Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Welke partij denk je dat morgen het grootst wordt? (met poll)

Het is een ongewoon spannende verkiezingsstrijd, met misschien wel zes partijen die het grootst kunnen worden.

Peiling

Welke partij krijgt 29 oktober de meeste stemmen?
137 stemmen
40%
22%
1%
4%
31%
1%

Widajo schreef op 31-10-2025 om 09:05:

[..]

Ik was hier ook gematigd enthousiast over maar vvd weigert met gl/pvda samen te regeren en dus valt deze optie misschien af. Wat ik echt stom vind!

Nu wordt het misschien d66, cda, vvd en ja21 en dat vind ik écht heel anders. D66 zal vasthouden aan geen bezuinigingen op onderwijs, en daar ben ik heel blij om, maar zal op andere gebieden water bij de wijn moeten doen en ik houd mijn hart vast...

Ik denk dat het niet D66, CDA, VVD en JA21 wordt. Ten eerste hebben ze geen meerderheid in de Tweede Kamer (tenzij de briefstemmen nog een extra zetel voor D66 opleveren). Ten tweede denk ik echt niet dat D66 als grootste partij samen met 3 rechtse partijen wil, die alle drie behoorlijk anders staan in zaken als klimaat, migratie, etc. De VVD kan hoog en laag springen, maar het is toch een veel te groot offer voor D66? Waarom zou de VVD hierin een grotere stem hebben dan D66? Ze mogen wat mij betreft wel een toontje lager zingen, dan dit soort eisen die een goede kabinetsformatie onmogelijk maken zo prominent naar voren te schuiven. Wat VVD wil van D66 zou hetzelfde zijn als dat de VVD als rechtse partij de grootste zou worden en D66 zou eisen dat er een kabinet zou komen met naast de VVD en D66 de partijen PvdA/GL en DENK (of SP of PvdD). Waarom zou D66 over haar schaduw heen moeten springen voor het samenwerken met 3 rechtse partijen omdat de VVD niet eens met 1 linkse partij samen wil?

Als de VVD wel gaat samenwerken met PvdA/GL dan zou dat kiezersbedrog zijn. Dat kunnen ze niet maken. Veel mensen hebben op de VVD gestemd juist omdat ze niet samen willen werken met PvdA/GL.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

31-10-2025 om 11:07 Topicstarter

Destijds bij de onderhandelingen voor Rutte III en IV was deelname van een echt linkse partij aan het kabinet ook geen breekpunt voor D66. Ik denk dat mensen die strategisch op D66 hebben gestemd in de hoop op een links kabinet wel eens bedrogen uit kunnen komen.

we kennen toch allemaal de politiek

Yesilgoz zet nu vast de toon; nee hoor ze kan echt echt niet met de pvda.  Straks lopen alle onderhandelingen vast, dan wordt het een offer voor het land, dan kan ze maar alleen als er iets heeeeel goeds tegenover staat (niet sleutelen aan de hypotheekrentr aftrek oid) dat ze met een duidelijk verhaal naar haar kiezers kan want echt, ze wil niet maar ja moet wel voor het landsbelang

Mijn voorspelling het wordt uiteindelijk dat brede middenkabinet waar natuurlijk niemand zin in heeft vol met waterige compromissen en onduidelijk echt beleid maar war ik wil zien is gewoon vier jaar geen getwitter uit het ministervak en capabele mensen
En wie weet eindelijk wat plannen met toekomst. 

ik heb vertrouwen dat deze partijen die mensen kunnen leveren.   En ik hoop dat ze het doen als we straks de rituele paringdans van formeren achter de rug hebben

absor schreef op 31-10-2025 om 11:11:

we kennen toch allemaal de politiek

Yesilgoz zet nu vast de toon; nee hoor ze kan echt echt niet met de pvda. Straks lopen alle onderhandelingen vast, dan wordt het een offer voor het land, dan kan ze maar alleen als er iets heeeeel goeds tegenover staat (niet sleutelen aan de hypotheekrentr aftrek oid) dat ze met een duidelijk verhaal naar haar kiezers kan want echt, ze wil niet maar ja moet wel voor het landsbelang

Mijn voorspelling het wordt uiteindelijk dat brede middenkabinet waar natuurlijk niemand zin in heeft vol met waterige compromissen en onduidelijk echt beleid maar war ik wil zien is gewoon vier jaar geen getwitter uit het ministervak en capabele mensen
En wie weet eindelijk wat plannen met toekomst.

