Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Miraval schreef op 17-04-2024 om 10:34:

[..]

Weet je wat ik jammer vind? Dat kleine bedrijven hun bestaansrecht verliezen mede doordat ze niet meer kunnen concurreren met grote bedrijven/concerns.

Daar zou de overheid meer oog voor moeten hebben. En dus niet het afschaffen van de MKB regeling (juist voor kleine ondernemers) en de zelfstandigenaftrek (ook weer kleine ondernemers) onder het mom van verkapt dienstverband. Want dan tref je al die kleine bedrijven om een kleine groep zzpers in vnml de bouw en zorg te stimuleren toch in loondienst te gaan. Echt de meest stomme maatregel die je kunt bedenken als je het mij vraagt. En zoiets wordt dus zelfs in een VVD kabinet gewoon ingevoerd omdat het een wens was van D66 volgens mij.

Ik vind dat ook jammer, maar weet wel dat die ZZPers in de zorg een heel groot probleem is waar echt iets aan gedaan moet worden. Is daar een beter alternatief voor?

De VVD heeft zelf veel teveel de oren laten hangen naar de grote bedrijven en naar migratie als een soort 'one issue'. Dat doen ze echt zelf hoor. Ik was absoluut geen fan van Rutte, maar onder Yeşilgöz wordt het in mijn ogen alleen nog maar erger. Het beleid van de VVD is er voor de rijken/megabedrijven en de populisten, lijkt het.

Miraval schreef op 17-04-2024 om 10:45:

[..]
 Ik noem een aantal zaken die van invloed zijn op ondernemen in Nederland. En dat politieke partijen daar meer oog voor moeten hebben willen we niet verzanden in een land met alleen grote bedrijven, een binnenstad van vnml appartementen en weinig winkels/horeca of alleen weer de grote concerns die wel winst kunnen maken.

En daar ben ik het dus helemaal mee eens, dat politieke partijen daar meer oog voor moeten hebben. En tegelijkertijd denk ik ook dat je niet alles bij hen kunt leggen, omdat iets als het verdwijnen van winkels uit binnensteden voornamelijk komt door consumentengedrag en vrij onvermijdelijk is in mijn ogen. Maak van die leegstaande winkels woningen zou ik zeggen. Hoe erg is het als de binnenstad een mix van winkels, horeca, groen en woningen wordt?

Nicole123 schreef op 17-04-2024 om 10:49:

[..]

Ik vind dat ook jammer, maar weet wel dat die ZZPers in de zorg een heel groot probleem is waar echt iets aan gedaan moet worden. Is daar een beter alternatief voor?

De VVD heeft zelf veel teveel de oren laten hangen naar de grote bedrijven en naar migratie als een soort 'one issue'. Dat doen ze echt zelf hoor. Ik was absoluut geen fan van Rutte, maar onder Yeşilgöz wordt het in mijn ogen alleen nog maar erger. Het beleid van de VVD is er voor de rijken/megabedrijven en de populisten, lijkt het.

Ja. De regeling laten bestaan ipv versoberen. Niet alle ondernemers over 1 kam scheren wanneer het voor enkelen een probleem is. (Verkapt dienstverband)

Nicole123 schreef op 17-04-2024 om 10:57:

[..]

En daar ben ik het dus helemaal mee eens, dat politieke partijen daar meer oog voor moeten hebben. En tegelijkertijd denk ik ook dat je niet alles bij hen kunt leggen, omdat iets als het verdwijnen van winkels uit binnensteden voornamelijk komt door consumentengedrag en vrij onvermijdelijk is in mijn ogen. Maak van die leegstaande winkels woningen zou ik zeggen. Hoe erg is het als de binnenstad een mix van winkels, horeca, groen en woningen wordt?

Nee maar als politiek kun je er wel voor zorgen dat belasting op arbeid omlaag gaat en niet het bruto minimumloon verhogen waardoor de rekening dus weer bij het bedrijfsleven komt te liggen.

Miraval schreef op 17-04-2024 om 11:27:

[..]

Ja. De regeling laten bestaan ipv versoberen. Niet alle ondernemers over 1 kam scheren wanneer het voor enkelen een probleem is. (Verkapt dienstverband)

Hier ben ik het mee eens, mijn zus is een kleine ZZP-er in een categorie waar geen loondienst voor is. Ze is kostganger , geen partner met tweede inkomen en heeft dus last van de (versnelde) terugloop van de zelfstandige aftrek . De kleine zzp-er is de dupe van een regeling om een andere groep terug te dringen.

majorette2005 schreef op 17-04-2024 om 11:33:

[..]

