Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Daglichtlamp
14-02-2024 om 21:23
Een grappig stukje uit het debat https://www.ad.nl/video/productie/hilarisch-plasterk-en-timmermans-vechten-oude-pvda-vete-uit-427260
Nicole123
14-02-2024 om 21:26
Ik vond Bontenbal tijdens het debat sterk. Hij kaartte aan wat PVV, BBB en VVD nou eigenlijk willen, waar ze heen willen en hoe ze daar constructief en reflectief in kunnen staan. Dat het zinloos is om in een debat 100x “Omtzigt liep weg en wij niet en dat is niet eerlijk!” te blijven roepen, zeker als je juist nog verder met hem wil samenwerken. Wat schiet je daarmee op, hoe constructief is dat en waar blijft de zelfreflectie? Voor zover ik gehoord heb hebben deze partijen vrijwel niet gereageerd op de redenen waarom Omtzigt is vertrokken en wat zij daarin zouden kunnen betekenen. Wilders bleef maar hameren op “Ja maar het mocht niet over de vorm gaan van de Tweede Kamer en Omtzigt liep weg omdat hij een andere vorm wilde”. Eh nee, Omtzigt liep niet weg vanwege de vorm van het toekomstig kabinet, NSC heeft sterke inhoudelijke en principiële bezwaren tegen samenwerken met de PVV. Het zou Wilders sieren als hij daar eerlijk voor uitkomt.
felija
14-02-2024 om 21:32
Fleurtje_5 schreef op 14-02-2024 om 18:29:
[..]
Ik ben altijd een Omzight-fan geweest. Maar ik heb niet op hem gestemd omdat ik hem niet stabiel-genoeg vond.
Omzigt is wel weg gelopen, alles was goed, en dan moeten de anderen via het tv-programma van Humberto vernemen waarom hij er mee is gestopt? Is dat niet heel laf? Dat is laf.
En bij wie legt Omzigt de schuld? Op de financiële lijken van Rutte?
Zeker heb ik Wilders aan het woord gezien én gehoord. Hij vertelde dat het niet aan hem is om iets te vertellen over de gesprekken en de afspraak die met Plasterk is gemaakt. En dan komt zo'n jonge vrouw en begint over 'de Wilders die ik ken was altijd duidelijk en nu....'. Werkelijk
Op die manier kan ik ook Tweede Kamerlid zijn.
Waar leid jij uit af, dat alles goed was? Meerdere fractievoorzitters vroegen Wilders of hij ook naar zijn eigen aandeel kon kijken, daar kwam weinig op terug.
Gebruikersnaaminvullen
14-02-2024 om 21:35
amarna schreef op 14-02-2024 om 18:08:
[..]
Precies ! Daarom ben ik voor opvang van vluchtelingen.
Als in ons eigen Nederland de veiligheid en vrijheid verdwijnen zouden wij ook graag ergens anders welkom zijn.
Uiteraard, maar je doet nu net alsof wij de ellende van de hele wereld op de schouders moeten nemen omdat we in dit land geboren zijn. Nederland heeft een heel andere cultuur, ander geloof, andere normen en waarden die daaraan hangen. De cultuur en het geloof in een land kan heel veel kapot maken, daar kan Nederland niets aan doen. India is het gevaarlijkste land voor voor vrouwen, gevolgd door Afghanistan. Moeten wij dan al die vrouwen maar met open armen ontvangen? Sommige landen zullen nooit een democratie worden omdat het geloof teveel bepalend is.
amarna
14-02-2024 om 21:45
Gebruikersnaaminvullen schreef op 14-02-2024 om 21:35:
[..]
Uiteraard, maar je doet nu net alsof wij de ellende van de hele wereld op de schouders moeten nemen omdat we in dit land geboren zijn. Nederland heeft een heel andere cultuur, ander geloof, andere normen en waarden die daaraan hangen. De cultuur en het geloof in een land kan heel veel kapot maken, daar kan Nederland niets aan doen. India is het gevaarlijkste land voor voor vrouwen, gevolgd door Afghanistan. Moeten wij dan al die vrouwen maar met open armen ontvangen? Sommige landen zullen nooit een democratie worden omdat het geloof teveel bepalend is.
Niet alle onderdrukte vrouwen zijn in de gelegenheid om te vluchten. Ik vind dat democratische rijke landen de handen ineen moeten slaan en een vuist maken tegen landen waar vluchtelingen vandaan komen.
Geloof in Nederland? Daar is niets meer van over! Onze eigen kerken zijn in de jaren 70 leeggelopen en dat proces keert echt niet om als we vluchtelingen weigeren.
