Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Campanula
22-03-2024 om 22:14
Miraval schreef op 22-03-2024 om 22:08:
[..]
De PVV heeft toch ook voor wetsvoorstellen gestemd van GL/PvdA? Wanneer zo'n voorstel in de lijn is met hun ideeën?
Gewoon bij voorbaat al zeggen geen enkel voorstel te gaan steunen op welk gebied dan ook is gewoon kinderachtig en dom.
Je wil toch niet met droge ogen beweren dat alleen partijen in een coalitie voor stemmen en de oppositie altijd tegen?
Het is kinderachtig en dom om verwachtingen bij de oppositie neer te leggen. Regel het met je matties voordat je met de pet rond gaat
Nicole123
22-03-2024 om 22:18
Miraval schreef op 22-03-2024 om 21:59:
wanneer de grootste oppositiepartij al beslist heeft geen enkel voorstel te willen steunen dan zal het inderdaad een moeilijk verhaal worden. Zo'n uitspraak en houding zijn absoluut niet in het landsbelang. Wat mij betreft zeer kwalijk.
Als straks de coalitie en een club rechtse ministers beslist wat en hoe er moet gebeuren dan snap ik de terughoudendheid wel hoor. Een programkabinet werkt alleen als het een middenkabinet is, met zowel rechtse als linkse punten. Een rechts beleid willen laten uitvoeren door partijloze kabinetsleden en met steun van linkse oppositiepartijen vind ik slappe hap. Zo kan ik er ook wat van, lekker veel gaan eisen en roepen en anderen mogen het regelen en de gaten dichtlopen. Ik zou er ook voor bedanken denk ik, zeker in dit stadium. Ik zou ook zeggen: als jullie een kabinet willen vormen, neem dan ook gewoon lekker zelf die verantwoordelijkheid en laat mij on de rol van oppositiepartij. Of laat me deelnemen, maar dan ook in het bepalen van het programma.
Miraval
22-03-2024 om 22:20
Campanula schreef op 22-03-2024 om 22:14:
[..]
Het is kinderachtig en dom om verwachtingen bij de oppositie neer te leggen. Regel het met je matties voordat je met de pet rond gaat
Het werkt zo al jaren in de kamer. Maar omdat er nu een partij zit waar PvdA/GL en DENK een "hekel" aan hebben saboteren ze zo de democratie wat mij betreft. Heeft niks met matties te maken. Het is gewoon een domme kinderachtige uitspraak en absoluut niet in het belang van Nederland.
Miraval
22-03-2024 om 22:21
Nicole123 schreef op 22-03-2024 om 22:18:
[..]
Als straks de coalitie en een club rechtse ministers beslist wat en hoe er moet gebeuren dan snap ik de terughoudendheid wel hoor. Een programkabinet werkt alleen als het een middenkabinet is, met zowel rechtse als linkse punten. Een rechts beleid willen laten uitvoeren door partijloze kabinetsleden en met steun van linkse oppositiepartijen vind ik slappe hap. Zo kan ik er ook wat van, lekker veel gaan eisen en roepen en anderen mogen het regelen en de gaten dichtlopen. Ik zou er ook voor bedanken denk ik, zeker in dit stadium. Ik zou ook zeggen: als jullie een kabinet willen vormen, neem dan ook gewoon lekker zelf die verantwoordelijkheid en laat mij on de rol van oppositiepartij. Of laat me deelnemen, maar dan ook in het bepalen van het programma.
Nee daar gaat het niet om. Was het maar terughoudendheid. Het is gewoon bij voorbaat al zeggen nergens aan mee te willen werken op geen enkele manier. Niks afwachten hoe en wat. Gewoon nee en nooit.
Campanula
22-03-2024 om 22:22
Nicole123 schreef op 22-03-2024 om 22:06:
[..]
Ik vraag het me af, of die onderwerpen niet zo controversieel liggen. Als je het extreem oppervlakkig houdt wel, dan zeggen ze alle vier 'het woningtekort moet worden opgelost' en 'veiligheid is belangrijk'. Daar kan geen mens tegen zijn. Maar als het gaat over oorzaken van en concrete oplossingen voor het woningtekort en over de speerpunten bij veiligheid dan staan ze al snel weer tegenover elkaar denk ik. Want dan ontkomen ze niet aan bijv de huisvesting van en constructies rondom arbeidsmigranten (en dan heb je PVV & NSC aan de ene kant versus BBB en VVD aan de andere) en ga je op het gebied van veiligheid issues krijgen wat betreft rechtsstaat en etnische profilering (NSC versus PVV).
