Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Bewust kindvrij (sinds 2010)

Op Viva zaten we al aan deel 27 van dit topic. Hopelijk krijgt het hier een goed vervolg. 

Heb het voorlopig maar even in 'overig' gezet, want bij 'kinderen' is nog geen onderdeel 'kindvrij'. 

AcceptableReindeer64

AcceptableReindeer64

04-08-2021 om 13:08

Dat denk ik ook, Aardbei35. Het gezin lijkt soms boven alles te gaan.

redbulletje

redbulletje

04-08-2021 om 13:13 Topicstarter

Tamsyn schreef op 04-08-2021 om 10:59:

Mensen moeten het allemaal zelf weten, hoeveel kinderen ze willen en of ze lichamelijk dan wel geestelijk geschikt zijn.. tis alleen jammer dat wij er allemaal voor moeten lappen, linksom of rechtsom. Maar uit zo'n opmerking hardop en je krijgt de dooddoener: "Wie zorgt er voor jou later? Dat zijn onze kinderen, hoor!"
Ja, tuurlijk... Hele generaties kinderen gaan de ouderenzorg in.. Nou, gelukkig maar..
Het gaat zo goed met "onze kinderen". We sturen ze naar de BSO, de oppas, de crèche en ondertussen is (psychische) jeugdhulp niet meer aan te slepen..

Veel ouderen krijgen amper bezoek van hun volwassen kinderen als ze eenmaal in 'n verzorgingshuis zitten. Dus dáár hoef je ze ook al niet voor te nemen. Ze zijn geen garantie voor zorg/aandacht in de toekomst. 

Tamsyn schreef op 04-08-2021 om 10:59:

Mensen moeten het allemaal zelf weten, hoeveel kinderen ze willen en of ze lichamelijk dan wel geestelijk geschikt zijn.. tis alleen jammer dat wij er allemaal voor moeten lappen, linksom of rechtsom. Maar uit zo'n opmerking hardop en je krijgt de dooddoener: "Wie zorgt er voor jou later? Dat zijn onze kinderen, hoor!"
Ja, tuurlijk... Hele generaties kinderen gaan de ouderenzorg in.. Nou, gelukkig maar..
Het gaat zo goed met "onze kinderen". We sturen ze naar de BSO, de oppas, de crèche en ondertussen is (psychische) jeugdhulp niet meer aan te slepen..

En als kers op de taart gaan we nog fijn de kinderopvangtoeslag uitbreiden voor werklozen 😑

Ik denk dat iedereen wel profiteert van een of andere regeling speciaal voor de doelgroep. 

coolpack2 schreef op 04-08-2021 om 14:33:

[..]

En als kers op de taart gaan we nog fijn de kinderopvangtoeslag uitbreiden voor werklozen 😑

Ik zou graag mijn hypothetische kind op vaste dagen wegbrengen ongeacht of mijn flexbaan weer eens ophoudt. Wachtlijsten zijn meer regel dan uitzondering geloof ik, dus wordt dan zo'n kip-ei-verhaal als je als werkloze weer ergens aan de slag wil maar geen kloon hebt om én te werken én voor kind te zorgen.   Mijn hypothetische kind is uiteraard met een hypotethische ex wiens werk(gever) zo flexibel is als een loden deur

DanGun schreef op 04-08-2021 om 16:53:

Ik denk dat iedereen wel profiteert van een of andere regeling speciaal voor de doelgroep.

Ik zit eens even te denken... ik kan me even niks indenken waar ik van profiteer?

Net teveel inkomsten voor zorgtoeslag/huurtoeslag/of welke toeslag dan ook. Geen kinderen dus nee ook niet die toeslagen of kinderbijslag. 

Ik ben het eens dat grote gezinnen in deze tijd eigenlijk niet wenselijk meer zijn. Al kun je dat natuurlijk niemand verbieden. Daarom compenseer ik dan maar door helemaal geen kinderen te hebben.

redbulletje

redbulletje

04-08-2021 om 18:50 Topicstarter

Miraval schreef op 04-08-2021 om 18:26:

[..]

Ik zit eens even te denken... ik kan me even niks indenken waar ik van profiteer?

Net teveel inkomsten voor zorgtoeslag/huurtoeslag/of welke toeslag dan ook. Geen kinderen dus nee ook niet die toeslagen of kinderbijslag.

Ik ben het eens dat grote gezinnen in deze tijd eigenlijk niet wenselijk meer zijn. Al kun je dat natuurlijk niemand verbieden. Daarom compenseer ik dan maar door helemaal geen kinderen te hebben.

Je zou het wel financieel kunnen afstraffen zodat mensen belasting moeten betalen voor elk extra kind ipv allerlei vergoedingen te ontvangen. 

