Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Doemijdieglazenbol
14-02-2024 om 15:41
Zilver_gray schreef op 14-02-2024 om 14:57:
[..]
Ohhhh thnks! Kan nl geen tv kijken nu
![]()
O ik zie nu dat mijn “zegt ze nu” makkelijk anders begrepen kan worden. Ik bedoelde niet dat ze dat live aan het zeggen was. Ik bedoelde dat de VVD steeds een stapje verder opschuift. Dus dat ik nog moet zien wat die uitspraak waard is. Excuses, was onduidelijk geformuleerd.
Zilver_gray
14-02-2024 om 16:32
Doemijdieglazenbol schreef op 14-02-2024 om 15:41:
[..]
O ik zie nu dat mijn “zegt ze nu” makkelijk anders begrepen kan worden. Ik bedoelde niet dat ze dat live aan het zeggen was. Ik bedoelde dat de VVD steeds een stapje verder opschuift. Dus dat ik nog moet zien wat die uitspraak waard is. Excuses, was onduidelijk geformuleerd.
Oh hahaha geeft niet. Ik dacht inderdaad dat ze het in een live debat zei. We gaan het zien 😉
amarna
14-02-2024 om 17:03
Poezenmeisje schreef op 14-02-2024 om 14:36:
Ik heb mijn huis en spaarpot toch echt zelf bij elkaar moeten werken. Behalve mijn privédingen als kleren en boeken (oberigemd meest via zakgeld en bijbaantjes betaald) heb ik niets meegekregen van mijn vader en moeder toen ik het huis uitging.
Wat een onzin dat je alles in de schoot geworpen zou krijgen als je hier geboren bent.
We krijgen in Nederland de kans om iets van ons leven te maken! Mogen leren wat we willen, ook als we vrouw zijn. Kom daar in Afghanistan maar eens om!
En als we de pech hebben om door ziekte niet meer te kunnen werken, hoeven we niet te bedelen of de kerk te vragen om een bakje rijst, al is een uitkering beslist geen vetpot.
felija
14-02-2024 om 17:47
amarna schreef op 14-02-2024 om 17:03:
[..]
We krijgen in Nederland de kans om iets van ons leven te maken! Mogen leren wat we willen, ook als we vrouw zijn. Kom daar in Afghanistan maar eens om!
En als we de pech hebben om door ziekte niet meer te kunnen werken, hoeven we niet te bedelen of de kerk te vragen om een bakje rijst, al is een uitkering beslist geen vetpot.
Ben je hoogopgeleid, werkzaam in een hoge functie, je hebt je rijbewijs, je hebt alles goed voor elkaar, alleen......je woont in Syrië.
Er breekt oorlog uit, jij en je gezin zijn in levensgevaar en slaan op de vlucht. Gelukkig kom je in een opvang in een veilig land terecht. Alleen.....wachten, wachten, wachten, tot je hoort of je mag blijven, ondertussen mag je nauwelijks werken. Je spreekt de taal niet, jouw rijbewijs is niet geldig in dit land en ook je opleiding voldoet niet.
Alles waar je zo hard voor hebt gewerkt is weg, zonder dat je er iets aan kunt doen. Om nog maar te zwijgen van de heimwee en je grote zorgen maken om achtergebleven familieleden En zo vergaat het helaas heel veel mensen op de wereld.
Slechts een kleine minderheid heeft het geluk in een veilig, welvarend land te kunnen wonen en werken, het lijkt wel of dat te vanzelfsprekend is geworden.
Gebruikersnaaminvullen
14-02-2024 om 17:51
amarna schreef op 14-02-2024 om 17:03:
[..]
En waar komt dat door?
Nicole123
14-02-2024 om 18:02
Gebruikersnaaminvullen schreef op 14-02-2024 om 17:51:
[..]
En waar komt dat door?
Door diverse factoren. Doordat we in een land zijn geboren met een goed functionerende rechtsstaat en democratie, waarin geïnvesteerd is in sterke internationale betrekkingen, wat ons zoals economisch (handelsland, EU) als op het gebied van veiligheid (NAVO, EU) heel veel heeft opgeleverd. Plus een flinke dosis geluk dat de geschiedenis is zo gelopen is als hij gelopen is (bijv dat we in WOII door andere landen bevrijd zijn). Plus de 'erfenis' van onze (niet al te zuivere) rol in de wereld een aantal honderden jaren geleden, waarbij wij de kolonisator waren en niet leeggetrokken en/of met rechte lijnen verdeeld door een ander land. Op al die dingen heb ik persoonlijk nul komma nul invloed gehad, dat is voor mij pure mazzel.
amarna
14-02-2024 om 18:05
[..]
En waar komt dat door?
Democratie en de grondwet. Er is voor achtergestelde groepen gestreden voor gelijke rechten.
amarna
14-02-2024 om 18:08
felija schreef op 14-02-2024 om 17:47:
[..]
Ben je hoogopgeleid, werkzaam in een hoge functie, je hebt je rijbewijs, je hebt alles goed voor elkaar, alleen......je woont in Syrië.
Er breekt oorlog uit, jij en je gezin zijn in levensgevaar en slaan op de vlucht. Gelukkig kom je in een opvang in een veilig land terecht. Alleen.....wachten, wachten, wachten, tot je hoort of je mag blijven, ondertussen mag je nauwelijks werken. Je spreekt de taal niet, jouw rijbewijs is niet geldig in dit land en ook je opleiding voldoet niet.
Alles waar je zo hard voor hebt gewerkt is weg, zonder dat je er iets aan kunt doen. Om nog maar te zwijgen van de heimwee en je grote zorgen maken om achtergebleven familieleden En zo vergaat het helaas heel veel mensen op de wereld.
