Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

En dit stond er ook in:

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20240222_94075521
„De Duitse economie verkeert in zwaar weer”, zegt de Duitse minister Robert Habeck van Economische Zaken. Hij erkent het effect op Nederland: „Als Duitsland verkouden is, wordt Nederland vaak ziek.”

..................
De regering in Berlijn gaat uit van slechts 1 procent groei van de economie in 2025. Als oorzaak wijst Habeck op de oorlog in Oekraïne. Die creëerde onzekerheid, een ongekende vluchtelingencrisis, peperdure energie en torenhoge inflatie. „De groei hangt extreem van de wereldhandel af.”
................

kerstbeer schreef op 23-02-2024 om 11:44:

[..]

Begin maar met het stoppen van belastingvoordeeltjes uit te delen aan expats.

Ze er vaak niet eens blij mee, maar klagen ze dat we niet nog meer de rode loper voor ze uitleggen omdat dit een signaal geeft dat we ze zooo nodig hebben.

waar haal je dit vandaan? Ik heb er echt tientallen ontmoet en echt nog nooit een greintje van dit sentiment gehoord of gemerkt. Waar storen ze zich zo massaal aan in jouw beleving?

Ali

Ali

23-02-2024 om 17:37

Doemijdieglazenbol schreef op 23-02-2024 om 14:08:

[..]

waar haal je dit vandaan? Ik heb er echt tientallen ontmoet en echt nog nooit een greintje van dit sentiment gehoord of gemerkt. Waar storen ze zich zo massaal aan in jouw beleving?

Ik woon er tussen, het zijn er heel veel, en het klopt wel. Daarnaast wonen ze de buurt uit en vertrekken weer. Dragen niet bij aan sociale cohesie in een buurt. Smijten hun afval en grof vuil iedere dag op straat naast de containers. Videobellen en geven luide ‘parties’ in tuin en op balkon zonder rekening te houden met buren. Klagen over te weinig ruimte, de onvriendelijkheid van Nederlanders en met name Amerikanen zijn ongehoord luid. Voertaal is hier Engels. Ze veroorzaken grote druk op de woningmarkt, en drijven de prijs op oa vanwege de belastingvoordelen. In Amstelveen is 22% van de inwoners expat. 

Ali schreef op 23-02-2024 om 17:37:

[..]

Ik woon er tussen, het zijn er heel veel, en het klopt wel. Daarnaast wonen ze de buurt uit en vertrekken weer. Dragen niet bij aan sociale cohesie in een buurt.  (Etc)

Ik woon in een buurt die enorm veryupt is de afgelopen 15 jaar. Met expats en hun in Nederland geboren peergroup. Ik herken grotendeels wel wat jij zegt, maar dat zie ik eigenlijk bij die hele nieuwe golf. Het zijn relatief kleine appartementen, superpopulair onder starters die als ze serieus worden, de stad uittrekken. Toen er meer sociale woningbouw zat en de wijk gemengder was, was de sociale cohesie groter en was er minder overlast. 
En ik ben absoluut voor kritisch naar expatregelingen kijken. De expats die ik ken, geven daar niet eens zoveel om, denk dat dat vooral hun werkgevers zijn.  

maar wat ik niet herken is het geklaag dat iemand toeschreef aan deze groep. Ze zijn veel te druk met feesten, avontuur, carrière en coolness om te klagen. en daar vroeg ik naar, want dat verraste mij. 

Ali

Ali

23-02-2024 om 19:21

Doemijdieglazenbol schreef op 23-02-2024 om 18:12:

[..]

Ik woon in een buurt die enorm veryupt is de afgelopen 15 jaar. Met expats en hun in Nederland geboren peergroup. Ik herken grotendeels wel wat jij zegt, maar dat zie ik eigenlijk bij die hele nieuwe golf. Het zijn relatief kleine appartementen, superpopulair onder starters die als ze serieus worden, de stad uittrekken. Toen er meer sociale woningbouw zat en de wijk gemengder was, was de sociale cohesie groter en was er minder overlast.
En ik ben absoluut voor kritisch naar expatregelingen kijken. De expats die ik ken, geven daar niet eens zoveel om, denk dat dat vooral hun werkgevers zijn.

maar wat ik niet herken is het geklaag dat iemand toeschreef aan deze groep. Ze zijn veel te druk met feesten, avontuur, carrière en coolness om te klagen. en daar vroeg ik naar, want dat verraste mij.

Ah ja, zo bedoel je. Ik hoor ze vooral klagen over de onvriendelijkheid van Nederlanders, en de krapte en kleine huizen. Voor de rest klaag ik vooral over hen 😉

Putters wil in gesprek met alle 15 fractievoorzitters.  Denk geeft weer aan niet te komen met als reden :  Elk proces waarin Wilders met zijn ongrondwettelijke standpunten het initiatief heeft, zullen wij in het kader van de bescherming van de rechtsstaat boycotten.

