Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Gebruikersnaaminvullen
28-12-2023 om 16:49
Wat een geneuzel over trots zijn op Nederland. Je kunt best trots zijn op iets wat niet je eigen verdienste is. Je kunt ook trots op iemand zijn die iets bereikt heeft, op de Nederlandse handelsgeest of hoe "we" omgaan met het beheersen van water, dat is ook niet je eigen verdienste. Zo onnodig om trots onbelangrijk te maken.
Fleurtje_5
28-12-2023 om 16:54
Yumi schreef op 28-12-2023 om 12:23:
[..]
Kom hier bijna niet meer, maar zie dat er niets verandert is. Hetzelfde groepje dat reageert op 1 persoon.
Ik ben het niet altijd met je eens, maar heb bewondering voor het feit dat je overeind blijft, en bij je eigen standpunten blijft... ondanks dat men groepsgewijs over je heen valt.
Dank je wel.
Fleurtje_5
28-12-2023 om 17:00
Zilver_gray schreef op 28-12-2023 om 16:12:
[..]
Alles wat je hier benoemd heeft toch niets te maken met trots zijn dat je Nederlandse bent. Meer dat je het geluk hebt gehad hier geboren te zijn. Want waar ben je precies trots op dan, welke moeite heb je ervoor moeten doen?
Er zijn mensen trots op een voetbalclub, terwijl ze zelf geen voetballer zijn.
Ik ben trots op ons landje, ik vind het een mooi land, een dapper landje, ik ben trots dat ik Nederlandse ben. Ik ben zelfs nóg trotser dat ik Limburgse ben, ik ben trots op ons dialect, op onze Limburgse vlaai, trots op onze boeren, trots op onze fanfare, trots op alle vakmensen. Trots op mijn ouders en al hun leeftijdsgenoten die de oorlog hebben meegemaakt en alle eindjes aan elkaar hebben geknoopt om goed voor hun kinderen te kunnen zorgen. Ik ben gewoon trots.
Gebruikersnaaminvullen
28-12-2023 om 17:05
Fleurtje_5 schreef op 28-12-2023 om 17:00:
[..]
Er zijn mensen trots op een voetbalclub, terwijl ze zelf geen voetballer zijn.
Ik ben trots op ons landje, ik vind het een mooi land, een dapper landje, ik ben trots dat ik Nederlandse ben. Ik ben zelfs nóg trotser dat ik Limburgse ben, ik ben trots op ons dialect, op onze Limburgse vlaai, trots op onze boeren, trots op onze fanfare, trots op alle vakmensen. Trots op mijn ouders en al hun leeftijdsgenoten die de oorlog hebben meegemaakt en alle eindjes aan elkaar hebben geknoopt om goed voor hun kinderen te kunnen zorgen. Ik ben gewoon trots.
Joh, laat lullen.
Nicole123
28-12-2023 om 17:54
Ik ben ook heel blij met / fan van / trots op Nederland, maar dan weer heel andere specifieke dingen. Bijv hoe weinig zwervers we hier op straat hebben, hoe goed de wegen zijn, de relatief kleine kloof tussen arm en rijk, weinig corruptie, dat je niet rijk hoeft te zijn om te kunnen studeren, baanbrekende wetenschap & expertise (wat betreft watermanagement, maar bijv ook kanker), vrije pers, onafhankelijke rechters, internationaal handelsland, hoe we omgaan met minderheden (bijv LHBTI), etc.
Dat iedereen weer een ander rijtje noemt toont volgens mij aan dat we helemaal niet zo'n slecht land hebben, want heel veel om trots op of dankbaar voor te zijn. En ook dat De (eenvormige) Nederlander niet bestaat en De Nederlandse Cultuur ook niet, want voor de een is de fanfare belangrijk, voor de ander koningsdag en voor de derde Sint Maarten.
Miraval
28-12-2023 om 18:08
Zilver_gray schreef op 28-12-2023 om 16:12:
[..]
Alles wat je hier benoemd heeft toch niets te maken met trots zijn dat je Nederlandse bent. Meer dat je het geluk hebt gehad hier geboren te zijn. Want waar ben je precies trots op dan, welke moeite heb je ervoor moeten doen?
Nee dat vind ik niet.
Er is zoveel om trots op te zijn als Nederlander. Het oranjelegioen wat met beelden de hele wereld overgaat tijdens sportwedstrijden. Onze Nederlandse topsporters zoals Max Verstappen en destijds Anky van Grunsven. De dancecultuur en DJ's en festivals. Koningsdag. Het volkslied. De infrastructuur. Het sociale vangnet. De massale verontwaardiging bij de moord op Peter R. De Vries of het meeleven tijdens de zoektocht naar die 2 meisjes die verongelukt waren met hun auto.
Daar maken we als Nederlander allemaal deel van uit. Sterker nog ik denk dat we allemaal wel wat trotser mogen zijn op ons land. We hebben het bijna allemaal heel erg goed hier en daar zorgen we samen voor. Dus het is zeker wel onze verdienste.
Ik vind het juist gek om daar niet trots op te mogen zijn.
Edit dikke mosterd
Zilver_gray
28-12-2023 om 18:15
Wat opmerkelijk om te lezen.
