Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Autoloze zondag lijkt me heerlijk!

Lijkt me heerlijk zo'n autoloze zondag, goed voor het milieu de portemonnee en de rust.
1973 liet zien dat iedereen al op zaterdag ging rijden, waardoor het niet zoveel deed met het benzineverbruik. Nu zijn we tegenwoordig meer met het milieu bezig dan in die tijd, dus ik hoop dat het nu wel effect heeft op het verbruik, zo niet dan geniet ik toch wel van de rust...

Het Internationaal Energieagentschap (IEA) waarschuwt voor de grootste energiecrisis ooit, en geeft het advies om thuis te werken en te reizen met het ov.

Peiling

Wil jij ook een autoloze zondag?

Maximaal 4 antwoorden.

89 stemmen
51%
46%
1%
2%

Mijn voorstel zou zijn om een bezineloze zondag te houden. Dus de auto's die niet op fossiele brandstoffen rijden, mogen wel de weg op. Wel in combinatie met een speciaal OV tarief, want de trein vind ik op het moment echt niet leuk zo duur. Maar als het ingevoerd wordt, nemen misschien wel meer mensen een weekend vrij abonnement, dat heb je er bij lange afstanden na twee keer reizen wel weer uit. 

Yumi

Yumi

22-03-2026 om 11:31 Topicstarter

Fietsers_op_de_autosnelweg_Bestanddeelnr_926-8019-1.jpg

OIP.uVum2k0wDy5G5fgnMFnyXgHaEy?w=271&h=180&c=7&r=0&o=7&dpr=1.5&pid=1.7&rm=3

Heerlijk toch?

Dat was vooral symboolpolitiek. In deze huidige tijd levert het alleen maar meer economische problemen op en meer mobiliteit op zaterdag en maandag. 
Zelfs al zou je enkel, zoals in Duitsland, het vrachtvervoer beperken dan komt er nog veel gedoe van. 

Yumi

Yumi

22-03-2026 om 11:41 Topicstarter

Bellebelle schreef op 22-03-2026 om 11:30:

Mijn voorstel zou zijn om een bezineloze zondag te houden. Dus de auto's die niet op fossiele brandstoffen rijden, mogen wel de weg op. Wel in combinatie met een speciaal OV tarief, want de trein vind ik op het moment echt niet leuk zo duur. Maar als het ingevoerd wordt, nemen misschien wel meer mensen een weekend vrij abonnement, dat heb je er bij lange afstanden na twee keer reizen wel weer uit.

Dat hoop ik ook, het ov is erg duur geworden, alhoewel in vergelijking met brandstofprijzen en parkeerkosten, vraag ik het me af. Het zal waarschijnlijk aan de afstand liggen of het ov duurder is?

Yumi schreef op 22-03-2026 om 11:41:

[..]

Dat hoop ik ook, het ov is erg duur geworden, alhoewel in vergelijking met brandstofprijzen en parkeerkosten, vraag ik het me af. Het zal waarschijnlijk aan de afstand liggen of het ov duurder is?

Met de huidige benzine prijzen is het OV inderdaad relatief veel goedkoper. Ik rijd elektrisch en voor ons vieren is de auto vrijwel altijd goedkoper dan de trein, zeker op lange afstanden.

Yumi

Yumi

22-03-2026 om 11:47 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 22-03-2026 om 11:33:

Dat was vooral symboolpolitiek. In deze huidige tijd levert het alleen maar meer economische problemen op en meer mobiliteit op zaterdag en maandag.
Zelfs al zou je enkel, zoals in Duitsland, het vrachtvervoer beperken dan komt er nog veel gedoe van.

Dat schreef ik ook in de op, in 1973 gingen we meer op zaterdag rijden. Dat het meer problemen oplevert dan toen begrijp ik, waardoor er meer uitzonderingen zullen zijn. Toen kreeg je ook als het noodzakelijk was een vrijstelling om de weg op te gaan. 

