Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Poezenmeisje
05-03-2024 om 21:58
Miraval schreef op 05-03-2024 om 21:20:
Nou ja een smartphone valt nu onder noodzaak. Bijna alles gaat op of via een telefoon.
Tot en met het luchtalarm straks...
felija
05-03-2024 om 21:59
Nicole123 schreef op 05-03-2024 om 21:19:
[..]
Waarom maak je er keer op keer klagen en de schuld bij ouderen leggen van? Vergrijzing is gewoon een feit. Niemand heeft daar schuld aan, het is gewoon een gegeven over hoe de bevolkingsopbouw 20 jaar geleden was, nu is en over 20 jaar zal zijn. Maar wel zo handig om daar rekening mee te houden en op te anticiperen.
We krijgen het maar niet uitgelegd.....
felija
05-03-2024 om 22:03
Miraval schreef op 05-03-2024 om 17:31:
Wat is eigenlijk luxe en wat is "normaal"?
Ik heb nooit een vliegvakantie, ga nauwelijks (meer) uit eten. Werk 6 dagen per week. Ga af en toe naar een festival en we hebben een camper. Kleding kopen doe ik ook niet zoveel meer en vrije tijd besteed ik aan sporten thuis (1x per week met PT) en boswandelingen met de hondjes.
Ik heb een koophuis waar een hypotheek op zit. Voorschot van 410 euro voor gas/elektra. 1300 euro WOZ wat ik nu moet betalen.
Ik heb het goed maar werk veel voor een salaris wat net boven modaal is.
Valt de kapper dan onder luxe? De (oudere) camper die we hebben? De PT? Wat zou ik op moeten geven van die dingen en daarnaast dus wel 6 dagen per week blijven werken?
Want dat is dus het lastige? Wat moeten mensen "opgeven" in de toekomst dan?
Minder consumeren? Niet de nieuwste telefoon, duurzamer met spullen? Alles is er nu op ingericht om maar zoveel mogelijk te kopen. Apparaten worden zelfs zo gemaakt, dat ze niet meer al te lang mee gaan, anders kopen we niet snel genoeg een nieuwe. Absurd.
Verder vrees ik dat 'even naar de huisarts' nog wel een dingetje gaat worden, dat er gewoon geen arts meer is om naar toe te kunnen.
felija
05-03-2024 om 22:05
Campanula schreef op 05-03-2024 om 22:01:
Misschien is immigratie een oplossing tegen vergrijzing
Vroeger was het: 'ze' pakken onze banen af, dat argument houdt nu in elk geval geen stand.
Poezenmeisje
05-03-2024 om 22:06
Campanula schreef op 05-03-2024 om 22:01:
Misschien is immigratie een oplossing tegen vergrijzing
Emigratie van ouderen stimuleren?
Een leuk appartementje in Benidorm aanbieden.
Campanula
05-03-2024 om 22:09
felija schreef op 05-03-2024 om 22:05:
[..]
Vroeger was het: 'ze' pakken onze banen af, dat argument houdt nu in elk geval geen stand.
Een 'ze' hebben is altijd handig. Een volk kan niet zonder een antagonist.
felija
05-03-2024 om 22:10
Miraval schreef op 05-03-2024 om 21:05:
Ik ben het eens hoor we hebben jaren achter de feiten aan gelopen en nu met de vergrijzing hebben we tekorten in de ouderenzorg.
Ik zou pleiten voor de terugkeer van bejaardenhuizen. Alle zorg gecentreerd op 1 plaats. Mensen niet meer "dwingen" zo lang mogelijk thuis te wonen maar motiveren om naar zo'n tehuis te gaan. Zo komen er ook meer woningen vrij voor anderen.
De thuiszorg komt dan zo veel als mogelijk te vervallen en daarmee ook de gebroken diensten en kun je normale contracten aanbieden.
Voor de tekorten elders, ook als ouderen dus in een bejaardentehuis gaan wonen is minder mantelzorg nodig en kunnen meer mensen meer uren gaan maken. Dit ook stimuleren door werken meer te laten lonen.
Ook moet dan het besed indalen dat we niet meer het parttime paradijs kunnen zijn. Wat betreft inleveren van luxe vind ik dat er 1 van. Daarmee zeg ik niet dat iedereen fulltime moet gaan werken maar wel zoveel mogelijk 32 uur per week en niet 16 of 20 of 24. We moeten daarin allemaal beseffen dat we niet alleen voor onszelf werken.
Daarnaast arbeidsmigranten met een werkvisum aan de slag laten gaan. inzetten waar de tekorten zijn en deze mensen een fatsoenlijk loon betalen en voorzien van een fatsoenlijke woning. Hier zal misschien wel Europees een wijziging moeten komen dat niet iedereen zomaar in alle sectoren werkzaam kan zijn in Nederland maar werkvergunningen voor bepaalde tijd in bepaalde sectoren afgeven.
Stimuleer statushouders te gaan werken in de sectoren met de tekorten door ze direct een taalcursus samen met een basisopleiding te geven. Kost in het begin misschien wel geld maar betaald zichzelf terug wanneer ook zij zoveel mogelijk deelnemen aan de arbeidsparticipatie. Bevordert ook gelijk de integratie. Geen werk binnen 5 jaar betekent dat de verblijfsvergunning ingetrokken wordt.
Grotendeels eens, behalve je laatste zin, dat is me te rigoureus.
Campanula
05-03-2024 om 22:12
Poezenmeisje schreef op 05-03-2024 om 22:06:
[..]
