Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wie denkt dat hier vlees in zit?

watertoren schreef op 09-10-2025 om 08:38:

Voor mij hoeven de namen niet veranderd te worden, ik vind het onzin. Het staat er duidelijk op dat het vegan is en in de supermarkten waar ik kom liggen die producten altijd apart. Ik ben wel tegen een vegetarisch buffet zonder het je gasten te laten weten. Zeker als je ervoor moet betalen, dan ga ik wel ergens anders eten. Ik vind het sowieso niet erg gastvrij om alleen vegetarisch te serveren. Een goede gastheer/vrouw zorgt dat er voor ieder wat wat lekkers is.

Als je een grote groep (> 800 personen), zeer divers publiek*,  hebt die in 45 minuten langs het buffet moeten en het eten op moeten hebben voordat het volgende onderdeel begint begrijp ik de keuze om alles vegetarisch aan te bieden.  Dat staat los van een goede gastvrouw zijn. 

Bovendien kan vegetarisch ook echt lekker zijn maar net als jij wil ik het wel weten. 

*divers als in: vegetariërs, moslims, en nog andere groepen die bepaalde voedingsmiddelen uitsluiten. 

Daglichtlamp schreef op 08-10-2025 om 20:27:

[..]

Maar de mensen die dat wel willen, daarvoor is dat toch juist handig. Hoe zou je vegetarische speckjes anders moeten noemen? Nu snapt iedereen waarvoor ze bedoeld zijn. Ik eet trouwens ook vrijwel geen vleesvervangers. De enige die echt goed gelukt zijn wat mij betreft zijn oesterzwambitterballen.

Ik vind zelf de vegetarisch smeerleverworstjes van Kips heel lekker. Een enkel keertje eten we een Valess-schnitzel en verder peulvruchten, noten en ei.

Zorroo schreef op 08-10-2025 om 19:52:

Ik vind het allemaal te belachelijk voor woorden. Er wordt veel te veel geluisterd naar de vleeslobby. Blijkbaar voelt die zich bedreigt. Er zijn toch veel belangrijkere onderwerpen waar de EU zich mee bezig kan houden, zeg.

Hier ben ik het 100% mee eens.

Schoondochter schreef op 09-10-2025 om 09:28:

[..]

Die veronderstelling is niet juist. Het woord burger mag niet meer gebruikt worden voor vegavarianten. Net als vega-worst, dat mag ook niet meer als deze wetgeving is ingevoerd.

Ik heb de wetgeving niet gelezen, maar kan me voorstellen dat wat jij zegt nog wel mag. Dat zijn namelijk verbasteringen van het oorspronkelijke woord, dus een ander woord dan voor de vleesvariant wordt gebruikt.

Nee is gewoon anders geschreven, uitspraak blijft hetzelfde. 

Bakblik schreef op 09-10-2025 om 09:42:

[..]

Als je een grote groep (> 800 personen), zeer divers publiek*, hebt die in 45 minuten langs het buffet moeten en het eten op moeten hebben voordat het volgende onderdeel begint begrijp ik de keuze om alles vegetarisch aan te bieden. Dat staat los van een goede gastvrouw zijn.

Bovendien kan vegetarisch ook echt lekker zijn maar net als jij wil ik het wel weten.

*divers als in: vegetariërs, moslims, en nog andere groepen die bepaalde voedingsmiddelen uitsluiten.

Ik begrijp dat niet 97% van de mensen eet gewoon vlees. Ik vind het betuttelende correctheid.

Broadway schreef op 09-10-2025 om 09:27:

[..]

dus als jij op een feestje toastjes met smeerseltjes en brie krijgt. er knabbels en bakjes olijven en blokjes kaas staan en ze komen rond met kaassoufflés en Vietnamese loempia's en aan het einde van de avond een heerlijke romige tomatensoep met stokbrood voel jij je bekocht?

ik voel me ook genaaid als ik denk een hamburger te krijgen en het is een vegetarische afstammeling daarvan, maar een buffet of feestavond kan prima zonder vlees.

Dat zou me dan toch tegen vallen. Ik zou dan voor de brie gaan en blokjes kaas en kaassoufle. De rest kan mij niet bekoren. Als ik smeersels eet dan is het kip/kerrie of vleessalade. Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen makkelijke eter ben behalve wat vlees betreft. Daarvan eet ik bijna alles behalve orgaanvlees.

Tuinfluiter schreef op 09-10-2025 om 10:02:

[..]

Ik begrijp dat niet 97% van de mensen eet gewoon vlees. Ik vind het betuttelende correctheid.

Helemaal mee eens!

[..]

Dat ligt natuurlijk wel aan de groep. In mijn familie denk ik dat die 97% prima klopt.  Mijn collega's op de isk komen daar lang niet aan, moslims die geen "gewoon" vlees eten maar halal, een grote groep vegetariërs en een veganist. Daar is het percentage dat gewoon vlees eet echt maar 60 % of zo. 

Als je met zo'n grote groep rekening moet houden met mensen die vegetarisch/veganistisch eten en er ook mensen komen die halal eten of andere dingen uitsluiten dan is vegetarisch een veilige optie om geen kruisbesmetting te hebben in alle hektiek om binnen 45 minuten te lunchen. 

Betuttelend correct,  misschien maar je zorgt er wel voor dat het voor iedereen veilig is om te eten. 

Ik vind het absurd dat de EU meegaat met deze vleeslobby. De wereld staat in de fik, er zijn wel belangrijkere dingen om je druk over te maken. 

