Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Nicole123
22-03-2024 om 22:51
Volgens mij ziet PvdA/GL dat programkabinet als in feite gewoon een meerderheidskabinet, omdat PVV, BBB, NSC en VVD gaan bepalen wat er moet gaan gebeuren en dus gewoon de touwtjes in handen hebben. En volgens mij is dat wat Timmermans al herhaaldelijk duidelijk heeft gemaakt: prima, maar mijn partij zit dan in de oppositie en doet niet mee. Ook niet een beetje half toch als ze opeens nodig zijn omdat NSC of VVD afhaakt bij een of ander voorstel.
Daglichtlamp
22-03-2024 om 22:51
Miraval schreef op 22-03-2024 om 22:47:
[..]
Ik ben aan het zoeken maar heb slecht mijn info via het debat wat Van der Plas gezegd heeft. Ik mag toch hopen dat die bewering op waarheid berust anders had iemand toch opgestaan dat dit niet zo gezegd is?
Ik kan me goed voorstellen dat ze daar geen zin meer in hadden, juist als het niet op waarheid berust.
felija
22-03-2024 om 22:52
Miraval schreef op 22-03-2024 om 22:20:
[..]
Het werkt zo al jaren in de kamer. Maar omdat er nu een partij zit waar PvdA/GL en DENK een "hekel" aan hebben saboteren ze zo de democratie wat mij betreft. Heeft niks met matties te maken. Het is gewoon een domme kinderachtige uitspraak en absoluut niet in het belang van Nederland.
Het gaat niet om een 'hekel hebben aan' het gaat om inhoudelijke huizenhoge verschillen.
Miraval
22-03-2024 om 22:54
Friezinnetje schreef op 22-03-2024 om 22:51:
Bedoelen jullie dit?
Jetten: D66'ers die in dit kabinet stappen, worden geroyeerdD66-leider Rob Jetten herhaalde vanmorgen voor aanvang van de ministerraad nog eens dat zijn partij "in geen enkele vorm zal samenwerken met Geert Wilders". Er zullen dus ook geen D66'ers zitting nemen in het programkabinet dat informateur Putters heeft voorgesteld. Als ze dat toch doen "dan zullen we zeker het D66-lidmaatschap van deze mensen afnemen. Absoluut", zegt Jetten.
Gisteren liet ook GL-PvdA-leider Frans Timmermans al weten dat het lidmaatschap van GroenLinksers en PvdA'ers die bewindspersoon worden in het kabinet waarover nu onderhandeld gaat worden, wordt afgenomen. CDA-leider Bontenbal wilde zo ver niet gaan, maar zei tegelijkertijd: "Als mensen voor een andere club gaan voetballen, doe dan ook even een transfer naar een andere partij."
Nee dat bedoel ik niet. Hoewel het er nogal met harde woorden geschreven staat begrijp ik dat wel. Je kunt niet lid zijn van de ene partij en dan in een kabinet stappen met de andere partij. Dat is iets geks vind ik. Lijkt me ook niet te werken.
Ik als VVD'er zou ook niet in de gemeenteraad gaan zitten voor de PvdA.
felija
22-03-2024 om 22:54
Nicole123 schreef op 22-03-2024 om 22:34:
[..]
Gek hè? Zelfs met een geheel rechts kabinet is het toch altijd weer de schuld van links.
Ongelofelijk inderdaad
Miraval
22-03-2024 om 22:55
felija schreef op 22-03-2024 om 22:52:
[..]
Het gaat niet om een 'hekel hebben aan' het gaat om inhoudelijke huizenhoge verschillen.
Maar niet op alle vlakken. Op sociaal gebied ligt de PVV helemaal niet zo ver weg van GL/PvdA.
felija
22-03-2024 om 22:58
Friezinnetje schreef op 22-03-2024 om 22:51:
Bedoelen jullie dit?
Jetten: D66'ers die in dit kabinet stappen, worden geroyeerdD66-leider Rob Jetten herhaalde vanmorgen voor aanvang van de ministerraad nog eens dat zijn partij "in geen enkele vorm zal samenwerken met Geert Wilders". Er zullen dus ook geen D66'ers zitting nemen in het programkabinet dat informateur Putters heeft voorgesteld. Als ze dat toch doen "dan zullen we zeker het D66-lidmaatschap van deze mensen afnemen. Absoluut", zegt Jetten.
