Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
felija
15-02-2024 om 10:41
Fleurtje_5 schreef op 15-02-2024 om 10:27:
[..]
Dit vetgedrukte bedoelde ik met "Er word iets geschreven dat net zo goed uit de duim is gezogen als men het heeft over de ideeën van de PVV stemmer".
Ik denk eerder dat het te maken heeft met de toestand in oa Ter Apel. De Toeslagenaffaire, Groningen etc. Niet vanwege 'Nederlanders voor Nederlanders', want echte vluchtelingen zijn welkom. Maar het onrecht waar de burgers in Ter Apel mee te maken hebben van vaak veilige landers. Misschien heeft het te maken met de verslechterde economie in Nederland. Of misschien waren veel PVV stemmers het gelieg van de premier kotszat. Misschien vind men de bemoeienis vanuit Brussel teveel? Of hoe men is omgegaan met bv Mona Keijser? Met Pieter Omzigt?
Maar hoogstwaarschijnlijk was het toch het debat tussen de partijen die de doorslag gaf. Het nare en arrogante gedrag van een paar politici. Het gestuntel en gekonkel. De toeslagenaffaire zal ook bij gedragen hebben dat bepaalde partijen zetels hebben verloren.
Die massa mensen die nu PVV hebben gestemd hebben andere verkiezingen misschien wel op de PvdA gestemd of op de VVD, en TOCH zijn het nog dezelfde mensen die niks hebben met 'eigen volk eerst'.
Zoveel mensen zoveel wensen. De PVV-er word op één hoop van 'eigen volk eerst' gegooid. En dat is giswerk.
Nee dus, het is geen giswerk, mensen hebben het zelf aangegeven door middel van de vragenlijst van kieskompas.
Wat jij al dan niet denkt, wat de oorzaak is, dat is giswerk.
felija
15-02-2024 om 10:42
Fleurtje_5 schreef op 15-02-2024 om 09:21:
[..]
Nog zoiets.
![]()
Mijn ouders hebben (toen ze nog niet getrouwd waren) de oorlog mee gemaakt en armoe mee gemaakt, ze moesten evacueren 'binnen Nederland'. Toen ze gingen trouwen hadden ze alleen twee stoelen, een tafeltje en een bed. Zelf bij elkaar gespaard.
Wat heeft dat te maken met het koloniale verleden?
Fleurtje_5
15-02-2024 om 10:44
Nicole123 schreef op 15-02-2024 om 10:25:
[..]
Wat is dan de link tussen de verrijking van Nederland door kolonialisme een paar honderd jaar geleden en wat jouw ouders in en na WOII meemaakten? Ik zie ook geen enkel verband, dus dat Libertine het niet begrijpt dat ligt volgens mij niet aan haar.
Onze oer oer oer ouders leefden misschien in grotten en droegen waarschijnlijk een berenvel om hun naakte lijf, kluifden op een bot van een beer of een kip, dronken aan de beek, en gebruikte onbespoten kruiden.
En nu? Is het dan terecht als er iemand met een spuitbus aan komt rennen en de woorden 'dom bontje' op onze gevel spuit vanwege dat berenvel?
Wat geweest is is geweest, daar moeten we van leren. En meer niet. Ik kan er niets aan veranderen dat ze in de oertijd achter een beer of kip renden. Misschien waren de oer grootouders van diegene met de spuitbus wel veel fouter.
Toen Adam in de appel beet die Eva had geplukt van de verboden appelboom kregen wij de erfzonde, Tuurlijk is het alleen de schuld van Eva. Maar Adam had ook nee kunnen zeggen hé. Moet ik nu mijn appelboom omzagen vanwege de erfzonde van Adam en Eva?
Zilver_gray
15-02-2024 om 10:49
Fleurtje_5 schreef op 15-02-2024 om 10:44:
[..]
Onze oer oer oer ouders leefden misschien in grotten en droegen waarschijnlijk een berenvel om hun naakte lijf, kluifden op een bot van een beer of een kip, dronken aan de beek, en gebruikte onbespoten kruiden.
En nu? Is het dan terecht als er iemand met een spuitbus aan komt rennen en de woorden 'dom bontje' op onze gevel spuit vanwege dat berenvel?
Wat geweest is is geweest, daar moeten we van leren. En meer niet. Ik kan er niets aan veranderen dat ze in de oertijd achter een beer of kip renden. Misschien waren de oer grootouders van diegene met de spuitbus wel veel fouter.
Toen Adam in de appel beet die Eva had geplukt van de verboden appelboom kregen wij de erfzonde, Tuurlijk is het alleen de schuld van Eva. Maar Adam had ook nee kunnen zeggen hé. Moet ik nu mijn appelboom omzagen vanwege de erfzonde van Adam en Eva?
je maakt het nu wel erg bont hoor.
Begrijp je wel wat er met Koloniaal verleden bedoelt wordt?
felija
15-02-2024 om 10:49
[..]
