Huiskamer
Yumi
22-03-2026 om 11:26
Autoloze zondag lijkt me heerlijk!
Lijkt me heerlijk zo'n autoloze zondag, goed voor het milieu de portemonnee en de rust.
1973 liet zien dat iedereen al op zaterdag ging rijden, waardoor het niet zoveel deed met het benzineverbruik. Nu zijn we tegenwoordig meer met het milieu bezig dan in die tijd, dus ik hoop dat het nu wel effect heeft op het verbruik, zo niet dan geniet ik toch wel van de rust...
Het Internationaal Energieagentschap (IEA) waarschuwt voor de grootste energiecrisis ooit, en geeft het advies om thuis te werken en te reizen met het ov.
Peiling
Wil jij ook een autoloze zondag?
Maximaal 4 antwoorden.
Mick87
23-03-2026 om 12:05
Poezenmeisje schreef op 23-03-2026 om 10:41:
Ik fiets nu ook elektrisch, 12 kilometer enkele reis naar het werk.
Het verschil met een gewone fiets is dat ik nu niet hoef te douchen op mijn werk, ik kom fris en fruitig aan.
Nou mooi toch. Lekker forenzen op de elektrische fiets.
Mick87
23-03-2026 om 12:09
Bellebelle schreef op 23-03-2026 om 10:20:
Los van deze crisis is de hoeveelheid fossiele brandstof eindig en veroorzaakt verbranden ervan klimaatverandering. We zullen dus hoe dan ook naar minder fossiele brandstoffen toe moeten. Dat geluid mis ik in het huidige debat. Ik hoor alleen plannen voor lagere accijns etc., hetgeen natuurlijk niet leidt tot minder gebruik.
Hier ben ik het dus helemaal mee eens. Ik zou zeggen: never waste a good crisis.
Het gaat nu om effecten dempen met accijnsverlaging. Maar op de lange termijn moeten we echt anders omgaan met de fossiele brandstoffen. En die discussie mis ik ook. Maar dat is natuurlijk taboe. Want dan schreeuwt iedereen moord en brand. "Bepaal ik zelf wel" en natuurlijk het ontkennen van klimaatverandering.
we zijn echt veel te verwend. Onze huidige manier van leven is niet houdbaar. En we lijken het haast wel als een basisrecht te zien fossiele brandstoffen te mogen uitstoten met alle gevolgen van dien.
Mick87
23-03-2026 om 12:11
Kampeerder schreef op 23-03-2026 om 10:55:
[..]
Ik zou daar niet een harde 10 km aan willen hangen. De ene 10km is de andere niet. Ik fiets tien naar werk, is goed te doen met redelijk mooi weer. Dat betekent dat ik van maart t/m oktober twee tot drie keer per week fiets. Helaas moet ik ook wel eens naar twee locaties en is fietsen tussendoor geen doen. De vier maanden daartussen moet het uitzonderlijk mooi zijn en geen kans op gladheid wil ik de fiets pakken.
De ondoenlijkheid in de winter maakt dat wij de tweede auto nog niet weg doen.
Nee de ene 10km is de andere 10 km niet. Maar jij fietst al een groot deel van het jaar als het kan. Maar dat is dus niet meer de norm zie ik om me heen
Jorni
23-03-2026 om 12:12
De meeste mensen die werken niet op zondag en willen op hun vrije dag als ze eens vrij zijn lekker een dag op pad en naar bijvoorbeeld familie toe. Dat is allemaal niet altijd goed bereikbaar met ov. Bovendien wil je als je eens dagje vrij bent ook de vrijheid hebben om te doen waar je zin in hebt zonder dat soort beperkingen. Doordeweeks moeten veel mensen al veel en hard genoeg werken en dan zouden mensen als ze eens lekker vrij zijn veel al niet of moeilijk kunnen doen. En wat ik mis in deze discussie is welke concrete voordelen het oplevert ten aanzien van het milieu, terwijl de grote vervuilers gewoon blijven doorgaan.
Jorni
23-03-2026 om 12:16
Op zich lijkt het me overigens nooit verkeerd om mensen te stimuleren minder vaak de auto te pakken. Ik denk wel dat dit op een positieve manier stimuleren leidt tot meer draagvlak onder de mensen. Denk aan bijvoorbeeld werknemers het recht geven om thuis te werken in kantoorbanen. Scheelt veel verkeer en files doordeweeks en je bent niet bezig met mensen te "straffen". Met mensen straffen door ze op te zadelen met meer kosten of ze beperkingen op te leggen daar jaag je mensen mee in het harnas.