Hier ben ik het mee eens, mijn zus is een kleine ZZP-er in een categorie waar geen loondienst voor is. Ze is kostganger , geen partner met tweede inkomen en heeft dus last van de (versnelde) terugloop van de zelfstandige aftrek . De kleine zzp-er is de dupe van een regeling om een andere groep terug te dringen.

Precies.

En wat we absoluut niet wilden bij de toeslagenaffaire gebeurd dus gewoon wel bij ondernemers.

Miraval schreef op 17-04-2024 om 11:27:

[..]

De vraag die ik bedoelde is: hoe zou jij het probleem van ZZPers in de zorg op een andere manier oplossen?

Miraval schreef op 17-04-2024 om 11:33:

[..]

Nee maar als politiek kun je er wel voor zorgen dat belasting op arbeid omlaag gaat en niet het bruto minimumloon verhogen waardoor de rekening dus weer bij het bedrijfsleven komt te liggen.

Klopt, dat ben ik ook met je eens. Maar dat je ook die leegstaande winkels in de binnenstad erbij haalde, dat zie ik anders. Dat ligt volgens mij meer bij consument dan bij overheid. Het speelt ook al véél langer dan corona. Juist vlak na corona was de leegstand relatief heel laag. Zie de tekst en grafiek (leegstand neemt toe al vanaf begin jaren '00, vanaf 2020 een daling van de leegstand) hier:

https://www.businessinsider.nl/leegstand-winkels-fors-omlaag-meer-voormalige-winkels-omgebouwd-tot-woning/

Nicole123 schreef op 17-04-2024 om 11:44:

[..]

De vraag die ik bedoelde is: hoe zou jij het probleem van ZZPers in de zorg op een andere manier oplossen?

Niet? Ik denk dat velen ook bewust kiezen om als zzper in de zorg te werken dan in loondienst gezien de voordelen met bijvoorbeeld indelen eigen uren? Geen idee.

Ik vind alleen niet dat de zelfstandigenaftrek of de MKB regeling aangepast moet worden om problemen als verkapt dienstverband in de zorg aan te pakken.

Verder ben ik daar helemaal niet in thuis ik vind dat een probleem van die sector en niet van de ondernemers of andere zelfstandigen in andere sectoren.

Beetje gek ook om maatregelen te nemen in die sector over de rug van alle ondernemers. 

Ik denk dat je als MKB momenteel beter kunt stemmen op NSC/BBB dan VVD. Ik heb nog eens wat gekeken op internet en dat zijn wel de partijen die het meeste oog hebben voor MKB.

Dus ja volgende keer wellicht 1 van die 2 partijen ipv VVD. (Als ze nog bestaan natuurlijk)

Miraval schreef op 17-04-2024 om 12:03:

[..]

Niet? Ik denk dat velen ook bewust kiezen om als zzper in de zorg te werken dan in loondienst gezien de voordelen met bijvoorbeeld indelen eigen uren? Geen idee.

En hierdoor rijzen de zorgkosten de pan uit en moeten de vaste werknemers die al overbelast zijn de rottijden invullen, waardoor er van hen ook weer meer als ZZPer gaan werken, etc. Hier moet dus wel iets aan gedaan worden. Ook in andere sectoren speelt dit, bijv het onderwijs. ZZPers die in (semi)publieke door ons gezamenlijk betaalde organisaties de krenten uit de pap vissen (en geef ze eens ongelijk als dat kan), waardoor het onbetaalbaar wordt en de vaste werknemers de vervelende klussen extra op hun bordje krijgen en regelmatig of met een burn-out uitvallen of zelf ook ZZPer worden, waarmee de problemen alleen maar toenemen. Ik snap dus wel dat ze iets willen doen aan verkapte loondienst. Misschien is de regeling die er nu ligt daarin niet optimaal, want worden onschuldigen daar de dupe van. Dat geloof ik meteen van je, daar zit jij weer meer in. Maar hoe los je dan het probleem wél op? Ik vind 'Niet, geen idee.' daarin weer een te makkelijk antwoord.