Ik vind het wel dubbel. Enerzijds vind ik dat mensen niet aan kinderen zouden moeten beginnen als ze het niet kunnen betalen. Anderzijds... als de kids er eenmaal zijn, vind ik niet dat ze de dupe moeten worden van de gebrekkige financiële situatie van hun ouders. Daarnaast ben ik heel erg voor maatregelen die de arbeidsparticipatie van vrouwen bevorderen, dus vind ik financiering van kinderopvang prima.

Vf_Watervrouw schreef op 04-08-2021 om 18:00:

[..]

Ik zou graag mijn hypothetische kind op vaste dagen wegbrengen ongeacht of mijn flexbaan weer eens ophoudt. Wachtlijsten zijn meer regel dan uitzondering geloof ik, dus wordt dan zo'n kip-ei-verhaal als je als werkloze weer ergens aan de slag wil maar geen kloon hebt om én te werken én voor kind te zorgen. Mijn hypothetische kind is uiteraard met een hypotethische ex wiens werk(gever) zo flexibel is als een loden deur

Dat snap ik, maar dan zit wat mij betreft de oplossing niet in het uitbreiden van de toeslag (flexwerk is wat anders dan geen werk) of het zelfs gratis maken van kinderopvang.

Gratis bestaat niet, maar heb het idee dat dat wel minder bureaucratische rompslomp zou zijn.  Ben blij dat toeslagen bestaan, maar ook blij dat ik ze momenteel niet nodig heb.

Vf_Watervrouw schreef op 04-08-2021 om 19:38:

Gratis bestaat niet, maar heb het idee dat dat wel minder bureaucratische rompslomp zou zijn. Ben blij dat toeslagen bestaan, maar ook blij dat ik ze momenteel niet nodig heb.

Volgens mij is dat rijkdom in Nederland, minimale verantwoording hoeven afleggen over je leven.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

04-08-2021 om 21:39

Doornroosje75 schreef op 04-08-2021 om 19:13:

Ik vind het wel dubbel. Enerzijds vind ik dat mensen niet aan kinderen zouden moeten beginnen als ze het niet kunnen betalen. Anderzijds... als de kids er eenmaal zijn, vind ik niet dat ze de dupe moeten worden van de gebrekkige financiële situatie van hun ouders. Daarnaast ben ik heel erg voor maatregelen die de arbeidsparticipatie van vrouwen bevorderen, dus vind ik financiering van kinderopvang prima.

Mijn stelling was altijd: kinderbijslag afschaffen en dit budget besteden voor gratis onderwijs, gratis medische verzorging voor kinderen en gratis opvang. Dus voor mij is gratis opvang voor de kinderen van werklozen een prima idee. 

Vf_Watervrouw schreef op 04-08-2021 om 19:38:

Gratis bestaat niet, maar heb het idee dat dat wel minder bureaucratische rompslomp zou zijn. Ben blij dat toeslagen bestaan, maar ook blij dat ik ze momenteel niet nodig heb.

Dat is nou net het hele punt. Ik vind toeslagen ook belangrijk, maar KOT uitbreiden vind ik op z'n minst dubieus. Om even meer in termen van hier te spreken: ik ben ook bang dat het eerder een extra faciliteit is om door te fokken dan om te gaan werken. Terwijl het voor alleenstaanden alleen maar beroerder wordt, want met dat pensioenverhaal schiet het ook niet erg op. Ik heb het gevoel dat ik alleen maar harder en langer moet werken en als dan aan de andere kant de KOT lekker uitgebreid wordt, voelt dat niet fijn.

Valdemar schreef op 04-08-2021 om 21:39:

[..]

Mijn stelling was altijd: kinderbijslag afschaffen en dit budget besteden voor gratis onderwijs, gratis medische verzorging voor kinderen en gratis opvang. Dus voor mij is gratis opvang voor de kinderen van werklozen een prima idee.

Daar kan ik best een eind in mee (van mij mag bijzonder onderwijs ook afgeschaft, maar dat is een andere discussie), maar de gratis opvang voor kinderen van werklozen volg ik dus niet zo, kun je me dat uitleggen?

redbulletje

redbulletje

05-08-2021 om 11:37 Topicstarter

Valdemar schreef op 04-08-2021 om 21:39:

[..]

Het eerste deel ben ik mee eens: in natura betalen voor de opleiding van de kinderen, maar opvang voor niet werkenden natuurlijk niet. 

Ook zou ik de zorgverzekering niet gratis maken voor kinderen. Als daar ook een basisverzekering voor moet worden afgesloten kan de premie voor iedereen omlaag. Daar profiteren we dan allemaal van. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.