Precies. De spanningen op het gebied van economische belangen en de rechtstaat blijven. De 'invulling' brengen ze de komende 8 weken echt niet verder. Eerst de moeilijke zaken en aan het einde pas de makkelijke. Nu draaien ze het weer om.
Nicole123
22-03-2024 om 22:26
Miraval schreef op 22-03-2024 om 22:08:
[..]
De PVV heeft toch ook voor wetsvoorstellen gestemd van GL/PvdA? Wanneer zo'n voorstel in de lijn is met hun ideeën?
Gewoon bij voorbaat al zeggen geen enkel voorstel te gaan steunen op welk gebied dan ook is gewoon kinderachtig en dom.
Je wil toch niet met droge ogen beweren dat alleen partijen in een coalitie voor stemmen en de oppositie altijd tegen?
Daar gaat dit niet over. Natuurlijk zijn er vaak de meest bijzondere combinaties van partijen die voor of tegen een voorstel stemmen. Dat is vaker niet dan wel puur de coalitie tegen puur de oppositie. PvdA/GL en PVV hebben regelmatig voor of tegen dezelfde voorstellen gestemd en zullen dat geheid ook vaker blijven doen.
Maar waar het nu over gaat is dat als er gaten vallen in het kabinetsbeleid, dat bij voorbaat al de oppositie in de rol geduwd wordt om die gaten dicht te lopen. De oppositiepartijen mogen niet meedenken, maar mogen straks wel inspringen om het op te lossen als 1 van de 4 partijen ergens afhaakt. Ik zou ook zeggen: ja doei, regel het zelf maar met z'n vieren hoor. Ruil wat uit, sluit compromissen, overtuig elkaar. Maar sleep niet de linkse oppositie erbij om jullie puur rechtse kabinet voor elkaar te boksen.
Dit is weer zo'n ding dat als de rechtse partijen iets niet voor elkaar krijgen vervolgens op een vrij bizarre manier links daarvan weer de schuld krijgt. Terwijl je als oppositiepartij gewoon niet verantwoordelijk bent voor het slagen van het kabinetsbeleid en het ook heel raar is als anderen doen alsof je dat wel zou zijn. Terwijl je wel braaf in je oppositiehok moet blijven als het gaat om het bepalen van wat er in het regeerakkoord staat.
Campanula
22-03-2024 om 22:29
Miraval schreef op 22-03-2024 om 22:20:
[..]
Het werkt zo al jaren in de kamer. Maar omdat er nu een partij zit waar PvdA/GL en DENK een "hekel" aan hebben saboteren ze zo de democratie wat mij betreft. Heeft niks met matties te maken. Het is gewoon een domme kinderachtige uitspraak en absoluut niet in het belang van Nederland.
Hekel? Saboteren?
De spotlights verplaatsen naar links blijft rechtse armoe. Kom met wat goeds ipv hullie.
Nicole123
22-03-2024 om 22:34
Campanula schreef op 22-03-2024 om 22:29:
[..]
Hekel? Saboteren?
De spotlights verplaatsen naar links blijft rechtse armoe. Kom met wat goeds ipv hullie.
Gek hè? Zelfs met een geheel rechts kabinet is het toch altijd weer de schuld van links.
Daglichtlamp
22-03-2024 om 22:34
Miraval schreef op 22-03-2024 om 22:21:
[..]
Nee daar gaat het niet om. Was het maar terughoudendheid. Het is gewoon bij voorbaat al zeggen nergens aan mee te willen werken op geen enkele manier. Niks afwachten hoe en wat. Gewoon nee en nooit.
Maar hebben ze dat wel gezegd? Ik zie dat Van der Plas dat beweert in het kamerdebat, zie hieronder voor een citaat uit het verslag. Ik kan alleen niet vinden waar Timmermans dit gezegd zou hebben. Maar wellicht heb jij wel de bron?
Voorzitter. Dan wil ik nog iets opmerken over oppositiepartijen die aangeven nooit — let op: nooit — te zullen meewerken aan voorstellen die worden gedaan door de PVV of door een kabinet waarin de PVV zit. Ik vind dat schandalig, zal ik u eerlijk vertellen. Ik vind dat schandalig. Met ons, als wij straks een kabinet kunnen formeren, en ook met de PVV hoeft u het niet over alles eens te zijn. Dat snap ik heel goed. Er zullen goede voorstellen komen, op het gebied van het sociaal domein, op het gebied van onderwijs en op het gebied van ouderenzorg. Eén partij hier in de Kamer heeft gezegd: daar gaan wij niet aan meewerken. Mensen hebben op deze partij gestemd in de verwachting dat ze daaraan gaan meewerken. Ik vraag dus aan deze partij, GroenLinks-PvdA, om dit te heroverwegen. Wat u hier aan het doen bent, is slecht voor het land.
