Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Het enige waar ik echt bang voor ben is dat wanneer deze onderhandelingen mislukken Wilders dit zo gaat spinnen dat ook dat in zijn voordeel zal werken en hij dus bij nieuwe verkiezingen (al dan niet over 4 jaar) nog groter zal worden.

Hij moet eigenlijk gewoon regeren en finaal op zijn bek gaan. Dat zou het beste zijn.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

19-04-2024 om 18:59 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 19-04-2024 om 18:53:

[..]

En veeeeeeeeeel minder mensen hebben op Timmermans gestemd.

Tja GroenLinks/PvdA is wel de tweede partij van Nederland geworden.

Daglichtlamp schreef op 19-04-2024 om 18:49:

Timmermans heeft gister bij Nieuwsuur al gezegd dat hij ook best wel praten over het beperken van migratie. Dus ik denk dat hij ook wel ziet dat er van zijn kant ook concessies moeten komen. De laatste keer dat de PvdA en de VVD samen geregeerd hebben, hebben ze maar 52 dagen over de formatie gedaan. (Al hadden ze toen het voordeel dat ze met hun tweeën konden regeren).

Er over praten doet iedereen. De beperking daadwerkelijk aanpakken niet.

Jij noemt het concessies. Ik niet.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

19-04-2024 om 19:01 Topicstarter

Miraval schreef op 19-04-2024 om 18:58:

Het enige waar ik echt bang voor ben is dat wanneer deze onderhandelingen mislukken Wilders dit zo gaat spinnen dat ook dat in zijn voordeel zal werken en hij dus bij nieuwe verkiezingen (al dan niet over 4 jaar) nog groter zal worden.

Hij moet eigenlijk gewoon regeren en finaal op zijn bek gaan. Dat zou het beste zijn.

Volgens mij wil Wilders ook dat de onderhandelingen mislukken. Hij ziet ook wel dat zijn partij niet in staat is om te regeren.

Daglichtlamp schreef op 19-04-2024 om 18:59:

[..]

Tja GroenLinks/PvdA is wel de tweede partij van Nederland geworden.

Dat heeft de partij te danken aan Jesse Klaver. GroenLinks was groter geworden als GL gewoon GL was gebleven, en geen afsplitsing van de PvdA, de partij die de laatste verkiezingen vooral verloor.

Miraval schreef op 19-04-2024 om 18:58:

Ik ben banger voor de pleuris die dan uitbreekt als Wilders nu weer buitenspel word gezet ondanks hij zich met zoveel zaken heeft aangepast.

Verder denk ik dat Wilders het lang niet zo slecht zal doen als hij de kans krijgt om dat samen met de andere drie partijen MAG doen. Hij zit lang genoeg in de politiek, hij is intelligenter dan menig ander Kamerlid, hij weet heus wel van wanten. hij praat andere Kamerleden met gemak onder de tafel.

Ik zag afgelopen week een debat waarin Mona Keijser aan het woord was, en tegenover haar stond een jongeman die nogal gewichtig vragen stelde, en bij voorbaat al wat conclusies trok. Toen dacht ik wel 'is dit iemand die nog op school zit?'

Dus met andere woorden 'ik denk dat Wilders het niet zo slecht zal doen samen met de anderen drie partijen'. Maar ze krijgen geen goede start.

Miraval schreef op 19-04-2024 om 18:42:

wanneer Timmermans aan zet is, als dat gaat gebeuren, dan schat ik dat hij toch ofwel VVD ofwel NSC nodig zal hebben zo niet beiden om tot een coalitie te komen. Wat dat betreft zijn die partijen wel tot elkaar veroordeeld voor een meerderheidscoalitie.

Dus om te zeggen ik zal de deur niet dichtslaan oid klinkt leuk maar hij heeft eigenlijk weinig andere keuze naar mijn idee.

En dan is het nog maar de vraag of zo'n kabinet wel bestaansrecht heeft. Ik zie GL/PvdA dan het beste samen met VVD, NSC en D66. En dal zal er ook genoeg in de ijskast moeten of water bij de wijn of hoe je het ook wil noemen.

