Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Daglichtlamp
22-02-2024 om 13:05
Oud minister Kuipers dus naar Singapore. Ik snap niet waarom dat maakte dat hij onmiddellijk moest aftreden. Blijkbaar dus toch gewoon geen zin om zijn begroting nog te verdedigen.
Fleurtje_5
22-02-2024 om 13:49
Daglichtlamp schreef op 22-02-2024 om 13:05:
Oud minister Kuipers dus naar Singapore. Ik snap niet waarom dat maakte dat hij onmiddellijk moest aftreden. Blijkbaar dus toch gewoon geen zin om zijn begroting nog te verdedigen.
Hij moest van niemand aftreden.
Fleurtje_5
22-02-2024 om 13:52
Er werd toen al geschreven dat hij in Singapore wou gaan werken. En nu blijkt het dus ook zo te zijn.
Dit bericht is van 10 januari 2024:
https://www.nu.nl/binnenland/6297369/ernst-kuipers-stopt-per-direct-als-demissionair-minister-van-volksgezondheid.html
...........
Kuipers verruilt zijn baan als minister voor een functie in het buitenland. Wat die baan inhoudt, maakt hij nog niet bekend.
Kuipers schrijft in een brief dat hij zijn ontslag met "een zwaar gemoed" indient, "omdat hij graag de periode had afgemaakt." De D66-minister zegt dat hij nu ontslag moet nemen, omdat er een bepaalde ingangstermijn geldt voor zijn nieuwe baan.
.................
Fleurtje_5
22-02-2024 om 13:53
En dit bericht is van vandaag:
https://www.nu.nl/politiek/6302463/opgestapte-minister-ernst-kuipers-gaat-werken-bij-universiteit-in-singapore.html
...........
Ernst Kuipers gaat na zijn vertrek als minister aan de slag bij de Nanyang Technological University (NTU) in Singapore. Kuipers stapte vorige maand op als demissionair minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).
.........
Kuipers was twee jaar minister van VWS. Hij stapte in januari op vanwege de ingangstermijn voor een toen nog onbekende nieuwe baan.
Bij de aankondiging van zijn aftreden gaf Kuipers aan dat hij zijn ontslag "met zwaar gemoed" indiende, "omdat hij de periode graag had afgemaakt". Verschillende Kamerleden hadden kritiek op zijn vroegtijdige aftreden.
...........
Daglichtlamp
22-02-2024 om 14:36
Fleurtje_5 schreef op 22-02-2024 om 13:49:
[..]
Hij moest van niemand aftreden.
Van zichzelf blijkbaar. Ik bedoelde dat ik in zijn nieuwe functie niets zie dat strijdig is met zijn ministerschap. Dus hij had niet abrupt hoeven aftreden.
Ik ging ervan uit dat hij iets lobby-achtigs ging doen zoals van Nieuwenhuizen. Dan moet een minister onmiddellijk aftreden.
amarna
22-02-2024 om 15:15
Kuipers was al een paar jaar (onbezoldigd) toezichthouder bij die universiteit en heeft er nu een baan. Fijn voor hem. Ik ken hem uit een Erasmus MC en vond hem een integere, aardige man.
Daglichtlamp
22-02-2024 om 15:23
amarna schreef op 22-02-2024 om 15:15:
Kuipers was al een paar jaar (onbezoldigd) toezichthouder bij die universiteit en heeft er nu een baan. Fijn voor hem. Ik ken hem uit een Erasmus MC en vond hem een integere, aardige man.
Ik gun hem zijn baan wel, maar als hij daar pas op 1 mei begint waarom trad hij dan al af op 10 januari? Net voordat de begroting van zijn departement behandeld zou worden door de Tweede Kamer? Je zegt het zelf al, hij was daar al betrokken. Dus het is geen functie die direct aftreden noodzakelijk maakte.
amarna
22-02-2024 om 16:06
Daglichtlamp schreef op 22-02-2024 om 15:23:
[..]
Ik gun hem zijn baan wel, maar als hij daar pas op 1 mei begint waarom trad hij dan al af op 10 januari? Net voordat de begroting van zijn departement behandeld zou worden door de Tweede Kamer? Je zegt het zelf al, hij was daar al betrokken. Dus het is geen functie die direct aftreden noodzakelijk maakte.
Weet ik ook niet. Misschien was er met Singapore een proefperiode afgesproken en vond hij dat dat niet samen kon met het ministerschap?
Fleurtje_5
22-02-2024 om 18:45
amarna schreef op 22-02-2024 om 16:06:
[..]