Miraval schreef op 17-04-2024 om 12:10:

Ik denk dat je als MKB momenteel beter kunt stemmen op NSC/BBB dan VVD. Ik heb nog eens wat gekeken op internet en dat zijn wel de partijen die het meeste oog hebben voor MKB.

Dus ja volgende keer wellicht 1 van die 2 partijen ipv VVD. (Als ze nog bestaan natuurlijk)

Ik zie BBB wel goed zijn voor bedrijven, maar een ramp voor burgers. Eigenlijk een schande dat ze dat woord in hun naam hebben staan. 

Nicole123 schreef op 17-04-2024 om 12:12:

[..]

En hierdoor rijzen de zorgkosten de pan uit en moeten de vaste werknemers die al overbelast zijn de rottijden invullen, waardoor er van hen ook weer meer als ZZPer gaan werken, etc. Hier moet dus wel iets aan gedaan worden. Ook in andere sectoren speelt dit, bijv het onderwijs. ZZPers die in (semi)publieke door ons gezamenlijk betaalde organisaties de krenten uit de pap vissen (en geef ze eens ongelijk als dat kan), waardoor het onbetaalbaar wordt en de vaste werknemers de vervelende klussen extra op hun bordje krijgen en regelmatig of met een burn-out uitvallen of zelf ook ZZPer worden, waarmee de problemen alleen maar toenemen. Ik snap dus wel dat ze iets willen doen aan verkapte loondienst. Misschien is de regeling die er nu ligt daarin niet optimaal, want worden onschuldigen daar de dupe van. Dat geloof ik meteen van je, daar zit jij weer meer in. Maar hoe los je dan het probleem wél op? Ik vind 'Niet, geen idee.' daarin weer een te makkelijk antwoord.

Het is een probleem van de sector. Wat ze kunnen doen is verzekeraars aanpakken. De administratieve rompslomp verminderen. Geen uitbestedingen doen aan dure mensen om van alles te veranderen maar intern houden onder degenen die er zijn. 

Ik ben niet thuis in die sector dus ik weet daar te weinig vanaf om met oplossingen te komen.

Ik praat voor mijzelf en anderen dat de MKB regeling en zelfstandigenaftrek alle ondernemers raakt. Ook degenen die niet in die sectoren werkzaam zijn. 

En dat is alleen nog maar die 2 regelingen. GL pleit bijvoorbeeld voor een 32 urige werkweek. Voor een collectief om het bij het 2e jaar van ziekte de kosten onder ondernemers gezamenlijk te dragen waar NSC/BBB/VVD bijvoorbeeld af willen van dat 2e jaar en werkgevers slechts 1 jaar loon doorbetaling willen. 

Ook wil de VVD af van de transitievergoeding wanneer het contract niet verlengd wordt na 1 jaar. Goeie zaak. GL/Volt/Denk willen vaste contracten de norm maken. Lekker dan, als iemand niet naar behoren functioneert kun je ze niet meer zomaar laten gaan. 

Dit is natuurlijk ook een probleem in de zorg dan. Want korte contracten zijn in beginsel veel aantrekkelijker voor bedrijven dan direct een vast dienstverband. 

Miraval schreef op 17-04-2024 om 12:29:

[..]

Het is een probleem van de sector. 

Nee, want ik geef dus aan dat dit in verschillende sectoren speelt. Het centrale probleem is het vervangen van vaste werknemers door ZZPers in verkapt dienstverband, met alle gevolgen vandien. In verschillende sectoren. Met extra regels voor verzekeraars los je dit dus niet op.

Nicole123 schreef op 17-04-2024 om 12:33:

[..]

Nee, want ik geef dus aan dat dit in verschillende sectoren speelt. Het centrale probleem is het vervangen van vaste werknemers door ZZPers in verkapt dienstverband, met alle gevolgen vandien. In verschillende sectoren. Met extra regels voor verzekeraars los je dit dus niet op.

Je kunt als belastingdienst heel makkelijk zien of er sprake is van meerdere opdrachtgevers per kwartaal/jaar of dat makkelijker maken.

Dan maak je daar een regeling voor. Heb je maar 1 opdrachtgever gehad dan vervalt je recht op MKB regeling en zelfstandigenaftrek. Dan pak je degenen die ervan profiteren als verkapt dienstverband en heeft de rest gewoon zijn regeling.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.