ik heb vertrouwen dat deze partijen die mensen kunnen leveren. En ik hoop dat ze het doen als we straks de rituele paringdans van formeren achter de rug hebben

Ik hoop het ook. Ik denk eigenlijk dat het voor de PvdA lastiger is om in zo'n kabinet te stappen dan voor de VVD. 

volgens het ANP is D66 niet meer in te halen. Dat vond ik wel fijn nieuws om te lezen vandaag

Daglichtlamp

Daglichtlamp

31-10-2025 om 13:10 Topicstarter

Lollypopje schreef op 31-10-2025 om 13:03:

volgens het ANP is D66 niet meer in te halen. Dat vond ik wel fijn nieuws om te lezen vandaag

Het is onwaarschijnlijk, dan moeten de briefstemmers veel meer PVV hebben gestemd dan andere jaren, maar onmogelijk is het niet.

Daglichtlamp schreef op 31-10-2025 om 13:10:

[..]

Het is onwaarschijnlijk, dan moeten de briefstemmers veel meer PVV hebben gestemd dan andere jaren, maar onmogelijk is het niet.

En zo lang het niet onmogelijk is, vind ik het wel wat voorbarig. 

Hoopgevend, maar voorbarig

En Wilders roept dat het pas zo is als alle stemmen geteld zijn in 3.. 2.. 1….? 

Netherfield schreef op 31-10-2025 om 13:29:

En Wilders roept dat het pas zo is als alle stemmen geteld zijn in 3.. 2.. 1….?

Dan zou ik het in dit geval wel met Wilders eens zijn. Ik hoop eigenlijk ook dat Jetten dat gewoon straks om 14.00 gaat zeggen.

CharlieB schreef op 31-10-2025 om 13:34:

[..]

Dan zou ik het in dit geval wel met Wilders eens zijn. Ik hoop eigenlijk ook dat Jetten dat gewoon straks om 14.00 gaat zeggen.

Ik ook. Al is het alleen maar om gezeik zoals met Trump te voorkomen

Netherfield schreef op 31-10-2025 om 13:51:

[..]

Ik ook. Al is het alleen maar om gezeik zoals met Trump te voorkomen

Dat er gefraudeerd is wordt nu al geschreeuwd door teleurgestelde Wilders-fans! 

amarna schreef op 31-10-2025 om 14:02:

[..]

En meneer Wilders zelf op X, wat een ongelofelijke viezerik en oorloghitser is het toch. En dan vinden mensen het raar dat ik bang ben voor het opkomend fascisme. 

amarna schreef op 31-10-2025 om 14:02:

[..]

Het roepen over frauderen lijkt wel mode te zijn geworden. Heb zelfs al gelezen dat er gefraudeerd zou zijn bij het tellen van de stemmen van DENK en PvdD. 

Sommige mensen wantrouwen echt alles en iedereen. Erg hoor als je zo moet leven. 

watertoren schreef op 31-10-2025 om 11:05:

Als de VVD wel gaat samenwerken met PvdA/GL dan zou dat kiezersbedrog zijn. Dat kunnen ze niet maken. Veel mensen hebben op de VVD gestemd juist omdat ze niet samen willen werken met PvdA/GL.

Het was al kiezersbedrog van de VVD dat ze steeds riepen dat ze enkel een centrumrechts kabinet wilden, maar ook niet met de PVV samen wilden. Iedereen kon al uittekenen dat ze helemaal niet zowel PVV als PvdA/GL konden uitsluiten, dat dat met de verhoudingen zoals ze nu zijn een onmogelijke situatie zou opleveren. Die gedroomde centrumrechtse coalitie van de VVD kan helemaal niet met de zetelaantallen - en kon in de peilingen ook al niet - en kan ook helemaal niet gezien de positie die D66 in zo'n kabinet zou hebben (een linkse premier met een verder rechts tot ver-rechts kabinet, denk je echt?). Yesilgoz heeft een enorm vals beeld geschetst hiermee. Dus ja, al voor er ook maar een stem uitgebracht werd heeft de VVD zich in zo'n positie gekletst dat kiezersbedrog de enige logische uitkomst is. Daar is enkel de VVD zelf voor verantwoordelijk en dat mag de VVD ook zelf proberen uit te leggen aan de kiezer. D66 hoeft toch geen extreme offers te gaan brengen om dit voor de VVD op te gaan lossen? Dat zou echt heel apart zijn: partij A belooft onmogelijkheden en partij B mag zich in rare bochten gaan wringen om die beloften waar te maken. Kom nou. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.