Nieuws en actueel
Daglichtlamp
08-10-2025 om 19:49
Wie denkt dat hier vlees in zit?

Blijkbaar vind de Europese Unie dit soort verpakkingen zo verwarrend dat er hoognodig extra regels moeten komen.
https://www.volkskrant.nl/economie/europees-parlement-stemt-alsnog-voor-verbod-op-vleesaanduidingen-voor-vleesvervangers~bb6557c1/
Nick90
13-10-2025 om 17:07
Tuinfluiter schreef op 13-10-2025 om 09:55:
[..]
Ik eet ook om milieu reden minder vlees en ik kies soms voor een vleesvervanger als ik weinig tijd heb om te koken en toch vegetarisch wil eten. Veel vega recepten die ik maak kosten wat meer tijd.
Voor mij is de Toscaanse carré of een vegetarische kip schnitzel dus een gemaks product. En onder welke naam het in het speciale vega schap ligt maakt voor mij niet uit.
Dan zou je die producten vanwege het millieuaspect dus eigenlijk moeten mijden want er zitten wel dierlijke producten in, om kaas te maken is melk nodig en om melk te blijven produceren als koe is er een kalf nodig. Het klinkt allemaal heel goed om vanwege het milieu, klimaat minder vlees te eten maar niet als je ze vervangt door andere dierlijke producten. Vrouw hier eet geen vlees en ook geen dierlijke producten, voor mij en de kinderen haalt ze wel vlees, kaas en eieren. Op vegetarische dagen krijgen wij valess of iets met ei of kaas
Schoondochter
13-10-2025 om 17:09
Nick90 schreef op 13-10-2025 om 16:55:
[..]
Apart dan dat het als vegetarisch word aangeboden, valt mij trouwens vaker op dat vegetariërs die vanwege dierenleed geen vlees eten wel eieren en kaas eten.
Vegetarisch betekent nou eenmaal zonder vlees. Jij doelt op veganistisch, dat is zonder dierlijke producten. Het is volkomen logisch dat een product met kaas vegetarisch wordt genoemd.
Schoondochter
13-10-2025 om 17:11
Nick90 schreef op 13-10-2025 om 17:07:
[..]
Dan zou je die producten vanwege het millieuaspect dus eigenlijk moeten mijden want er zitten wel dierlijke producten in, om kaas te maken is melk nodig en om melk te blijven produceren als koe is er een kalf nodig. Het klinkt allemaal heel goed om vanwege het milieu, klimaat minder vlees te eten maar niet als je ze vervangt door andere dierlijke producten. Vrouw hier eet geen vlees en ook geen dierlijke producten, voor mij en de kinderen haalt ze wel vlees, kaas en eieren. Op vegetarische dagen krijgen wij valess of iets met ei of kaas
Die redenering (als je niet alles doet kun je net zo goed niks doen) is funest voor elke vorm van verbetering of vooruitgang in de goede richting.
Minder is beter dan meer. Iets doen is beter dan niets doen.
Als je alles alleen maar perfect wil doen begint nooit iemand iets te veranderen. Want dan kun je alleen maar falen door te proberen. Terwijl je gewoon ergens kunt beginnen en alle kleine beetjes helpen.
Nick90
13-10-2025 om 18:13
Schoondochter schreef op 13-10-2025 om 17:11:
[..]
Die redenering (als je niet alles doet kun je net zo goed niks doen) is funest voor elke vorm van verbetering of vooruitgang in de goede richting.
Als je alles alleen maar perfect wil doen begint nooit iemand iets te veranderen. Want dan kun je alleen maar falen door te proberen. Terwijl je gewoon ergens kunt beginnen en alle kleine beetjes helpen.
Maar deze kleine beetjes helpen niet of je moet je principes bijstellen. Huilen over dierenleed betekent dat je nooit meer dierlijke producten mag, voor eieren zijn nl ook dieren nodig, en voor kaas ook, een koe moet een kalf krijgen om melk te maken, en als het een stierkalf is gaat die naar vion
Herfstappeltaart
13-10-2025 om 18:15
Nick90 schreef op 13-10-2025 om 16:55:
[..]
Apart dan dat het als vegetarisch word aangeboden, valt mij trouwens vaker op dat vegetariërs die vanwege dierenleed geen vlees eten wel eieren en kaas eten.
Het zijn veganisten die dat niet eten. Valess is weldegelijk vegetarisch.
Herfstappeltaart
13-10-2025 om 18:16
Schoondochter schreef op 13-10-2025 om 17:11:
[..]
Eens.
Nick90
13-10-2025 om 18:18
Herfstappeltaart schreef op 13-10-2025 om 18:15:
[..]
Het zijn veganisten die dat niet eten. Valess is weldegelijk vegetarisch.
Oké, het eindproduct van die koeiemelk eindigt bij de slacht. Is weliswaar zonder vlees maar je steunt nog steeds de vleesindustrie Dus wat is dan de definitie van vegatarisme? Ik eet geen vlees vanwege dierenleed of vanwege het milieu maar ik eet natuurlijk wel eieren en kaas.