Mick87
23-03-2026 om 12:16
Jorni schreef op 23-03-2026 om 12:12:
De meeste mensen die werken niet op zondag en willen op hun vrije dag als ze eens vrij zijn lekker een dag op pad en naar bijvoorbeeld familie toe. Dat is allemaal niet altijd goed bereikbaar met ov. Bovendien wil je als je eens dagje vrij bent ook de vrijheid hebben om te doen waar je zin in hebt zonder dat soort beperkingen. Doordeweeks moeten veel mensen al veel en hard genoeg werken en dan zouden mensen als ze eens lekker vrij zijn veel al niet of moeilijk kunnen doen. En wat ik mis in deze discussie is welke concrete voordelen het oplevert ten aanzien van het milieu, terwijl de grote vervuilers gewoon blijven doorgaan.
Ik denk dat het ook niet zit in een autoloze zondag. Maar wel mensen stimuleren meer met de fiets te gaan. Bijvoorbeeld door als werkgever nog meer fiscaal voordeel te geven. Zoals nu met een fietsenplan al gebeurt. En uiteraard meer investeren in openbaar vervoer. Los van milieu e.d. zijn er te veel auto's in ons land. Wegen overvol, files, slechte luchtkwaliteit, gebrek aan parkeerplekken. Helaas is dit zo in ons land gegaan. Maar bijvoorbeeld een jong land als Singapore heeft het heel anders aangepakt. Daar voorzagen ze al bij de oprichting van de staat dat als te veel mensen auto zouden rijden er problemen zouden ontstaan. Daarom hebben zij zeer goed openbaar vervoer. Kost het geloof ik een ton om een vergunning te krijgen voor een auto. En zijn ze dus autoluw en is openbaar vervoer de norm en zijn alle voorzieningen op max een kwartier afstand. Daarom heeft singapore betrekkelijk weinig auto's, geen files, goede luchtkwaliteit en een gezonde bevolking. Zij behoren tot de moderne ue zones.
Bakblik
23-03-2026 om 12:21
Poezenmeisje schreef op 23-03-2026 om 10:49:
Als al je vriendjes een elektrische fiets hebben en jij er met de tong op de schoenen achteraan moet trappen, kan ik me goed voorstellen dat je óók een elektrische fiets krijgt van je ouders of dat je ervoor spaart.
Maar goed, in de provincie Groningen is 20 kilometer fietsen naar je middelbare school niet uitzonderlijk.
In Groningen, waar je 20 km enkele reis van school woont, kan ik de keuze voor een elektrische fiets begrijpen. Ook voor jongere kinderen.
Mijn buurvrouw die vindt dat haar Timo een elektrische fiets moet hebben begrijp ik niet. Timo zat op de basisschool in onze straat en ging naar de middelbare op 2 km afstand. Dat was veel te ver om te fietsen volgens haar dus kreeg Timo een elektrische fiets.
Mick87
23-03-2026 om 12:34
Bakblik schreef op 23-03-2026 om 12:21:
[..]
In Groningen, waar je 20 km enkele reis van school woont, kan ik de keuze voor een elektrische fiets begrijpen. Ook voor jongere kinderen.
Mijn buurvrouw die vindt dat haar Timo een elektrische fiets moet hebben begrijp ik niet. Timo zat op de basisschool in onze straat en ging naar de middelbare op 2 km afstand. Dat was veel te ver om te fietsen volgens haar dus kreeg Timo een elektrische fiets.
En voor dat soort pamper- en flauwekulgedrag wordt dan in landen als Congo door onschuldige kinderhandjes grondstoffen gedolven met alle ecologische gevolgen van dien. Allemaal om de prinsjes en prinsesjes hier maar onnodig van een elektrische fiets te voorzien. Terwijl die verwende rotjong makkelijk ook eens kunnen trappen. En door dat soort dingen hebben nu bijna een miljoen Emma's en Timo's obesitas en prediabetes en holt de volksgezondheid achteruit. Het wordt echt tijd dat we als modern westers land weer eens normaal gaan doen. Goed voor onze gezondheid en de wereld waarin we leven.
Euphoria
23-03-2026 om 12:37
Bakblik schreef op 23-03-2026 om 11:47:
[..]
Ik heb nergens gezegd dat anderen ook MOETEN reizen met ov. Ik draag ideeën aan om de mindset te veranderen. Met ov kom je niet van deur tot deur, dat kan je zien als een onoverkomelijk probleem of je ziet het als uitdaging en denkt: Fijn dan kan ik nog even buiten wandelen naar mijn bestemming.
5 km fietsen zien mensen tegenwoordig al als een drama van formaat. In mijn jeugd was dat heel normaal, 10 km was toen zelfs heel gewoon om op de fiets te doen. Zeker met de bewegingsarmoede waar veel mensen nu mee te maken hebben zou meer fietsen heel goed zijn.
