Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Miraval
17-04-2024 om 09:55
watertoren schreef op 17-04-2024 om 09:44:
[..]
Ik hoorde gisteren bij een nieuwsprogramma dat de wederopbouw van de Notre Dame minder heeft gekost.
Misschien liggen de arbeidskosten in Frankrijk een stukje lager, en de materiaalkosten ook?
felija
17-04-2024 om 09:56
Fleurtje_5 schreef op 17-04-2024 om 06:18:
[..]
Werkelijk....
onder welke steen leef jij?
Men is al lange tijd op zoek naar opvangplaatsen. Woningnood is heel hoog. Armoede ook. Timmermans én Omzight konden afgelopen november (tijdens het debat, dus vóór de verkiezingen, de tijd dat politici altijd hun stinkende best doen) aan een paar vrouwen (deze wonen al jaren in kleine caravan of bij de ouders) geen belofte doen dat ze binnen nu en vier jaar een woning konden krijgen.
En gisteren las ik dat er met spoed vóór 1 juli 12.000 opvangplaatsen nodig zijn. Waar? Nog meer hotels volboeken? (8000 asielzoekers wonen nu in 50 hotels en vakantieparken en kosten tot nu toe ruim 4 miljoen per week) En waar laat je die 12.000 mensen (plus al die mensen die al hier zijn en op een woning wachten) als ze een verblijfsvergunning krijgen?
Er is sprake van een urgente situatie in de asielopvang. Veel tijdelijke locaties sluiten, er worden te weinig nieuwe locaties geopend en bestaande locaties zitten vol. Ook is de instroom in de eerste maanden van 2024 aanzienlijk hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarnaast gaat de uitstroom van statushouders naar reguliere woningen, hotels en doorstroomlocaties te traag. Hierdoor is de achterstand op de taakstelling huisvesting fors. Tot 1 juli 2024 zijn er 12.000 opvangplekken nodig. Daarom vraagt het kabinet met spoed 5.000 tijdelijke gemeentelijke opvangplekken aan gemeenten. Daarnaast biedt het rijk rijksgronden aan om grote paviljoens voor opvang op te realiseren. Dat schrijven staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, Eric van der Burg, en de minister van Binnenlandse Zaken, Hugo de Jonge in een brief aan de Tweede Kamer.
Door de aanhoudende hoge asielinstroom en het sluiten van veel tijdelijke locaties ontstaan er serieuze tekorten op korte termijn. Provinciale Regietafels (PRT’s), onder leiding van de Commissarissen van de Koning, en gemeenten zijn bezig met plannen om 96.000 plekken te realiseren, zoals die zijn vastgesteld met de komst van de Spreidingswet. Deze plekken moeten uiterlijk 1 juli 2025 beschikbaar zijn. In aanloop naar die opvangplekken ontstaat op korte termijn een serieus tekort dat niet meer door COA dicht te lopen is.
..............
Ondertussen maken de ministeries van Justitie en Veiligheid, Binnenlandse Zaken, Defensie, het Rijksvastgoedbedrijf en Staatsbosbeheer gronden en panden vrij die in het bezit zijn van het Rijk. Hier kunnen grote tijdelijke locaties worden ingezet voor asielopvang.
Je moet niet aan mij vragen of ik onder een steen leef, maar aan Wilders en consorten die een totale asielstop of veel minder asielzoekers willen, dat is nummer 1 in hun programma, omdat ze de kiezer willen laten geloven dat dat de problemen in Nederland oplost.
De huidige gebrek aan opvang is ook mede veroorzaakt door rechts beleid, waardoor asielzoekers bij gebrek aan beter in hotels moeten worden ondergebracht.
Maar ik ga hier op dit onderwerp niet verder meer in, er loopt al een asieltopic.
Miraval
17-04-2024 om 10:00
Oja nog een aanvulling op de post over coronasteun. Veel collega's en ik hebben direct na de lockdowns echt keihard gewerkt en bijna dubbele uren gedraaid om weer wat op te kunnen krabbelen. Dus logischerwijs meer omzet dan je maakt in je normale uren. Want ja je rekeningen bleven binnen komen. En dat heeft er dus mede voor gezorgd dat veel mensen meer terug moeten betalen. Hard werken heeft in deze gevallen dus echt geld gekost. De wereld op zijn kop.
Echt jammer dat hier landelijk nauwelijks aandacht voor is geweest. Nauwelijks nieuwswaardig in vergelijking met de toeslagenaffaire terwijl ook hier hardwerkende Nederlanders alles kwijt zijn geraakt en de focus in het nieuws voornamelijk lag bij diegenen die gefraudeerd hebben en niet bij degenen die hun hele spaargeld kwijt zijn geraakt en nog steeds problemen hebben.
