Nieuws en actueel
Daglichtlamp
08-10-2025 om 19:49
Wie denkt dat hier vlees in zit?

Blijkbaar vind de Europese Unie dit soort verpakkingen zo verwarrend dat er hoognodig extra regels moeten komen.
https://www.volkskrant.nl/economie/europees-parlement-stemt-alsnog-voor-verbod-op-vleesaanduidingen-voor-vleesvervangers~bb6557c1/
Herfstappeltaart
09-10-2025 om 11:23
Daglichtlamp schreef op 08-10-2025 om 21:07:
Tja mag sla-vink dan wel? Je zult maar denken dat dat vegetarisch is.
Of gemaakt van een vink!
Schoondochter
09-10-2025 om 11:49
Ies schreef op 09-10-2025 om 11:12:
[..]
Oh ok, ik leer hier nogal wat.
Zelf eet ik ook niet graag vega ‘vlees’ omdat het zo bewerkt is. Maar dochter wel dus soms middelen we wat.
Maar dat het perse meer bewerkt is dan vlees wist ik niet. Bewerkt vlees mijd ik ook. (Maar doe niet moeilijk op een feestje oid)
Maar neem bijv een bitterbal, daar stopt toch iedereen wat anders in?? Je weet van buitenaf toch nooit de samenstelling? Ik had ze vroeger graag maar jee wat viel het vaak tegen. En ik heb ze ook overheerlijk gehad. Wat raar, dat het wel veilig voelt als er een spoortje vlees in zit….
Bij een verjaardag kwak ik wat op tafel. (Of ik sloof me uit, kan ook) Ik heb me nooit gerealiseerd dat ik moest aankondigen als er ergens geen vlees in zit… natuurlijk leg ik wel uit als iemand vraagt wat het is. Je maakt zo’n smeerseltje toch ook weleens zelf en dan heb je er toch ook geen ingredientenlijst naast?
Vraag me nu met terugwerkende kracht af hoeveel mensen zich genaaid hebben gevoeld bij mij hahaha.
Ik vermoed dat weinig mensen zich echt genaaid hebben gevoeld. Dat is meer iets om op internet te zeggen over de theorie dan in de praktijk toe te passen.
Tuinfluiter
09-10-2025 om 11:54
Bakblik schreef op 09-10-2025 om 10:17:
[..]
Dat ligt natuurlijk wel aan de groep. In mijn familie denk ik dat die 97% prima klopt. Mijn collega's op de isk komen daar lang niet aan, moslims die geen "gewoon" vlees eten maar halal, een grote groep vegetariërs en een veganist. Daar is het percentage dat gewoon vlees eet echt maar 60 % of zo.
Als je met zo'n grote groep rekening moet houden met mensen die vegetarisch/veganistisch eten en er ook mensen komen die halal eten of andere dingen uitsluiten dan is vegetarisch een veilige optie om geen kruisbesmetting te hebben in alle hektiek om binnen 45 minuten te lunchen.
Betuttelend correct, misschien maar je zorgt er wel voor dat het voor iedereen veilig is om te eten.
Ik denk dat vega's, vegans en moslins prima instaat zijn om zelf een goede keuze te maken van een gevarieerd buffet. Om het voor iedereen veilig te houden zou het zelfs vegan moeten zijn.
Vrijevlinder
09-10-2025 om 12:31
watertoren schreef op 09-10-2025 om 08:38:
Voor mij hoeven de namen niet veranderd te worden, ik vind het onzin. Het staat er duidelijk op dat het vegan is en in de supermarkten waar ik kom liggen die producten altijd apart. Ik ben wel tegen een vegetarisch buffet zonder het je gasten te laten weten. Zeker als je ervoor moet betalen, dan ga ik wel ergens anders eten. Ik vind het sowieso niet erg gastvrij om alleen vegetarisch te serveren. Een goede gastheer/vrouw zorgt dat er voor ieder wat wat lekkers is.
Die laatste zin ben ik met je eens. Dat gaat beide kanten op. Helaas merk ik dat ik er soms bekaaid afkom. Ben ik in een restaurant, dan staan er soms maar 2 dingen op de kaart, vleeseters hebben keuze uit meer dan 10. Natuurlijk veranderen er dingen, maar ze gaan wel verrekte langzaam.
Bij iemand thuis moet ik het best vaak melden, anders vergeten mensen het. Ondanks dat ik wel 100 jaar vegetarisch eet.
Rosehip
09-10-2025 om 12:48
Ik denk dat iedereen snapt wat het verschil is tussen een hamburger, kipburger of vegaburger. Maar ik snap dat sommige benamingen verwarring kunnen opleveren (mn bij mensen die misschien niet zo op de hoogte van vega producten zijn).
