Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Daglichtlamp
14-02-2024 om 07:58
Poezenmeisje schreef op 14-02-2024 om 07:56:
[..]
Ik denk dat dat een hoop gekissebis, gedram en haantjesgedrag scheelt.
Een dictatuur scheelt nog meer gekissebis, toch denk ik dat we dat niet willen.
Poezenmeisje
14-02-2024 om 08:02
Daglichtlamp schreef op 14-02-2024 om 07:58:
[..]
Een dictatuur scheelt nog meer gekissebis, toch denk ik dat we dat niet willen.
Dan weet je in elk geval wel waar je aan toe bent.
Dat woke gezwam van tegenwoordig leidt nergens toe.
Daglichtlamp
14-02-2024 om 08:14
Poezenmeisje schreef op 14-02-2024 om 08:02:
[..]
Schokkend, ken jij goed functionerende dictaturen?
Fleurtje_5
14-02-2024 om 08:39
Daglichtlamp schreef op 14-02-2024 om 07:54:
[..]
Ik heb nog wel een cijfer voor je, wat denk je dat het aantal leden van de PVV zegt over het democratisch gehalte van de partij?
Ook dat snap ik niet. Er staan heel veel leden op de PVV lijst. Fleur Agema, Martin Bosman, Dion Graus etc.
Hoe kan het dan toch dat er steeds gepraat word dat Geert maar één lid op de partij heeft staan en dat is Geert zelf. Wat zijn die anderen dan? Er staan toch heel veel mensen op die lange verkiezingenlijst.
Daglichtlamp
14-02-2024 om 08:41
Fleurtje_5 schreef op 14-02-2024 om 08:39:
[..]
Ook dat snap ik niet. Er staan heel veel leden op de PVV lijst. Fleur Agema, Martin Bosman, Dion Graus etc.
Hoe kan het dan toch dat er steeds gepraat word dat Geert maar één lid op de partij heeft staan en dat is Geert zelf.
Nee er staat maar 1 lid van de PVV op de PVV-lijst, dat is Geert Wilders. De rest van de Tweede Kamerleden is geen lid van de partij.
Daglichtlamp
14-02-2024 om 08:42
Voordeel is ook dat we maximaal 1 PVV minister krijgen, eventuele andere ministers die de PVV voordraagt zijn immers geen lid van de partij. 
Fleurtje_5
14-02-2024 om 08:43
Daglichtlamp schreef op 14-02-2024 om 08:42:
Voordeel is ook dat we maximaal 1 PVV minister krijgen, eventuele andere ministers die de PVV voordraagt zijn immers geen lid van de partij.
Waar is Martin Bosman dan lid van?
Fleurtje_5
14-02-2024 om 08:52
Daglichtlamp schreef op 14-02-2024 om 07:54:
[..]
Ik heb nog wel een cijfer voor je, wat denk je dat het aantal leden van de PVV zegt over het democratisch gehalte van de partij?
Nog meer cijfers vandaag in onze krant:
.............
In een nieuwe peiling van I&O Research staat Nieuw Sociaal Contract (NSC) van Pieter Omtzigt op 9 zetels: een ruime halvering ten opzichte van de huidige twintig Kamerzetels.
Het verlies komt volgens I&O door de weifelende opstelling van NSC in de formatie.
Ondertussen profiteert de PVV van Geert Wilders: die partij groeit in de laatste peiling naar 49 zetels. Op dit moment heeft de PVV 37 Kamerzetels. Omtzigt blies vorige week de onderhandelingen op tussen PVV, VVD, NSC en BBB. Rechtse kiezers nemen hem dat kwalijk: volgens I&O verwijten ze Omtzigt besluiteloosheid, het niet nakomen van beloften en het spelen van spelletjes.
Omtzigts waarderingscijfer – in augustus een 7,6 – is gezakt naar een 5,5. Teleurgestelde NSC-kiezers wijken grotendeels uit naar de PVV, met name om het signaal af te geven dat ze een rechts kabinet mét de PVV willen, zo stelt het onderzoeksbureau.
................
Libertine
14-02-2024 om 08:56
Poezenmeisje schreef op 14-02-2024 om 08:02:
[..]
Een dictatuur of alleenheerschappij is een regeringsvorm waarin alle macht (het machtsmonopolie) bij één persoon (een dictator) of bij een kleine groep mensen, bijvoorbeeld een politieke partij, junta of familie, berust.
Woke (uitspraak: [wəʊk]; Afro-Amerikaans-Engelse variant van woken; wakker geworden) is een term die verwijst naar het zich bewust zijn van racismeproblematiek en sociaal onrecht jegens minderheden in de samenleving.
Be careful what you wish for poezenmeisje.
