Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Fleurtje_5 schreef op 19-04-2024 om 19:11:

[..]

Ik ben banger voor de pleuris die dan uitbreekt als Wilders nu weer buitenspel word gezet ondanks hij zich met zoveel zaken heeft aangepast.

Verder denk ik dat Wilders het lang niet zo slecht zal doen als hij de kans krijgt om dat samen met de andere drie partijen MAG doen. Hij zit lang genoeg in de politiek, hij is intelligenter dan menig ander Kamerlid, hij weet heus wel van wanten. hij praat andere Kamerleden met gemak onder de tafel.

Ik zag afgelopen week een debat waarin Mona Keijser aan het woord was, en tegenover haar stond een jongeman die nogal gewichtig vragen stelde, en bij voorbaat al wat conclusies trok. Toen dacht ik wel 'is dit iemand die nog op school zit?'

Dus met andere woorden 'ik denk dat Wilders het niet zo slecht zal doen samen met de anderen drie partijen'. Maar ze krijgen geen goede start.

Hij zet zichzelf buitenspel. Hij doet wel alsof hij enorm veel concessie doet maar volgens mij valt dat wel mee.. maar wat hij wel goed doet is zich dusdanig slachtofferig opstellen dat het net lijkt alsof het hem allemaal aangedaan wordt en hij de kans niet krijgt..

Fleurtje_5 schreef op 20-04-2024 om 09:49:

[..]

Ik vond het 'gedraai' en woorden als 'niet in mijn herinnering' van onze minister President ook best wel een extreme manier van uiten. 

Ik vond dat ook vreselijk en de VVD is ook zeker niet mijn partij. Maar het gaat niet om wat jij of ik vinden als het gaat om het aantrekkelijk zijn van een politieke partij bij het vormen van een coalitie.

Het is een feit dat er meer partijen willen samenwerken met de VVD dan met de PVV. En dat is niet omdat ze Rutte zo waarderen, maar omdat de VVD bekend staat als een gedegen partij, waarmee samen te werken valt en redelijk in het midden / wat rechts van het midden van het politieke spectrum. Ze hebben vrij veel standpunten die gedeeld worden door andere partijen, zowel links als rechts. Dat maakt hen een populaire samenwerkingspartner. Ook PVV, BBB en NSC willen de VVD er dolgraag bij, toch? Ze kunnen Rutte wel van alles kwalijk nemen, maar ze willen vervolgens toch per se weer met de VVD in zee. Zelfs na al dat gedraai, het in de steek laten van toeslagenouders en Groningen, etc. 

Voor met de PVV in een coalitie of Wilders als premier is veel minder animo bij de verschillende partijen. Dat heeft niets te maken met buitensluiten en de PVV als arm slachtoffer daarvan, dat komt door de PVV zelf. Door haar standpunten die vaak ver af staan van wat andere partijen vinden, van haar manier van politiek bedrijven die vaak ver af staat van hoe andere partijen dat doen en van haar manier van samenwerken en communiceren. En zelfs als jij dat persoonlijk de allerbeste standpunten, de meest perfecte manier van politiek bedrijven of de beste manier van communiceren vindt, dat maakt niet uit voor hoe die andere partijen daar naar kijken. Dat is overigens niet voorbehouden aan de PVV, met andere flankpartijen zoals SP, FvD en DENK willen ook niet heel veel andere partijen in zee. Kleine kans dst zij in een coalitie komen, ook als ze erg groot zouden worden. Dat maakt ze niet per definitie slechter dan andere partijen en ook geen zielig slachtoffer van buitensluiten, het komt gewoon doordat ze niet genoeg gemeen hebben met genoeg andere partijen om een coalitie te kunnen vormen.

krulliebollie schreef op 20-04-2024 om 15:55:

[..]

Tja, maar het lukt Wilders maar niet om een kabinet te formeren..

Zelfs al zou hij 60 zetels hebben is het lastig. En ik snap heel erg goed dat andere partijen hun vingers niet willen branden middels samenwerking met de PVV. Het punt is alleen dat ik persoonlijk bang ben wanneer er nieuwe verkiezingen komen hij het zo weet te draaien weer dat het niet aan hem ligt en zo nog meer zetels binnenhaalt.

Wat dat betreft hoop ik echt op een veel sterkere en betere campagne van de andere partijen volgende keer.