Haha, ja natuurlijk zal hij samen moeten met VVD en NSC. De deur niet dichtslaan betekent meer dat hij de deur niet dichtslaat voor überhaupt kabinetsdeelname, zo vatte ik het op. Want veel keuze heeft hij zeker niet. Dat is ook een van de grootste redenen dat hij niet staat te springen. Bij andere partijen die zich op de achtergrond houden is dat net zo, bijv CDA en D66 en bij VVD en NSC vlak na de verkiezingen was dat ook zo. Die eeuwige uitspraak ‘ons past bescheidenheid, wij zijn nu niet aan zet’ is uiteraard gewoon een verkapte variant van ‘we willen ons hier liever momenteel helemaal niet aan branden’.

Er zal in zo’n links+rechts middenkabinet zeker ook veel water bij de wijn moeten. Op sommige vlakken zullen ze het meer eens zijn dan de huidige coalitiegenoten, op andere vlakken zullen ze het lastig krijgen. Ik vind dat op zich niet erg, want dat kan ook de scherpe kantjes eraf schuren en de essentie behouden. Bijv wel immigratie minderen, maar op een humane manier, betere bestaanszekerheid voor armen, maar wel zodanig dat werken blijft/gaat lonen, etc.

Fleurtje_5 schreef op 19-04-2024 om 19:01:

[..]

Dat heeft de partij te danken aan Jesse Klaver. GroenLinks was groter geworden als GL gewoon GL was gebleven, en geen afsplitsing van de PvdA, de partij die de laatste verkiezingen vooral verloor.

De partij heeft 8 zetels meer gekregen dan toen ze los van elkaar waren, dus het lijkt prima gewerkt te hebben. Door wie of wat ze gewonnen hebben (PvdA kant, GL kant, strategische kiezers, mensen zonder specifieke PvdA- of GL-voorkeur) maakt daarin niet uit, want het is één partij. Je zegt toch ook niet dat de CU haar stemmen vooral te danken heeft aan de GPV of CDA aan de KVP? En het is een fusie, een afsplitsing is juist het tegenovergestelde.

Fleurtje_5 schreef op 19-04-2024 om 19:11:

[..]

Ik ben banger voor de pleuris die dan uitbreekt als Wilders nu weer buitenspel word gezet ondanks hij zich met zoveel zaken heeft aangepast.

Heb je die vergelijking een stukje terug van die relatietherapie en dat slaan gelezen? Begrijp je dat als je als partij een extreme mening hebt en een extreme manier van je uiten dat de kans dan groter is om in de oppositie te belanden, omdat een coalitie gaat over gezamenlijke plannen en daarin op een nette en aardige manier met elkaar samenwerken?

Buitenspel gezet? Houd toch op met die slachtofferrol. Hij krijgt zijn kans volop, maar hij doet het zelf hoor. 

Fleurtje_5 schreef op 19-04-2024 om 19:11:

[..]

Dus met andere woorden 'ik denk dat Wilders het niet zo slecht zal doen samen met de anderen drie partijen'. Maar ze krijgen maken zelf geen goede start.

Nicole123 schreef op 19-04-2024 om 21:17:

[..]

De partij heeft 8 zetels meer gekregen dan toen ze los van elkaar waren, dus het lijkt prima gewerkt te hebben. Door wie of wat ze gewonnen hebben (PvdA kant, GL kant, strategische kiezers, mensen zonder specifieke PvdA- of GL-voorkeur) maakt daarin niet uit, want het is één partij. Je zegt toch ook niet dat de CU haar stemmen vooral te danken heeft aan de GPV of CDA aan de KVP? En het is een fusie, een afsplitsing is juist het tegenovergestelde.

Het zijn desalniettemin gewoon twee partijen die samengevoegd zijn.

Dat zeg ik iid niet.

Nicole123 schreef op 19-04-2024 om 21:22:

[..]

Heb je die vergelijking een stukje terug van die relatietherapie en dat slaan gelezen? Begrijp je dat als je als partij een extreme mening hebt en een extreme manier van je uiten dat de kans dan groter is om in de oppositie te belanden, omdat een coalitie gaat over gezamenlijke plannen en daarin op een nette en aardige manier met elkaar samenwerken?