Miraval
22-03-2024 om 22:35
Campanula schreef op 22-03-2024 om 22:29:
[..]
Hekel? Saboteren?
Ach schei uit met je armoe.
Ik vind het gewoon een schande om bij voorbaat al te zeggen we stemmen nooit mee in geen enkele omstandigheid voor geen enkel voorstel.
Goed ik denk dat ze sowieso niet afhankelijk zijn van de fracties DENK/Volt/PvdA/GL dus dat scheelt dan weer.
Nicole123
22-03-2024 om 22:40
Miraval schreef op 22-03-2024 om 22:35:
[..]
Ik vind het gewoon een schande om bij voorbaat al te zeggen we stemmen nooit mee in geen enkele omstandigheid voor geen enkel voorstel.
Goed ik denk dat ze sowieso niet afhankelijk zijn van de fracties DENK/Volt/PvdA/GL dus dat scheelt dan weer.
Hoe heeft Timmermans dat dan gezegd? Dus niet die woorden die van der Plas ervan maakt. Het is niet waar de PvdA nooit maar dan ook nooit hetzelfde stemt als PVV, ze doen dat regelmatig wel. Ze passen er alleen voor om in zo'n programkabinet constructie voor bepaalde karretjes gespannen te worden ipv gewoon flink oppositie te kunnen voeren. Net zoals de PVV zou willen bij een links kabinet.
Campanula
22-03-2024 om 22:43
Miraval schreef op 22-03-2024 om 22:35:
[..]
Saboteren, hekel en landsbelang zijn ook grote woorden hè.
Maar als ze niet afhankelijk zijn van deze fracties, waarom is een duidelijke plaatsbepaling van deze fracties dan überhaupt een probleem?
Daglichtlamp
22-03-2024 om 22:46
Ik wacht eerst op een echte bron van wat links nu precies gezegd heeft.
Miraval
22-03-2024 om 22:47
Daglichtlamp schreef op 22-03-2024 om 22:34:
[..]
Maar hebben ze dat wel gezegd? Ik zie dat Van der Plas dat beweert in het kamerdebat, zie hieronder voor een citaat uit het verslag. Ik kan alleen niet vinden waar Timmermans dit gezegd zou hebben. Maar wellicht heb jij wel de bron?
Voorzitter. Dan wil ik nog iets opmerken over oppositiepartijen die aangeven nooit — let op: nooit — te zullen meewerken aan voorstellen die worden gedaan door de PVV of door een kabinet waarin de PVV zit. Ik vind dat schandalig, zal ik u eerlijk vertellen. Ik vind dat schandalig. Met ons, als wij straks een kabinet kunnen formeren, en ook met de PVV hoeft u het niet over alles eens te zijn. Dat snap ik heel goed. Er zullen goede voorstellen komen, op het gebied van het sociaal domein, op het gebied van onderwijs en op het gebied van ouderenzorg. Eén partij hier in de Kamer heeft gezegd: daar gaan wij niet aan meewerken. Mensen hebben op deze partij gestemd in de verwachting dat ze daaraan gaan meewerken. Ik vraag dus aan deze partij, GroenLinks-PvdA, om dit te heroverwegen. Wat u hier aan het doen bent, is slecht voor het land.
Ik ben aan het zoeken maar heb slecht mijn info via het debat wat Van der Plas gezegd heeft. Ik mag toch hopen dat die bewering op waarheid berust anders had iemand toch opgestaan dat dit niet zo gezegd is?
FaithfulDuck87
22-03-2024 om 22:51
Bedoelen jullie dit?
Jetten: D66'ers die in dit kabinet stappen, worden geroyeerd
D66-leider Rob Jetten herhaalde vanmorgen voor aanvang van de ministerraad nog eens dat zijn partij "in geen enkele vorm zal samenwerken met Geert Wilders". Er zullen dus ook geen D66'ers zitting nemen in het programkabinet dat informateur Putters heeft voorgesteld. Als ze dat toch doen "dan zullen we zeker het D66-lidmaatschap van deze mensen afnemen. Absoluut", zegt Jetten.
Gisteren liet ook GL-PvdA-leider Frans Timmermans al weten dat het lidmaatschap van GroenLinksers en PvdA'ers die bewindspersoon worden in het kabinet waarover nu onderhandeld gaat worden, wordt afgenomen. CDA-leider Bontenbal wilde zo ver niet gaan, maar zei tegelijkertijd: "Als mensen voor een andere club gaan voetballen, doe dan ook even een transfer naar een andere partij."
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.