Onder andere het koloniale verleden, maakt dat we nu in welvaart leven, terwijl de door onze voorouders kaalgeplukte Afrikaanse landen daar nu nog steeds de prijs voor betalen. Mede daarom hebben wij nu meer kansen en mogelijkheden dan menig ander mens op de wereld. Het is dus niet alleen onze eigen verdienste dat wij het het hier zo goed hebben en ver kunnen komen in vrede, welvaart en veiligheid. Daar ging het over en maakt 'eigen volk eerst' ook zo wrang.
Nicole123
15-02-2024 om 10:51
Fleurtje_5 schreef op 15-02-2024 om 10:27:
[..]
echte vluchtelingen zijn welkom. Maar het onrecht waar de burgers in Ter Apel mee te maken hebben van vaak veilige landers.
Dat werd dus gesteld: echte vluchtelingen zijn welkom. We zijn het hartstikke eens daarover.
Over veiligelanders: wat zou jouw idee daarvoor zijn? Wil je ze direct terugsturen en niet toelaten in enige opvang? En wat als zij persoonlijk wel onveilig zijn in hun land, zoals bijv zo’n krisitsche oppositieleider uit (Wit-)Rusland of een homoseksueel uit een land waar daar de doodstraf op staat? Daarom gaan óók die veiligelanders door de asielprocedure, omdat zij soms ondanks dat er geen oorlog is in hun land toch persoonlijk niet veilig zijn. En dat staat niet op hun voorhoofd, dus moet uitgezocht worden en dat kost tijd. Zeker als er te weinig personeel is bij het COA en de IND. Het overgrote deel van de aanvragen van veiligelanders wordt afgewezen, maar een klein percentage mag blijven. Ik krijg het idee dat jij bang bent dat alle veiligelanders hier welkom zouden zijn, maar niemand hier of in de politiek stelt dat. Alleen veiligelanders die in hun thuisland met de dood bedreigd worden mogen hier blijven.
felija
15-02-2024 om 10:51
Libertine schreef op 15-02-2024 om 09:39:
[..]
De causaliteit tussen de vergaarde welvaart van ons land (oa kolonialisme) en je antwoord ontgaat me (wederom) volledig.
Iets met appels en peren...
Nicole123
15-02-2024 om 10:56
[..]
Huh, wat maak je er nu weer van? Ik stel juist dat we zelf niets gedaan hebben voor het feit waar onze wieg stond. Niks positiefs en niks negatiefs. Hoe denk jij? Je leest een tekst, ziet het woord ‘kolonialisme’ en gaat aan het associëren en denkt ‘ze zullen wel zeggen dat we onze excuses daarvoor moeten aanbieden’? Niemand schrijft iets over schuld. Is het een optie om eerst even te kijken wat er echt geschreven en bedoeld wordt in plaats van direct in het wilde weg te spuien over iets compleet anders?
Poezenmeisje
15-02-2024 om 11:11
Libertine schreef op 14-02-2024 om 18:31:
[..]
En we hebben een groot deel van onze welvaart te danken aan het leegroven, uitbuiten en onderdrukken van andere landen. Kolonialisme dus.
Inderdaad.
Groningen is de afgelopen 50 jaar letterlijk leeggezogen en de bewoners zitten letterlijk met de brokken.
Afhandeling? Hoezo, dat was toch al jaren geregeld?
Maar gelukkig hebben we hieraan wel de uitbreiding en/of oprichting van Schiphol, de Rotterdamse haven, de Zuidas en de HSL en andere vreugdes te danken.
Maar liefst 1% van de aardgasbaten is geïnvesteerd in Groningen.
https://nos.nl/artikel/2160908-we-willen-laten-zien-wat-er-met-het-aardgasgeld-gedaan-wordt
Tegelijkertijd het afvoerputje voor de opvang van asielzoekers.
Hoezo spreiden?
De rest van welvarend Nederland blieft deze kansenpareltjes niet, politie is hier amper en de burgerwacht krijgt te horen dat het niet de bedoeling is om agresssieve mensen vast te binden.
Nicole123
15-02-2024 om 11:19
Poezenmeisje schreef op 15-02-2024 om 11:11:
[..]
Inderdaad.
Groningen is de afgelopen 50 jaar letterlijk leeggezogen en de bewoners zitten letterlijk met de brokken.
Dat is een beetje een associatief zijpad, maar ik ben het wel met je eens. De rest van Nederland heeft veel teveel en te lang van Groningen geprofiteerd en de lasten lekker daar laten liggen. Ver van ons bed, Not in My Backyard. Ik vind het ook schandalig hoe het met de afwikkeling van de gaswinningsschade ging en gaat en hoe we zoveel asielzoekers wel even in Ter Apel proppen. Ik ben zeer voor een eerlijke verdeling van lusten en lasten tussen provincies en een Nederland waarin we socialer met elkaar omgaan.