Tot zover de democratie van Denk. Wat een sneu clubje is het toch.

majorette2005 schreef op 27-02-2024 om 09:13:

Putters wil in gesprek met alle 15 fractievoorzitters. Denk geeft weer aan niet te komen met als reden : Elk proces waarin Wilders met zijn ongrondwettelijke standpunten het initiatief heeft, zullen wij in het kader van de bescherming van de rechtsstaat boycotten.

Ach ze hebben 3 zetels ofzo? Dus die worden toch nooit meegevraagd voor een formatie. Ik vind DENK ook een rare partij. 

majorette2005 schreef op 27-02-2024 om 09:13:

Putters wil in gesprek met alle 15 fractievoorzitters. Denk geeft weer aan niet te komen met als reden : Elk proces waarin Wilders met zijn ongrondwettelijke standpunten het initiatief heeft, zullen wij in het kader van de bescherming van de rechtsstaat boycotten.

Wat is volgens jou dan de definitie of de ingrediënten van democratie?

Ik heb niks met DENK en vind hun houding niet erg constructief, maar met democratie heeft dit in mijn ogen weinig te maken. Partijen zijn bij coalitievorming niet verplicht om met de grootste partij in zee te gaan, net als dat de grootste partij zelf niet verplicht is om dat met anderen te doen. Alsof de PVV daadwerkelijk met DENK samen zou gaan werken in een kabinet, van beide kanten zouden ze dat nooit doen.

Democratie is wat mij betreft dat mensen vrij mogen stemmen, dat partijen intern democratisch in elkaar zitten (met inspraak van leden, geen alleenheerschappij van één persoon), dat verschillende partijen die op inhoud en vorm goed genoeg met elkaar overweg kunnen een daadkrachtig kabinet vormen dat er is voor alle mensen in het land, dat een kabinet of politicus de rechtsstaat niet afbreekt of afvalt (dus in woord en daad parlement, politie, journalistiek en rechtspraak hun taken laten uitvoeren en steunen) en dat elke zetel meetelt, dus geen ‘wij zijn de grootste dus iedereen moet nu maar doen wat wij willen’.

Nicole123 schreef op 27-02-2024 om 10:27:

[..]

Ik heb niks met DENK en vind hun houding niet erg constructief, maar met democratie heeft dit in mijn ogen weinig te maken. Partijen zijn bij coalitievorming niet verplicht om met de grootste partij in zee te gaan, net als dat de grootste partij zelf niet verplicht is om dat met anderen te doen. Alsof de PVV daadwerkelijk met DENK samen zou gaan werken in een kabinet, van beide kanten zouden ze dat nooit doen.

Democratie is wat mij betreft dat mensen vrij mogen stemmen, dat partijen intern democratisch in elkaar zitten (met inspraak van leden, geen alleenheerschappij van één persoon), dat verschillende partijen die op inhoud en vorm goed genoeg met elkaar overweg kunnen een daadkrachtig kabinet vormen dat er is voor alle mensen in het land, dat een kabinet of politicus de rechtsstaat niet afbreekt of afvalt (dus in woord en daad parlement, politie, journalistiek en rechtspraak hun taken laten uitvoeren en steunen) en dat elke zetel meetelt, dus geen ‘wij zijn de grootste dus iedereen moet nu maar doen wat wij willen’.

Denk is net een stampvoetende kleuter.  Niet eens in gesprek willen gaan is te kinderachtig voor woorden.

Dat heeft niets te maken met je laatste zin 

wij zijn de grootste dus iedereen moet nu maar doen wat wij willen’.

Ik heb SP gestemd , ook die heeft maar 5 zetels, maar praten wel met Putters.

majorette2005 schreef op 27-02-2024 om 10:52:

[..]

Denk is net een stampvoetende kleuter. Niet eens in gesprek willen gaan is te kinderachtig voor woorden.

Dat heeft niets te maken met je laatste zin

[..]

Ik heb SP gestemd , ook die heeft maar 5 zetels, maar praten wel met Putters.

Ik ben het met je eens dat het niet constructief is, maar maakt het uit? In dit geval niet lijkt me, want PVV wil andersom ook echt niet samen met DENK in een kabinet en DENK heeft ook in andere vormen eigenlijk geen kans om in een kabinet terecht te komen. Dus het is vooral een principieel statement, waar verder niemand last van heeft. Ik kan me er daarom ook niet druk om maken. Andersom had de PVV misschien wel hetzelfde gedaan als DENK in the lead geweest zou zijn.

