Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Het enige waar ik me zorgen om maak qua toekomst is dus het sociale stelsel betaalbaar en werkbaar houden en idem voor de zorg. Dat vind ik echt een dingetje. Daarnaast ook om migratie/asiel. Niet dat we niemand meer op moeten vangen maar wel welke aantallen zijn wenselijk? En hoe zien we Nederland over 40 jaar ook qua inwonersaantal en bewoond gebied. Welke ruimte is er voor natuur, landbouw, woningbouw, industrie, toerisme? Want ik ben ook bang voor steeds meer verstedelijking. Dat vind ik niet bij Nederland passen. 

Op dit moment ben ik zoals het bij mij gaat tevreden.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 28-12-2023 om 19:01:

[..]

Jij waait ook alle kanten op. Eerst mag je alleen trots zijn als je zelf iets hebt bereikt en nu heb je het opeens over bar en boos in Nederland en dat dit niet strookt met trots zijn op Nederland.

Je kunt best over all trots zijn op Nederland en dingen niet leuk vinden.

Het lijkt wel een soort missie om mensen die ook maar iets positief zijn over de PVV te kleineren.

Veel mensen hebben een proteststem op de PVV uitgebracht, omdat ze zeer ontevreden zijn met de gang van zaken in Nederland en er dringend verandering moet komen, want het volk is er klaar mee. 

Hoe verhoudt zich dat dan door tegelijkertijd ook heel trots te zijn op je nationaliteit?

Of is men juist bang om die trots te verliezen?

felija schreef op 28-12-2023 om 21:48:

[..]

Veel mensen hebben een proteststem op de PVV uitgebracht, omdat ze zeer ontevreden zijn met de gang van zaken in Nederland en er dringend verandering moet komen, want het volk is er klaar mee.

Hoe verhoudt zich dat dan door tegelijkertijd ook heel trots te zijn op je nationaliteit?

Of is men juist bang om die trots te verliezen?

Lees de reacties terug, er staan genoeg zaken aangegeven waar Nederland(ers) trots op mogen zijn.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 28-12-2023 om 21:59:

[..]

Lees de reacties terug, er staan genoeg zaken aangegeven waar Nederland(ers) trots op mogen zijn.

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt Na inderdaad reacties te hebben teruggelezen. Trots zijn op je nationaliteit en tegelijkertijd vinden dat er dringend zaken moeten worden veranderd, kunnen naast elkaar bestaan. Begrijp ik het zo goed? Daar heb je gelijk in.

Fleurtje_5 schreef op 28-12-2023 om 17:00:

[..]

Er zijn mensen trots op een voetbalclub, terwijl ze zelf geen voetballer zijn.

Ik ben trots op ons landje, ik vind het een mooi land, een dapper landje, ik ben trots dat ik Nederlandse ben. Ik ben zelfs nóg trotser dat ik Limburgse ben, ik ben trots op ons dialect, op onze Limburgse vlaai, trots op onze boeren, trots op onze fanfare, trots op alle vakmensen. Trots op mijn ouders en al hun leeftijdsgenoten die de oorlog hebben meegemaakt en alle eindjes aan elkaar hebben geknoopt om goed voor hun kinderen te kunnen zorgen. Ik ben gewoon trots.

Ik begrijp wat je bedoelt, ik denk dat veel mensen dat herkennen en daar is ook niks mis mee. Ik ervaar dat zelf niet zo, misschien omdat ik op diverse plekken in Nederland heb gewoond. Ik voel me zeker Nederlandse, dat is vooral omdat de taal mijn moedertaal is. Maar echt trots....zo voel ik dat niet. Maar dat is slechts mijn gevoel. 

Ik vind andere culturen net zo interessant, zo niet interessanter.

watertoren schreef op 28-12-2023 om 20:58:

Met mij gaat het heel goed en ik ben heel tevreden. Echter als ik in Ter Apel zou wonen en mijn huis is geen fluit meer waard en ik voel me niet meer veilig in mijn eigen omgeving dan zou ik ook heel erg ontevreden zijn.

