Nieuws en actueel
Daglichtlamp
08-10-2025 om 19:49
Wie denkt dat hier vlees in zit?

Blijkbaar vind de Europese Unie dit soort verpakkingen zo verwarrend dat er hoognodig extra regels moeten komen.
https://www.volkskrant.nl/economie/europees-parlement-stemt-alsnog-voor-verbod-op-vleesaanduidingen-voor-vleesvervangers~bb6557c1/
Marty1984
09-10-2025 om 18:17
Ies schreef op 09-10-2025 om 11:12:
[..]
Oh ok, ik leer hier nogal wat.
Zelf eet ik ook niet graag vega ‘vlees’ omdat het zo bewerkt is. Maar dochter wel dus soms middelen we wat.
Maar dat het perse meer bewerkt is dan vlees wist ik niet. Bewerkt vlees mijd ik ook. (Maar doe niet moeilijk op een feestje oid)
Maar neem bijv een bitterbal, daar stopt toch iedereen wat anders in?? Je weet van buitenaf toch nooit de samenstelling? Ik had ze vroeger graag maar jee wat viel het vaak tegen. En ik heb ze ook overheerlijk gehad. Wat raar, dat het wel veilig voelt als er een spoortje vlees in zit….
Bij een verjaardag kwak ik wat op tafel. (Of ik sloof me uit, kan ook) Ik heb me nooit gerealiseerd dat ik moest aankondigen als er ergens geen vlees in zit… natuurlijk leg ik wel uit als iemand vraagt wat het is. Je maakt zo’n smeerseltje toch ook weleens zelf en dan heb je er toch ook geen ingredientenlijst naast?
Vraag me nu met terugwerkende kracht af hoeveel mensen zich genaaid hebben gevoeld bij mij hahaha.
Een onbekend smeerseltje op een verjaardag waarvan ik niet weet wat erin zit raak ik gewoon niet aan.
Kaas lust ik gewoon tout court niet. Net zoals alle soorten kikkererwten- en linzen-prut die mensen me denken te verkopen als "heerlijk smeersel voor op brood".
Doe me dan maar een bitterbal. Met vlees.
"Genaaid" is trouwens het verkeerde woord. Meestal dus eerder "ik heb honger, want ik kon weeral niets eten omdat totaal onduidelijk was wat erin stak" en "veel kans dat het weer kikkererwtenprut ofzo was". Voor een kaas- en wijnavond bedank ik van tevoren al
.
Cle0
09-10-2025 om 18:28
Ies schreef op 09-10-2025 om 11:12:
[..]
Oh ok, ik leer hier nogal wat.
Zelf eet ik ook niet graag vega ‘vlees’ omdat het zo bewerkt is. Maar dochter wel dus soms middelen we wat.
Maar dat het perse meer bewerkt is dan vlees wist ik niet. Bewerkt vlees mijd ik ook. (Maar doe niet moeilijk op een feestje oid)
Maar neem bijv een bitterbal, daar stopt toch iedereen wat anders in?? Je weet van buitenaf toch nooit de samenstelling? Ik had ze vroeger graag maar jee wat viel het vaak tegen. En ik heb ze ook overheerlijk gehad. Wat raar, dat het wel veilig voelt als er een spoortje vlees in zit….
Bij een verjaardag kwak ik wat op tafel. (Of ik sloof me uit, kan ook) Ik heb me nooit gerealiseerd dat ik moest aankondigen als er ergens geen vlees in zit… natuurlijk leg ik wel uit als iemand vraagt wat het is. Je maakt zo’n smeerseltje toch ook weleens zelf en dan heb je er toch ook geen ingredientenlijst naast?
Vraag me nu met terugwerkende kracht af hoeveel mensen zich genaaid hebben gevoeld bij mij hahaha.
Volgens mij is dit niet wat er werd gezegd. Als je een komkommer op tafel legt, hoef je natuurlijk niet aan te kondigen dat daar geen vlees in zit. Maar het begon bij paté die geen paté bleek te zijn. Ik zou het wel waarderen dat iemand aankondigt dat iets waarvan 99% van de mensen ervan uitgaat dat het x is, dat je even zegt dat het er misschien wel zo uitziet, maar dat het toch echt y is. En dan al helemaal niet erbij schrijft dat het x is. Dat gaat verder dan wel of geen vlees. Als je iets neerlegt wat er voor 100% uitziet als een komkommer maar het blijkt een tomaat te zijn, geldt voor mij hetzelfde
Auwereel
09-10-2025 om 18:38
Vrijevlinder schreef op 09-10-2025 om 12:31:
[..]
