Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Beste & slechtste boekverfilming Volgens jou

JanaDana schreef op 14-08-2025 om 17:04:

Ooit zag ik een film en bleek een persoon die in het boek dood ging in de film te blijven leven.
Ik kan daar niet tegen.

Er zijn twee verfilmingen van Ciske de Rat (1-2 delen van de trilogie zijn verfilmd) de oude versie klopt beter met het boek dan de jaren 80 versie met Danny de Munk.

Eens met hierboven genoemde Chocolat, de boeken (ook het vervolg over de schoentjes) hebben zoveel meer diepgang dan de film.

Wel heel goed verfilmd vond ik 'daar waar de rivierkreeften zingen'. Zowel het boek als de film: dikke tranen. Ook eerder genoem hier.
Ook goed verfilmd: the lord of the rings serie. Maar lees vooral ook de boeken!
Narnia, de geschreven tekst is inmiddels wat oubollig, dus hier zelfs voorkeur voor de film. 

The book thief vond ik ook in beide versies mooi.  
En Noah! Genesis is vrij kort, toch prachtige film

Bij LOTR had ik heel sterk de verbazing van: Hoe kan die Peter Jackson weten wat ik in mijn hoofd zie als ik de boeken lees? Ik was daar enorm sceptisch over, want kom bij mij niet aan LOTR (zie ook het topic over het meerdere keren lezen van boeken). Maar geen enkel probleem daarmee en ik snap dat er dingen moesten sneuvelen en andere dingen dikker aangezet werden. 

De Hobbit vond ik een vreselijke verfilming en ik heb deel 3 niet eens gekeken. 

Een erg goede verfilming (hoewel met een ander einde als het boek) vond ik LA Confidential. Met name de sfeer vond ik uitstekend getroffen en sowieso ben ik erg fan van Kevin Spacey. 

Vf_Watervrouw schreef op 14-08-2025 om 19:40:

[..]

Er zijn twee verfilmingen van Ciske de Rat (1-2 delen van de trilogie zijn verfilmd) de oude versie klopt beter met het boek dan de jaren 80 versie met Danny de Munk.

? Ik had het niet over Ciske de Rat

De beste verfilming van een boek vind ik Brokeback Mountain maar die is dan ook echt vrij letterlijk verfilmd. De slechtste de Hunger Games deel 2... ik wilde tijdens de pauze weg omdat ik hem echt niet te doen zo langdradig vond.

Due-scimmie schreef op 14-08-2025 om 17:18:

[..]

Dit.

Ik kijk dus eigenlijk geen verfilmingen als ik het boek gelezen heb.

Ik heb het andersom. Ik kan prima naar een verfilming van een boek kijken, ik denk niet in plaatjes en ik snap dat een film anders is dan een boek.

Maar als ik een film wil zien die gebaseerd is op een boek, wil ik eerst het boek lezen.

Fiorah schreef op 14-08-2025 om 21:09:

[..]

Maar als ik een film wil zien die gebaseerd is op een boek, wil ik eerst het boek lezen.

Ik meestal /eigenlijk ook maar soms zie ik een film waarvan ik me dan later realiseer dat het van een boek is. Dan ga ik het boek vaak  niet meer lezen.

Vf_Watervrouw schreef op 14-08-2025 om 19:40:

[..]

JanaDana schreef op 14-08-2025 om 20:51:

[..]

? Ik had het niet over Ciske de Rat

Ik sloeg aan op dat in een boek iemand blijft leven en in de verfilming dood gaat. Bij Ciske blijft een personage leven dat in de oude film ook blijft leven maar in de nieuwere verfilming sterft. 

ik hou ook niet van boekverfilmingen omdat ze altijd heel anders zijn dan het plaatje dat je in het hoofd hebt getekend. Wel goed vond ik Turks Fruit. Niet goed de da Vinci code.

sluit me aan bij velen: ik kijk óf de film óf lees het boek. Net wat eerder voorbij is gekomen.  
Met als grote uitzondering werkelijk alles van Jane Austen.  Daar doe ik beiden en geniet van beiden. Kan niet wachten op de volgende pride and prejudice serie (de nieuwe elisabeth en darcy zijn inmiddels bekend).   

De beste LOTR
De slechtste: ik kan er nu op geen een komen maar ik heb tientallen films gezien waarna ik dacht 'het boek was toch beter'

Tegenvaller de serie 22- 11- 63 naar het boek van Stephen King. 
Dubbel plezier bij boek en serie/film Atonement. Wolf Hall en Life after Life 

Vf_Watervrouw schreef op 14-08-2025 om 22:02:

[..]

[..]

Ik sloeg aan op dat in een boek iemand blijft leven en in de verfilming dood gaat. Bij Ciske blijft een personage leven dat in de oude film ook blijft leven maar in de nieuwere verfilming sterft.

Haha,ik sla ook aan.. ik weet wie je bedoelt. Maar ook dat Cis hem aan de Grebbenberg als een dooie diender bestempelt dus daar sterft ie dan toch eigenlijk ook een beetje

De Ciske trilogie was het eerste "grote mensenboek" dat ik  ooit las. Vaak herlezen nadien. En nog met middelste zoon naar de musical geweest. Die was prachtig, maar de film haalt het niet bij het boek. Het deel waar de onderwijzer en Cis de Man elkaar weer aan de Grebbenberg treffen zit er niet in, en daar hield ik het niet bij droog.

Ik hoop echt dat ze de Fourth Wing gaan verfilmen. Prachtige boeken en denk dat net als bij Harry Potter dit smeekt om een verfilming. Ook al is het anders in mijn hoofd. 
Ik moet bij boekverfilmingen altijd even schakelen, helemaal als er voor mijn gevoel scenes die ik mooi / goed / bepalend vond niet zijn meeverfilmd. Desondanks kan ik alsnog wel van de film genieten. 

Goede verfilmingen:
* The Colour Purple
* Boys from Brazil
* Schindlers List
* The green mile
* Shawshank Redemption
* Argylle

Slechte:
Percy Jackson
The Time Machine
War of the Worlds (2025 versie)
The great Gatsby 

Dolfje schreef op 14-08-2025 om 21:49:

[..]

Ik meestal /eigenlijk ook maar soms zie ik een film waarvan ik me dan later realiseer dat het van een boek is. Dan ga ik het boek vaak niet meer lezen.

Nee ik ook niet.

SuzyQFive, ik was helemaal de verfilming van Percy Jackson vergeten. Dat was echt de allerslechtste verfilming die ik ooit heb gezien. De serie vond ik wel weer leuk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.