Ik blijf erbij, Nederland is het best gediend met een middenkabinet. Beetje van alles wat voor ieders belangen iets. Met middenpartijen valt ook idd het beste samen te werken. Daar heeft Nicole helemaal gelijk in.

Sommige standpunten van GL/PvdA kan ik me ook goed in vinden. Andere standpunten weer niet maar dat heb ik ook bij de VVD.

Daarnaast word ik persoonlijk ook wel een beetje moe van de schuld bij Rutte neerleggen. Niet alleen hier maar overal op internet bij de commentaren. Ik heb het al vaker gezegd maar Rutte heeft ook zeker hele goeie dingen gedaan in crisistijd. En in zulke tijden komen goede leiders naar voren en nemen beslissingen. Dus ja ik vind hem nog steeds geen slechte MP noch alleen de schuldige van wat er nu allemaal speelt. Daar zijn altijd meer partijen bij betrokken alleen de MP wordt erop aangekeken.

Miraval schreef op 20-04-2024 om 16:19:

[..]

Zelfs al zou hij 60 zetels hebben is het lastig. En ik snap heel erg goed dat andere partijen hun vingers niet willen branden middels samenwerking met de PVV. Het punt is alleen dat ik persoonlijk bang ben wanneer er nieuwe verkiezingen komen hij het zo weet te draaien weer dat het niet aan hem ligt en zo nog meer zetels binnenhaalt.

Wat dat betreft hoop ik echt op een veel sterkere en betere campagne van de andere partijen volgende keer.

Helemaal eens. Ik vraag me af: hoe kun je goed tegengas bieden aan een populistische partij? Wat is ervoor nodig om een ander geluid te laten horen, zonder dat dat direct op weerstand stuit?

felija schreef op 20-04-2024 om 16:35:

[..]

Helemaal eens. Ik vraag me af: hoe kun je goed tegengas bieden aan een populistische partij? Wat is ervoor nodig om een ander geluid te laten horen, zonder dat dat direct op weerstand stuit?

Nou ja op het andere forum heb ik het ooit weleens gepost. De dingen die Wilders roept zijn zo makkelijk te weerleggen in simpele taal dat ik eigenlijk niet begrijp waarom geen enkele partij dit gedaan heeft.

Bijvoorbeeld uit de EU stappen of grenzen dicht. Heel fijn, dan moet iedereen een paspoort en kun je veel moeilijker met je caravan naar Frankrijk of je resort in Turkije. Kun je je goedkope brandstof over de grens wel vergeten of je boodschappen want je moet iedere keer langs de douane en ook nog eens je auto laten controleren.

Dit is slechts 1 voorbeeldje. Kan even nergens op komen zit in de auto naar een feestje haha.

Toen er nog grenscontroles waren in de jaren '70, zetten mijn buurmeisje en ik altijd ons boevengezicht op als we met onze moeders naar Duitsland gingen om te winkelen.

Nooit een controle gehad. Stom hoor.

Miraval schreef op 20-04-2024 om 16:49:

[..]

Nou ja op het andere forum heb ik het ooit weleens gepost. De dingen die Wilders roept zijn zo makkelijk te weerleggen in simpele taal dat ik eigenlijk niet begrijp waarom geen enkele partij dit gedaan heeft.

Bijvoorbeeld uit de EU stappen of grenzen dicht. Heel fijn, dan moet iedereen een paspoort en kun je veel moeilijker met je caravan naar Frankrijk of je resort in Turkije. Kun je je goedkope brandstof over de grens wel vergeten of je boodschappen want je moet iedere keer langs de douane en ook nog eens je auto laten controleren.

Dit is slechts 1 voorbeeldje. Kan even nergens op komen zit in de auto naar een feestje haha.

Het punt is: een Nexit heeft véél grotere en ergere gevolgen dan je paspoort laten zien als je met de caravan naar Frankrijk gaan en over de grens tanken. Als dat het enige negatieve zou zijn, dan zou dat me weinig kunnen schelen. Ik tank toch niet in het buitenland en die ene keer per jaar dat ik de grens oversteek dan kan ik prima mijn paspoort laten zien. De problemen die een Nexit veroorzaakt gaan veel verder. Producten zullen bijvoorbeeld duurder worden, veroorzaakt door o.a..import- en exporttarieven en duurdere arbeidsmigranten. Maar hoe dat werkt, dat leg je niet in 1 Tweet uit.