Tja ik maak mij niet druk om de prijs van het ov. De meeste plaatsen waar ik regelmatig kom zijn helemaal niet bereikbaar met het ov. Ik vind een autoloze zondag dan ook een onzinnig idee.
Ik wil best minder auto rijden als dat nodig is maar ik beslis dan graag zelf wanneer ik dat doe.

Het lijkt me heerlijk inderdaad. Al zal ook ik de dingen van het weekend die ik met de auto wil doen op zaterdag plannen.
Voor de natuur en onze gemoedsrust lijkt het me wel heel goed.

Ik moet gewoon werken op zondag (niet iedere), gooien we op zondag zoals in 1973 dan ook de winkels en restaurants weer dicht? De trein is hier geen optie, er is in de wijde omtrek geen station. Als ik plechtig beloof dat ik op donderdag (mijn vaste vrije dag 😉) geen auto rij, mag ik dan gewoon op zondag? Behalve dan met Hemelvaart, da's bij ons de drukste dag van het jaar, dan wil mijn baas graag dat ik kom. 

Ik denk dat dit plan  in 1973 wat makkelijker te realiseren was dan nu als ik eerlijk ben. Er zijn genoeg dagen dat ik geen auto rij, dus als het niet perse op zondag hoeft, dan graag 😅 

Het is inmiddels een totaal andere tijd. Kopiëren uit 1973 en plakken in 2026 werkt niet. Sowieso is het aantal auto’s verveelvoudigd en is er nu ook veel meer economie op zondag. Hoewel het idee goedbedoeld is, denk ik dat het praktisch gezien niet zuiver uitvoerbaar is. Je hebt dan echt veel uitzonderingen/ontheffingen nodig voor diverse situaties en dat geeft vast een veel te dure rompslomp.

En iedereen die moet werken op zondag gaat op de fiets? Ook al is het 40km enkele reis? Kon mijn vader in 1973 nog op de fiets naar de huisarts met ons, nu kan dat niet want de centrale HAP zit drie dorpen verder. Alle voetbal van de zondagamateurs gaat naar zaterdag? Etc etc? 

Het is echt niet te doen denk ik

Als de benzine duur genoeg wordt, gaan mensen zelf wel andere oplossingen zoeken. Geld is de beste motivatie om gedrag van de bevolking te veranderen.

Yumi

Yumi

22-03-2026 om 13:13 Topicstarter

Wieder schreef op 22-03-2026 om 12:59:

Ik moet gewoon werken op zondag (niet iedere), gooien we op zondag zoals in 1973 dan ook de winkels en restaurants weer dicht? De trein is hier geen optie, er is in de wijde omtrek geen station. Als ik plechtig beloof dat ik op donderdag (mijn vaste vrije dag 😉) geen auto rij, mag ik dan gewoon op zondag? Behalve dan met Hemelvaart, da's bij ons de drukste dag van het jaar, dan wil mijn baas graag dat ik kom.

Ik denk dat dit plan in 1973 wat makkelijker te realiseren was dan nu als ik eerlijk ben. Er zijn genoeg dagen dat ik geen auto rij, dus als het niet perse op zondag hoeft, dan graag 😅

Van mij mogen de winkels en restaurants open blijven, daar heb ik nu ook geen auto voor nodig. Maar ik begrijp dat je de auto nodig hebt omdat je op zondag werkt. Daar kreeg je in 1973 ook vrijstelling voor, dus dat lijkt me het probleem niet. Integendeel lekker rustig op de weg

verder kan iedereen natuurlijk zo autoloos leven als hij wil. Ik fiets al vier weken weer het meeste. Beter weer dus prima te fietsen. 

Peaches schreef op 22-03-2026 om 13:11:

Als de benzine duur genoeg wordt, gaan mensen zelf wel andere oplossingen zoeken. Geld is de beste motivatie om gedrag van de bevolking te veranderen.

Dit! Desnoods benzine op de bon. Kun je zelf bepalen op welke dag je je benzine gebruikt. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.