Poezenmeisje
15-02-2024 om 11:21
Een vrolijk momentje gisteren, Timmermans en Plasterk proberen een 'roast'.
https://www.telegraaf.nl/video/2031537414/plasterk-grapt-vooruitgang-dat-timmermans-mijn-columns-leest
lientje69
15-02-2024 om 11:41
Hoewel ik er lang over getwijfeld heb hier te reageren vanwege de felle reacties en aanvallen ga ik toch één keer mijn mening geven. Met het gevaar afgefakkeld te worden. Maar ik hou het bij mezelf.
Dit is dus wat ik persoonlijk vind van de formatie. Ongeacht de uitslag van de verkiezingen.
1. Als Omzicht echt niet met de PVV samen wilde werken, wat hij eigenlijk vanaf het begin al zei, had hij na een maand al de stekker eruit moeten trekken. Of sterker nog, er niet aan moeten beginnen. Niet tegen het eind van de formatie, en dan helemaal niet met zo'n kutsmoes over financiën. Wees gewoon eerlijk!
2. Ik persoonlijk vind, dat ongeacht de uitslag, de grootste partijen met elkaar een coalitie moeten vormen. Verplicht. Want dat is hoe de burgers gekozen hebben. Verschillen? Je ziet maar dat je eruit komt . Overleg en kom tot een compromis.
Ik heb ook collega's waar ik minder mee door een deur kan, tot zelfs essentiële verschillen en denkbeelden toe. Daar werk ik ook gewoon op een respectvolle manier mee samen. Mijn mening, het respect ontbreekt.Bij alle partijen. Zorg gewoon dat je eruit komt samen!! En schiet een beetje op, het land moet geregeerd worden.
Verder ga ik niet meer reageren en beperk me weer tot meelezen, want het gaat me hier iets te fel aan toe. 
felija
15-02-2024 om 11:43
Poezenmeisje schreef op 15-02-2024 om 11:11:
[..]
Inderdaad.
Afhandeling? Hoezo, dat was toch al jaren geregeld?
Maar gelukkig hebben we hieraan wel de uitbreiding en/of oprichting van Schiphol, de Rotterdamse haven, de Zuidas en de HSL en andere vreugdes te danken.
Maar liefst 1% van de aardgasbaten is geïnvesteerd in Groningen.
https://nos.nl/artikel/2160908-we-willen-laten-zien-wat-er-met-het-aardgasgeld-gedaan-wordt
Tegelijkertijd het afvoerputje voor de opvang van asielzoekers.
Hoezo spreiden?
De rest van welvarend Nederland blieft deze kansenpareltjes niet, politie is hier amper en de burgerwacht krijgt te horen dat het niet de bedoeling is om agresssieve mensen vast te binden.
Provinciaal kolonialisme of zoiets, uitbuiten van een provincie ter verrijking van anderen, ook absoluut niet oké.
felija
15-02-2024 om 11:44
Poezenmeisje schreef op 15-02-2024 om 11:21:
Een vrolijk momentje gisteren, Timmermans en Plasterk proberen een 'roast'.
https://www.telegraaf.nl/video/2031537414/plasterk-grapt-vooruitgang-dat-timmermans-mijn-columns-leest
felija
15-02-2024 om 11:45
lientje69 schreef op 15-02-2024 om 11:41:
Hoewel ik er lang over getwijfeld heb hier te reageren vanwege de felle reacties en aanvallen ga ik toch één keer mijn mening geven. Met het gevaar afgefakkeld te worden. Maar ik hou het bij mezelf.
Dit is dus wat ik persoonlijk vind van de formatie. Ongeacht de uitslag van de verkiezingen.
1. Als Omzicht echt niet met de PVV samen wilde werken, wat hij eigenlijk vanaf het begin al zei, had hij na een maand al de stekker eruit moeten trekken. Of sterker nog, er niet aan moeten beginnen. Niet tegen het eind van de formatie, en dan helemaal niet met zo'n kutsmoes over financiën. Wees gewoon eerlijk!
2. Ik persoonlijk vind, dat ongeacht de uitslag, de grootste partijen mete elkaar een coalitie moeten vormen. Verplicht. Want dat is hoe de burgers gekozen hebben. Verschillen? Je ziet maar dat je eruit komt . Overleg en kom tot een compromis.
Ik heb ook collega's waar ik minder mee door een deur kan, tot zelfs essentiële verschillen en denkbeelden toe. Daar werk ik ook gewoon op een respectvolle manier mee samen. Mijn mening, het respect ontbreekt.Bij alle partijen. Zorg gewoon dat je eruit komt samen!! En schiet een beetje op, het land moet geregeerd worden.
Verder ga ik niet meer reageren en beperk me weer tot meelezen, want het gaat me hier iets te fel aan toe.
Ben het met je eens.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.