaar is onze maatschappij er niet meer naar.
Julali
05-08-2021 om 15:18
Volgens mij valt het wel mee met al die afwezige ouders. Heel veel ouders werken tegenwoordig parttime, dus dan blijft er genoeg tijd over voor de kinderen. Plus nog alle weekends en vakanties.
Het blijkt uit onderzoek dat de tijd die kinderen doorbrengen met hun ouders alleen maar is toegenomen in de laatste honderd jaar. Kinderen hebben het beter dan ooit en in Nederland wonen gemiddeld de gelukkigste kinderen ter wereld.
Het beeld dat jij schetst is veel te negatief.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.