Miraval
14-02-2024 om 21:49
amarna schreef op 14-02-2024 om 21:45:
[..]
Niet alle onderdrukte vrouwen zijn in de gelegenheid om te vluchten. Ik vind dat democratische rijke landen de handen ineen moeten slaan en een vuist maken tegen landen waar vluchtelingen vandaan komen.
Geloof in Nederland? Daar is niets meer van over! Onze eigen kerken zijn in de jaren 70 leeggelopen en dat proces keert echt niet om als we vluchtelingen weigeren.
Dat is een heel mooi streven maar hoe wil landen als Afghanistan, Irak, Iran, Saudi-Arabië, Syrië (om een paar voorbeelden te noemen) ervan overtuigen dat ze gelijke rechten in moeten voeren voor iedereen? Hoe wil je daar iets veranderen aan hun beleid terwijl ze daar helemaal niet voor open staan?
En nee ons geloof is wel ver uitgehold maar we hebben nog wel onze Westerse waarden en normen. Onze vrijheid van meningsuiting. Vrijheid om je te kleden zoals je wil. Vrijheid om onderwijs te volgen. Abortus te plegen. Vrijheid om te scheiden.
Nicole123
14-02-2024 om 21:50
Daglichtlamp schreef op 14-02-2024 om 19:57:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/met-polderjongen-putters-als-informateur-hoopt-wilders-op-doorbraak~bdb7620c/
Wilders omschreef Putters donderdag als ‘een heel creatief man’. ‘Misschien gaat hij nog verrassen’, aldus de PVV’er. Helemaal uit te sluiten valt dat niet. In zijn boek Veenbrand pleit Putters voor een kernkabinet met slechts vier ministers die overkoepelend beleid voeren voor respectievelijk brede welvaart, sociale gelijkheid, levensloop, en democratie en recht.
Ik ben ook heel benieuwd. Ik ben blij verrast dat ze hem gevraagd hebben. Volgens mij is het een kundig man, die weet heeft en denkt vanuit de feiten en cijfers, die oog heeft voor financiële haalbaarheid, voor de positie van zwakkeren, voor preventie, voor lange termijn, voor nuance. Een potentiële bruggenbouwer.
Credits voor Wilders dat hij juist hem gevraagd heeft. Het vergt wel ‘over je eigen ego heen kunnen stappen’ en buiten je eigen politieke kringetje denken om opnieuw een PvdAer te vragen en niet iemand uit de eigen gelederen. Ik denk ik dat zo’n deskundig persoon van buiten ook de enige manier is om Omtzigt er nog weer bij te kunnen krijgen, dat Wilders daarin een juiste zet gedaan heeft om toch nog een kabinet te kunnen smeden.
Wat ik alleen nog niet voor me zie is: hoe dan? Wie bepaalt wa zo’n kernkabinet gaat doen? Wie gaat dan straks beslissen of/welke wapens er aan Oekraïne geleverd gaan worden, hoe hoog het het eigen risico wordt, hoe we het teveel vollopen van AZCs aan gaan pakken, waar en hoe er meer huizen moeten komen, of er meer of minder genivelleerd wordt, of boeren wel of niet verplicht uitgekocht mogen worden bij Natura2000 gebieden en al die duizenden andere beslissingen? Moeten die ministers dat bedenken en voor elk plan dan weer 76 of meer zetels bij elkaar sprokkelen, ook voor de niet zo populaire waar-gaan-we-het-van-betalen ideeën? Of gaan toch PVV, BBB, VVD en NSC daarin hoofdzakelijk aan de touwtjes trekken, maar blijven ze zelf veilig en zonder echte verantwoordelijkheid in de Tweede Kamer buiten schot en laten ze het zaken/kernkabinet net zo hard weer vallen (op X of een echte kabinetsval) als het ze niet zint?
Gebruikersnaaminvullen
14-02-2024 om 21:57
amarna schreef op 14-02-2024 om 21:45:
[..]
Ik heb het niet over het geloof in Nederland maar over de landen waar veel kapot is (gemaakt) door het geloof en cultuur. Nederland is daar niet verantwoordelijk voor.
Libertine
14-02-2024 om 22:01
Gebruikersnaaminvullen schreef op 14-02-2024 om 21:57:
[..]
Ik heb het niet over het geloof in Nederland maar over de landen waar veel kapot is (gemaakt) door het geloof en cultuur. Nederland is daar niet verantwoordelijk voor.
Moet je ergens verantwoordelijk voor zijn om een onderdeel van de oplossing te kunnen zijn?
Miraval
14-02-2024 om 22:05
Libertine schreef op 14-02-2024 om 22:01:
[..]
Moet je ergens verantwoordelijk voor zijn om een onderdeel van de oplossing te kunnen zijn?