Slechts een kleine minderheid heeft het geluk in een veilig, welvarend land te kunnen wonen en werken, het lijkt wel of dat te vanzelfsprekend is geworden.
Precies ! Daarom ben ik voor opvang van vluchtelingen.
Als in ons eigen Nederland de veiligheid en vrijheid verdwijnen zouden wij ook graag ergens anders welkom zijn.
felija
14-02-2024 om 18:16
Nicole123 schreef op 14-02-2024 om 18:02:
[..]
Door diverse factoren. Doordat we in een land zijn geboren met een goed functionerende rechtsstaat en democratie, waarin geïnvesteerd is in sterke internationale betrekkingen, wat ons zoals economisch (handelsland, EU) als op het gebied van veiligheid (NAVO, EU) heel veel heeft opgeleverd. Plus een flinke dosis geluk dat de geschiedenis is zo gelopen is als hij gelopen is (bijv dat we in WOII door andere landen bevrijd zijn). Plus de 'erfenis' van onze (niet al te zuivere) rol in de wereld een aantal honderden jaren geleden, waarbij wij de kolonisator waren en niet leeggetrokken en/of met rechte lijnen verdeeld door een ander land. Op al die dingen heb ik persoonlijk nul komma nul invloed gehad, dat is voor mij pure mazzel.
Inderdaad, ik proef vaak een sentiment van: 'ik heb daar recht op, want ik heb daar hard voor gewerkt.' Eigenlijk kan alleen een westers, welvarend iemand iets dergelijks roepen. Genoeg mensen die blij zijn, dat ze er de volgende dag nog zijn.
Fleurtje_5
14-02-2024 om 18:29
felija schreef op 14-02-2024 om 13:58:
[..]
Gezien, gehoord en gelezen. Wilders klaagt dat als Omtzigt niet was weggelopen, het was gelukt. De schuld dus bij een ander leggen.
Je hebt Wilders zelf niet aan het woord gezien, begrijp ik uit je vorige post.
Ik ben altijd een Omzight-fan geweest. Maar ik heb niet op hem gestemd omdat ik hem niet stabiel-genoeg vond.
Omzigt is wel weg gelopen, alles was goed, en dan moeten de anderen via het tv-programma van Humberto vernemen waarom hij er mee is gestopt? Is dat niet heel laf? Dat is laf.
En bij wie legt Omzigt de schuld? Op de financiële lijken van Rutte?
Zeker heb ik Wilders aan het woord gezien én gehoord. Hij vertelde dat het niet aan hem is om iets te vertellen over de gesprekken en de afspraak die met Plasterk is gemaakt. En dan komt zo'n jonge vrouw en begint over 'de Wilders die ik ken was altijd duidelijk en nu....'. Werkelijk
Op die manier kan ik ook Tweede Kamerlid zijn.
Libertine
14-02-2024 om 18:31
[..]
En waar komt dat door?
En we hebben een groot deel van onze welvaart te danken aan het leegroven, uitbuiten en onderdrukken van andere landen. Kolonialisme dus.
Daglichtlamp
14-02-2024 om 19:10
Fleurtje_5 schreef op 14-02-2024 om 18:29:
[..]
Omzigt is wel weg gelopen, alles was goed, en dan moeten de anderen via het tv-programma van Humberto vernemen waarom hij er mee is gestopt? Is dat niet heel laf? Dat is laf.
Alles was goed? Leef jij in dezelfde alternatieve werkelijkheid als Wilders? Alles was juist helemaal niet goed, de sfeer was regelmatig belabberd door tweets en lekken van de formatietafel.
Fleurtje_5
14-02-2024 om 19:55
Daglichtlamp schreef op 14-02-2024 om 19:10:
[..]
Alles was goed? Leef jij in dezelfde alternatieve werkelijkheid als Wilders? Alles was juist helemaal niet goed, de sfeer was regelmatig belabberd door tweets en lekken van de formatietafel.
Het zal zeker en vast ook onprettig zijn geweest met andere partijen. Waar 'gewerkt' word vallen spaanders.
In het SBS6-debat had je eens moeten horen en zien hoe Dilan en Frans tegen elkaar deden.
Klopt, maar men kon wel met elkaar in gesprek gaan en in gesprek blijven. Het gesprek hoeft ook niet allemaal met fluwelen handschoentjes hé.
De anderen moesten het besluit van Pieter via een talkshow vernemen. Dat is niet zoals het hoort. En dat vind ik achteraf gezien heel laf.
Pieter trakteerde nog op een krentenwegge toen hij jarig was. Als de sfeer zo belabberd was had hij vast geen krentenwegge mee genomen maar een rol droge marie-koekjes.
Daglichtlamp
14-02-2024 om 19:57
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/met-polderjongen-putters-als-informateur-hoopt-wilders-op-doorbraak~bdb7620c/
Ik ben voorzichtig positief over de nieuwe informateur. Opnieuw een PvdA'er trouwens.
Er is een man die al vele jaren pleit voor een nieuw sociaal contract voor Nederland en dat is niet Pieter Omtzigt. De nieuwe informateur, Kim Putters, gebruikte de term al in zijn boek Veenbrand uit 2019, waarin hij waarschuwt voor ‘de smeulende polarisatie’ in Nederland. Net als Omtzigt vindt de bestuurskundige Putters dat de band tussen overheid, burger en samenleving opnieuw vormgegeven moet worden.
en verderop in het artikel:
Wilders omschreef Putters donderdag als ‘een heel creatief man’. ‘Misschien gaat hij nog verrassen’, aldus de PVV’er. Helemaal uit te sluiten valt dat niet. In zijn boek Veenbrand pleit Putters voor een kernkabinet met slechts vier ministers die overkoepelend beleid voeren voor respectievelijk brede welvaart, sociale gelijkheid, levensloop, en democratie en recht.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.