Herfstappeltaart
13-10-2025 om 18:28
Nick90 schreef op 13-10-2025 om 18:18:
[..]
Oké, het eindproduct van die koeiemelk eindigt bij de slacht. Is weliswaar zonder vlees maar je steunt nog steeds de vleesindustrie Dus wat is dan de definitie van vegatarisme? Ik eet geen vlees vanwege dierenleed of vanwege het milieu maar ik eet natuurlijk wel eieren en kaas.
Dat is ook een heel lastig vraagstuk. Ik eet wel vlees (1 keer per week en 1 keer per week vis). Ik kies voor biologisch omdat ik dan nog het gevoel heb dat het dier een beetje acceptabel leven heeft gehad. Ik weet waar het dier geleefd heeft en waar/hoe het is geslacht. Niet in een groot slachthuis. Liefst zou ik totaal geen vlees meer eten maar ik moet eerlijk toegeven dat ik dat moeilijk vind. Zuivel idem dito. Het is een dilemma en ik ben er zelf niet tevreden mee. Maar ook hiervoor geldt dat ik het ontzettend moeilijk zou vinden om helemaal geen zuivel/kaas meer te kunnen gebruiken. Dat vergt een totaal andere levensstijl. Zover ben ik nog niet.
Kampeerder
13-10-2025 om 18:32
Nick90 schreef op 13-10-2025 om 18:18:
[..]
Het eind product van de melkkoe is de melk. Het restproduct is het vlees.
Als we in Nederland alleen nog melk en kaas zouden eten dan kan de veestapel gehalveerd. Dus dan halveer je de milieuimpact en halveer je het dierenleed.
Nick90
13-10-2025 om 18:48
Kampeerder schreef op 13-10-2025 om 18:32:
[..]
Als we in Nederland alleen nog melk en kaas zouden eten dan kan de veestapel gehalveerd. Dus dan halveer je de milieuimpact en halveer je het dierenleed.
Een koe moet elk jaar een kalf krijgen om voldoende melk te produceren, als zij een stiertje baart komt dat kalf wss in een slachthuis terecht, hij kan geen melk en kalveren produceren. Zelfde geldt voor haantjes, ook die zijn voor menselijke consumptie dus voor vegetariërs gaan roepen over klimaat en dierenleed kunnen ze hier miss ook even over nadenken. Het eindproduct van een koe is vlees, geen melk. Om melk te verkrijgen van een koe wordt zij jaar in jaar uit geïnsemineerd met sperma verkregen door elektrische stimulatie door een soort dildo in zijn anus te te stoppen die ervoor zorgt dat de stier blijft ejaculeren zodat er genoeg zaad verzameld kan worden om koeien te insemineren zodat ze een kalf krijgen en melk produceren om kaas enzo van te maken. Zal maar niet beginnen over eieren
Auwereel
13-10-2025 om 18:50
De tijd dat is vegetarisch at in plaats van veganistisch heeft toch wel wat varkens en vissen gescheeld.
Buiten de deur vind ik het aanbod veganistisch eten tegenvallen, dus dan wordt het vaak vegetarisch.
Thuis probeer ik zo veel mogelijk plantaardig te eten.
Tot zover mijn bijdrage in vermindering van CO2-uitstoot, watergebruik en dierenleed, maar dat zal in de ogen van sommigen nog steeds wel iets hypocriets in te vinden zijn. Gelukkig is mijn geweten het wel met mij eens.
Nick90
13-10-2025 om 19:01
Auwereel schreef op 13-10-2025 om 18:50:
De tijd dat is vegetarisch at in plaats van veganistisch heeft toch wel wat varkens en vissen gescheeld.
Buiten de deur vind ik het aanbod veganistisch eten tegenvallen, dus dan wordt het vaak vegetarisch.
Thuis probeer ik zo veel mogelijk plantaardig te eten.
Tot zover mijn bijdrage in vermindering van CO2-uitstoot, watergebruik en dierenleed, maar dat zal in de ogen van sommigen nog steeds wel iets hypocriets in te vinden zijn. Gelukkig is mijn geweten het wel met mij eens.
Kampeerder schreef op 13-10-2025 om 18:32:
[..]
Sorry maar deze reactie getuigt wel van ultieme stupiditeit
Herfstappeltaart
13-10-2025 om 19:04
Nick90 schreef op 13-10-2025 om 19:01:
[..]
[..]
?
Auwereel
13-10-2025 om 19:06
Nick90 schreef op 13-10-2025 om 19:01:
[..]
[..]
Ze zijn natuurlijk ontzettend stupide bij de Universiteit van Leiden.
Eigenlijk zou ik niet moeten reageren, Spreuken 26:4
Nick90
13-10-2025 om 19:09
Herfstappeltaart schreef op 13-10-2025 om 19:04:
[..]
?
Dat er serieus mensen zijn die niet begrijpen hoe de circle of life werkt, en denken dat het eindproduct van een koe melk is en niet even verder nadenken of zich informeren waarom een koei melk produceert. Die zich blijkbaar niet intreseren in legkippen die met 15 op een vierkante meter zitten, weliswaar in een schuur waardoor ze zogenaamd scharrelkippen zijn.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.