Bv Kipstuckjes. Stuckjes (verbasterd van stukjes) maar wel kip.
Speckjes een beetje hetzelfde. Het lijkt eerder op per abuis verkeerd geschreven dan dat het vega zou zijn. Zet er in ieder geval vega(n) voor.
Broadway
09-10-2025 om 12:52
Rosehip schreef op 09-10-2025 om 12:48:
Ik denk dat iedereen snapt wat het verschil is tussen een hamburger, kipburger of vegaburger. Maar ik snap dat sommige benamingen verwarring kunnen opleveren (mn bij mensen die misschien niet zo op de hoogte van vega producten zijn).
Bv Kipstuckjes. Stuckjes (verbasterd van stukjes) maar wel kip.
Speckjes een beetje hetzelfde. Het lijkt eerder op per abuis verkeerd geschreven dan dat het vega zou zijn. Zet er in ieder geval vega(n) voor.
ik vind die namen ook niet zo spannend. als je als EU dan een cool statement wil maken laat ze dan een VEGA logo erop laten zeggen dat minimaal 20% ofzo van de verpakking is. dan grijpt zelfs de meest bijziende gerda niet mis
Rosehip
09-10-2025 om 12:55
Broadway schreef op 09-10-2025 om 12:52:
[..]
ik vind die namen ook niet zo spannend. als je als EU dan een cool statement wil maken laat ze dan een VEGA logo erop laten zeggen dat minimaal 20% ofzo van de verpakking is. dan grijpt zelfs de meest bijziende gerda niet mis
Ja zoiets lijkt me prima.
Anna76
09-10-2025 om 13:47
Herfstappeltaart schreef op 09-10-2025 om 10:36:
[..]
Dat vind ik wel een goeie eigenlijk: kakelstukjes
![]()
Heb ik niet zelf bedacht hoor, die las bij een van de eerdere edities van dit gezeik van de vleeslobby.
Anna76
09-10-2025 om 13:51
Herfstappeltaart schreef op 09-10-2025 om 11:10:
[..]
Dat is absoluut waar. De vegetarische vervangers zijn ultrabewerkt. Daarom eten wij er weinig van.
Aanvulling: het vegetarisch gehakt van Jumbo staat overigens gewoon in de schijf van vijf. Dus zo bewerkt zal dat niet zijn. Een sojaprodukt.
Behalve dat het niet waar is, heel veel vleesvervangers zijn helemaal niet zo ultra bewerkt en ongezond, is het ook maar de vraag of het erg is. Behalve (hele) groenten en fruit en ongeveer alles wat we kopen in meerdere of mindere mate bewerkt maar niet perse ongezond.
Peaches
09-10-2025 om 14:43
Broadway schreef op 09-10-2025 om 12:52:
[..]
Als een soort waarschuwing? Pas op, bevat géén dode dieren.
Jorni
09-10-2025 om 15:39
Ik vind het bizar dat EU zich hiermee bezig houdt. Ze zouden zich met andere dingen moeten bezig houden. Maar goed, ik zou ervoor zijn om op iedere verpakkibg van een vegetarische vleesvervanger met grote letters vega ervoor zetten en is het vegan dan in het groot vegan ervoor zetten. Probleem opgelost en duidelijkheid voor iedereen.
Herfstappeltaart
09-10-2025 om 16:17
Anna76 schreef op 09-10-2025 om 13:51:
[..]
Behalve dat het niet waar is, heel veel vleesvervangers zijn helemaal niet zo ultra bewerkt en ongezond, is het ook maar de vraag of het erg is. Behalve (hele) groenten en fruit en ongeveer alles wat we kopen in meerdere of mindere mate bewerkt maar niet perse ongezond.
Nou echt ultrabewerkte producten worden echt als ongezond gezien hoor. Vegetarisch en niet vegetarisch. Je hebt bewerkingen die normaal zijn (koken is ook een bewerking) maar ultrabewerkt wordt mee bedoeld dat er meerder bewerkingen aan vooraf zijn gegaan, bijvoorbeeld roken. Hoe meer bewerkingen, hoe ongezonder het wordt. Je kunt beter kipfilet eten dan kippenworst bijvoorbeeld. Vaak hebben ultrabewerkte producten ook een ellenlange ingrediëntenlijst.
Lichtbron
09-10-2025 om 16:45
Het kan mij niet schelen of je vegetariër bent of net als ik graag vlees eet. Dring mij niks op. Zorg gewoon dat er voor iedereen wat staat,zet er een gezellig bordje bij wat vlees is en wat niet. En heb een fijne leuke avond,middag dag of whatever...
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.