Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Fleurtje_5
08-01-2024 om 11:07
Gebruikersnaaminvullen schreef op 07-01-2024 om 16:39:
[..]
Hup, en weer een sneer richting Wilders. Waarom zeg je niet gewoon dat de meerderheid niet voor een vuurwerkverbod is? Alles wordt maar aangegrepen om Wilders in z'n schoenen te schuiven.
VVD, CDA, PVV, SP, FvD, JA21, Van Haga en BBB, samen 86 van de 150 zetels, blijven tegen een verbod.
Dit dus.
Fleurtje_5
08-01-2024 om 11:08
Coreopsis schreef op 07-01-2024 om 16:41:
Zowel politie als artsen vragen om een verbod. Maar de rechtse partijen in de tweede kamer willen niet. Zo beter?
Deze mensen idd ook.
krulliebollie
08-01-2024 om 11:08
ik ben zelf echt wel links.. mijn vriend is ook redelijke links ( PvdA/GL). Wij hebben ook rechte vrienden. Ik merk dat er niet heel veel verschil zit tussen onze linkse vrienden en meer rechtse vrienden in het kopen en afsteken van vuurwerk. Het is gewoon persoonsafhankelijk. Wat,ij betreft mag vuurwerk meteen verboden worden en alleen nog georganiseerde vuurwerk shows. Teveel leed.. en als ik zie hoe de dieren in mijn omgeving van slag zijn.. dan denk ik dat het alleen maar win win is.
Fleurtje_5
08-01-2024 om 11:09
Gebruikersnaaminvullen schreef op 07-01-2024 om 18:23:
[..]
Een vuurwerkverbod is al meerdere keren verworpen afgelopen jaren, dat kun je Wilders en de coalitie nauwelijks in de schoenen schuiven nu. Hij zat niet altijd in de coalitie.
Precies.
Fleurtje_5
08-01-2024 om 11:13
Friezinnetje schreef op 07-01-2024 om 20:04:
Op zich is het vuurwerk het probleem ook niet. Het probleem zijn de mensen die er zo mee omgaan. Politie er mee bestookt, naar anderen gooien enz enz
Inderdaad, en vooral vind ik het misdadig als ze vuurwerk gaan afvuren op hulpverleners als ze iemand proberen te helpen die onwel op straat ligt.
Fleurtje_5
08-01-2024 om 11:19
Moirmel schreef op 07-01-2024 om 21:16:
[..]
Moet je hier even teleurstellen. Ook in België kennen we een gestage daling van het aantal misdrijven.
https://www.vlaanderen.be/statistiek-vlaanderen/veiligheid/geregistreerde-criminaliteit
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/06/21/studie-nicc-criminaliteit-in-belgie-daalt/Opmerkelijk: dit staat niet in de artikels maar werd in het verleden al eens aangehaald als mogelijke oorzaak: tieners en jongvolwassenen zitten tegenwoordig liever thuis te gamen dan dat ze op straat rondhangen.
In die link lees ik:
"Aantal door de politie geregistreerde misdrijven daalt verder"
Hopelijk is dat zo. Maar vaak word politie niet eens meer gebeld 'want die doen toch niks' of "daar komen ze niet eens meer voor'. Of mensen krijgen te horen "doe maar online aangifte", en dan doet men dat niet omdat men het gevoel krijgt dat er toch niks mee gedaan zal worden.
Dan word het dus niet geregistreerd door de politie.
Fleurtje_5
08-01-2024 om 11:20
Gebruikersnaaminvullen schreef op 07-01-2024 om 21:36:
[..]
Ze kunnen beginnen met die voetballers een "normaal" salaris te betalen en niet vele miljoenen. Dan kijken hoeveel voetbalclubs overeind blijven staan. Vraag me namelijk serieus af hoeveel mensen nog willen voetballen op een hoog niveau als er niet zoveel geld tegenover staat.
Maar goed, van voetbalhooligans hebben de meeste dieren geen last en komt er niet enorm veel fijnstof in de lucht. Dus vergelijken kan niet zo goed. Want ook als iedereen zich wel gedraagt met vuurwerk blijven diezelfde problemen.
Dat ben ik met je eens.
Fleurtje_5
08-01-2024 om 11:22
Yumi schreef op 07-01-2024 om 22:02:
[..]
Ik zit niet in een linkse of rechtse bubbel, mijn vriendenkring is niet specifiek links of rechts. Maar ik ken ook niemand die vuurwerk koopt en afsteekt, om dezelfde redenen die jij noemt.
Inderdaad. Vuurwerk heeft ook helemaal niets te maken met een politieke voorkeur.
Fleurtje_5
08-01-2024 om 11:26
Libertine schreef op 08-01-2024 om 09:50:
[..]
Sander Schimmelpenninck schrijft er een stuk over in de Volkskrant vandaag. Achter de betaalmuur dus ik zet hier geen link, maar voor wie een abonnement heeft. Hij heeft overigens ongeveer dezelfde aanname als ik.