Dit is iets anders dan dat het niet democratisch zou gaan. Laten we die term houden voor waar hij voor staat en niet alles wat je niet waardeert of kinderachtig vindt als ondemocratisch gaan betitelen. Die laatste zin van mij is volgens mij nou juist wat democratie wel inhoudt. Dat het niet zo is dat de grootste partij of de informateur in zijn eentje bepaalt wat er moet gebeuren. Een partij heeft in onze democratie het recht om zelf te bepalen niet met een bepaalde andere partij samen te willen regeren of dat überhaupt te overwegen, of je dat nu waardeert of niet. Het is niet zo dat alle partijen nu de plicht hebben om te zorgen voor een kabinet met de PVV, je bent niet pas democratisch als je met elke andere partij in een kabinet wil of wil praten over een kabinet.

Ik zie het zo: stel dat je een schoolklas hebt en in die klas liggen Henk en Ali elkaar totaal niet. Ze maken elkaar voor alles uit wat naar is en vinden van elkaar dat ze de klas verzieken en zich niet goed aan de regels houden. En vervolgens viert Henk zijn verjaardagsfeestje en nodigt de hele klas uit, inclusief Ali. Mag Ali dan die uitnodiging weigeren? Ik vind van wel. En je kunt dat jammer vinden, dat Ali de uitgestoken hand van Henk niet aanneemt, dat snap ik. Ik vind het ook een mooi gebaar van Henk (of de ouders van Henk), dat iedereen welkom is. Maar tegelijk is heel moeilijk over doen over de weigering van Ali ook weer overdreven, want Henk zal Ali echt niet vreselijk gaan missen op zijn feestje en het in de praktijk eigenlijk juist wel prettig vinden dat Ali thuisblijft.

Nicole123 schreef op 27-02-2024 om 10:27:

[..]

Helemaal mee eens. 

Ik stem zeker geen DENK, maar het is hen ook vrij om niet te willen regeren met bepaalde partijen of daarmee in gesprek te gaan. Daarbij was het niet zo dat ze op dag 1 al werden uitgenodigd om in gesprek te gaan. Nu het zo moeilijk is om een kabinet te vormen, worden ze voor de vorm uitgenodigd. Ik vind het dan ook geen probleem als ze weigeren. 

Wilders heeft wel meer zetels gewonnen dan een andere partij maar nog lang geen meerderheid. Het is dus niet zo dat hij alles mag bepalen en andere partijen dan moeten luisteren zonder hun eigen mening te mogen geven. 

Nicole123 schreef op 27-02-2024 om 11:42:

[..]

Dit is iets anders dan dat het niet democratisch zou gaan. Laten we die term houden voor waar hij voor staat en niet alles wat je niet waardeert of kinderachtig vindt als ondemocratisch gaan betitelen. Die laatste zin van mij is volgens mij nou juist wat democratie wel inhoudt. Dat het niet zo is dat de grootste partij of de informateur in zijn eentje bepaalt wat er moet gebeuren. Een partij heeft in onze democratie het recht om zelf te bepalen niet met een bepaalde andere partij samen te willen regeren of dat überhaupt te overwegen, of je dat nu waardeert of niet. Het is niet zo dat alle partijen nu de plicht hebben om te zorgen voor een kabinet met de PVV, je bent niet pas democratisch als je met elke andere partij in een kabinet wil of wil praten over een kabinet.

En ook dit. 

Ik zie op social media mensen dingen zeggen als: "Maar het land heeft gesproken en wil Wilders!" 

Dat is ongeveer een kwart van het land geweest, niet het hele land of bijna het hele land. 

Deze uitslag wil dus helemaal niet zeggen dat iedereen maar precies moet doen wat Wilders wil. De andere partijen (dus ongeveer drie kwart van het land) heeft niet op hem gestemd en vertegenwoordigen dus de wil van hun eigen kiezers. 

kerstbeer schreef op 27-02-2024 om 12:25:

[..]

Helemaal mee eens.

Ik stem zeker geen DENK, maar het is hen ook vrij om niet te willen regeren met bepaalde partijen of daarmee in gesprek te gaan. Daarbij was het niet zo dat ze op dag 1 al werden uitgenodigd om in gesprek te gaan. Nu het zo moeilijk is om een kabinet te vormen, worden ze voor de vorm uitgenodigd. Ik vind het dan ook geen probleem als ze weigeren.

Wilders heeft wel meer zetels gewonnen dan een andere partij maar nog lang geen meerderheid. Het is dus niet zo dat hij alles mag bepalen en andere partijen dan moeten luisteren zonder hun eigen mening te mogen geven.

Denk was al eerder uitgenodigd. 

Het is mijn mening. 

Gaat ook niet erom dat Wilders er iets over gezegd heeft, of daf ik vind dat hij alles bepaald, integendeel. 

Lachwekkend gewoon weer wat er bijgesleept wordt, ook een vergelijk met een verjaardagsfeestje. Het gaat om regeren en wel graag op korte termjjn .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.