Nicole123
17-04-2024 om 10:01
Miraval schreef op 17-04-2024 om 09:46:
[..]
Het doet ook wel iets met je binnenstad natuurlijk. Zo'n leegloop aan winkels omdat alles veel te duur wordt. Mede daarom vind ik ook dat de belasting op arbeid omlaag moet om netto meer over te houden dan het bruto minimumloon omhoog gooien en de rekening bij het bedrijfsleven neer te leggen en dan eigenlijk weer het MKB. Die kunnen het gewoon niet meer betalen.
Heb je daar cijfers van, dat de leegloop aan fysieke winkels versterkt is door hoe de overheid met coronasteun is omgegaan, of is het een los punt van je? Wat ik ervan weet was die leegloop al lang voor 2020 aan de gang, omdat consumenten steeds minder in fysieke winkels kopen, maar veel online bestellen. Wat zou de overheid daaraan moeten doen? Voor elke winkel die verdwenen is zijn er volgens mij twee florerende webwinkels bij gekomen. Daar kun je vanalles van vinden, maar het is niet zozeer tegen ondernemers in het algemeen en de oorzaak ligt meer bij de consument dan bij de overheid.
Ik vind zelf ook dat de belasting op arbeid omlaag moet ipv verhogen minimimloon, maar dan wel alleen in de laagste schaal. En om het te realiseren de belasting in de hoogste schaal en/of de belasting op passieve inkomsten omhoog, want het moet wel ergens vandaan komen.
felija
17-04-2024 om 10:08
Nicole123 schreef op 17-04-2024 om 10:01:
[..]
Heb je daar cijfers van, dat de leegloop aan fysieke winkels versterkt is door hoe de overheid met coronasteun is omgegaan, of is het een los punt van je? Wat ik ervan weet was die leegloop al lang voor 2020 aan de gang, omdat consumenten steeds minder in fysieke winkels kopen, maar veel online bestellen. Wat zou de overheid daaraan moeten doen? Voor elke winkel die verdwenen is zijn er volgens mij twee florerende webwinkels bij gekomen. Daar kun je vanalles van vinden, maar het is niet zozeer tegen ondernemers in het algemeen en de oorzaak ligt meer bij de consument dan bij de overheid.
Ik vind zelf ook dat de belasting op arbeid omlaag moet ipv verhogen minimimloon, maar dan wel alleen in de laagste schaal. En om het te realiseren de belasting in de hoogste schaal en/of de belasting op passieve inkomsten omhoog, want het moet wel ergens vandaan komen.
Ja, ik dacht eerlijk gezegd ook dat online shoppen dè oorzaak is van leegstaande winkelpanden in de binnensteden. Mensen die wel fysiek gaan passen in bijvoorbeeld een schoenenwinkel en dan online kijken waar de schoenen het voordeligst zijn. Ik denk dat dat een onomkeerbaar proces is, wat bij deze tijd hoort.
Geen idee of het te realiseren is, maar in plaats van winkelpanden zou er meer kunnen worden ingezet op woonappartementen. Ja, dat zal er wel voor zorgen dat binnensteden er heel anders uit komen te zien.
Miraval
17-04-2024 om 10:09
Nicole123 schreef op 17-04-2024 om 10:01:
[..]
Nee het is mede door corona natuurlijk. Voor veel bedrijven was corona het laatste zetje. De huur in de binnenstad is niet te betalen. De loonkosten zijn gestegen. De energie kosten zijn gestegen. De webwinkels zijn toegenomen maar nemen nu weer wat meer af. Het is natuurlijk een combinatie van factoren daarom zei ik ook dat sommige bedrijven hun bestaansrecht terecht verliezen en andere bedrijven door corona en gestegen kosten.
En het is diezelfde consument die steen en been klaagt over de leegstand in de binnenstad bijvoorbeeld. En de opgelopen prijzen overal. Maar net zoals degene in loondienst wil een ondernemer ook geld verdienen. Dat is zijn hele bestaansrecht. En dat laatste wordt dus behoorlijk lastig gemaakt door allerlei regelingen die erbij en eraf gaan. Want in de meeste gevallen kun je echt beter in loondienst zijn dan ondernemen.
Ik vind echt dat alle politieke partijen meer oog zouden moeten hebben voor wat er nu in Nederland speelt dan heel veel te laten draaien om migratie/asiel/stikstof. want uiteindelijk is het het MKB wat zorgt voor de meeste werkgelegenheid in Nederland. Dan zou je daar gestuurd meer mededogen voor moeten hebben als partij zijnde.
Miraval
17-04-2024 om 10:12
felija schreef op 17-04-2024 om 10:08:
[..]