In het begin van dit draadje was het allemaal bar en boos; "toch logisch dat er massaal op de Pvv gestemd werd"!
Fijn dat we er inmiddels achter zijn dat er nog genoeg is om tevreden mee te zijn...zelfs om trots op te zijn.
Kunnen we dan stellen dat het voor de meesten van ons allemaal best mee valt met de misère? En dat we het zo gek niet hebben?
Of moet ik het anders lezen?
Miraval
28-12-2023 om 18:44
Zilver_gray schreef op 28-12-2023 om 18:15:
In het begin van dit draadje was het allemaal bar en boos; "toch logisch dat er massaal op de Pvv gestemd werd"!
Fijn dat we er inmiddels achter zijn dat er nog genoeg is om tevreden mee te zijn...zelfs om trots op te zijn.
Kunnen we dan stellen dat het voor de meesten van ons allemaal best mee valt met de misère? En dat we het zo gek niet hebben?
Ja dat kun je wel stellen. In het algemeen gaat het helemaal niet slecht met Nederland of de Nederlanders. En op persoonlijk vlak kun je gewoonweg niet iedereen tevreden houden. Ik denk dat we veel meer het "wij" gevoel zouden moeten hebben ipv wij-zij.
Dat er dan politieke verschillen zijn dat heeft daar niets mee te maken wanneer je je in de centrum partijen bevind. Of een beetje meer rechts of een beetje meer links.
Waar dat enorme gevoel van ontevredenheid vandaan komt dat weet ik niet. Ik ben best tevreden over het algemeen. Tja ik baal dat ik er volgend jaar op achteruit ga maar zal er ook weer geen boterham minder om eten. Ik ben wel erg benieuwd hoe het sociale stelsel er in de toekomst uit komt te zien.
Gebruikersnaaminvullen
28-12-2023 om 19:01
Zilver_gray schreef op 28-12-2023 om 18:15:
Jij waait ook alle kanten op. Eerst mag je alleen trots zijn als je zelf iets hebt bereikt en nu heb je het opeens over bar en boos in Nederland en dat dit niet strookt met trots zijn op Nederland.
Je kunt best over all trots zijn op Nederland en dingen niet leuk vinden.
Het lijkt wel een soort missie om mensen die ook maar iets positief zijn over de PVV te kleineren.
Zilver_gray
28-12-2023 om 19:21
Gebruikersnaaminvullen schreef op 28-12-2023 om 19:01:
[..]
Jij waait ook alle kanten op. Eerst mag je alleen trots zijn als je zelf iets hebt bereikt en nu heb je het opeens over bar en boos in Nederland en dat dit niet strookt met trots zijn op Nederland.
Je kunt best over all trots zijn op Nederland en dingen niet leuk vinden.
Het lijkt wel een soort missie om mensen die ook maar iets positief zijn over de PVV te kleineren.
In het begin van dit draadje werd gesteld dat men voornamelijk uit onvrede zou stemmen op de Pvv. Nu lees ik waar men allemaal tevreden over is en trots op is.
Ik denk ook dat het overall wel meevalt met dat we het zo slecht hebben in Nederland.
Miraval
28-12-2023 om 19:23
Zilver_gray schreef op 28-12-2023 om 19:21:
[..]
In het begin van dit draadje werd gesteld dat men voornamelijk uit onvrede zou stemmen op de Pvv. Nu lees ik waar men allemaal tevreden over is en trots op is.
Ik denk ook dat het overall wel meevalt met dat we het zo slecht hebben in Nederland.
Nou ja laten we eerlijk zijn je hoort nu ook maar een paar meningen van een paar forummers. Nauwelijks representatief voor hoe Nederlanders denken. Zeker gezien dit toch nogal een "links" forum is.
Zilver_gray
28-12-2023 om 19:28
Miraval schreef op 28-12-2023 om 19:23:
[..]
Nou ja laten we eerlijk zijn je hoort nu ook maar een paar meningen van een paar forummers. Nauwelijks representatief voor hoe Nederlanders denken. Zeker gezien dit toch nogal een "links" forum is.
Klopt.
Niet heel Nederland heeft op Wilders gestemd.
_Audrey
28-12-2023 om 19:59
Miraval schreef op 28-12-2023 om 19:23:
[..]
Ghe, ik dwaal nog weleens door X; daar wordt inderdaad enorm anders gedacht dan op dit overwegend linkse forum.
Het is best wel nuttig om in verschillende bubbels rond te neuzen.
Gebruikersnaaminvullen
28-12-2023 om 20:18
Zilver_gray schreef op 28-12-2023 om 19:21:
[..]
Onvrede over het politieke bestuur is iets anders dan trots zijn op Nederland. Nederland is meer dan alleen "de regering". Trots zijn op Nederlandse zaken gaat eeuwen terug en niet alleen over het nu.
watertoren
28-12-2023 om 20:58
Met mij gaat het heel goed en ik ben heel tevreden. Echter als ik in Ter Apel zou wonen en mijn huis is geen fluit meer waard en ik voel me niet meer veilig in mijn eigen omgeving dan zou ik ook heel erg ontevreden zijn.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.