Het klinkt wellicht onaardig maar als we ons in Nederland ten eerste zorgen maken over de kelderende waarde van de huizen vanwege een azc dan is dat precies waarom ik niet zo trots ben om Nederlander te zijn. We zijn onze ruimhartigheid en solidariteit ergens kwijt geraakt. Ik denk soms dat het ons té goed gaat, dat we zo gewend zijn aan onze luxe positie dat ons inlevingsvermogen tekort is gaan schieten en dat we niets meer willen inleveren ten baten van anderen. Dat is niet het Nederland dat ik het liefst zou zien. 

felija schreef op 28-12-2023 om 22:05:

[..]

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt Na inderdaad reacties te hebben teruggelezen. Trots zijn op je nationaliteit en tegelijkertijd vinden dat er dringend zaken moeten worden veranderd, kunnen naast elkaar bestaan. Begrijp ik het zo goed? Daar heb je gelijk in.

Ja, zo vind ik het. Nederland is zoveel meer dan alleen kabinetten die niet lekker lopen. Kijk maar naar hoe het water nu bedwongen wordt dmv watermanagement. 

https://www.ad.nl/binnenland/project-van-3-miljard-blijkt-deze-dagen-elke-cent-waard-wel-hoogwater-maar-geen-grote-problemen~a38ceecd/

En natuurlijk zijn sommige dingen alleen voor de superrijken, maar jachtbouw zijn Nederlandse bedrijven ook erg goed in.

https://nautique.nl/artikel/501404/dit-zijn-de-beste-luxe-jachtbouwers-ter-wereld-en-de-lijst-bestaat-voor-het-grootste-deel-uit-nederlandse-namen

Infrastructuur, zeker betreft fietsen is enorm verbeterd afgelopen decennia, ondanks de toename van verkeer. 

Veel wereldberoemde schilders die uit Nederland kwamen. Nederland is een klein land, wat op sommige vlakken problemen kan geven, maar ook groots in andere zaken.

Libertine schreef op 28-12-2023 om 22:28:

[..]

Het klinkt wellicht onaardig maar als we ons in Nederland ten eerste zorgen maken over de kelderende waarde van de huizen vanwege een azc dan is dat precies waarom ik niet zo trots ben om Nederlander te zijn. We zijn onze ruimhartigheid en solidariteit ergens kwijt geraakt. Ik denk soms dat het ons té goed gaat, dat we zo gewend zijn aan onze luxe positie dat ons inlevingsvermogen tekort is gaan schieten en dat we niets meer willen inleveren ten baten van anderen. Dat is niet het Nederland dat ik het liefst zou zien.

Nou, bij mensen die daar wonen gaat het wel om meer zaken dan enkel een kelderende waarde van hun huis. Ze zijn er totaal onveilig en kunnen niet eens meer rustig over straat en van hun eigen huis genieten. Waar zijn hun mensenrechten dan. Dat is namelijk een schending van verschillende mensenrechten. Jammer dat het vaak maar 1 kant op werkt en dat blijkbaar enkel de mensenrechten van de overlastveroorzakers ertoe doen. De overlastveroorzakers worden nl niet aangepakt dus snap goed dat mensen geen azc in de buurt willen hebben of er geen huis in de buurt zouden willen kopen. Hoe lullig dat ook is voor de mensen die geen overlast veroorzaken. Dit is wel wat er speelt en waar de ogen niet langer meer voor gesloten mogen worden.

felija schreef op 28-12-2023 om 22:05:

[..]

Dat kan zeker naast elkaar bestaan. Zo is dat bv bij mij ook.

Facy66 schreef op 28-12-2023 om 23:17:

[..]

Jammer dat het vaak maar 1 kant op werkt en dat blijkbaar enkel de mensenrechten van de overlastveroorzakers ertoe doen. De overlastveroorzakers worden nl niet aangepakt dus snap goed dat mensen geen azc in de buurt willen hebben of er geen huis in de buurt zouden willen kopen. Hoe lullig dat ook is voor de mensen die geen overlast veroorzaken. Dit is wel wat er speelt en waar de ogen niet langer meer voor gesloten mogen worden.

Volgens mij was Ter Apel hier off topic, maar ik wil wel noemen dat wat je hier schrijft gewoon onwaar is. Dit is wat mensen als Wilders ervan maken en wat heel veel van zijn aanhangers vervolgens rondpompen op internet, maar het klopt niet.

