Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

wegwerpmaatschappij

Ik merk aan mijzelf dat ik me steeds meer aan het afzetten ben tegen de wegwerpmaatschappij.

"De wegwerpmaatschappij is een term die een samenleving beschrijft waarin steeds meer producten worden geproduceerd die zijn bedoeld om tijdelijk te worden gebruikt en vervolgens te worden weggegooid."

Bron:https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Wegwerpmaatschappij

Ik heb bijvoorbeeld een paar meubels van de ikea, die ik inmiddels een paar jaar heb en die een keer zijn meeverhuist, maar ik vind ze echt al erg lelijk geworden en een volgende verhuizing overleven ze niet vermoed ik. Sinds een paar jaar koop ik graag 2e hands meubels van volledig en massief hout en knap die dan op naar mijn smaak. Mijn salontafel bijvoorbeeld heeft nu al zijn 3e look. 
Maar met veel artikelen kan dit gewoon niet. Veel spullen zijn duurder om te maken dan om te vervangen. Vooral met elektronica is dat het geval. Mobieltjes worden tegenwoordig zo gemaakt dat je niet zelf de accu meer kan vervangen enz.  Wat ook heel jammer is, is dat in coronatijd de repaircafe's gesloten waren,  dus dat ik ook daar geen poging kon wagen. Maar het gaat natuurlijk ook om kleding die maar tijdelijk in de mode is, enzovoort. 

Hoe ervaren jullie dit? Gaan jullie hier bewust mee om als je de keuze maakt om iets wel of niet te kopen?


DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

01-08-2021 om 19:13

Ik irriteer me er ook mateloos aan!! 

Wat denk je van electronica, heb je een tablet die prima functioneert dan kun je hem niet verder meer updaten waardoor veel apps niet meer werken. Een chromekastje voor mijn niet smarttv gekocht, na een half jaar kon ik videoland niet meer ontvangen. Wordt niet meer ondersteunt omdat het een ouder model is... Waarom? 

Vroeger kocht je een tv die ging gerust 20 jaar mee tot hij kapot ging, nu heb je een oudere goede tv of iets waar je niks meer mee kunt door de software 

Ik let er op maar als ik de populariteit van de Action zie vrees ik dat er meer mensen zijn die er niet op letten...

Mensen die steeds het nieuwste van 't nieuwste willen hebben, waarom? Voor hun imago, of omdat ze het een soort race vinden om iets sneller te hebben dan anderen? Sneu.

Maar ik heb sowieso een hekel aan trends of modes, dat helpt ook 

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

01-08-2021 om 19:19

MierZoet schreef op 01-08-2021 om 19:18:

Mensen die steeds het nieuwste van 't nieuwste willen hebben, waarom? Voor hun imago, of omdat ze het een soort race vinden om iets sneller te hebben dan anderen? Sneu.

Maar ik heb sowieso een hekel aan trends of modes, dat helpt ook

Ik juist niet, maar je moet wel een andere mobiel nemen als er niks meer ondersteund wordt. Je wordt gewoon gedwongen zo.. 

Plane

Plane

01-08-2021 om 19:25 Topicstarter

MierZoet schreef op 01-08-2021 om 19:18:

Mensen die steeds het nieuwste van 't nieuwste willen hebben, waarom? 

Ja dit vraag ik me ook regelmatig af. Ik heb een collega die elke 3 tot 5 jaar haar volledige interieur vervangt.  Alles eruit, alle muren, deuren, ramen en kozijnen een nieuwe kleur en alles nieuw erin, meubels, accessoires, enz. 
Zo zonde vind ik dat!

Yolo schreef op 01-08-2021 om 19:19:

[..]

Ik juist niet, maar je moet wel een andere mobiel nemen als er niks meer ondersteund wordt. Je wordt gewoon gedwongen zo..

Ja dit he.. mijn mobiele telefoon is echt nog netjes na een jaar of 5, maar veel wordt niet meer ondersteund.

Yolo schreef op 01-08-2021 om 19:19:

[..]

Ik juist niet, maar je moet wel een andere mobiel nemen als er niks meer ondersteund wordt. Je wordt gewoon gedwongen zo..

Dat heb ik met een laptop gehad, microsoft ondersteunde het oude besturingssysteem niet meer en toen kon ik niet meer online oid. Echt te bizar voor woorden, ding naar de milieustraat moeten brengen (eerst wel harde schijf onklaar gemaakt)

In mijn interieur kan ik niks gebruiken maar anders was ik graag naar een goede kringloop winkel gegaan. Vaak leukere en betere meubels (stoelen / banken) dan IKEA, en ze zitten ook al in elkaar 

ik heb een hele oude racefiets waar ik overal op naartoe kan fietsen. Het voordeel van deze oude fiets is dat ik hem gewoon aan een slot ergens in het centrum van een grote stad kan zetten. Hij heeft geen verkoopwaarde en wordt dus veel minder makkelijk gestolen dan mijn dure wedstrijdfiets.
Op een gegeven moment remde de oude fiets niet meer zo goed en moest de hele remklauw vervangen worden. Dat zijn niet alleen de remblokjes maar ook het hele systeem waar de remblokjes in zitten. Ik heb twee keer een afspraak moeten maken bij de fietsenmaker en en vier keer moeten bellen om te laten weten dat ik dit echt graag wil laten doen.
De fietsenmaker wilde het eigenlijk niet doen omdat de reparatie duurder was dan de waarde van de fiets. Dat het feit dat de fiets geen enkele verkoopwaarde heeft voor mij juist waardevol is kreeg ik maar moeilijk aan zijn verstand.

