Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wie denkt dat hier vlees in zit?

Kampeerder schreef op 13-10-2025 om 09:24:

[..]

Tja, jij denkt daar zo over, en ik misschien ook wel, en toch is voor veel mensen die associatie nog wel nodig om de stap naar minder/geen vlees te maken. Zelf eet ik wel vlees. Ik denk dat het voor de aarde beter zou zijn als we met elkaar in ieder geval minder vlees gaan eten. De vleesindustrie is best belastend voor het milieu en wat kost het wel niet aan landbouwland om al dat veevoer te produceren? Voor mijzelf is de stap nog best groot. Ik maak een begin door soms eens een kaasburger of zo te eten. Of een goed gevulde spaghetti/macaroni zonder vlees.

Nasi en bami kan ook heel goed zonder vlees. Ik gebruik in nasi gebakken pinda's als vervanger en een gebakken ei. Bij bami eten we ook een gebakken ei en satésaus met kroepoek (veg.)

[..]

Tja, jij denkt daar zo over, en ik misschien ook wel, en toch is voor veel mensen die associatie nog wel nodig om de stap naar minder/geen vlees te maken. Zelf eet ik wel vlees. Ik denk dat het voor de aarde beter zou zijn als we met elkaar in ieder geval minder vlees gaan eten. De vleesindustrie is best belastend voor het milieu en wat kost het wel niet aan landbouwland om al dat veevoer te produceren? Voor mijzelf is de stap nog best groot. Ik maak een begin door soms eens een kaasburger of zo te eten. Of een goed gevulde spaghetti/macaroni zonder vlees.

Ik eet ook om milieu reden minder vlees en ik kies soms voor een vleesvervanger als ik weinig tijd heb om te koken en toch vegetarisch wil eten. Veel vega recepten die ik maak kosten wat meer tijd.

Voor mij is de Toscaanse carré of een vegetarische kip schnitzel dus een gemaks product. En onder welke naam het in het speciale vega schap ligt maakt voor mij niet uit.

Ik eet 90% vega(n) maar wat ik er wel jammer aan vind is dat veel vegan producten zo enorm bewerkt zijn. Veel verzadigde vetten, voor veel wordt kokos gebruikt en de ingredientenlijsten zijn vaak enorm. Het is flink goed etiketten lezen om echt gezonde producten te pakken. En dan nog is een stuk kipfilet een of twee ingredienten en een vega burger heeft er minstens 10. 
Als je zo puur en onbewerkt mogelijk wil eten zal je toch veelal op bonen en peulvruchten uit komen of tofu. Laat ik tofu nou net niet lusten. Dus ja, ik vind het soms ook wel lastig zoeken naar gezonde vega(n) vervangers. 

Ies

Ies

13-10-2025 om 10:22

Ik vind tofu ook vaak niet zo lekker. Juist in bami of nasi vind ik het weer wel goed te eten, we bakken het dan wel vrij droog in oven. 
Ik hou niet zo van peulvruchten en dat vind ik wel jammer, dat beperkt veel. Dat maakt dat ik toch nog geregeld op vis uitkom maar eigenlijk wil ik dat ook niet. 
Hier nog wat zoekende dus, met weinig tijd om te zoeken. 

Bami en nasi lust ik dan weer helemaal niet. Sowieso eet ik zelden Aziatisch, op een poke bowl na. Roerbakken met tofu stukjes dat kan me niet echt bekoren. Maar ik heb sowieso een enorme hekel aan koken en nul creativiteit op dat gebied dus dat helpt ook niet mee. Ik eet dan ook vaak hetzelfde en het liefst elke avond brood met soep of zo. 
Ik vind het elke avond weer een ramp, dat eten. 

Jujubee schreef op 13-10-2025 om 09:57:

Ik eet 90% vega(n) maar wat ik er wel jammer aan vind is dat veel vegan producten zo enorm bewerkt zijn. Veel verzadigde vetten, voor veel wordt kokos gebruikt en de ingredientenlijsten zijn vaak enorm. Het is flink goed etiketten lezen om echt gezonde producten te pakken. En dan nog is een stuk kipfilet een of twee ingredienten en een vega burger heeft er minstens 10.
Als je zo puur en onbewerkt mogelijk wil eten zal je toch veelal op bonen en peulvruchten uit komen of tofu. Laat ik tofu nou net niet lusten. Dus ja, ik vind het soms ook wel lastig zoeken naar gezonde vega(n) vervangers.

Eens. Ik heb vegetarisch gehakt van Jumbo eigen merk gevonden. Die staat volgens de app van het Voedingscentrum in de Schijf van vijf. Verder is eigenlijk weinig geschikt als je niet al te veel ultrabewerkte producten wil eten.