Emigratie van ouderen stimuleren?
Een leuk appartementje in Benidorm aanbieden.
https://youtu.be/6AjhFLwY2yU?si=QROVuMCJw-CnhtQy
Daar zeg je wat. Outsourcing van bedrijven en personen mag best gestimuleerd worden. En neem die koeien en varkens meteen mee. Mijn moeder was ook jarenlang een Benidorm Basterd. Stamgast bij de blauwe walvis.
felija
05-03-2024 om 22:13
Campanula schreef op 05-03-2024 om 22:09:
[..]
Een 'ze' hebben is altijd handig. Een volk kan niet zonder een antagonist.
Nee, dat blijkt....
Yumi
05-03-2024 om 23:29
Miraval schreef op 05-03-2024 om 21:05:
Ik ben het eens hoor we hebben jaren achter de feiten aan gelopen en nu met de vergrijzing hebben we tekorten in de ouderenzorg.
Ik zou pleiten voor de terugkeer van bejaardenhuizen. Alle zorg gecentreerd op 1 plaats. Mensen niet meer "dwingen" zo lang mogelijk thuis te wonen maar motiveren om naar zo'n tehuis te gaan. Zo komen er ook meer woningen vrij voor anderen.
De thuiszorg komt dan zo veel als mogelijk te vervallen en daarmee ook de gebroken diensten en kun je normale contracten aanbieden.
Voor de tekorten elders, ook als ouderen dus in een bejaardentehuis gaan wonen is minder mantelzorg nodig en kunnen meer mensen meer uren gaan maken. Dit ook stimuleren door werken meer te laten lonen.
Ook moet dan het besed indalen dat we niet meer het parttime paradijs kunnen zijn. Wat betreft inleveren van luxe vind ik dat er 1 van. Daarmee zeg ik niet dat iedereen fulltime moet gaan werken maar wel zoveel mogelijk 32 uur per week en niet 16 of 20 of 24. We moeten daarin allemaal beseffen dat we niet alleen voor onszelf werken.
Daarnaast arbeidsmigranten met een werkvisum aan de slag laten gaan. inzetten waar de tekorten zijn en deze mensen een fatsoenlijk loon betalen en voorzien van een fatsoenlijke woning. Hier zal misschien wel Europees een wijziging moeten komen dat niet iedereen zomaar in alle sectoren werkzaam kan zijn in Nederland maar werkvergunningen voor bepaalde tijd in bepaalde sectoren afgeven.
Stimuleer statushouders te gaan werken in de sectoren met de tekorten door ze direct een taalcursus samen met een basisopleiding te geven. Kost in het begin misschien wel geld maar betaald zichzelf terug wanneer ook zij zoveel mogelijk deelnemen aan de arbeidsparticipatie. Bevordert ook gelijk de integratie. Geen werk binnen 5 jaar betekent dat de verblijfsvergunning ingetrokken wordt.
Eens
Voor wat betreft parttime werken wil ik opmerken dat als we zoveel mogelijk proberen om 32 uur te werken, dat dit een deel van de personeelstekorten zou oplossen. Daarnaast betekent parttime werken ook een parttime pensioenopbouw.
Poezenmeisje
05-03-2024 om 23:37
Meer uren werken betekent voor veel mensen een lager netto uurloon omdat ze minder toeslagen krijgen.
Dan moet je eerst iets aan ons belachelijke belastingsysteem doen.
Maak je niet druk over mijn parttime baan, ik ontvang geen toeslagen en mijn hypotheekrenteaftrek wordt elk jaar minder.
Yumi
05-03-2024 om 23:49
Poezenmeisje schreef op 05-03-2024 om 23:37:
Meer uren werken betekent voor veel mensen een lager netto uurloon omdat ze minder toeslagen krijgen.
Maak je niet druk over mijn parttime baan, ik ontvang geen toeslagen en mijn hypotheekrenteaftrek wordt elk jaar minder.
Dat klopt, de toeslagen zorgen ervoor dat meer werken niet loont en daar zal iets aan gedaan moeten worden... maar dat roepen we al jaren.
Ik maak me niet druk over jou, ik lees hier al langer ....
Miraval
06-03-2024 om 08:06
Poezenmeisje schreef op 05-03-2024 om 23:37:
Ik heb het dan ook niet over de toeslagen al vind ik zeker wel dat hier naar gekeken moet worden. Met name het KGB wat mensen ontvangen met een meer dan prima salaris. Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Waar ik op doelde was dat men eigenlijk zou moeten beseffen dat je niet alleen voor jezelf werkt maar om de hele maatschappij draaiende te houden. En als je dus 32 uur per week KUNT werken je dat eigenlijk zou moeten doen. Dan heb je nog altijd 3 hele dagen voor jezelf per week.
Miraval
06-03-2024 om 08:08
felija schreef op 05-03-2024 om 22:10:
[..]
Grotendeels eens, behalve je laatste zin, dat is me te rigoureus.
Okee dat zou je dan eerst kunnen ondervangen met minder recht op uitkeringen, wanneer mensen echt niet mee willen werken aan hun integratie of willen bijdragen aan de maatschappij.
Maar laten we heel eerlijk zijn. Wanneer die sanctie staat op geen betaald werk binnen t jaar (mits je kunt werken uiteraard) dan zal het merendeel ook echt daadwerkelijk aan het werk zijn. Want niemand wil het risico lopen een verblijfsvergunning te verliezen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.