Niet iedereen staat te springen om ideeen. Vast ook een uiting van bewegingsarmoede.
Neweve
23-03-2026 om 12:42
Bellebelle schreef op 23-03-2026 om 10:20:
Los van deze crisis is de hoeveelheid fossiele brandstof eindig en veroorzaakt verbranden ervan klimaatverandering. We zullen dus hoe dan ook naar minder fossiele brandstoffen toe moeten. Dat geluid mis ik in het huidige debat. Ik hoor alleen plannen voor lagere accijns etc., hetgeen natuurlijk niet leidt tot minder gebruik.
Dat is een van de redenen dat ik denk dat we nu niet de accijns of de belasting op brandstof moeten verlagen. De extra inkomsten kunnen we inzetten voor nieuwe en betere ov-lijnen. Zodat we het hele reisnetwerk toekomstbestendiger maken.
Vaak is het ov goed voor de basis maar zijn het juist de zijtakken en aftakkingen die de route lang maken. Groningen-zwolle is goed te doen met ov (vergelijkbaar als met de auto). Moet je niet naar centrum Zwolle maar naar de hessenpoort dan ben je met alleen ov een 40 min langer overweg (fietsen is korter). Terwijl het met de auto nauwelijks scheelt. Als werkgever zou je een pendelbusjes of ov-fiets kunnen bieden maar dan moeten genoeg werknemers "toevallig" die route nemen.
En het is ook een stukje gemak. Op mijn werk gaan veel mensen met de fiets. De fietsenstalling is bijna te klein. Als het regent is de fietsenstalling echter bijna leeg. (Zelfs met een werk outfit, regenpakken en speciale droogrekken die de werkgever biedt).
Yumi
23-03-2026 om 12:44
Ginevra schreef op 23-03-2026 om 10:18:
[..]
De overheid heeft de afgelopen decennia van alles beloofd, over regelingen die tijdelijk zo zijn en toch permanent werden. Over regelingen die ruimhartig zouden zijn, en dat toch niet waren. Over slachtoffers die snel en menselijk geholpen zouden worden, en jaren later nog steeds op hulp wachten. Over misstanden die snel zouden worden opgelost, en waar wel 30 dikke rapporten over zijn geschreven maar niks is veranderd.
De erfenis daarvan is dat mensen de overheid niet meer geloven en vertrouwen, want de overheid is niet betrouwbaar gebleken. Je hoeft geen wappie te zijn om dat te denken, dat geldt ook voor hele gewone brave burgers en zelfs kinderen die door de overheid in de steek zijn gelaten door niet nagekomen beloften.
Het vertrouwen om te geloven in "tijdelijke" maatregelen is behoorlijk afgekalfd. Dat helpt niet.
Hier ga ik volledig in mee en kan niets anders dan gelijk geven. Je zou er een topic mee kunnen vullen.
Tuinfluiter
23-03-2026 om 12:47
Herfstappeltaart schreef op 23-03-2026 om 11:41:
[..]
Wij hebben in juni onze vakantie in Frankrijk al geboekt. Aan de Loire vanuit Zeeland dus het valt nog mee. We kunnen het eerste stuk elektrisch rijden. Verder kunnen we de rondjes in de buurt (kleinkinderen uit school halen, boodschappen doen e.d.) elektrisch rijden. De grotere afstanden zullen we dan beperken. Het is een luxe, dat weet ik. We hebben er lang over nagedacht en nu de stap gezet naar een hybride met stekker.
Wij hebben een hybride en die is wel heel zuinig. Als het stroomnet het toelaat wordt onze volgende auto een electische maar de huidige is nog niet aan vervanging toe.
CharlieB
23-03-2026 om 12:50
Evaluna schreef op 23-03-2026 om 11:21:
Ik zie veel berichten van mensen die met het openbaar vervoer hun werk niet of moeilijk kunnen bereiken. Maar zoveel mensen werken er toch niet op zondag? En misschien lukt 7 uur in de ochtend niet, maar wel de avonddienst om half 3. Of je laat een collega dichtbij de zondag werken en je werkt zelf de zaterdag.
Of je laat mensen gewoon hun eigen auto pakken op zondag en dan laten ze m lekker een andere dag staan.
Herfstappeltaart
23-03-2026 om 13:42
Tuinfluiter schreef op 23-03-2026 om 12:47:
[..]
Wij hebben een hybride en die is wel heel zuinig. Als het stroomnet het toelaat wordt onze volgende auto een electische maar de huidige is nog niet aan vervanging toe.
Hebben jullie ook zonnepanelen?