Die laatste zin ben ik met je eens. Dat gaat beide kanten op. Helaas merk ik dat ik er soms bekaaid afkom. Ben ik in een restaurant, dan staan er soms maar 2 dingen op de kaart, vleeseters hebben keuze uit meer dan 10. Natuurlijk veranderen er dingen, maar ze gaan wel verrekte langzaam.Bij iemand thuis moet ik het best vaak melden, anders vergeten mensen het. Ondanks dat ik wel 100 jaar vegetarisch eet.
En alle keren dat ik meemaakte dat er een buffet was met een hoekje vegetarisch en ik achter in de rij moest aansluiten en tegen de tijd dat ik bij dat hoekje was, de vegetarische hapjes op zijn, zelfs soms omdat de vleeseters twee keer van die tafel nemen.
De laatste keer dat we bij een happening-met-diner waren, had ik laten weten dat man en ik vegetarisch eten, dat kon je niet aangeven. Geen probleem, er was ook vegetarisch eten bij. Dat bleek vegetarische pasta onder/naast het vlees te zijn. Dan smaakt het naar vlees (yuk!) en ik heb beduidend minder dan de andere eters, terwijl ik hetzelfde betaald had. Vond ik niet gastvrij.
Daglichtlamp
09-10-2025 om 19:39
Rosehip schreef op 09-10-2025 om 12:48:
Ik denk dat iedereen snapt wat het verschil is tussen een hamburger, kipburger of vegaburger. Maar ik snap dat sommige benamingen verwarring kunnen opleveren (mn bij mensen die misschien niet zo op de hoogte van vega producten zijn).
Bv Kipstuckjes. Stuckjes (verbasterd van stukjes) maar wel kip.
Speckjes een beetje hetzelfde. Het lijkt eerder op per abuis verkeerd geschreven dan dat het vega zou zijn. Zet er in ieder geval vega(n) voor.
;Resize=(320,320))
Hoeveel groter wil je vegetarische slager hebben?
Feles
09-10-2025 om 21:57
Herfstappeltaart schreef op 09-10-2025 om 11:23:
[..]
Of gemaakt van een vink!
Dat is gevogelte en dus geen vlees 😉. Iemand vertelde serieus dat er bij een buffet voor de vegetariërs kip was. Dat is kennelijk geen vlees!?
On topic: laat de EU belangrijker zaken aanpakken i.p.v. mee te gaan met de vleeslobby in geneuzel over namen. Ik vond de uitzending van Lubach weer sterk.
Malibu2
09-10-2025 om 22:16
Ik vind het best bijzonder dat hier meermaals naar "de vleeslobby" wordt verwezen. Ik zie het juist eerder als een lobby vanuit vegan/vegetarisch om hun producten een naam te willen geven die de suggestie wekt van vlees terwijl het totaal niet aan de kenmerken van vlees voldoet.
Maar dat vind ik wel op meer vlakken; definities doen ertoe.
Daglichtlamp
09-10-2025 om 22:32
Malibu2 schreef op 09-10-2025 om 22:16:
Ik vind het best bijzonder dat hier meermaals naar "de vleeslobby" wordt verwezen. Ik zie het juist eerder als een lobby vanuit vegan/vegetarisch om hun producten een naam te willen geven die de suggestie wekt van vlees terwijl het totaal niet aan de kenmerken van vlees voldoet.
Maar dat vind ik wel op meer vlakken; definities doen ertoe.
Wees eerlijk, havermelk, kokosmelk, rijstemelk etc. bestonden al decennia. Het werd pas een probleem toen ze serieus marktaandeel gingen afsnoepen van de koeienboeren. Daarom zijn die namen nu verboden. Dat heeft niets met een vegalobby te maken.
Malibu2
10-10-2025 om 06:30
Daglichtlamp schreef op 09-10-2025 om 22:32:
[..]
Wees eerlijk, havermelk, kokosmelk, rijstemelk etc. bestonden al decennia. Het werd pas een probleem toen ze serieus marktaandeel gingen afsnoepen van de koeienboeren. Daarom zijn die namen nu verboden. Dat heeft niets met een vegalobby te maken.
Strikt gezien is dat natuurlijk ook geen melk.
Ik denk dat het pas een probleem begon te worden toen het breder beschikbaar kwam in de standaard supermarkten. En dat is niet al decennia geleden.
Ik zie het meer als een poging van de producenten om marktaandeel af te snoepen van het echte melk door dit als een variant van melk te benoemen. Wat het dus niet is.