Gisteren liet ook GL-PvdA-leider Frans Timmermans al weten dat het lidmaatschap van GroenLinksers en PvdA'ers die bewindspersoon worden in het kabinet waarover nu onderhandeld gaat worden, wordt afgenomen. CDA-leider Bontenbal wilde zo ver niet gaan, maar zei tegelijkertijd: "Als mensen voor een andere club gaan voetballen, doe dan ook even een transfer naar een andere partij."
Dit is het enige wat ik weet, dus inderdaad niet willen deelnemen aan een rechts programkabinet, lijkt me niet meer dan logisch. Is heel wat anders dan stemmen over moties.
felija
22-03-2024 om 23:01
Miraval schreef op 22-03-2024 om 22:55:
[..]
Maar niet op alle vlakken. Op sociaal gebied ligt de PVV helemaal niet zo ver weg van GL/PvdA.
Al hoop ik niet dat het per direct over de schutting wordt gegooid, zoals nu gebeurd: afschaffen van het eigen risico en dierenwelzijn. Gedraai van de PVV.
Campanula
22-03-2024 om 23:02
Je gaat toch als oppositie niet instappen in een of ander vage kabinetsvorm zonder enig wisselgeld? Het is een centrum-rechts kabinet, die met 'open voorstellen' wisselende rechtse meerderheden wil proberen te behalen. Ik geef 0 punten.
felija
22-03-2024 om 23:04
Daglichtlamp schreef op 22-03-2024 om 22:51:
[..]
Ik kan me goed voorstellen dat ze daar geen zin meer in hadden, juist als het niet op waarheid berust.
Ja inderdaad.
Nicole123
22-03-2024 om 23:06
Ik zit even in de moties van de afgelopen tijd te kijken en er zijn niet zo heel veel moties vanuit de PVV, maar de eerste die ik vind is van Agema van 13 maart (vorige week dus), over het PGB en daarbij waren 150 stemmen voor. Inclusief PvdA/GL dus. Volgens mij heeft van der Plas er dus een heel eigen en flink valse draai aan gegeven. Het is niet waar dat als PVV iets indient dús PvdA/GL tegen is. PvdA/GL ziet zichzelf wel echter echt als een oppositiepartij, ook in een programkabinet constructie. Want alles leuk en aardig, maar dat program zal wel een flink rechts program worden waarbij de coalitie bepaald heeft wat er moet gebeuren, dus voer het dan ook maar mooi zelf uit ipv de boel af te schuiven zodra je er even niet uit dreigt te komen met z’n vieren.
felija
22-03-2024 om 23:09
Nicole123 schreef op 22-03-2024 om 23:06:
Ik zit even in de moties van de afgelopen tijd te kijken en er zijn niet zo heel veel moties vanuit de PVV, maar de eerste die ik vind is van Agema van 13 maart (vorige week dus), over het PBG en daarbij waren 150 stemmen voor. Inclusief PvdA/GL dus. Volgens mij heeft van der Plas er dus een heel eigen en flink valse draai aan gegeven. Het is niet waar dat als PVV iets indient dús PvdA/GL tegen is. PvdA/GL ziet zichzelf wel echter echt als een oppositiepartij, ook in een programkabinet constructie. Want alles leuk en aardig, maar dat program zal wel een flink rechts program worden waarbij de coalitie bepaald heeft wat er moet gebeuren, dus voer het dan ook maar mooi zelf uit ipv de boel af te schuiven zodra je er even niet uit dreigt te komen met z’n vieren.
Of Van der Plas heeft het onbewust verkeerd benoemd,, maar misschien ben ik dan te goedgelovig.
Nicole123
22-03-2024 om 23:13
Campanula schreef op 22-03-2024 om 23:02:
Je gaat toch als oppositie niet instappen in een of ander vage kabinetsvorm zonder enig wisselgeld? Het is een
centrum-rechts kabinet, die met 'open voorstellen' wisselende rechtse meerderheden wil proberen te behalen. Ik geef 0 punten.
Er is weinig ‘centrum’ aan hoor, ook al wordt het in de media vaak wel zo genoemd.
Campanula
22-03-2024 om 23:17
Nicole123 schreef op 22-03-2024 om 23:13:
[..]
Er is weinig ‘centrum’ aan hoor, ook al wordt het in de media vaak wel zo genoemd.
Ik was mild. Ik reken NSC en VVD nog tot centrum.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.