Buitenspel gezet? Houd toch op met die slachtofferrol. Hij krijgt zijn kans volop, maar hij doet het zelf hoor.

Ik vond het 'gedraai' en woorden als 'niet in mijn herinnering' van onze minister President ook best wel een extreme manier van uiten. Het 'gejokkebrok' lag er zo dik bovenop en iedereen vond het oké want hij lachte zo aardig, dat vond ik ook best wel extreem.

Dat burgers slachtoffer werden van de Toeslagenaffaire en hun kinderen uit huis geplaatst werden vind ik ook behoorlijk extreem.  Dat mensen in Groningen eindelijk schadevergoeding konden aanvragen maar dat mensen-zonder-schade er als eerste bij waren om vergoeding te krijgen is ook behoorlijk extreem.

Dat sommige mensen in Valkenburg nog steeds niet in hun huis terug kunnen vanwege de waterschade door de  overstromingen, en nog steeds met een grote kostenpost zitten, vind ik ook extreem.

Dat de toestand in Ter Apel uit de hand loopt, maar er niet echt tegen opgetreden word is ook extreem.

Dat er zoveel mensen mét baan geen huis kunnen huren, dat daklozen buiten slapen en in afvalbakken naar eten zoeken, terwijl 8000 buitenlandse mensen gratis in 50 hotels en vakantieparken wonen en drie keer per dag een lopend buffet hebben, voor 4 miljoen euro per week, vind ik ook extreem in vergelijking met de mensen die al jaren noodgedwongen in een caravan of tent wonen.

En dat heeft absoluut niets met jaloezie te maken.

Ik vind het echt erg dat velen de laatste jaren in extreme situaties terecht zijn gekomen. Dan worden extreme keuzes gemaakt.

Nicole123 schreef op 19-04-2024 om 21:23:

[..]

Ik vind het onprettig als je in mijn bericht woorden doorstreept en woorden toevoegt. Je mening kun je ook onder mijn bericht schrijven.

Als deze partijen al een flinke financiële domper erven nog voordat ze kunnen beginnen, dan krijgen ze een moeilijke start.

Als een werknemer zijn dienst overdraagt, dan is zijn taak voor die dag klaar, dat betekend dat hij zijn taak heeft gedaan, en dat hij dat stukje 'werkvloer' goed achterlaat. Zodat zijn opvolger niet nog de puin moet ruimen van zijn voorganger. Want anders krijgt die opvolger een moeilijke start die hij zijn hele dienst zal blijven voelen.

Fleurtje_5 schreef op 20-04-2024 om 09:51:

[..]

Ik vind het onprettig als je in mijn bericht woorden doorstreept en woorden toevoegt. Je mening kun je ook onder mijn bericht schrijven.

Als deze partijen al een flinke financiële domper erven nog voordat ze kunnen beginnen, dan krijgen ze een moeilijke start.

Als een werknemer zijn dienst overdraagt, dan is zijn taak voor die dag klaar, dat betekend dat hij zijn taak heeft gedaan, en dat hij dat stukje 'werkvloer' goed achterlaat. Zodat zijn opvolger niet nog de puin moet ruimen van zijn voorganger. Want anders krijgt die opvolger een moeilijke start die hij zijn hele dienst zal blijven voelen.

Ieder nieuw kabinet moet puin ruimen van een vorig kabinet, dat is niets nieuws, diehard politicus Wilders zou daar zijn hand niet voor moeten omdraaien. Geen enkele politicus krijgt op een presenteerblaadje een perfect kersvers kabinet aangeboden, maar kennelijk is het ineens wel zielig voor Wilders als ook hij met de mindere gevolgen van voorgaande kabinetten moet dealen. 

In plaats van zeuren en jammeren op x over zijn collega's kan hij zijn tijd nuttiger besteden door eindelijk eens op een positieve manier te gaan samenwerken met zijn collega's. Het lijkt net een kleuter die altijd naar een ander wijst, als er stront aan de knikker is.

Fleurtje_5 schreef op 19-04-2024 om 18:53:

[..]

En veeeeeeeeeel minder mensen hebben op Timmermans gestemd.

Tja, maar het lukt Wilders maar niet om een kabinet te formeren..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.