Weet ik ook niet. Misschien was er met Singapore een proefperiode afgesproken en vond hij dat dat niet samen kon met het ministerschap?
Op Nu . nl staat:
Kuipers was twee jaar minister van VWS. Hij stapte in januari op vanwege de ingangstermijn voor een toen nog onbekende nieuwe baan.
Daglichtlamp
22-02-2024 om 18:53
Fleurtje_5 schreef op 22-02-2024 om 18:45:
[..]
Op Nu . nl staat:
Dat beweerde hij in zijn ontslagbrief. Vind jij het dan niet raar dat die nieuwe functie pas op 1 mei ingaat? Als hij in januari zegt dat hij ontslag moet nemen vanwege de ingangstermijn van zijn nieuwe baan?
Fleurtje_5
22-02-2024 om 19:06
Dat is idd raar.
Misschien had hij eerst een proefperiode, en misschien moest hij nog het een en ander regelen, want Singapore ligt niet naast de deur.
Doemijdieglazenbol
22-02-2024 om 19:08
Daglichtlamp schreef op 22-02-2024 om 18:53:
[..]
Dat beweerde hij in zijn ontslagbrief. Vind jij het dan niet raar dat die nieuwe functie pas op 1 mei ingaat? Als hij in januari zegt dat hij ontslag moet nemen vanwege de ingangstermijn van zijn nieuwe baan?
Het ziet er raar uit ja. Maar we kunnen alleen maar speculeren… gaat het wel om dezelfde baan? Maar ook; zou een van die hete hangijzers de benoeming daar in de weg staan? Maar ook; geen idee hoe zo’n traject voor zo’n functie in die omgeving eruit ziet. Misschien is het gewoon simpelweg waar.
Wie weet duikt een journalist er nog in. Mij maakt het inmiddels allemaal niet zoveel meer uit, merk ik. Beetje murw geworden van dat kabinet.
Miraval
22-02-2024 om 20:50
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5436409/cpb-huishoudens-gaan-erop-vooruit-schatkist-juist-niet
Nou ga er maar aanstaan. Lastige klus voor de toekomstige kabinetten. Waar ga je op bezuinigen en wie ga je (nog) zwaarder belasten?
kerstbeer
23-02-2024 om 11:44
Miraval schreef op 22-02-2024 om 20:50:
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5436409/cpb-huishoudens-gaan-erop-vooruit-schatkist-juist-niet
Nou ga er maar aanstaan. Lastige klus voor de toekomstige kabinetten. Waar ga je op bezuinigen en wie ga je (nog) zwaarder belasten?
Begin maar met het stoppen van belastingvoordeeltjes uit te delen aan expats.
Ze er vaak niet eens blij mee, maar klagen ze dat we niet nog meer de rode loper voor ze uitleggen omdat dit een signaal geeft dat we ze zooo nodig hebben.
Mensen uit de EU welkom, maar er komen steeds meer mensen bij van buiten de EU en zie weinig discussie over het rijkere segment van de migranten (grappig hoe we hen geen migranten noemen trouwens). Zie niet in waarom we niet meer investeren in bijscholen van mensen die al hier zijn ipv allerlei mensen binnenhalen die bovendien de woningnood nog erger maken in de grote steden en vooral veel te klagen hebben over alles hier.
Ze zijn in Nederland wel erg gefocust op precies dit papiertje hebben of precies zoveel jaar bepaalde ervaring, terwijl met een beetje training en bijscholing veel mensen gewoon een heleboel banen kunnen verrichten die meer betalen en leuker zijn dan die ze nu hebben.
Fleurtje_5
23-02-2024 om 11:51
De krant had ook niet veel goeds te melden vandaag.
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/ik-heb-gewoon-een-rotverhaal-te-vertellen-aan-de-inwoners-van-ter-apel-zegt-demissionair-staatssecretaris-eric-van-der-burg-over-niet-halen-deadline/
'Ik heb gewoon een rotverhaal te vertellen aan de inwoners van Ter Apel', zegt demissionair staatssecretaris Eric van der Burg over niet halen deadline
.........
In het aanmeldcentrum in Ter Apel hebben 2.032 asielzoekers de nacht doorgebracht. Dat zijn er meer dan het maximumaantal van 2.000 waar het COA zich vanaf vandaag aan moet houden als gevolg van een rechterlijke uitspraak. "Het is natuurlijk een ongewenste situatie dat daar een rechter aan te pas moet komen en moet zeggen: 'Afspraak is afspraak'", zegt Van der Burg.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.