Jujubee schreef op 13-10-2025 om 10:32:

Bami en nasi lust ik dan weer helemaal niet. Sowieso eet ik zelden Aziatisch, op een poke bowl na. Roerbakken met tofu stukjes dat kan me niet echt bekoren. Maar ik heb sowieso een enorme hekel aan koken en nul creativiteit op dat gebied dus dat helpt ook niet mee. Ik eet dan ook vaak hetzelfde en het liefst elke avond brood met soep of zo.
Ik vind het elke avond weer een ramp, dat eten.

Een goeie soep is nooit weg 😉

Herfstappeltaart schreef op 13-10-2025 om 11:14:

[..]

Een goeie soep is nooit weg 😉

Helaas wel kant en klaar vaak, want ik ben nog te lui om zo'n pureerpakket te maken van de AH. 

Ik neem wel vaak die verse soepen trouwens, die vind ik erg lekker en die zijn veelal vegan ook. De Veggieboost vind ik erg lekker. En die pompoen met linzen ook. Vroeger maakte ik vaak zelf soep maar ik heb het momenteel mega druk op werk, ik ben nog steeds herstellende van mijn operatie en ik probeer weer sporten op te bouwen dus ik heb weinig energie over om te koken. Maar ja, ik neem me maar voor dat het gezonder is dan een bak patat met mayo. Ik eet wel elke dag een grote groentesmoothie, dus qua groente inname zit ik op minstens 500 gram. 

Jujubee schreef op 13-10-2025 om 11:48:

[..]

Helaas wel kant en klaar vaak, want ik ben nog te lui om zo'n pureerpakket te maken van de AH.

Ik neem wel vaak die verse soepen trouwens, die vind ik erg lekker en die zijn veelal vegan ook. De Veggieboost vind ik erg lekker. En die pompoen met linzen ook. Vroeger maakte ik vaak zelf soep maar ik heb het momenteel mega druk op werk, ik ben nog steeds herstellende van mijn operatie en ik probeer weer sporten op te bouwen dus ik heb weinig energie over om te koken. Maar ja, ik neem me maar voor dat het gezonder is dan een bak patat met mayo. Ik eet wel elke dag een grote groentesmoothie, dus qua groente inname zit ik op minstens 500 gram.

Prima toch. Soms gaan andere dingen gewoon voor hoor.

[..]

Ik eet nog wel vlees maar veel minder dan vroeger. Ik probeer ook goede keuzes te maken door echt vlees te kopen en niet dat ultrabewerkte spul. Vlees dat helemaal klein gemalen is en dan weer kunstmatig aan elkaar geplakt wordt om perfect ronde plakjes "kipfilet" te maken maar ik in de winkel liggen. 

In die zin vindt ik die vegetarische kipstuckjes dus ook te erg bewerkt.

Om de stap naar minder vlees te maken zou het kunnen helpen inderdaad. 

Als ik vegetarisch kook dan maak ik andere dingen dan dat ik maak als ik met vlees kook. Bij een  AVG'tje met aardappelen, wortels en "kipstuckjes" blijf je herinnerd worden aan dat missende vlees. Als ik die aardappelen en wortelen dan verwerk in een ovenschotel met ei en peulvruchten en een beetje kaas dan heb je echt een ander gerecht waarbij het gemis aan dat stukje vlees wat minder opvalt. 

[..]

Plantaardige kaasburger? 

Nick90 schreef op 13-10-2025 om 13:03:

[..]

Plantaardige kaasburger?

Kaasburger als eerste stap op weg naar geen of minder vlees. En ja, zuivel is ook belastend voor het milieu, ik weet het. Ik vind de stap heel lastig, en vlees en kaas heel lekker.....

En ik ben een luie kok, dat ook nog eens. Na een lange werkdag moet het snel, simpel, makkelijk. 

Kampeerder schreef op 13-10-2025 om 13:08:

[..]

Kaasburger als eerste stap op weg naar geen of minder vlees. En ja, zuivel is ook belastend voor het milieu, ik weet het. Ik vind de stap heel lastig, en vlees en kaas heel lekker.....

En ik ben een luie kok, dat ook nog eens. Na een lange werkdag moet het snel, simpel, makkelijk.

Vlees en zuivelindustrie gaan hand in hand, dan zou ik eerder iets kiezen als falafel of een valessje 

Nick90 schreef op 13-10-2025 om 13:19:

[..]

Vlees en zuivelindustrie gaan hand in hand, dan zou ik eerder iets kiezen als falafel of een valessje

Valess is op basis van melk. Dat schiet dus nog niet op.

Peaches schreef op 13-10-2025 om 15:31:

[..]

Valess is op basis van melk. Dat schiet dus nog niet op.

Apart dan dat het als vegetarisch word aangeboden,  valt mij trouwens vaker op dat vegetariërs die vanwege dierenleed geen vlees eten  wel eieren en kaas eten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.