Ja, ik dacht eerlijk gezegd ook dat online shoppen dè oorzaak is van leegstaande winkelpanden in de binnensteden. Mensen die wel fysiek gaan passen in bijvoorbeeld een schoenenwinkel en dan online kijken waar de schoenen het voordeligst zijn. Ik denk dat dat een onomkeerbaar proces is, wat bij deze tijd hoort.
Geen idee of het te realiseren is, maar in plaats van winkelpanden zou er meer kunnen ingezet op woonappartementen. Ja, dat zal er wel voor zorgen dat binnensteden er heel anders uit komen te zien.
Het is natuurlijk een grote oorzaak maar niet alleen. Het is een combinatie van.
En als je duurzaamheid belangrijk vindt dan is online shoppen wel het tegenovergestelde van een fysieke winkel. We hebben allemaal de mond vol over klimaat maar dat fysieke winkels verdwijnen voor online shipping uit China is dan maar bijzaak?
En sommige dingen kun je niet online kopen. Een kapper, bakker, slager, nagelsalon bijvoorbeeld. En die moeten dus wijken voor de grote supermarkten omdat ze gewoonweg niet kunnen concurreren met de gestegen prijzen. Ze komen niet meer aan personeel omdat ze het gestegen loon niet kunnen betalen en zo krijg je straks alleen maar hele grote bedrijven die de kleintjes opeten. Is dat waar we naar toe willen in Nederland?
Nicole123
17-04-2024 om 10:23
Miraval schreef op 17-04-2024 om 10:09:
[..]
Nee het is mede door corona natuurlijk. Voor veel bedrijven was corona het laatste zetje. De huur in de binnenstad is niet te betalen. De loonkosten zijn gestegen. De energie kosten zijn gestegen. De webwinkels zijn toegenomen maar nemen nu weer wat meer af. Het is natuurlijk een combinatie van factoren daarom zei ik ook dat sommige bedrijven hun bestaansrecht terecht verliezen en andere bedrijven door corona en gestegen kosten.
Maar dan zeg je al iets anders dan dat het puur komt door overheidsbeleid wat betreft coronasteun.
felija
17-04-2024 om 10:27
Miraval schreef op 17-04-2024 om 10:12:
[..]
Het is natuurlijk een grote oorzaak maar niet alleen. Het is een combinatie van.
En als je duurzaamheid belangrijk vindt dan is online shoppen wel het tegenovergestelde van een fysieke winkel. We hebben allemaal de mond vol over klimaat maar dat fysieke winkels verdwijnen voor online shipping uit China is dan maar bijzaak?
En sommige dingen kun je niet online kopen. Een kapper, bakker, slager, nagelsalon bijvoorbeeld. En die moeten dus wijken voor de grote supermarkten omdat ze gewoonweg niet kunnen concurreren met de gestegen prijzen. Ze komen niet meer aan personeel omdat ze het gestegen loon niet kunnen betalen en zo krijg je straks alleen maar hele grote bedrijven die de kleintjes opeten. Is dat waar we naar toe willen in Nederland?
Begrijp me niet verkeerd: ik koop bewust niet online, haal niets uit China, ben het helemaal met je eens vwb online goedkope meuk bestellen uit Verweggistan. Zonde dat dat ten koste gaat van fysiek winkelen.
Maar ik ben bang dat het tij niet te keren is en dat veel winkels uit het straatbeeld zullen verdwijnen.
Nicole123
17-04-2024 om 10:28
Miraval schreef op 17-04-2024 om 10:09:
[..]
En het is diezelfde consument die steen en been klaagt over de leegstand in de binnenstad bijvoorbeeld. En de opgelopen prijzen overal.
De vraag is of het dezelfde mensen zijn en welke mensen het zijn. Ik persoonlijk klaag geen steen en been over leegstaande winkels in de binnenstad en ook niet over opgelopen prijzen. Dat zou ik hypocriet vinden, want ik probeer weliswaar vaak in fysieke winkels te kopen als dat lukt, maar bestel ook regelmatig online (al mijd ik zaken als Aliexpress e.d.). Ik loop de winkels in de binnenstad niet plat. Ik denk dat het misschien jammer maar onontkoombaar is dat er steeds minder fysieke winkels zijn. Het zou mooi zijn als er in de binnensteden een mix komt van winkels, horeca, woningen en groen.
Miraval
17-04-2024 om 10:28
Nicole123 schreef op 17-04-2024 om 10:23:
[..]
Maar dan zeg je al iets anders dan dat het puur komt door overheidsbeleid wat betreft coronasteun.
Dat heb ik dan ook niet gezegd. Ik heb gezegd veel bedrijven en dat een aantal bedrijven idd geen bestaansrecht meer hebben maar anderen weer wel.
Jammer dat dit het enige is wat je eruit pikt van mijn redelijk uitgebreide post en dus hoe de situatie is voor veel ondernemers in Nederland.