Daglichtlamp
10-10-2025 om 06:38
Toen ik bijna 30 jaar geleden een periode een koemelkvrij dieet moest volgen kon ik gewoon rijst of sojamelk in de supermarkt om de hoek kopen.
Kampeerder
10-10-2025 om 06:50
Lichtbron schreef op 09-10-2025 om 16:45:
Het kan mij niet schelen of je vegetariër bent of net als ik graag vlees eet. Dring mij niks op. Zorg gewoon dat er voor iedereen wat staat,zet er een gezellig bordje bij wat vlees is en wat niet. En heb een fijne leuke avond,middag dag of whatever...
Tja, op een bedrijfsfeestje snap ik jouw mening nog, maar als de gastheer en of gastvrouw vegetariërs zijn snap ik ook dat zij geen vlees klaar gaan staan maken voor hun gasten. Of je mee nemen naar een restaurant waar vlees de boventoon voert. Dan hebben ze zelf geen keus.
Malibu2
10-10-2025 om 06:51
Daglichtlamp schreef op 10-10-2025 om 06:38:
Toen ik bijna 30 jaar geleden een periode een koemelkvrij dieet moest volgen kon ik gewoon rijst of sojamelk in de supermarkt om de hoek kopen.
Dan woonde je wellicht in een ander soort buurt. De supermarkten waar ik jaren heb gewerkt verkochten het 20-25 jaar geleden in ieder geval niet. Maar dat zijn ook niet de supermarkten die nu bijvoorbeeld een eigen sushi afdeling hebben.
Daglichtlamp
10-10-2025 om 06:55
Volgens mij zijn vooral de Havermelkvarianten nieuw. Alpro is al in de jaren 80 begonnen met grootschalige productie van soja-alternatieven voor zuivel.
Broadway
10-10-2025 om 07:01
Anna76 schreef op 09-10-2025 om 13:51:
[..]
Behalve dat het niet waar is, heel veel vleesvervangers zijn helemaal niet zo ultra bewerkt en ongezond, is het ook maar de vraag of het erg is. Behalve (hele) groenten en fruit en ongeveer alles wat we kopen in meerdere of mindere mate bewerkt maar niet perse ongezond.
dus omdat niet alle vleesvervangers ultrabewerkt is zeg jij dat het gewoon helemaal niet waar is? dit staat volledig los van vlees of geen vlees, vervangers zijn vaak ultrabewerkt net als veel vleesbeleg dat je in de supermarkt koopt
Broadway
10-10-2025 om 07:07
Daglichtlamp schreef op 09-10-2025 om 19:39:
[..]
Hoeveel groter wil je vegetarische slager hebben?
ja ik weet, ja ik ben het met je eens, maarrrrrr... dat is het merk met logo. mensen zien dat bewezen niet of het moet herkenning opleveren zoals coca cola of NS. het enige dat mensen echt zien is op een gekke manier geschreven geroockte speckjes. dat een leverancier dit zo presenteert heeft een reden he, daar zitten hele theorieën achter en een hoop marketing. en heeeele zware redenen dat hier geen "Vega Speckjes" staat.
vergis je niet in de "Tricks der lebesmittelindustrie"
Peaches
10-10-2025 om 07:31
Auwereel schreef op 09-10-2025 om 18:38:
[..]
En alle keren dat ik meemaakte dat er een buffet was met een hoekje vegetarisch en ik achter in de rij moest aansluiten en tegen de tijd dat ik bij dat hoekje was, de vegetarische hapjes op zijn, zelfs soms omdat de vleeseters twee keer van die tafel nemen.
De laatste keer dat we bij een happening-met-diner waren, had ik laten weten dat man en ik vegetarisch eten, dat kon je niet aangeven. Geen probleem, er was ook vegetarisch eten bij. Dat bleek vegetarische pasta onder/naast het vlees te zijn. Dan smaakt het naar vlees (yuk!) en ik heb beduidend minder dan de andere eters, terwijl ik hetzelfde betaald had. Vond ik niet gastvrij.
Ik at laatst op het werk, met een stuk of 20 mensen waarvan 3 vegetariërs (waaronder ik). De vegetariërs kregen groenten en rijst en bami, prima. Maar de vleeseters kregen vlees, rijst en bami. Nul groenten. Terwijl ze ook best groenten lusten.. dus die namen ze uit het vegetarische hoekje. Waardoor een van de vegetariërs alleen nog bami en rijst kon eten. Dat is het dan ook weer niet helemaal...
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.