Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
felija
13-03-2024 om 14:08
Miraval schreef op 13-03-2024 om 13:59:
[..]
Dus kun je ook het beleid van de VVD niet als schuldige aanwijzen. Zo makkelijk om Rutte de schuld te geven van alle problemen maar er waren nog altijd meer partijen in zijn coalitie dan alleen VVD.
Een middenkabinet is denk ik altijd de beste optie voor een land. Daarmee vertegenwoordig je iedereen. Niet alleen de rechtse stemmers of alleen de linkse stemmers.
Rutte is niet de VVD, het hele beleid onder leiding van Rutte was erop gericht om zoveel mogelijk bedrijven te privatiseren, waarbij het maken van winst prevaleerde boven het belang van de gewone burger. Het instandhouden van de consumptiemaatschappij, regeren vanuit wantrouwen naar uitkeringsgerechtigden en mensen met een vreemde achternaam die toeslagen ontvingen. De multinationals in de watten leggen.
Uiteraard is het niet allemaal de schuld van Rutte, dat schreef ik dan ook niet.
felija
13-03-2024 om 14:10
_Audrey schreef op 13-03-2024 om 14:07:
[..]
Ook wel dankzij veel tactische stemmers van andere linkse stemmers. Overall is links achteruit gegaan toch?
Het ging specifiek over de partij van Timmermans, volgens mij is in totaal links er inderdaad op achteruit gegaan.
_Audrey
13-03-2024 om 14:12
felija schreef op 13-03-2024 om 14:10:
[..]
Het ging specifiek over de partij van Timmermans, volgens mij is in totaal links er inderdaad op achteruit gegaan.
Dacht ik ook, maar ik zat te twijfelen. PvdA/GL is inderdaad wel groter geworden.
felija
13-03-2024 om 14:13
Fleurtje_5 schreef op 13-03-2024 om 14:02:
[..]
Hij was alleen melodramatisch.
Fragment uit VandaagInside:
https://youtu.be/dVKXMyNOBYU?si=gLNlSGhoQQf0ERqZ
Waarom heb je het dan over zetelverlies?
felija
13-03-2024 om 14:16
_Audrey schreef op 13-03-2024 om 14:12:
[..]
Dacht ik ook, maar ik zat te twijfelen. PvdA/GL is inderdaad wel groter geworden.
Vooral de SP scoorde teleurstellend, best jammer.
Nicole123
13-03-2024 om 14:20
Miraval schreef op 13-03-2024 om 13:57:
[..]
Dit vind ik een lastige want er zijn natuurlijk 2 partijen samengegaan. Had Timmermans ook de 2e partij geweest wanneer het alleen GL was geweest of alleen PvdA?
Ze hebben in ieder geval zetels gewonnen, dus wat Fleurtje ervan maakt (zetels verloren) is niet waar, ook niet met een schreeuwerig VI filmpje ter ondersteuning. PvdA en GL hebben nu samen 8 zetels meer dan ze opgeteld bij de vorige verkiezingen hadden. En dat ondanks dat een deel van de achterban van beide partijen niet voor de fusie was.
Of ze ook tweede partij waren geweest als ze niet gefuseerd waren kun je niet weten, maar vind ik niet zo relevant. Als je de PVV opsplitst in 2 partijen, zijn ze dan nog de grootste partij? Op zich wel een boeiend onderwerp, want hoe meer verbrokkeling in een bepaalde politieke richting / hoe meer verschillende partijen met veel overlap, des te kleiner de kans dat die partijen groot of de grootste worden. Ik vind het daarom goed dat het in Nederland niet gaat om enkel de grootste of een-na-grootste worden, maar om coalitievorming. Stel dat je drie partijen hebt met elk 26 zetels en veel overlap in ideeën, dan kunnen die eerder een coalitie vormen dan één partij met 40 zetels die in denkbeelden heel ver van andere partijen af staat. Met z'n drieën zijn ze met hun gezamenlijke ideeën representatiever voor de bevolking dan die ene grotere partij.
felija
13-03-2024 om 14:20
Daglichtlamp schreef op 13-03-2024 om 14:06:
[..]
Maar ja de VVD heeft niet samen met NSC aan de verkiezingen meegedaan. Overigens heeft GroenLinks-PvdA gewonnen tov het aantal zetels dat de beide partijen samen hadden voor de verkiezingen. (8 zetels meer)
Da's best de moeite!
_Audrey
13-03-2024 om 14:32
felija schreef op 13-03-2024 om 14:16:
[..]
Vooral de SP scoorde teleurstellend, best jammer.
Dat vind ik ook jammer, die partij mag een stuk groter zijn.