Zie hier wat er bijv. gedaan wordt:

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2023/09/26/lokale-maatregelen-overlast-asielzoekers

https://www.dienstterugkeerenvertrek.nl/over-dtv/leidraad-terugkeer-en-vertrek/knelpunten-en-oplossingen/overlastgevers

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/publicaties/2020/10/05/toolbox-aanpak-overlastgevende-en-of-criminele-asielzoekers

https://www.coa.nl/nl/overlast

Bij kleinschalige AZCs werkt dit ook over het algemeen heel goed.

Facy66 schreef op 28-12-2023 om 23:18:

[..]

Dat kan zeker naast elkaar bestaan. Zo is dat bv bij mij ook.

Wat zijn voor jou de dingen in/van Nederland die je fijn vindt of waar je trots op bent? De dingen waardoor je blij bent dat je in Nederland woont? En welke dingen juist niet? Ik had van jou namelijk de indruk dat je het allemaal negatief zag, omdat je hier een keer schreef dat je PVV gestemd had omdat het niet slechter kon (ik weet de letterlijke tekst niet meer precies, maar zo vatte ik hem op in ieder geval). Maar dat heb ik dan denk ik verkeerd geïnterpreteerd.

Nicole123 schreef op 28-12-2023 om 17:54:

Ik ben ook heel blij met / fan van / trots op Nederland, maar dan weer heel andere specifieke dingen. Bijv hoe weinig zwervers we hier op straat hebben, hoe goed de wegen zijn, de relatief kleine kloof tussen arm en rijk, weinig corruptie, dat je niet rijk hoeft te zijn om te kunnen studeren, baanbrekende wetenschap & expertise (wat betreft watermanagement, maar bijv ook kanker), vrije pers, onafhankelijke rechters, internationaal handelsland, hoe we omgaan met minderheden (bijv LHBTI), etc.

Dat iedereen weer een ander rijtje noemt toont volgens mij aan dat we helemaal niet zo'n slecht land hebben, want heel veel om trots op of dankbaar voor te zijn. En ook dat De (eenvormige) Nederlander niet bestaat en De Nederlandse Cultuur ook niet, want voor de een is de fanfare belangrijk, voor de ander koningsdag en voor de derde Sint Maarten.

Dit landje was altijd zo mooi en correct dat het schandalig zou zijn als mensen dakloos zijn of zouden moeten bedelen voor eten.

Nu zijn er mensen die een baan hebben zelfs dakloos, wonen in een oude paardentrailer, in een oude caravan, oude boot of in een tent waar ze zich alleen met een washandje kunnen wassen. De voedselbanken hebben wachtlijsten.

Studenten hebben of hadden een flinke studieschuld nog voordat ze afgestudeerd zijn. Dus studeren is niet meer voor iedereen weggelegd lijkt mij.

De rechters die in eerste instantie betrokken waren bij de toeslagenaffaire waren mijns inziens niet onafhankelijk.

Zilver_gray schreef op 28-12-2023 om 19:21:

[..]

In het begin van dit draadje werd gesteld dat men voornamelijk uit onvrede zou stemmen op de Pvv. Nu lees ik waar men allemaal tevreden over is en trots op is.

Ik denk ook dat het overall wel meevalt met dat we het zo slecht hebben in Nederland.

Omdat veel Nederlanders trots zijn op dit land, neem ik aan dat ze heel veel van dit land houden. En als je van dit land houd wil je niet dat het verloederd, afbrokkelt, langzaam de vernieling in gaat, of word 'misbruikt'.

Ik ben er geboren en getogen en loop best wel een tijdje mee om te zien dat het de verkeerde kant op gaat.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 28-12-2023 om 20:18:

[..]

Onvrede over het politieke bestuur is iets anders dan trots zijn op Nederland. Nederland is meer dan alleen "de regering". Trots zijn op Nederlandse zaken gaat eeuwen terug en niet alleen over het nu.

En dit.

watertoren schreef op 28-12-2023 om 20:58:

Met mij gaat het heel goed en ik ben heel tevreden. Echter als ik in Ter Apel zou wonen en mijn huis is geen fluit meer waard en ik voel me niet meer veilig in mijn eigen omgeving dan zou ik ook heel erg ontevreden zijn.

Dat is zeer triest. Ik vind dat daar een klein stukje van ons mooie land word 'misbruikt'. En de politie mag niets doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.