Maar wat is die oplossing dan? Alle mensen (vrouwen) uit die landen opvangen in het Westen? Want die landen kun je (helaas) niet veranderen. En hun denkwijze zit zo diep verankerd in hun leven, geloof en cultuur die gaan dat echt niet veranderen omdat "wij" dat beter vinden.
Gebruikersnaaminvullen
14-02-2024 om 22:06
Libertine schreef op 14-02-2024 om 22:01:
[..]
Weet, ga jij fijn proberen Afghanistan te hervormen naar een democratie oké?
En ik vind inderdaad dat we niet altijd een onderdeel van een oplossing hoeven te zijn. En helemaal niet als er geen oplossing voor is.
Libertine
14-02-2024 om 22:15
Miraval schreef op 14-02-2024 om 22:05:
[..]
Maar wat is die oplossing dan? Alle mensen (vrouwen) uit die landen opvangen in het Westen? Want die landen kun je (helaas) niet veranderen. En hun denkwijze zit zo diep verankerd in hun leven, geloof en cultuur die gaan dat echt niet veranderen omdat "wij" dat beter vinden.
Dat slachtofferschap begint een beetje irritant te worden want zo ruimhartig zijn we in Nederland helemaal niet, en ook niet in het westen. Laten we ons aandeel in de oplossing voor dit probleem vooral niet overschatten. Het grootste deel van alle vluchtelingen wordt volgens de cijfers van de UNHCR van 2023 immers opgevangen in:
- Turkije (3,6 miljoen)
- Iran (3,4 miljoen)
- Colombia (2,5 miljoen)
- Duitsland (2,1 miljoen)
- Pakistan (1,7 miljoen)
Ja, grote landen. Geen landen, behalve Duitsland, waar het qua financiën, democratie of veiligheid volgens westerse normen ideaal te noemen is.
Gebruikersnaaminvullen
14-02-2024 om 22:20
Libertine schreef op 14-02-2024 om 22:15:
[..]
Dat slachtofferschap begint een beetje irritant te worden want zo ruimhartig zijn we in Nederland helemaal niet, en ook niet in het westen. Laten we ons aandeel in de oplossing voor dit probleem vooral niet overschatten. Het grootste deel van alle vluchtelingen wordt volgens de cijfers van de UNHCR van 2023 immers opgevangen in:
- Turkije (3,6 miljoen)
- Iran (3,4 miljoen)
- Colombia (2,5 miljoen)
- Pakistan (1,7 miljoen)
Ja, grote landen. Geen landen, behalve Duitsland, waar het qua financiën, democratie of veiligheid volgens westerse normen ideaal te noemen is.
Slachtofferschap? Je bent niet wijs.
En voor het geval je kwijt bent geraakt waar ik op reageerde. Dit gaat dus helemaal niet om al die cijfers die jij erbij haalt en álle vluchtelingen.
amarna schreef op 14-02-2024 om 17:03:
[..]
We krijgen in Nederland de kans om iets van ons leven te maken! Mogen leren wat we willen, ook als we vrouw zijn. Kom daar in Afghanistan maar eens om!
En als we de pech hebben om door ziekte niet meer te kunnen werken, hoeven we niet te bedelen of de kerk te vragen om een bakje rijst, al is een uitkering beslist geen vetpot.
Miraval
14-02-2024 om 22:22
Libertine schreef op 14-02-2024 om 22:15:
[..]
- Turkije (3,6 miljoen)
- Iran (3,4 miljoen)
- Colombia (2,5 miljoen)
- Pakistan (1,7 miljoen)
Het is geen slachtofferschap. Ik reageer op jouw stelling dat we een probleem op moeten lossen. Mijn vraag is hoe ver wil je daarin gaan wanneer die probleemlanden zelf niets veranderen?
felija
14-02-2024 om 23:17
Miraval schreef op 14-02-2024 om 22:22:
[..]
Het is geen slachtofferschap. Ik reageer op jouw stelling dat we een probleem op moeten lossen. Mijn vraag is hoe ver wil je daarin gaan wanneer die probleemlanden zelf niets veranderen?
Rijke westerse landen mensen laten opvangen die op de vlucht zijn voor oorlogsgeweld gepleegd door dictatoriale regimes.
Dat is wel het minste wat we kunnen doen en voldoende geld vrijmaken voor ontwikkelingshulp, zowel in de vorm van geld als ter plekke voorlichting geven en hulp bieden.
Het zou toch wat zijn als ieder rijk westers land wegkijkt en het hun verantwoordelijkheid niet vindt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.
Op die manier kan ik ook Tweede Kamerlid zijn.