Daglichtlamp
13-03-2024 om 17:35
De vier leiders van de vier formerende partijen lijken alle vier in de Tweede Kamer te blijven. Wie zou er dan beoogd premier moeten worden. Tijd voor een nieuw pol? En wie moeten daar dan in staan?
Yumi
13-03-2024 om 18:12
De partijleiders van PVV, VVD, NSC en BBB zijn bereid om in de Tweede Kamer te blijven zitten als er een nieuw kabinet komt. Bronnen rond de partijen zeggen dat de vier dat hebben afgesproken onder leiding van informateur Putters. Op basis daarvan gaan ze nu verder praten.
De vier partijen volgen daarmee de definitie die veel deskundigen hanteren voor een extraparlementair kabinet. Zo'n kabinet heeft een lossere band met de Tweede Kamer dan een gewoon kabinet en geen gedetailleerd regeerakkoord. De ministers en staatssecretarissen komen in veel gevallen van buiten de politiek, maar kunnen wel lid zijn van een politieke partij.
Wilders bereid premierschap op te geven, partijleiders blijven in Kamer bij nieuw kabinet (nos.nl)
Doemijdieglazenbol
13-03-2024 om 18:34

mijn glazenbol zegt dat de VVD toch iemand naar voren gaat schuiven, maar dat yesilgoz niet houdbaar blijkt na dit half jaar.
Maar fleurtje zou ook nog gelijk kunnen krijgen en dat het Timmermans wordt. In theorie dan, als ze voor een exotische kabinetsvorm gaan. Denk ik. Al lijkt dat me echt heel bijzonder, ik sluit niets meer uit in deze tijden.
Omtzigt wilde liever niet, misschien als ze de grootste werden (zijn ze niet geworden). Ik denk dat Wilders ook niet wil, want dan wordt hij de kop van jut en daar schopt hij liever tegen. Vd plas heeft vaak gezegd dat ze dat niet ziet zitten, omdat ze het internationale niet ziet zitten.
Ik denk dat bij BBB en PVV ook meespeelt dat ze zich beiden anti-establishment profileren. En dat kun je écht niet meer volhouden als je premier bent.
Doemijdieglazenbol
13-03-2024 om 18:51
uiteraard worden putters en Plasterk ook genoemd. Beiden officieel PvdA, al zitten Plasterks columns veel meer aan de kant van de formerende partijen. Van die twee is mijn voorkeur wel duidelijk denk ik. Putters, om zijn enorme inhoudelijke kennis. En denk ook dat hij internationaal zijn mannetje kan staan.
welke namen hopen/horen jullie?
Fleurtje_5
13-03-2024 om 19:04
Doemijdieglazenbol schreef op 13-03-2024 om 18:34:
mijn glazenbol zegt dat de VVD toch iemand naar voren gaat schuiven, maar dat yesilgoz niet houdbaar blijkt na dit half jaar.
Maar fleurtje zou ook nog gelijk kunnen krijgen en dat het Timmermans wordt. In theorie dan, als ze voor een exotische kabinetsvorm gaan. Denk ik. Al lijkt dat me echt heel bijzonder, ik sluit niets meer uit in deze tijden.
Omtzigt wilde liever niet, misschien als ze de grootste werden (zijn ze niet geworden). Ik denk dat Wilders ook niet wil, want dan wordt hij de kop van jut en daar schopt hij liever tegen. Vd plas heeft vaak gezegd dat ze dat niet ziet zitten, omdat ze het internationale niet ziet zitten.
Ik denk dat bij BBB en PVV ook meespeelt dat ze zich beiden anti-establishment profileren. En dat kun je écht niet meer volhouden als je premier bent.
Wilders wou eerst wel premier worden, of mee regeren, hij heeft ook veel water bij de wijn gedaan, alles beter zolang Timmermans maar niet aan de macht komt, tenminste dat gaf Wilders vóór de verkiezingen als reden. En volgens mij denkt hij er nog steeds zo over. Ik begrijp die reden heel goed. Timmermans is niet voor de joeks terug gekomen uit Brussel.
Twee weken geleden riep Wilders nog dit:
https://www.ad.nl/video/productie/wilders-roept-op-beweeg-anders-wordt-timmermans-premier-430033
Daglichtlamp
13-03-2024 om 19:11
Timmermans maakt echt alleen kans als deze vier partijen er helemaal niet uitkomen en als Yesilgoz nog een keer draait en besluit om toch wel met GroenLinks-PvdA te willen reageren. Dat ons als angst Eelde voorhouden is een beetje onzinnig.
Doemijdieglazenbol
13-03-2024 om 19:29
Daglichtlamp; denk je dat andere PvdA-ers wel kans maken? Putters, Plasterk bijv?
ik acht Timmermans ook hoogstonwaarschijnlijk, kan me niet voorstellen dat hij zelf zou willen ook.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.