Miraval
17-04-2024 om 10:34
Nicole123 schreef op 17-04-2024 om 10:28:
[..]
De vraag is of het dezelfde mensen zijn en welke mensen het zijn. Ik persoonlijk klaag geen steen en been over leegstaande winkels in de binnenstad en ook niet over opgelopen prijzen. Dat zou ik hypocriet vinden, want ik probeer weliswaar vaak in fysieke winkels te kopen als dat lukt, maar bestel ook regelmatig online (al mijd ik zaken als Aliexpress e.d.). Ik loop de winkels in de binnenstad niet plat. Ik denk dat het misschien jammer maar onontkoombaar is dat er steeds minder fysieke winkels zijn. Het zou mooi zijn als er in de binnensteden een mix komt van winkels, horeca, woningen en groen.
Weet je wat ik jammer vind? Dat kleine bedrijven hun bestaansrecht verliezen mede doordat ze niet meer kunnen concurreren met grote bedrijven/concerns.
Daar zou de overheid meer oog voor moeten hebben. En dus niet het afschaffen van de MKB regeling (juist voor kleine ondernemers) en de zelfstandigenaftrek (ook weer kleine ondernemers) onder het mom van verkapt dienstverband. Want dan tref je al die kleine bedrijven om een kleine groep zzpers in vnml de bouw en zorg te stimuleren toch in loondienst te gaan. Echt de meest stomme maatregel die je kunt bedenken als je het mij vraagt. En zoiets wordt dus zelfs in een VVD kabinet gewoon ingevoerd omdat het een wens was van D66 volgens mij.
Nicole123
17-04-2024 om 10:39
Miraval schreef op 17-04-2024 om 10:12:
[..]
Het probleem is denk ik ook dat we lang niet allemaal onze mond vol hebben over klimaat, of niet genoeg. Ik denk dat in ieder geval gemiddeld gezien de mensen die hun mond vol hebben over klimaat minder aan fast fashion en voor een habbekrats via Ali bestellen doen dan mensen die niks om het klimaat geven. In mijn omgeving zie ik dat in ieder geval wel. Jij doet nu alsof er één type mens is, die én heel begaan is met het klimaat én volop online shopt, maar is dat zo?
Nicole123
17-04-2024 om 10:43
Miraval schreef op 17-04-2024 om 10:28:
[..]
Dat heb ik dan ook niet gezegd. Ik heb gezegd veel bedrijven en dat een aantal bedrijven idd geen bestaansrecht meer hebben maar anderen weer wel.
Jammer dat dit het enige is wat je eruit pikt van mijn redelijk uitgebreide post en dus hoe de situatie is voor veel ondernemers in Nederland.
Dan begrijp je me verkeerd, want op de rest ging ik niet in omdat ik het daar juist mee eens was. Ik heb toch ook gezegd dat ik het jammer vind dat er niet meer aandacht is voor ondernemers, enkel voor de heel grote jongens als AMSL en de boeren?
En jij begon over overheid en coronasteun en ging in een adem door over die leegstaande winkels, vandaar mijn vraag/opmerking in hoeverre dat nou met die overheid en coronasteun te maken heeft of heel andere oorzaken, zoals consumentengedrag en externe oorzaken waar de overheid niet veel aan kan doen.
Miraval
17-04-2024 om 10:45
Nicole123 schreef op 17-04-2024 om 10:39:
[..]
Het probleem is denk ik ook dat we lang niet allemaal onze mond vol hebben over klimaat, of niet genoeg. Ik denk dat in ieder geval gemiddeld gezien de mensen die hun mond vol hebben over klimaat minder aan fast fashion en voor een habbekrats via Ali bestellen doen dan mensen die niks om het klimaat geven. In mijn omgeving zie ik dat in ieder geval wel. Jij doet nu alsof er één type mens is, die én heel begaan is met het klimaat én volop online shopt, maar is dat zo?
Nee dat is niet zo. Het "we" was spreekwoordelijk, aangezien het klimaat nogal wat aandacht krijgt in het nieuws.
Het voortbestaan van ondernemers nauwelijks. En dat is hetgene waar ik de afgelopen posts over praat. Jij pikt er steeds iets kleins uit maar je gaat helemaal niet in op je oorspronkelijke vraag omtrent coronasteun en wat dit betekende voor ondernemers. Ik noem een aantal zaken die van invloed zijn op ondernemen in Nederland. En dat politieke partijen daar meer oog voor moeten hebben willen we niet verzanden in een land met alleen grote bedrijven, een binnenstad van vnml appartementen en weinig winkels/horeca of alleen weer de grote concerns die wel winst kunnen maken.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.
onder welke steen leef jij?