Kun je ook ietsjes zeggen over die mening van Sander Schimmelpenninck?
_Audrey
08-01-2024 om 11:34
Fleurtje_5 schreef op 08-01-2024 om 11:26:
[..]
Ken je hem niet? Zijn mening over alles, kort samengevat: rechts is dom en altijd fout.
ShowyHummingbird30
08-01-2024 om 11:37
Hij maakt een vergelijking met het (vuurwapen)geweld in de VS. En de republikeinse mantra "guns don't kill, people do".
Daglichtlamp
08-01-2024 om 11:54
https://www.bnr.nl/nieuws/politiek/10537065/geert-wilders-trekt-omstreden-wetsvoorstellen-in
Het was al duidelijk dat deze drie wetsvoorstellen het ook in de nieuwe samenstelling van de Tweede Kamer niet gingen halen, maar toch goed dat ze nu formeel ingetrokken worden.
Al heeft hij er nog meer staan: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/wetsvoorstellen?qry=%2A&cfg=tksearch&fld_tk_categorie=Kamerstukken&fld_prl_status=Aanhangig&fld_prl_kamerstuk=Wetsvoorstellen&srt=date%3Adesc%3Adate&sta=1&fld_tk_indiener=Wilders%2C%20G.
_Audrey
08-01-2024 om 11:57
Fleurtje_5 schreef op 08-01-2024 om 11:26:
[..]
De ongehoorden [=pvv stemmers] bouwen aan hun dictatuur van de domheid, en daar hoort vuurwerkvandalisme bij. Wie in hun gewenste niet-samenleving van ‘andersdenkenden’ al die afgerukte vingers er weer aanzet is van later zorg, en ach, met één hand kun je ook nog Wilders retweeten of Vandaag Inside aanzetten. Zolang onze Chinese traditie maar behouden blijft.
Dit is zijn mening.
Yumi
08-01-2024 om 12:02
Fijn dat Wilders partijen tegemoet komt
'Partijen tegemoet komen'
Geert Wilders trekt drie omstreden wetsvoorstellen voorlopig inPVV-leider Geert Wilders trekt drie uiterst omstreden wetsvoorstellen van zijn partij voorlopig in. Zo wil hij een voor andere partijen belangrijke drempel wegnemen om met hem te formeren.
Eerder kondigde hij al aan controversiële standpunten van zijn partij, die bijvoorbeeld in strijd zijn met de grondwet, in de ijskast te zetten.
Het gaat onder meer om een voorstel om 'bepaalde islamitische uitingen' te verbieden. De Raad van State oordeelde dat het wetsvoorstel 'een hele bevolkingsgroep op discriminatoire wijze de aanspraak op fundamentele vrijheidsrechten ontneemt'.
Een ander wetsvoorstel is het plan om mensen met meerdere nationaliteiten hun kiesrecht te ontnemen, en in de grondwet te regelen 'dat personen met een meervoudige nationaliteit niet mogen worden benoemd in sommige functies', zoals bewindspersoon, commissaris van de Koning en burgemeester.
De Raad van State spreekt van een wetsvoorstel dat het discriminatieverbod en grondrechten voor grote bevolkingsgroepen schendt, en waardoor 'deze groepen als tweederangsburgers behandeld' worden.
Het laatste wetsvoorstel moet het mogelijk maken om mensen die in verband worden gebracht met mogelijke terroristische activiteiten zonder tussenkomst van een rechter vast te zetten. Dat plan schiet volgens de Raad van State 'door op een wijze die in een rechtsstaat niet acceptabel is'.
De PVV praat met de VVD, NSC van Pieter Omtzigt en BBB over een eventuele kabinetsformatie. Bekend is dat in eerste instantie wordt gesproken over eventuele onenigheid over hoe de partijen naar de rechtsstaat en de grondwet kijken.
Wilders heeft steeds gezegd dat hij ver wil gaan om de andere partijen tegemoet te komen. Onderdeel daarvan is dan ook het tijdelijk 'in de ijskast' zetten van plannen waar de PVV voor staat, maar die grondrechten schenden.
Geert Wilders trekt drie omstreden wetsvoorstellen voorlopig in | RTL Nieuws
Yumi
08-01-2024 om 12:05
_Audrey schreef op 08-01-2024 om 11:57:
[..]
De ongehoorden [=pvv stemmers] bouwen aan hun dictatuur van de domheid, en daar hoort vuurwerkvandalisme bij. Wie in hun gewenste niet-samenleving van ‘andersdenkenden’ al die afgerukte vingers er weer aanzet is van later zorg, en ach, met één hand kun je ook nog Wilders retweeten of Vandaag Inside aanzetten. Zolang onze Chinese traditie maar behouden blijft.
Dit is zijn mening.
Dat is geen mening maar een grove belediging
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.