Nicole123
14-02-2024 om 09:15
Interessant artikel / onderzoek over de verkiezingsuitslag: https://decorrespondent.nl/15115/waarom-de-pvv-zo-groot-werd-en-nee-niet-door-geschrapte-buslijnen-guur-neoliberalisme-of-groeiende-ongelijkheid/11329427-c34e-0037-2754-969f6eb43828
Samenvatting: het gros van de PVV stemmer stemde niet vanwege zaken als groeiende ongelijkheid of slecht beleid wat betreft de zorg of huizenmarkt, maar vanwege ‘Nederland voor de Nederlanders’ ideeën. De winst van de PVV komt echter niet omdat die ideeën nu pas breder gedragen worden, ze waren er altijd al. De ideeën in de samenleving over bijv buitenlanders en inkomensverdeling zijn redelijk constant. Het grote verschil is dat het de PVV (met dank aan de VVD) gelukt is om van migratie hét centrale thema te maken, terwijl het eerder een van de vele thema’s was. En dat (wederom met dank aan de VVD) de PVV salonfähig is geworden.
Nicole123
14-02-2024 om 09:21
Fleurtje_5 schreef op 14-02-2024 om 08:43:
[..]
Van geen enkele politieke partij. Hij hoort bij de PVV, maar is geen lid. Alleen Wilders zelf is lid, niemand anders mag lid worden van hem. De PVV heeft daarom ook bijv geen ledenvergadering, waarin de leden de partij kunnen terugfluiten, de leden invloed kunnen hebben op de partijlijst, de leden voorstellen kunnen indienen en dat soort democratische processen. Geert Wilders bepaalt alles zelf. Wat vind je ervan als een politieke partij geen leden heeft dan enkel de partijleider?
Zilver_gray
14-02-2024 om 09:22
Nicole123 schreef op 14-02-2024 om 09:15:
Interessant artikel / onderzoek over de verkiezingsuitslag: https://decorrespondent.nl/15115/waarom-de-pvv-zo-groot-werd-en-nee-niet-door-geschrapte-buslijnen-guur-neoliberalisme-of-groeiende-ongelijkheid/11329427-c34e-0037-2754-969f6eb43828
Samenvatting: het gros van de PVV stemmer stemde niet vanwege zaken als groeiende ongelijkheid of slecht beleid wat betreft de zorg of huizenmarkt, maar vanwege ‘Nederland voor de Nederlanders’ ideeën. De winst van de PVV komt echter niet omdat die ideeën nu pas breder gedragen worden, ze waren er altijd al. De ideeën in de samenleving over bijv buitenlanders en inkomensverdeling zijn redelijk constant. Het grote verschil is dat het de PVV (met dank aan de VVD) gelukt is om van migratie hét centrale thema te maken, terwijl het eerder een van de vele thema’s was. En dat (wederom met dank aan de VVD) de PVV salonfähig is geworden.
Klinkt als “eigen volk eerst” .. Best eng!
Zilver_gray
14-02-2024 om 09:25
Nicole123 schreef op 14-02-2024 om 09:21:
[..]
Van geen enkele politieke partij. Hij hoort bij de PVV, maar is geen lid. Alleen Wilders zelf is lid, niemand anders mag lid worden van hem. De PVV heeft daarom ook bijv geen ledenvergadering, waarin de leden de partij kunnen terugfluiten, de leden invloed kunnen hebben op de partijlijst, de leden voorstellen kunnen indienen en dat soort democratische processen. Geert Wilders bepaalt alles zelf. Wat vind je ervan als een politieke partij geen leden heeft dan enkel de partijleider?
Ben je je bewust waar je aan begint met deze vraag?
OmaVan2
14-02-2024 om 10:34
Nicole123 schreef op 14-02-2024 om 09:15:
Ik had hier eerder ook al naar verwezen (zonder de link).
Mijn samenvatting was, ik leg de accenten net anders:
De correspondent heeft een artikel gepubliceerd waarin gesteld dat het anti-migranten sentiment over de jaren (ze hebben het over een periode van 60 jaar) redelijk constant is, ze spreken van een reservoir van kiezers met 'eigen volk eerst' ideeën. Dat er nu zoveel kiezers stemmen op rechts-populistische partijen wijten ze aan drie punten:
- Rechts populistische partijen zijn salonfähig geworden.
- Door de opkomst van eerst commerciële omroepen en daarna sociale media is de nieuwsvoorziening vraaggestuurd geworden.
- De welvaart is enorm toegenomen. Voor de praktisch opgeleide mensen is er geen reden meer om op linkse partijen te kiezen. In 1985 leefden 22 % van de mensen onder de armoedegrens, nu 3,5%.
Conclusie was als de "linkse" partijen weer willen winnen, moeten ze een thema zien te vinden dat veel mensen aanspreekt en dat zal niet meevallen.
felija
14-02-2024 om 10:40
Fleurtje_5 schreef op 14-02-2024 om 08:43:
[..]
Jeetje Fleurtje, echt! Waarom weet je deze basale dingen niet?! Het valt me iedere keer weer op.
Van Wikipedia:
'De PVV werd in 2005 onder de naam Vereniging Groep Wilders opgericht door Geert Wilders, een parlementslid dat zich het jaar daarvoor had afgescheiden van de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie (VVD) en sindsdien als eenmansfractie onder de naam Groep Wilders opereerde. Wilders is fractievoorzitter in de Tweede Kamer, partijleider én partijvoorzitter. Tevens is hij tot op heden het enige lid van de PVV.[7]'
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.