Plane

Plane

01-08-2021 om 19:38 Topicstarter

MierZoet schreef op 01-08-2021 om 19:28:

[..]

In mijn interieur kan ik niks gebruiken maar anders was ik graag naar een goede kringloop winkel gegaan. Vaak leukere en betere meubels (stoelen / banken) dan IKEA, en ze zitten ook al in elkaar

Wij zijn een tijd geleden naar een veel groter huis verhuisd en ik heb echt mooie dingen bij elkaar gesprokkeld via kringloopwinkels, marktplaats, Facebook en kennissen.  Ik vind het ook echt leuk en ontspannend om zulke meubels te schuren enz en ze helemaal naar mijn zin te maken. Maar de rest van mijn familie griezelt daar echt van. Alleen de bank, die moet ik wel echt nieuw hebben. En matrassen ook. 

Plane

Plane

01-08-2021 om 19:41 Topicstarter

Perzikboom schreef op 01-08-2021 om 19:37:


De fietsenmaker wilde het eigenlijk niet doen omdat de reparatie duurder was dan de waarde van de fiets. Dat het feit dat de fiets geen enkele verkoopwaarde heeft voor mij juist waardevol is kreeg ik maar moeilijk aan zijn verstand.

Oh ook zo herkenbaar.  Ik wilde van mijn auto de airco laten vervangen, ze keken me echt aan of ik gek was.. inmiddels zijn we alweer 4 jaar verder en buiten gewoon onderhoud echt nooit kosten aan die auto.. en hij rijdt gewoon ook fijn

Herkenbaar. Producten waarvan ik weet dat die misschien maar kort meegaan vermijd ik het liefst. En anders koop ik ze tweedehands. Doorgaans staat Marktplaats met alles vol… 

(Al raad ik tweedehands Ikeameubels niet aan. Daarvan weet je niet of je ze niet nogmaals in elkaar kunt zetten)


Ik vind het vooral zonde van mijn geld. Vroeger kocht je 1x wat duurs wat jarenlang meeging en je eventueel na jaren kon doorverkopen, en nu mag je vaak al blij zijn als je nu wat goedkopere item na een jaar nog heel is. 

AggressiveReindeer87

AggressiveReindeer87

01-08-2021 om 19:52

MierZoet schreef op 01-08-2021 om 19:18:

Mensen die steeds het nieuwste van 't nieuwste willen hebben, waarom? Voor hun imago, of omdat ze het een soort race vinden om iets sneller te hebben dan anderen? Sneu.

Maar ik heb sowieso een hekel aan trends of modes, dat helpt ook

Ik ook.

Ik ben dan ook vast niet hip maar dat interesseert me nou werkelijk helemaal geen moer.
Ik sla er overigens af en toe wel een beetje in door hoor, ik houd niet van winkelen en veel dingen ga ik echt niet aanschaffen zolang ik nog iets heb wat goed functioneert. Ik had jaren geleden bijvoorbeeld in de zomer hele leuke slippertjes/sandaaltjes aan die ik echt al jaren had en er brak er midden op straat ineens 1 spontaan door midden. Dat was gelukkig vlakbij mijn huis maar toen bedacht ik me wel dat ik sommige dingen toch beter iets eerder kan vervangen haha...

ik geef eerlijk toe dat ik wel mee doe aan de wegwerpmaatschappij. Tweedehands koop ik nooit iets . Ik wil altijd nieuw. Ik ben helemaal gek op sieraden en koop die bij Alie express. Elke dag doe ik andere sieraden aan die passen bij mijn kleding. Zo ook de horloges die ik draag. Ik denk dat ik er wel meer dan 20 heb van Alie. Als de batterij dan leeg is van zo'n horloge gooi ik het weg. Een nieuwe batterij kost hier 5 euro en dat heeft het horloge niet een gekost bij aanschaf dus dan koop ik weer een nieuwe bij Alie. 

Ik houd niet van tweedehands - ik heb nu eenmaal liever nieuw en ongebruikt spul -, maar koop vrijwel alles meteen van goede kwaliteit. Spul van Action en AlieExpress heb ik vrijwel niet. ‘Goedkoop is duurkoop’, zei mijn moeder vroeger al, en daar ga ik nog steeds vanuit. 

Ik doe dus al bijna twintig jaar (!) met m’n Miele-stofzuiger, m’n strijkplank, m’n servieskast en zo nog veel meer. Ik houd overigens ook niet van veel (en steeds wisselende) accessoires als kussens, kaarsen, potjes en vaasjes in huis; alles wat er staat, heb ik met reden uitgekozen en ben ik dan ook jaren blij mee. 

Wij hebben nu een nieuwe bank en meubelden gekocht. We hadden het tweedehands kunnen doen. Maar met deze meubels kunnen we hopelijk weer 10 jaar vooruit. Kwaliteit boven kwantiteit. 

watertoren schreef op 01-08-2021 om 20:14:

ik geef eerlijk toe dat ik wel mee doe aan de wegwerpmaatschappij. Tweedehands koop ik nooit iets . Ik wil altijd nieuw. Ik ben helemaal gek op sieraden en koop die bij Alie express. Elke dag doe ik andere sieraden aan die passen bij mijn kleding. Zo ook de horloges die ik draag. Ik denk dat ik er wel meer dan 20 heb van Alie. Als de batterij dan leeg is van zo'n horloge gooi ik het weg. Een nieuwe batterij kost hier 5 euro en dat heeft het horloge niet een gekost bij aanschaf dus dan koop ik weer een nieuwe bij Alie.

Grappig, ik heb dus één zeer zorgvuldig uitgekozen horloge dat ik inmiddels alweer een aantal jaar draag (en waar ik nog iedere dag blij mee ben). 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.