Eerder hadden we natuurlijk al de plantaardige melk die geen melk meer mag heten.

Ik weet niet zeker hoe het nu precies in elkaar steekt, kipstuckjes mag niet meer maar mogen ze het nog wel kakel stukjes noemen of mag dat ook niet omdat dat ook nog verwijst naar kippen? 

Op mijn werk wordt de catering trouwens ook standaard vega en vegan aangeboden, vanwege de milieu-impact.

[..]

ligt een beetje aan je publiek. als je weet dat er veel moslims komen zou ik het hele buffet vrijhouden van varkensvlees, komt groenlinks dan zou ik denk ik alles of 99% vegetarisch doen. in minder uitgesproken gevallen zou ik een mix doen denk ik van vanalles

Anna76 schreef op 09-10-2025 om 10:20:

Ik vind het absurd dat de EU meegaat met deze vleeslobby. De wereld staat in de fik, er zijn wel belangrijkere dingen om je druk over te maken.

Eerder hadden we natuurlijk al de plantaardige melk die geen melk meer mag heten.

Ik weet niet zeker hoe het nu precies in elkaar steekt, kipstuckjes mag niet meer maar mogen ze het nog wel kakel stukjes noemen of mag dat ook niet omdat dat ook nog verwijst naar kippen?

Op mijn werk wordt de catering trouwens ook standaard vega en vegan aangeboden, vanwege de milieu-impact.

Dat vind ik wel een goeie eigenlijk: kakelstukjes 

Ik zou geen moeite hebben met een vegetarisch buffet. Zelf eet ik grotendeels vegetarisch. Maar ik eet heel bewust geen nepvlees. Dus ik verwacht wel dat er bij een broodje filet of pate dan bijstaat dat het vega is. We vinden het allemaal normaal dat je als vegetarier of vanuit geloof betaalde dingen niet wil eten. Maar dat geldt dan natuurlijk ook andersom. Dat betekend dus ook dat je geen nepvlees op een broodje stopt zonder dat daar overduidelijk bijstaat dat het vega is. 
Net als met het voorbeeld van de hapjes op een verjaardag. Helemaal prima om dat zonder vlees te doen. Maar je zet dan niet een schaaltje met vega kip-kerrie op tafel zonder dat je gasten daarvan op de hoogte zijn. 

RaSa schreef op 09-10-2025 om 10:43:

Ik zou geen moeite hebben met een vegetarisch buffet. Zelf eet ik grotendeels vegetarisch. Maar ik eet heel bewust geen nepvlees. Dus ik verwacht wel dat er bij een broodje filet of pate dan bijstaat dat het vega is. We vinden het allemaal normaal dat je als vegetarier of vanuit geloof betaalde dingen niet wil eten. Maar dat geldt dan natuurlijk ook andersom. Dat betekend dus ook dat je geen nepvlees op een broodje stopt zonder dat daar overduidelijk bijstaat dat het vega is.
Net als met het voorbeeld van de hapjes op een verjaardag. Helemaal prima om dat zonder vlees te doen. Maar je zet dan niet een schaaltje met vega kip-kerrie op tafel zonder dat je gasten daarvan op de hoogte zijn.

daar ben ik het mee eens. mijn man is slager en als hij een hamburger voor mij maakt dan zit daar vlees, zout en peper in. een gemiddelde vegetarische hamburger is nog meer bewerkt dan de goedkoopste boterhamworst en dat eet ik ook niet dus dat wil ik dan wel weten

Broadway schreef op 09-10-2025 om 10:57:

[..]

daar ben ik het mee eens. mijn man is slager en als hij een hamburger voor mij maakt dan zit daar vlees, zout en peper in. een gemiddelde vegetarische hamburger is nog meer bewerkt dan de goedkoopste boterhamworst en dat eet ik ook niet dus dat wil ik dan wel weten

Dat is absoluut waar. De vegetarische vervangers zijn ultrabewerkt. Daarom eten wij er weinig van.

Aanvulling: het vegetarisch gehakt van Jumbo staat overigens gewoon in de schijf van vijf. Dus zo bewerkt zal dat niet zijn. Een sojaprodukt.

Ies

Ies

09-10-2025 om 11:12

Broadway schreef op 09-10-2025 om 10:57:

[..]

Oh ok, ik leer hier nogal wat. 
Zelf eet ik ook niet graag vega ‘vlees’ omdat het zo bewerkt is. Maar dochter wel dus soms middelen we wat. 
Maar dat het perse meer bewerkt is dan vlees wist ik niet. Bewerkt vlees mijd ik ook. (Maar doe niet moeilijk op een feestje oid) 

Maar neem bijv een bitterbal, daar stopt toch iedereen wat anders in?? Je weet van buitenaf toch nooit de samenstelling? Ik had ze vroeger graag maar jee wat viel het vaak tegen. En ik heb ze ook overheerlijk gehad. Wat raar, dat het wel veilig voelt als er een spoortje vlees in zit….

Bij een verjaardag kwak ik wat op tafel. (Of ik sloof me uit, kan ook) Ik heb me nooit gerealiseerd dat ik moest aankondigen als er ergens geen vlees in zit… natuurlijk leg ik wel uit als iemand vraagt wat het is. Je maakt zo’n smeerseltje toch ook weleens zelf en dan heb je er toch ook geen ingredientenlijst naast?
Vraag me nu met terugwerkende kracht af hoeveel mensen zich genaaid hebben gevoeld bij mij hahaha.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.