En zo werkt het met heel veel dingen. Geopolitiek, milieu, armoede, onderwijs, noem maar op. Ongenuanceerd uitspraken het internet op kwakken is makkelijk, die lezen en retweeten ook. Een genuanceerd verhaal vergt meer tekst en laat men vaak links liggen.

Dat simpeler taal nodig is dat ben ik met je eens, maar te simpel kun je het ook weer niet maken  want dan is de inhoud weg of onduidelijk. Dat is het hele issue met populisme, dat zijn simplistische uitspraken die lekker klinken, maar de argumenten tegen zijn vaak een stuk meer de diepte in. Die laten zien dat zaken complexer liggen.

Miraval schreef op 20-04-2024 om 16:25:

Daarnaast word ik persoonlijk ook wel een beetje moe van de schuld bij Rutte neerleggen. 

Ik neem hem iets als 'daar heb ik een actieve herinnering aan' wel kwalijk. Maar zeker niet alles is zijn schuld nee. Iets als de toeslagenaffaire, gaswinning, Ter Apel, prijsstijgingen, woningnood, boeren pushen om te investeren in uitbreiden en daarna toch weer niet, daar zijn veel meer mensen bij betrokken geweest. Uit het kabinet, van vorige kabinetten, vanuit de oppositie. En sommige dingen daar zijn externe factoren bij betrokken, die de overheid niet weg kan toveren.

Wat ik zelf heel vreemd vind is als mensen de VVD volledig uitkotsen, maar wel willen dat ze nu opnieuw gaan regeren. Hoe rijm je dat dan? Als je zo enorm tegen het VVD beleid en tegen de VVD manier van politiek bedrijven bent, dan wil je toch niet met ze samen gaan regeren? Hoe kan het dat Wilders over Yesilgöz schreef "Een VVD'er van Turkse afkomst op Justitie. En nu maar hopen dat ze mijn beveiliging niet opheft want het liefste zien ze me natuurlijk onder het gras verdwijnen", maar nu haar per se wel als coalitiepartner erbij wil?

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

21-04-2024 om 08:32

https://nos.nl/artikel/2517571-wilders-zegt-aangifte-te-doen-tegen-timmermans

Dan ook iedereen maar aangifte doen tegen dhr Wilders. Die heeft toch ook hele vreemde uitspraken gedaan. Keur het niet goed hoor, maar hij krijgt ook wel even een koekje van eigen deeg. Bv de uitspraak die hier boven genoemd werd aan Yesilgöz. 

Friezinnetje schreef op 21-04-2024 om 08:32:

Dan ook iedereen maar aangifte doen tegen dhr Wilders. Die heeft toch ook hele vreemde uitspraken gedaan. Keur het niet goed hoor, maar hij krijgt ook wel even een koekje van eigen deeg. Bv de uitspraak die hier boven genoemd werd aan Yesilgöz.

Dat is niet nieuw.

https://nos.nl/artikel/625855-ruim-100-aangiftes-tegen-wilders 2014

Toets op google bij afbeeldingen effe:  'met toeters en bellen aangifte doen' in en je komt foto's tegen van een burgemeester met een oproeptoeter, om aangifte te doen, en een foto van voorgedrukte aangifteformulieren tegen Wilders.

Friezinnetje schreef op 21-04-2024 om 08:32:

...........

Eigenlijk kan ik de reactie van Wilders heel goed begrijpen. Hij word al jaren bedreigd en is zijn leven niet zeker. Laatst las ik op welke trieste manier hij met zijn vrouw naar de bioscoop kan gaan. En dan komt zo'n man uit het pluche van Brussel hier de boel opruien omdat hij perse premier had willen worden maar daar verre van geworden is.

In dit NOS-bericht staat:

GL-PvdA-leider Timmermans zei daar: "Mensen, onze taak is helder. Wij zullen niets nalaten om te voorkomen dat Wilders in dit land aan de macht komt", wat werd gevolgd door een mat applaus.

Wilders interpreteert dat als een bedreiging. "Niets nalaten? Niets? Dus ook geen geweld?", zegt hij op X, gevolgd door: "Ik ga aangifte doen".

"Wij zullen NIETS nalaten" is pure opruiïng.

Aanslagen op Kosto, Van Thijn, Fortuyn, Janmaat... Dat moet allemaal kunnen ter ere van het 'hogere linkse doel'.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.