Huiskamer
Yumi
22-03-2026 om 11:26
Autoloze zondag lijkt me heerlijk!
Lijkt me heerlijk zo'n autoloze zondag, goed voor het milieu de portemonnee en de rust.
1973 liet zien dat iedereen al op zaterdag ging rijden, waardoor het niet zoveel deed met het benzineverbruik. Nu zijn we tegenwoordig meer met het milieu bezig dan in die tijd, dus ik hoop dat het nu wel effect heeft op het verbruik, zo niet dan geniet ik toch wel van de rust...
Het Internationaal Energieagentschap (IEA) waarschuwt voor de grootste energiecrisis ooit, en geeft het advies om thuis te werken en te reizen met het ov.
Peiling
Wil jij ook een autoloze zondag?
Maximaal 4 antwoorden.
Tuinfluiter
23-03-2026 om 16:58
Herfstappeltaart schreef op 23-03-2026 om 13:42:
[..]
Hebben jullie ook zonnepanelen?
Ja nu negen ik gebruik zo'n 50 a 60 % van de opgewekte energie direct. Er is dus overcapaciteit.
Mugske
23-03-2026 om 18:04
Bakblik schreef op 23-03-2026 om 07:20:
[..]
Kan hij niet (gedeeltelijk) met het ov? Carpoolen met collega's, de hele rit of gedeeltelijk?
Vaak hoor je mensen zeggen dat ze wel met de auto moeten, omdat de locatie slecht bereikbaar is met ov. In de praktijk valt dat vaak reuze mee. Eventueel een (eigen of ov-) fiets in de plaats waar de trein aankomt nemen.
Ja je moet je dag dan anders plannen, wat vroeger uit je bed om precies genoeg tijd te hebben om de trein te halen, dat werk.
Zeker in de Randstad, van zeg Alkmaar tot onder Rotterdam is het ov best goed.
Dat laatste is niet helemaal waar. Genoeg delen van de randstad die niet grootstedelijk zijn, denk bijvoorbeeld aan het Westland of kleinere dorpen langs de ijssel tussen Rotterdam en Gouda. Dat zijn ook geen fijne gebieden om s avonds alleen te fietsen bijvoorbeeld (ik vind dat zelf al niet fijn, want hele stukken niet verlicht, laat staan dat ik mijn 13 jarige dochter dat stuk laat fietsen naar sport)
Herfstappeltaart
23-03-2026 om 18:17
Tuinfluiter schreef op 23-03-2026 om 16:58:
[..]
Ja nu negen ik gebruik zo'n 50 a 60 % van de opgewekte energie direct. Er is dus overcapaciteit.
Wij hebben er twaalf en hopen ook zoveel mogelijk zelf te gaan gebruiken van de opgewekte stroom (o.a. opladen auto). We hoeven pas vanaf volgend jaar terugleverkosten te gaan betalen omdat we nog een staartje van een driejarig contract hadden. Ben benieuw hoe het gaat uitpakken. Nu probeer ik ook al zoveel mogelijk de wasmachine, droger, vaatwasser e.d. te gebruiken als de zon schijnt.